Mika Salo gennemgik fornyeligt en operation pga. vejrtrækningsproblemer. Bl.a. er han angrebet af det som vi kender som stenlunger. Ved den anledning konstaterede lægerne at Mika Salo har en anselig mængde kulfiberstøv i lungerne, og indtil videre antages det at det stammer fra hans karriere på racerbanerne. Bl.a. har Mika Salo kørt godt 110 Grand Prix'er for forskellige teams.
Salos tilfælde får nu FIAs læger til at råbe vagt i gevær og vil have foretaget en nærmere undersøgelse af Mika Salo. Finske aviser skriver bl.a. at FIA måske vil lade andre nuværende kørere undersøge for at konstatere om der er en risiko for ophobning af kulfiberstøv i kroppen og i særdeleshed i lungerne. Er det tilfældet må FIA og andre udarbejde en løsning på dette problem, skriver altså en finsk avis. Selv siger Mika Salo til avisen:
"Der er en stor mængde støv i mine lunger. Hvis jeg har så meget af det i mine lunger, hvor meget vil så eksempelvis Michael Schumacher, som har kørt i meget længere tid end jeg, have i sine lunger?
Anser FIA det for værende et sundhedsskadeligt problem, må man formode at FIA vil lovgive på området. I så fald vil ingeniører, designere osv. komme på arbejde for at finde et alternativ - især omkring bremserne som udvikler meget kulfiberstøv.
De teams der boykottede det amerikanske GP i søndags, kan risikere en straf. I hvert fald hvis det står til FIA. Et skrift med flere anklagepunkter er sendt ud til de respektive teams som skal give møde WMSC. I første omgang vil FIA høre hvad teamene vil fremlægge som argument for deres boykot. Ét team skiller sig dog såfremt der kommer til en domsfældelse i sagen. Nemlig BAR.
Sagen er den at teamet tidligere i år blev fundet skyldig i snyderi, og derfor blev udelukket i tre løb. I det ene løb fik de frataget deres points, mens de ikke fik lov til at stille i de to næste. Men oven i den straf, fik de en 6 måneders betinget dom. Såfremt at de syv teams bliver fundet skyldige og idømt en straf, kan BAR risikere en udelukkelse. Ikke særlig heldigt, men selvfølgelig, de har vist solidariske med deres Michelin kollegaer. Alt dette er dog ikke helt aktuelt endnu, så længe FIA ikke har hørt de syv teams forklaringer. FIA kan være så smarte at de dømmer de syv teams for usportslig optræden og pålægger dem at betale billetprisen tilbage til tilskuerne, der jo faktisk ikke fik andet end én testkørsel ud af søndag eftermiddag. I så fald må BAR ikke kunne pålægges yderligere straf. De respektive teams får dog også et problem med deres sponsorer, som ikke har fået noget ud af deres investering i det ene løb. Heller ikke BARs som i forvejen har mistet flere løb. Det har allerede kostet BAR adskillige millioner dollars.
Jordan Grand Prix har bag facaderne arbejdet med en meget stærkt opdateret udgave af den nuværende racer. Den nye får navnet EJ15B. Og ifølge teamets sportsdirektør, Adrian Burgress, er det en næsten ny bil kørerne skal teste. Man har fundet en masse fejl ved den gamle, lavet rettelser og opdateringer, så det næsten er så tæt på at være en helt ny bil, uden at være det. Adrian Burgress er dog noget tilbageholdende endnu med at udtrykke sine forventninger til bilen, men målet er at man skal kunne konkurrere med Red Bull og især Sauber. Adrian Burgress fortæller også at man især har gjort store fremskridt i form af en væsentlig bedre downforce, men også på andre områder.
Men nu skal bilen testes, og man starter i dag torsdag. De to Grand Prix kørere, Monteiro og Karthikeyan skal hver teste en dag på den spanske bane.