Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.6.2001
 Sauber igen i top-10
 Verstappen bliver hos Arrows
 
23.6.2001
 Sauber mister chefdesigner
 Ny sponsor til Sauber
 Honda motorer til 2 teams i 2002
 Hakkinen tilfreds med træningen
 Symonds - Vi mangler testkilometer
 Heidfeld - Godt at være tilbage
 

Hop til top24.6.2001

Sauber igen i top-10

Sauber-kørerne levede op til teamets forventning om at ligge blandt de ti første. De to kørere skal dele 5. startrække med Räikkönen på 9. pladsen og Heidfeld som nummer 10.

Heidfeld var fredag ikke helt begejstret for banen, men havde det meget bedre i kvalifikationen. "Banen var bedre i dag, efter at have kæmpet med den i går. Vi var i stand til også at forbedre raceren og den føltes mindre nervøs," siger Heidfeld der i sit sidste forsøg spandt af og derfor missede chancen for at forbedre sin tid der rakte til 10. pladsen.

Efter at være kvalificeret som nummer 9 satser Räikkönen på igen at få point, men peger på at alt kan ske da tiderne i den gruppe af racere han ligger i, er meget tæt. "Raceren var meget bedre i dag, selvom den ikke er perfekt. Hvis man ser på tiderne i vores gruppe, ligger vi alle meget tæt så hver lille ting hjælper. Det er svært at sige hvad der sker i morgen, men vi kan helt sikkert igen kæmpe med om point," siger Kimi Räikkönen.

Som sædvanlig er Peter Sauber ganske godt tilfreds med sit team når de lever op til målsætningen med at komme i top-10. "Jeg er meget, meget glad for at begge vores racere kvalificerede sig i top-10, især her på Nürburgring," siger Peter Sauber. Han forklarer at de kørte med en nyere version af den aflagte Ferrari-motor. "Jeg tror at kraften i den seneste Petronas-motor, som vi brugte for første gang i dag, spillede en stor rolle for at vi holdt os foran konkurrenterne," siger han videre.

BB  


Hop til top
Verstappen bliver hos Arrows

Der er allerede nu kommet en offentliggørelse fra Arrows om hvem der skal køres den ene af deres racere i 2002. Arrows plejer ellers at være et team der først i de sidste uger op til sæsonstarten får deres kører line-up på plads, men denne gang skal det være anderledes. Jos Verstappen kører også for Arrows i 2002.

Det kom frem i en pressemeddelelse fra teamet i går, at den 29-årige hollænder bliver hos Arrows. At hollænderen fortsætter hos teamet vil være med til at give teamet stabilitet, hvilket han især hæfter sig ved. "Jeg er meget glad for at blive yderligere et år, da kontinuitet i Formel 1 ikke kan undervurderes," siger Verstappen der har stor tiltro til teamet.

Kontraktforlængelsen vil også have en anden god effekt. "Det er godt at vi allerede har været i stand til at gøre dette så tidligt i sæsonen, da det motiverer mig til fokusere på at køre uden at skulle bekymre mig om noget andet. Jeg vil gerne sige tak til Tom (Walkinshaw) for at have tro på mig og give den stabilitet der kan hjælpe mig frem," slutter hollænderen der har sikret sig et point i år.

Teamchef Tom Walkinshaw forklarer at teamet allerede nu har valgt at gøre brug af den option de har på ham. "Vi er meget glade for at Jos er gået med til at blive hos Arrows. Vi havde en option på ham til 2002, og Jos har accepteret at vi kan bruge den option," siger Walkinshaw der dermed sikrer sig hollænderens service yderligere et år.

BB  


 

Hop til top23.6.2001

Sauber mister chefdesigner

Peter Sauber offentliggjorde i går ved en pressekonference at teamets chefdesigner, Stephen Taylor har opsagt sin stilling.

Sauber teamet mister sin chefdesigner, idet at Stephen Taylor har opsagt sin stilling. Det skulle ifølge Peter Sauber ske af private årsager. Hvornår Stephen Taylor fratræder vides endnu ikke. Allerede nu er der rygter fremme om, at Stephen Taylor inden for en overskuelig fremtid, er på vej tilbage til McLaren hvor han tidligere har arbejdet. Rygterne siger, at han skal køres på plads til at overtage Adrian Neweys plads, når han på et tidspunkt forlader McLaren. Taylor kom ellers til Sauber ved starten af denne sæson, hvor han afløste teamets tidligere designer, Sergio Rinland.

