Hans nakke er stadig lidt stiv og sorbar, men han venter ikke at det vil holde ham ude af det franske grand prix netop på Magny-Cours. Simon Jones, fysioterapeut hos Arrows har været i aktion den sidste tid og heldigvis har behandlingerne virket med det samme. Dermed bliver det ikke til en hurtig debut til Mark Webber der spøgte i kulissen.
Foto: Allsport
Også på banen kunne regnen mærkes - her parkerer Barrichello sin racer i mudderet langs banen!
Foto: Allsport
Men man generer ikke onkel Bernies ynglinge (tilskuerne!) uden at få problemer!! Og på ‘World Motorsport Council’ mødet d. 21/6 skulle løbsarrangørerne så stå ret og forklare sig, og hvordan man ville undgå en lignende situation. Det var ventet, at de ville få en klækkelig bøde, og i værste fald ville Silverstone slet ikke blive medtaget i næste års kalender. Men Silverstone forklarede sig åbenbart ret godt, for man slap billigt i første omgang. FIA har besluttet ikke at give nogen straf, og Silverstone medtages i næste års kalender, men en række punkter skal opfyldes inden ‘World Motor Sport Council’s næste møde d. 4. oktober:
1 | FIAs sikkerhedsdelegation skal kunne bekræfte, at de forslåede ændringer til Silverstones løbsprocedurer er blevet ikraftsat. |
2 | Tilfredsstillende planer over hvordan banen og de lokale politimyndigheder vil undgå en gentagelse af årets trafikproblemer skal fremvises til 'World Motor Sport Council'. Det skal også fremgå, hvordan billetholdere, der ikke kunne deltage i årets Grand Prix, er blevet kompenseret. |
Hvis ikke disse punkter kan opfyldes inden d. 4. oktober, vil løbet blive fjernet fra næste års kalender! Silverstone-arrangørerne har accepteret betingelserne og udtaler: “Betingelserne knyttet til næste års britiske Grand Prix er nogle, som Silverstone selv ville have iværksat under alle omstændigheder. Alle forholdene vil blive fuldført i god tid inden World Motor Sports Council’s næste møde i oktober.”
Løbet er dog ikke blevet flyttet frem til det oprindelige afviklingstidspunkt i midten af juli, men er i stedet blevet rykket et par uger tilbage, hvor risikoen for konstant regn ikke er så stor. Det engelske Grand Prix i 2001 er i øvrigt sandsynligvis det sidste, der foregår på Silverstone. Herefter flyttes det til Brands Hatch.
"Det er en stor udfordring for os, at prøve på at vinde verdensmesterskabet efter så lang tid. Selvtilfreds kan blive en faktor, men vi vil sikre, at det ikke kommer til at påvirke os. Selvfølgelig er vi glade for vores øjeblikkelige førerposition i begge mesterskaber, men der er stadig lang vej endnu. De seneste løb har vist, at der absolut ikke er nogen grund til at slappe af, alt kan ske."
Desuden har han opgivet sit mål om, at komme til at snakke flydende italiensk ved årets udgang. Det forlød ellers ved starten af sæsonen, at han vil gå i gang med et italiensk kursus, så han kunne kommunikere med mekanikere og ingeniører i teamet på de flestes modersmål. Men det har han mere eller mindre opgivet nu, da han undskylder sig med, at han opholder sig for lidt i Italien, til at kunne følge undervisningen ordentlig.
Hakkinen satte fredagens hurtigste tid, på en dag hvor der ikke var problemer for teamet og i den anden racer kørte Olivier Panis en tid tæt på Hakkinens bedste. Dog er det tæt mellem McLaren og Ferrari, da Rubens Barrichello blot var 0,003 sekunder langsommere end den finske verdensmester. Michael Schumacher var på sidstedagen lidt over 3/10 langsommere end sin brasilianske teamkammerat. Der var dog problemer for Ferrari - Schumacher havde en motorskade. Er Ferrari på vej mod lidt mere uholdbart materiel i den sidste del af sæsonen?
Efter de to store teams lagde Jordan-kørerne sig klar - og de vil gerne gentage sidste års triumf. Dagen gik uden problemer for teamet. Trulli fik skiftet motor, men dette var planlagt som rutine, så dette var ikke på grund af en teknisk defekt. Heidfeld og Prost tittede igen frem, i en test hvor det er gået op og ned for det franske team. Torsdag havde Alesi et større uheld, som gjorde at han måtte stoppe tidligt. Stephane Sarrazin kørte fredag for teamet, uden dog at matche Heidfelds tid.
Det var også en blandet dag for Jaguar - for en gangs skyld var Herberts racer den mest stabile, mens problemerne ramte Irvine der ikke fik kørt mange omgange og endte langt tilbage. Benetton sluttede også deres test uden at markere sig - det bliver svært at følge op på 3. pladsen i Canada - ganske som de selv har indikeret. Fisichella forsøgte sig med et andet set-up og dækvalg til løbet. Wurz fik problemer med motoren og fik derfor ikke udnyttet hele testdagen.
Sauber havde Mika Salo og Enrique Bernoldi i aktion - forskellen mellem de to på testdagen: godt 9/10 af et sekund til Salos favør. Teamet nåede deres program igennem - og Bernoldi var meget glad for at komme tilbage til Magny-Cours som er en bane hvor han tidligere i karrieren har haft gode minder. Williams vil gerne tilbage og score point, men det lader til at de er ved at miste taget i pointene. Ralf Schumacher og Jenson Button var passeret af flere kørere på testens sidste dag. Men tiderne er ikke det vigtigste for BMW-Williams - det er at få kørt de nødvendige testkilometer. Williams er klar: "Vores opsætningsarbejde har været rimelig godt i dag, som det har været over de tre dage, og vi har ingen problemer med BMW V10'eren," siger Ralf Schumacher. Jenson Button har også fået lært banen godt at kende, så han kan klare sig godt i det franske grand prix.
Så mangler vi blot de to sidste deltagende teams - kun Minardi glimrede ved sit fravær - Arrows og BAR. De la Rosa kørte 83 omgange og fik testet opsætning og dæk. Teamet forventer en benhård kamp om pladserne midt i feltet - det mener de at tiderne indikerer. BAR havde Villeneuve i aktion fredag og Patrick Lemarie var i Frankrig efter Le Mans og fortsatte udviklingen af BAR-raceren.
Testtider fra Magny-Cours, fredag den 23. juni 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Mika Hakkinen |