Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.6.2003
 Foreløbig vejrudsigt for det europæiske GP
 Felipe Massa retur til Sauber?
 Er M. Schumacher en rigtig racer?
 Coulthard bliver aldrig mester
 Guy Smith vil i Formel 1
 
18.6.2003
 Alle glade og tilfredse med Bernie/Minardi handel
 Jordan i retten mod Vodafone
 

Hop til top24.6.2003

Foreløbig vejrudsigt for det europæiske GP

Vejret i Danmark i øjeblikket er noget omskiftelig affære, og i de seneste dage har det været virkelig voldsomt visse steder i Tyskland.

Vejret er ikke til at regne med - i hvert fald ikke i Danmark. Det vigtigste for Formel 1 fans i øjeblikket er hvordan det nu bliver i Tyskland i weekenden - især for de som tager turen til Nürburgring.

Den foreløbige vejrudsigt for Nürburgring:

Fredag:
Det skulle blive delvist overskyet med temperaturer op mod 25 grader. Østlig vind dog svag. Der er en lille chance for regn, dog skulle der blive sol sidst på eftermiddagen.

Lørdag:
Lørdag kommer til at ligne fredag lidt, men med en vestlig vind i stedet og et par grader lavere. Derimod er der en lidt større chance for regn.

Søndag:
Søndag bliver det rimeligt vejr, med temperaturer op mod 24 grader. Vinden bliver kraftigere. Mht. regn er det endnu svært at spå om.

Vejret på og omkring Nürburgring er en vanskelig ting. Da banen ligger i bjergene kan det være meget omskifteligt. Så til de som tager af sted. Tag noget regntøj og noget varmt tøj med for en sikkerhedsskyld. De som har været på Spa i Belgien kender forholdene.

PDL  


Hop til top
Felipe Massa retur til Sauber?

Ferraris testkører, Felipe Massa, er i den senere tid blevet spekuleret tilbage til hans tidligere arbejdsgiver, Sauber teamet.

Felipe Massa er måske på vej tilbage til Sauber teamet. Peter Sauber vil ikke udelukke at det kan ske, men vil heller ikke sige at Massa virkelig kommer tilbage til teamet.

Felipe Massa fik sin debut i Formel 1 sidste år, men fik ikke forlænget sin kontrakt hos Sauber efter en noget diskutabel sæson. I stedet fik han chancen hos Ferrari som testkører efter at Burti sagde farvel til Ferrari. Massa har gjort det ganske godt hos Ferrari. Således er det ham der i øjeblikket har banerekorden på Fiorano banen, en rekord der normalt ligger hos Michael Schumacher eller en sjælden gang hos Barrichello.

Peter Sauber sagde om Felipe Massa efter at deres veje skiltes at han er meget hurtig, men godt kan bruge erfaringen i et topteam, og det må man sige at han har fået.

Peter Sauber:
"Han var hurtig men manglede erfaring i arbejdet hos et topteam. Jeg kan ikke sige med sikkerhed at han vil køre for os næste år, men han er et godt alternativ. Hvis det sker, så ved Frentzen og Heidfeld er i hvert fald en af dem skal forlade os ved årets udgang."

Både H. H. Frentzen og Nick Heidfeld har kontrakter der udløber efter denne sæson.

PDL  


Hop til top
Er M. Schumacher en rigtig racer?

Stirling Moss begår sig rigtigt i disse dage. Først var han ude med en kommentar om David Coulthard. Nu står M. Schumacher for tur.

M. Schumacher er han en rigtig racer? Spørger man Stirling Moss er han i tvivl. Stirling Moss siger nemlig at der er en klar forskel på at være en racer og en racerkører, og at han ikke rigtig ved hvilken kategori han skal putte Michael Schumacher ind under. Det endda på trods af at Michael Schumacher er femdobbelt verdensmester.

Stirling Moss:
"At være en rigtig racer er ikke kun et spørgsmål om at vinde. Det har også noget at gøre med holdning, attitude, kampånd og spændingen ved at køre hjul ved hjul med en konkurrent. I min karriere har jeg kørt mere end 500 løb. Som jeg ser det var der kun 2 eller 3 som jeg ville kalde racere. Det er en meget sjælden type. Om Michael er det ene eller det andet er svært at sige."

