Mika Hakkinen | BB
Jackie Stewart har luftet sin mening. Egentlig kan vi vel godt være foruden, da skotten har det med at kommentere en hel del uden at bibringe med så meget nyt. Således har han fundet ud af det nok bliver svært for Hakkinen at genvinde VM. Genial iagttagelse, Jackie…
"Det at vinde tre mesterskaber i træk sker ikke særlig ofte," siger skotten hvilket han har ret i - det er kun sket én gang før… "Det er ikke umuligt for Mika at gøre det i år, men jeg mener at det er usandsynligt," fortsætter han videre. Han mener at Hakkinen er blevet for træt af at vinde… "Efter at jeg vandt mesterskabet det ene år, var jeg så træt at jeg ikke engang hentede trofæet - jeg sendte i stedet Helen," siger Stewart med henvisning til sin kone.
Men hvor Hakkinen er træt og dømt ude af Stewart er landsmanden Coulthard genial - surprise, surprise… "Jeg har bemærket en forskel ved ham de sidste løb. Da han kom ind i Formel 1 var han med Williams og så videre til McLaren, så han har altid været med de bedste teams. Måske tog det lidt engagement og fokus væk, men nu ser det ud til at det er realistisk hvad der står på spil - og hvad han kan opnå i år," mener Stewart.
Der kommer et par gode råd med på vejen til landsmanden. "Det som David skal gøre er at fortsætte med konstant at score point og vinde et par løb. Han er i en stærk position hvis han fortsætter med at være fokuseret," siger Stewart. Løbet i Canada var vist ikke efter denne opskrift… Og så er der også lige en lille notabene der skal sparkes ind her - Coulthard er 22 point efter Schumacher!
BB
23.6.2000
Det ser ud til at Benetton har fået fat i den lange ende - og Fisichella og teamet er gået så meget frem at de nu kan se teamet placeret som nummer 3 i konstruktørernes VM, efter at blandt andet Williams har mistet taget og Jordan har vist sig uden bid.
Glæden har derfor været stor i tøjteamet, og meget tilskrives en anden topperson der har fået et comeback - Flavio Briatore der nu er kaptajnen i teamet. Nu har Canada i mange år været en bane hvor Benetton og Fisichella har gjort det godt, men deres taktik var af stor klasse. Timingen af Fisichellas stop blev udslagsgivende. "Det er et fantastisk resultat for os, og det ser ud til at vi altid klarer os godt i Canada," siger teamets tekniske leder Pat Symonds. "Ved vores første stop skiftede vi til regnvejrsdæk. Vi kunne gøre dette med fordel i regnen, fordi vi anvendte radar og vidste at vejret og benzinmængden ville komme til at passe - og så var vi heldige," siger Symonds om Benetton der også har behøvet lidt succes efter en svingende start på sæsonen.
Fisichella vil helst blive
Giancarlo Fisichella er teamets absolutte førstekører - Wurz er totalt ude i mørket. Selvom italieneren har gode muligheder for at finde et andet og måske også bedre team, så er han indstillet på at blive. Det er især udsigten til Renaults overtagelse af teamet i 2002 der gør det interessant at holde sig til Benetton/Renault. "Jeg tror jeg vil blive - og det ønsker jeg egentlig, men ellers vil jeg have gode muligheder i andre teams. Men jeg er glad her," siger Fisichella.
18 point har Fisichella hentet - Benetton ligger nummer 3!
Foto: Allsport
Italieneren vurderer også at det franske grand prix meget vel kan blive et antiklimaks i forhold til det netop overståede løb i Canada. "Magny-Cours vil være hård for os, men vi ser hvordan det går i testen," siger han. Måske bliver Benettons sæson ikke helt så dårlig endda - men det viser også noget om hvor svært det er for de teams der ligger efter de to bedste teams. Ingen af dem kan måle sig med Ferrari og McLaren!
Yderligere baggrundsmateriale om Benetton og Briatore:
24. april 2000 - Glamouren tilbage i Formel 1
20. juni 2000 - Benetton race
BB
Det er David Coulthard, som dermed tilkendegiver, at han har en stor del sympati for Rubens Barrichello, og især med de lidt underlige hændelser, han er udsat for i Ferrari teamet.
"At være Michael Schumachers holdkammerat, må være et af de hårdeste job i verden. Barrichello må have en virkelig hård tid hos Ferrari, fordi hele teamet står bag Michael Schumacher. Lige nu bliver han udsat for lidt af hvert. Bare se på løbet på Nürburgring, hvor han pludselig skulle have et ekstra pitstop, og i Canada hvor de ikke kunne finde hans dæk. Det er grunden til, at jeg ikke vil ind i teamet, sålænge Schumacher er i teamet. Han er meget hurtig, og jeg ved ikke om jeg kunne være lige så hurtig som ham, men det ville være en ulige kamp lige fra starten."
DC udtrykker dermed, hvad mange har sagt før ham, og hvad måske endnu flere tænker. Gad vide hvad Ferraris kommentar vil være til det - hvis der kommer nogen?