Måske står Sauber så med lidt af et problem. Stephen Taylor er allerede godt i gang med udviklingen af næste sæsons bil, C21. Men ifølge Peter Sauber har man ikke hastværk med at finde en afløser for Taylor. Heller ikke Peter Sauber ved endnu hvornår Taylor fratræder.

PDL  


Hop til top
Ny sponsor til Sauber

Der sker mange ting hos Sauber i øjeblikket. Man har fået en opsigelse fra teamets chefdesigner. Til gengæld har man fået en ny sponsor.

Sauber teamet er måske inde i cirkel med fornyelser. Op til sæsonen tegnede man kontrakt med to nye og unge kørere. Man fik ny chefdesigner, som nu har opsagt sin stilling igen. Der er rygter om at Red Bull tilsyneladende ikke forsætter som hovedsponsor for teamet. Måske er denne nye aftale en bestræbelse på at få nye sponsorer ind i stedet for Red Bull. Hvem ved?

I hvert fald har teamet underskrevet en samarbejdsaftale og sponsorat med softwarefirmaet, Temenos. Temenos leverer software til den financielle sektor. Man har i de senere år specialiseret sig i realtime software. Dvs. software der i dette tilfælde er konstrueret til brug i banker og børser. Det er et firma i stor fremgang. Det kan ses i, at man siden 1999 har åbnet 23 kontorer i 18 lande. Firmaet leverer i dag software til 270 firmaer og institutioner i 80 lande. Temenos forventer ved at lave samarbejdsaftalen med Sauber at man kan sætte yderligere skub i firmaets udvikling. Det globale marked er stort, og Sauber er et fortræffeligt trinbræt til dette marked - forlyder det fra Temenos.

IT-branchen kommer mere og mere ind i Formel 1. Efter en stagnation i indtjeningen, ser det nu ud til at mange IT-firmaer vil forsøge at genvinde noget af det tabte ved at bruge Formel 1 som reklamebanner. Og det er vel ikke så sært. Formel 1 er verdens mest sete sport.

PDL  


Hop til top
Honda motorer til 2 teams i 2002

Teamcheferne hos Jordan og BAR kan ånde lettet op, i hvert fald det næste års tid. Der har tidligere været alvorlige rygter om at Honda ville droppe det ene team.

Disse rygter er nu blevet dementeret. Hondas tekniske direktør har i dag, fredag, netop dementeret disse rygter.

>B>Kazutoshi Nishizawa:
"Vi vil levere til begge teams næste år. Faktisk har vi præsenteret 2002 motoren for begge teams i Malaysia, og vi har allerede afholdt adskillige møder med dem. Vi har ikke haft planer om at droppe den ene af de to teams."

Dermed er adskillige ugers rygter og spekulationer til ende. Hverken Eddie Jordan eller Craig Pollock skal ud og kikke efter nye motorer til deres biler. Det har ellers heddet sig igennem længere tid, at Honda ville opsige aftalen med det ene af de to teams, fordi man ikke magtede at støtte to teams teknisk og materielt.

PDL  


Hop til top
Hakkinen tilfreds med træningen

McLaren satte sig i front på Nürburgring med de to hurtigste tider. Mika Hakkinen fik i dagens anden træning en rigtig god tid og var hurtigst på dagen. Selvom finnen ikke har skrabet andet end 8 point sammen i år, nægter han at opgive VM - selvom han er 50 point efter.

Men sådan skal det vel også være for at han kommer til at give sig selv 100%. Derfor var han da også tilfreds med at være i front. "Jeg er meget tilfreds med vores præstation i dag, og det er godt at være hurtig," siger finnen. Teamet har gennemført en test på Silverstone, og ifølge den tidligere verdensmester har de nye tiltag fungeret godt. "I dag arbejdede vi med forskellige konfigurationer og dæk, så jeg er forventningsfuld til weekenden," siger Hakkinen der senest i Canada sikrede sig en 3. plads.