Stirling Moss forsætter med at sige, at Michael Schumacher laver for mange fejl på trods af at han er rangeret som en af verdens allerbedste kørere.

Måske Stirling Moss ser det med de gode gamle engelske aristokratiske øjne. Spørger man folk som er væsentligt yngre og som også har en god lang karriere bag sig, er det ikke sikkert at holdningen er den samme. Tiden er meget anderledes. Teknikken i dag er meget anderledes. Mange ting er forandret siden Stirling Moss begik sig på racerbanerne.

PDL  


Hop til top
Coulthard bliver aldrig mester

David Coulthard får aldrig æren eller fornøjelsen af at blive verdensmester i Formel 1. Gamle hæderkronede Stirling Moss står bag disse ord.

Stirling Moss er lidt ude med riven. Det går blandt andet ud over David Coulthard som han mener, er for langsom til at blive verdensmester selvom at han har talentet og de rette omgivelser.

Stirling Moss:
"Jeg er bange for at han aldrig bliver mester. Jeg mener at David er rigtig god, han kunne blive en udmærket verdensmester. Han har de rette omgivelser og alting er for så vidt i orden. Men jeg kan bare ikke se hvorfra at han skal få den fart som Kimi har."

Det var ordene om David Coulthard fra Stirling Moss. Stirling Moss nåede aldrig selv at blive verdensmester men var den evige toer. Han vandt 16 løb, men det var ikke nok. Han blev nr. 2 fire gange, hovedsageligt efter Juan Manuel Fangio.

PDL  


Hop til top
Guy Smith vil i Formel 1

En af kørerne i vinderbilen fra Le Mans, Guy Smith, har ambitioner om at komme i Formel 1. Men han har måske alderen i mod sig.

Guy Smith, en af Tom Kristensens med kører i vinderbilen fra Le Mans, har ambitioner om at komme i Formel 1. Han håber på at sejren kan hjælpe ham på vej. Men så nemt er det sikkert ikke. Han vil dog heller ikke udelukke CCWS.

Guy Smith:
"Det var en stor drøm der gik i opfyldelse da jeg vandt Le Mans i en Bentley. Men lige siden jeg var en stor knægt, har det været min drøm at komme i Formel 1, og det har jeg ikke opgivet endnu. At skifte til sportsvogne var en risiko jeg tog, fordi jeg kunne risikere at blive glemt, men sejren betyder derimod et boost for mig. Hvis jeg kan komme i CART og gøre det godt, vil Formel 1 være det næste mål."

Guy Smith har dog nok alderen i mod sig. Han er 28 år og er ganske udmærket klar over at det er et minus på kontoen, men håber dog på at sejren på Le Mans vil hjælpe ham alligevel.

PDL  


 

Hop til top18.6.2003

Alle glade og tilfredse med Bernie/Minardi handel

En af de store overraskelser i Canada var, da det blev kendt at Bernie Ecclestone havde købt sig ind i Minardi teamet.

Alle må have hoppet lidt i stolen da det blev kendt at Bernie Ecclestone havde købt sig ind i Minardi teamet. Der var ellers optræk til verbal ballade da teamchef Paul Stoddart havde anklaget flere af de store teams for nærmest løftebrud. Minardi er i den situation at teamet faktisk kun kører i Formel 1 i denne sæson fordi man i fællesskab med Jordan teamet fik raget den andel af de såkaldte mediepenge til sig som Arrows teamet skulle have haft.

De andre teams bøjede sig for ønsket fra de to teams og penge landede på et meget tørt sted. Samtidigt blev der indgået flere forskellige aftaler om, at der i fremtiden skulle laves regler så de mindre bemidlede teams bedre kunne få råd til at være med. Billigere kundemotorer osv.

Paul Stoddart har siden disse aftaler blev indgået bemærket at der stort set ikke er nogle af de andre teams som vitterligt ønsker at leve op til disse løfter og aftaler. Han truede endda med at sige fra overfor nogle aftaler som han ellers havde sagt ja til. Så der var lagt op til verbal ballade i Canada. Paul Stoddart havde endda allieret sig med en god ven og jurist med speciale i den form for aftaler. Men i sidste sekund dukkede Bernie Ecclestone så op og bekendtgjorde at han og Paul Stoddart var blevet enige om at Stoddart skulle sælge en andel af Minardi til Bernie Ecclestone.