PDL
Minardis nye testkører, Giorgio Vinella er ved at være klar til at teste for sin arbejdsgiver. Han har været i Faenza for at få lavet et sæde, og dermed er han klar til udføre sin første test som teamets officielle testkører.
Dermed har han taget et skridt hen imod Formel 1-sporten, og det kan give ham en del erfaring. "Nu hvor jeg er blevet deres testkører, føler jeg at min drøm er gået i opfyldelse," siger Vinella, der sidste år var dominerende i det italienske Formel 3000-mesterskab. "Jeg er i en vigtig tid i min karriere fordi jeg har chancen for at vise mine kvaliteter i topklassen," siger han videre.
Han siger selv om fremtiden at han især ser mod USA og muligheden for der at køre prototyper - "blot for at holde mig i en eller anden form for konkurrence og få noget adrenalin," siger italieneren.
Mere om Vinellas første tests for Minardi
14. december 1999 - Minardi tester talenter
BB
Vilde rygter - og de kan måske mest lokaliseres til Skotland... Dario Franchitti som efterhånden har kørt en del år i ChampCar - sidste år med succes (dog uden at dominere...) er rygtedes til at få en test for Jaguar.
Det er en test som der er blevet talt meget om, og Franchitti har da også været en del af Stewart-familien i hans tid i Formel 3, hvor det lige skal nævnes at Jan Magnussen søndertævede skotten på banen...
Franchitti kører i øjeblikket for Team Kool Green Honda i ChampCar, men har slet ikke haft så god en sæsonstart som det var ventet. Derimod har hans holdkammerat Paul Tracy været bedre. Ingen af parterne har bekræftet rygtet.
BB
Mika Salo er en ombejlet kører og han er blevet tilbudt en langtidskontrakt med Toyota, der kommer med i Formel 1 i 2002. I øjeblikket har Salo kontrakt med Sauber - og den udløber først efter sæsonen 2001, men der er meget der tyder på at finnen ønsker at gå før tid, og blive testkører et år for Toyota for derefter at stå i spidsen for det nye team.
Faktisk er Toyota villige til at købe Salo ud af kontrakten, hvilket bliver meget sandsynligt hvis de vil sikre sig Salos arbejdskraft næste år. Toyota har i forvejen kontrakt med Allan McNish, og teamet har i sinde at have to faste testkørere i 2001.
'Ham vil vi ha'' - Toyota vil betale Salo 40 mio. om året
For Salo kan det blive en gylden chance i erkendelse af at Sauber næppe kommer til at bevæge sig helt frem i toppen af Formel 1, mens Toyota vil frem og blande sig, og de har økonomien til det. Dog vil det blive svært i den første sæson, men det kan være en stor chance som han næppe vil lade gå af hænde. Derudover har Salos karriere vendt Japan og han er også gift med en japaner, så helt ukendt er han ikke i Østen.
Økonomisk fejler tilbudet heller ikke noget - de vil give Salo godt 40 millioner kroner om året i de fire år kontrakten vil løbe. Hvem kan sige nej til det? Det vil også efterlade en ledig plads hos Sauber, som nye kørere kan bejle til.
Mere om Salo og Toyota:
5. juni 2000 - Salo til Toyota?
BB
Der er gang i Rygters Bureau i øjeblikket. Det skyldes primært en udtalelse som Eddie Jordan skulle være kommet med i Canada. Det drejer sig leverancen af motorer til de to ovennævnte teams.
Eddie Jordan skulle have sagt, at teamet fra næste sæson vil få leveret motorer fra en stor og kendt motorfabrikant.
Så er et af spørgsmålene; hvem kan det mon være? Nogle siger, at det er Honda, men hvad så med BAR? Andre har nævnt General Motors, har de en F1 motor, eller vil de udvikle en? Det kan vist ikke helt lade sig gøre på så kort tid. Men på den anden side set. Det kunne falde sammen med andre rygter, der siger at Jordan stadig vil bruge Mugen-Honda motoren næste år. Så kan det bedre passe med tidsrammen. Men et andet forlydende går på, at General Motors skulle være interesseret i Jordan, eller i hvert fald at købe en vis andel af teamet. Hvem ved hvad Jordan kan hedde om 2 - 3 år?
Honda vil sandsynligvis stoppe leverancen af kundemotorer. Men hvornår? Indtil da kan Prost i princippet godt få leveret Mugen-Honda motoren. Vil Honda helt overtage Mugen-Honda, eller vil det være en selvstændig leverandør, der så skal køre videre under et andet navn, der ikke indeholder navnet Honda?
Så vil et nyt spørgsmål dukke op igen. Vil Bernie Ecclestone og Max Mosley få lavet den regel, som der tidligere i år har været talt om, nemlig at alle motorleverandører skal være villige til at levere til mindst et andet team ud over dem selv? Et fremtidsperspektiv kunne gå hen og blive, at alle teams er overtaget af et bilmærke, og så er reglen - hvis den bliver gennemført - sat ud af drift igen. Vil Ferrari levere motorer til Toyota? Nej vel.
For Prost teamets vedkommende, ventes der en afklaring ved det franske GP, om man forsætter med Peugeot. Meget har specielt i år, peget på at det gør man ikke.
PDL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk