Her var der ventet med spænding på hvad Mosley havde tænkt sig at gøre i fremtiden. Presset på ham er tungt, men han har mange støtter internt i FIA. Udbryderne har ellers lagt klart op til at en mulig aftale kunne komme i stand hvis det viser sig at Mosley er klar til at gå af posten. Men det sker næppe! Mosley har i et brev til de forskellige medlemmer at han søger deres opbakning mod de utilfredse team. "Henover de sidste par uger er det blevet tydeligere for enhver at målet med de udbrydende teams er at jeg skal trække mig som FIA præsident. Sidste år støttede I mig, og som jeg skrev til jer i maj, var det min intention ikke at gå efter at blive genvalgt til oktober. Men i lyset af de seneste angreb på det mandat I har givet mig, må jeg give til kende at min oprindelige beslutning om ikke at gå efter genvalg i virkeligheden var den rigtige," siger han og dermed er der lagt op til at han går efter at blive genvalgt.
Mosley hæfter sig primært ved at det ikke bør være teams'ene i Formel 1, eller andre for den sags skyld, der skal bestemme hvem der står i spidsen for FIA. Det bør være medlemmerne. "Det er for FIA medlemmeren, og kun for dem, at bestemme dets demokratisk valgte ledelse, ikke for bilindustrien og slet ikke de der har deltagende Formel 1-teams.
FIAs autoritet under pres
Yderligere bliver der lagt et pres fra FOTA gennem andre kanaler. Således har foreningen af den europæiske bilindustri, ACEA, rettet et skarpt angreb mod ledelsen i Formel 1. Alt sammen noget som FIA præsidenten ser som et yderst alvorlig angreb på den autoritet som FIA besidder. "Det er et angreb på FIAs ret til at sætte reglementet i Formel 1, men det er også en uretmæssig kritik og angreb på hele strukturen og meningen med FIA," lyder det fra en rasende Mosley og gentager truslen om at påbegynde retssager mod bilmærkerne. I slutningen af brevet kommer der så en bredside mod FOTA - at de vil lave deres egen serie og bruge mange penge på at stable det på benene når der nu er finanskrise og de fleste af dem fattes penge.
En våbenhvile mellem parterne ser ikke ud til at være lige om hjørnet. Krigen fortsætter
En enorm skuffelse bredte sig hos Lola da det viste sig at man i første omgang ikke var med blandt de "heldige" da FIA offentliggjorde hvem der er med i Formel 1 feltet i 2010. Om det så er en liste der holder, er en helt anden sag, og som først vil blive afgjort på et senere tidspunkt.
Men hos Lola var skuffelsen så stor, at man faktisk har besluttet at trække sin ansøgning tilbage. Hos Lola er man enormt skuffet efter at have bygget en bil på tegnebrædtet og som for så vidt også er godkendt - på papiret. Ligeledes har man brugt oceaner tid og mandetimer på at få opbygget og dokumenteret at man vitterligt ville kunne klare sig i Formel 1 både teknisk og økonomisk indenfor de nye rammer som der er så megen ballade om i øjeblikket.
Helt afhængig af resultatet af kampen mellem FOTA og FIA, så er det faktisk lidt underligt at man trækker sig. De teams som ikke blev udvalgt til at deltage fra og med næste sæson, er mere eller mindre kørt i stilling som reserver, hvis et eller flere teams blandt de udvalgte, skulle trække sig af en eller årsag. Ved at trække sin ansøgning tilbage, har Lola meldt sig helt ud af en mulig deltagelse i Formel 1. Kun hvis - og helt afhængig af førnævnte fejde - FIA ligefrem opfordrer til en ny runde ansøgninger, kan Lola igen komme i betragtning.
Intet Grand Prix uden ændringer af teknisk karakter. Heldigvis, for her viser det sig hvor gode troldmændene er. Det lykkes altid at finde plads til små forbedringer og mange af dem virker ganske godt. Problemet er at konkurrenterne også udvikler på deres produkt.
Det førende team i årets Formel 1 sæson, Brawn GP, vil i det britiske Grand Prix anvende helt nye vinger. Allerede i det tyrkiske Grand Prix introducerede Brawn GP flere ændringer på bilen, og nu er turen kommet til nye front- og hækvinger. Disse skal testes godt og grundigt i løbet af de frie træninger senere i dag. Der er også andre ændringer. Ross Brawn vil dog ikke rigtig ud med hvilke.
Hos Ferrari som efterhånden har fået sluppet håndbremsen, har man også ændringer klar. Kimi Raikkonen kørte i Tyrkiet med et lettere chassis, og nu får Felipe Massa også fornøjelsen af et tilsvarende. Også Ferrari har nye vinger klar. Her er det frontvingerne det drejer sig om, ligesom man har ændret andre ting på næsepartiet af bilen. Desuden er der ændret på affjedringen for at få en bedre balance i bilerne. Det har det knebet lidt med i denne sæson, men Ferrari håber at de seneste ændringer vil forbedre bilernes præstation.
I den allernederste del af feltet finder vi Force India. Med Silverstone som nærmeste nabo, har dette team også arbejdet i udviklingsafdelingen. Man ændrer på frontvingerne og på bunden af bilen, ligesom flere andre små ændringer på karosseriet også introduceres. Teamejer- og chef Dr. Mallay mener at disse ændringer alt i alt skal bringe teamets kørere endnu tættere på pointene. Kørerne har været sådan lige ved og næsten ved at score points - især i Kina - men der står stadig nul på pointstillingen. Dr. Mallay mener at inden længe kommer de første points til teamet.