Der har sikret den daglige rutine i teamet og giver plads til at man yderligere kan forske i nye udviklinger og i det hele taget forbedre bilen.

Der er siden kommet en del kommentarer fra folk i Formel 1 verdenen.

Ron Dennis som var en af de teamchefer som Paul Stoddart var efter, siger bl.a. at han er glad for at der er kommet en løsning i sidste øjeblik, og at pengene helt sikkert kommer fra den rigtige. Det kan man så ligge i hvad man vil.

David Richards, BAR:
"Bernie løste selv dette problem. Om det er en langsigtet løsning, ja det må Paul og Bernie selv forhandle på plads. Men i hvert fald har Bernie gjort det muligt at forsætte. En stor kompliment for det. Der har været mange diskussioner, og jeg tror at med den løsning som Bernie er kommet med, så kan alle være tilfredse. Jeg tror også at Paul er glad for at der nu er kommet en ende på alle disse forviklinger der har været i de seneste måneder".

Paul Stoddart selv sagde i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen:
"Jeg er glad for at kan meddele at Bernie Ecclestone har lavet en privat investering i Minardi, hvilket vil gøre det muligt at opnå en god stabilitet i arbejdet, og med dét, chancen for at få teamet frem. Som en personlig bemærkning vil jeg tilføje, at det har været en meget urolig uge for Minardi. Det er stort at se at når man er nede, så er manden som har bygget denne sport op til hvad den er i dag, absolut behjælpelig. Nu er det mit store ansvar at sikre at han har lavet en klog investering."

Det er ikke godt at vide hvad Bernie Ecclestone har i tankerne i forhold til denne investering. Var det for at skabe ro i flokken? Var det for at sikre sig nogle stemmer når Concorde skal fornyes? Eller vil det ske det at GPWC virkelig kommer i gang og skaber sin egen alternative Formel 1 serie? Eller var det virkelig hans gode hjerte der løb af med ham i nødens stund? Ved at sikre Minardi undgår Bernie Ecclestone, Max Mosley og FIA også at man skal tvinge nogle af de andre teams til at stille med tre biler for at feltet kan opfylde reglerne fordi der skal være 20 biler til start? Ja, hvem ved?

PDL  


Hop til top
Jordan i retten mod Vodafone

Jordan teamet har endelig bestemt sig for at slæbe teleselskabet Vodafone i retten for aftale brud. Søgsmålet lyder på £ 150 mill.

Eddie Jordan mener at han og teamet er offer for et aftalebrud som teleselskabet Vodafone, ifølge Eddie Jordan, har begået. Nu skal de mødes i retten, og de første indledende afhøringer er faktisk startet. Det ventes at disse afhøringer vil vare i op til tre uger.

Eddie Jordan hævder at Vodafone og Jordan var blevet enige om en treårig aftale om et sponsorat. Som bekendt er det Ferrari der nu kører rundt med Vodafones reklamer på bilen.

Det har vist sig at der er to hovedspørgsmål som man skal have afklaret. Fortalte Vodafone virkelig Eddie Jordan at en aftale er på plads? Dernæst, hvis disse ord virkelig er faldet, er det så nok til at man kan kalde det for en gyldig aftale? Ja det kommer nok an på hvor i verdenen man er.

Angiveligt skulle Ian Phillips, Jordans kommercielle direktør, have noteret disse ord i hans papirer. Disse papirer vil blive bragt som bevis i retten. Modsat så hævder Vodafone at man har forhandlet til flere sider, bl.a. med McLaren, Renault og Toyota for at udvide sin globale markedsføring. Bl.a. så er man sponsor for Manchester United i fodbold.

Vodafone afviser derfor at det er en bindende aftale og at man ikke har underskrevet noget. Bl.a. er der sagt i de første afhøringer at man har gjort det klart overfor Eddie Jordan at en evt. sponsoraftale skulle være på skrift og ikke verbalt som Eddie Jordan hævder. Vodafone slår også på David Haynes - en af Vodafones direktører - ikke har bemyndigelse til at indgå sådanne aftaler, og at Jordan var klar over dette allerede i marts måned i 2001 da de første samtaler blev indledt.

Noget kunne tyde på at Eddie Jordan måske ikke umiddelbart står så stærkt som han kunne ønske sig, men de kommende afhøringer og selve retssagen vil vise hvem der har retten på deres side.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk