Nu lader det til at han er på vej tilbage til USA og ChampCar. Under alle omstændigheder har Morris Nunn været i kontakt med italieneren, da Tony Kanaan blev skadet under det sidste ChampCar-løb. "Jeg tror han er tæt på at vende tilbage. Jeg tror at han kommer tilbage, men han vil korrekt tilbage på den rigtige måde," siger Nunn der fik afslag fra Zanardi da han ønskede at få testet raceren inden han ville returnere til den serie som han har vundet to gange.
Frank Biela var startet i Audi nummer 8 og havde holdt andenpladsen efter pole-sitter Alan McNish i Audi nummer 9. Men under perioden med pace-car pittede David Brabham i Jan Magnussens Panoz først og kunne derfor bringe sig i spidsen af løbet, da det blevet givet frit igen. Tilmed fik også Audi nummer 7 listet sig forbi, så Tom K-trioen var nede som nummer fire.
Herefter begyndte de tre Audi'er at æde sig ind på den førende Panoz. Både McNish og Alboreto kom udenom, mens den robuste Biela havde større problemer og tabte yderligere sekunder. Det blev umiddelbart skæbnesvangert, for blot tolv minutter efter, at Tom havde overtaget bilen (kl. 18.33) kom pace-car'en ud igen.
"Det var simpelt hen for bittert. Jeg kom drønende op ad langsiden ved målstregen, da pace-car'en kørte ud lige foran mig. Havde vores bil blot været fire sekunder længere fremme, var vi ikke blevet stoppet og kunne have kørt op til den anden pace-car små syv kilometer længere fremme," beretter Tom om episoden.
"I stedet fik dem foran os yderligere et forspring, og for at det ikke skal være løgn, blev jeg ramt af en sive-punktering, blot ti minutter efter at løbet var givet frit igen. Jeg fik hevet Audi'en hjem i pit, uden at den led overlast, men alligevel følte jeg, at vi var oppe mod højere magter. Vi havde simpelt hen haft så mange uheld, at vi var næsten en omgang bagefter - og vi havde ikke en gang kørt en sjettedel af løbet endnu!"
Herefter lagde Tom Kristensen pres på. Han kørte løbets hurtigste tider, da den førende Audi med Stéphane Ortelli bag rattet spandt af banen og ramte autoværnet frontalt med pæn kraft. Ortelli var overraskende i stand til at fortsætte uden større skade på bilen, men havde tabt femten sekunder på uheldet. Herefter slækkede monegaskeren lidt på tempoet, og kl. 20 var forspringet nede på 1:50 minutter. En time senere var forspringet yderligere reduceret til 1:27 minutter, så i stedet for at gå i pit efter sit tredobbelte stint tog danskeren yderligere tolv omgange for at vinde tid, før han kl. 21:51 skiftede med Emanuele Pirro.
Den førende 7'er fik da pludselig problemer med bagtøjet og kørte i garagen for at få det udskiftet samt få ny gearkasse og nye bremseskiver foran. Da garage-døren gik op igen, havde hele denne operation blot taget 6:40 minutter! Med McNish bag rattet gik jagten nu ind på den førende Audi nummer 7, men selv om den lille skotte gik i gang med et commandoraid, der flere gange satte ny løbsrekorder, var han to omgange bagefter.
Kort efter midnat gik Alboreto i pit for at få benzin på Audi nummer 7, og afstanden ned til nummer 8 var da blot 21 sekunder. Da Pirro gik i pit og skiftede med Biela var forspringet oppe på 1:38 minutter, men der var kontakt mellem de to førende. Toms trio troede på det!
Måske var det denne kætterske tanke, der slog ned i 8'erens dæk, for Biela oplevede da endnu en punktering, som denne gang kostede en omgang. Lidt senere ramte uheldet også atter en gang Audi nummer 9, der skulle i pit for at få skiftet en transponder, så på trods af, at favoritrollen hele tiden havde ligget på bilerne 8 og 9, var det bil nummer 7, der uden tidstab kørte ru