Derimod tog David Coulthard det noget mere med ro, og vil ikke lægge for meget i tiderne - hvor det også kan ses at Ferrari har et godt stykke op til McLaren - et hul der meget let kan blive hentet, såfremt der er blevet arbejdet på forskellige områder. "Det var en normal fredag hvor man ikke kan lægge for meget i tiderne, da det kun er en del af weekenden," siger skotten der skal bruge en sejr for at holde fat i Michael Schumacher - 18 point er han efter i VM. "Vi arbejde med vores program for at få det bedste ud af raceren. Jeg har lidt overstyringen i chikanen og ind i det sidste sving, hvilket giver nogle problemer med at afslutte omgangen - men i det store og hele er jeg tilfreds," siger Coulthard der aldrig har vundet det europæiske grand prix.

BB  


Hop til top
Symonds - Vi mangler testkilometer

Benetton har haft store problemer i år med at få deres racere til at køre optimalt. Den nye motor, som skulle være revolutionerende har teamet ikke haft mange muligheder for at anvende til det yderste. Derudover mangler teamet også at få chassis'et til at køre optimalt. En af Benettons tekniske ledere, Pat Symonds forklarer hvorfor.

Som så mange andre vil de meget gerne være med fremme og duellere om mesterskabet, og teamet har da også travlt med at finde formen - hvis den overhovedet bliver fundet i år. Under alle omstændigheder skal de være fremme i skoene næste år, hvor teamet bliver et rent Renault-fabriksteam. Men løsningerne kommer ikke fra den ene dag til den anden. "Man kan ikke drømme det frem hen over natten. Som med alle racere udvikler vi hele tiden på den, men til Magny-Cours har vi helt sikkert nogle forbedringer til motoren som er blevet samlet i en lille pakke," forklarer han om de forbedringer teamet regner med at præsentere.

Men det er som sagt ikke kun motoren der er problemet. Chassiset skal der også gøres noget ved, og det er også en del af pakken til det franske grand prix. "Der er også nogle aerodynamiske ændringer der kommer med som der er til hvert løb, men vi håber på en markant forbedring i motoren til det kommende løb," siger Symonds - og Renault har da også al mulig grund til at skulle vise sig selv frem på hjemmebanen!

Hvorfor har teamet så ikke fået fat i forbedringer noget tidligere? Symonds forklarer at de simpelthen slet ikke har testet nok. "Jeg tror at vi i år har lidt meget under at vi ikke har testet så meget som vi gerne ville og derfor halter den generelle udvikling at chassis'et efter," forklarer Symonds. Men selv flere kilometer kan ikke her og nu forbedre raceren. "Det er vist meget tydeligt for alle, at hele pakken skal forbedres!" lyder den direkte dom over den sidste Benetton-racer. Løst anslået mener Symonds at de kun har kørt 30% af den mængde test der skal til! "Der er vi langt efter," slutter han. Benetton bliver nok ikke til det helt store i år - og det vil vel også være meget mere fornuftigt at sikre sig at næste års racer bliver en større succes end den Benetton B201'eren!

BB  


Hop til top
Heidfeld - Godt at være tilbage

Nick Heidfeld kører igen med - efter at have været tvivlsom til det europæiske grand prix, efter uheldet i Canada. Men den tyske Sauber-kører var rigtig godt tilfreds med fredagen på Nürburgring.

Her blev det til en 8. plads, og dermed ligger Sauber godt til at få de ønskede placeringer blandt de ti bedste. Derudover var Heidfeld meget godt tilfreds med igen at vende tilbage i sin Sauber C20-racer. "Det var godt at være tilbage i raceren efter min problemer efter uheldet i Montreal, og jeg har det fint igen," siger Heidfeld. Teamet eksperimenterede med en del forskellige ting, men som altid er det ikke nemt at gøre en racer optimal på Nürburgring. "Vi havde en god dag, men nogle af de ændringer som vi lavede på racere havde ikke den effekt jeg håbede på. Den føltes nervøs, hvilket gjorde den svær at køre," siger Heidfeld i sin vurdering af raceren.

Teamets finske kører, Kimi Räikkönen fik en 11. plads, men klagede over trafik. "Jeg havde noget trafik på min hurtigste omgang, og fik ikke det bedste ud af dækkene, men ellers gik alt godt for mig i dag," lyder meldingen fra den finske kører der virkelig har imponeret.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk