Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.6.2000
 Verstappen er klar til Frankrig
 Silverstone-affæren
 For stor selvtilfredshed hos Ferrari?
 Michael Schumacher skifter hold
 Magny-Cours - Ferrari test
 
24.6.2000
 Magny-Cours test - fredag
 Stewart - Coulthard hot, Hakkinen yt
 

Hop til top25.6.2000

Verstappen er klar til Frankrig

Jos Verstappen var udsat for et grimt uheld på Magny-Cours i den netop overståede test. Hollænderens nakke og ryg blev trykket og fysioterapeuter har arbejdet på at få ham klar igen efter det grimme uheld. "Jeg har det godt - bedre end det var forventet. Min nakkeskade var ikke så alvorlig som først antaget, og jeg har brugt megen tid med fysioterapeuten hver dag," siger Verstappen der stod for hans og teamets bedste præstation i Canada med 5. pladsen.

Hans nakke er stadig lidt stiv og sorbar, men han venter ikke at det vil holde ham ude af det franske grand prix netop på Magny-Cours. Simon Jones, fysioterapeut hos Arrows har været i aktion den sidste tid og heldigvis har behandlingerne virket med det samme. Dermed bliver det ikke til en hurtig debut til Mark Webber der spøgte i kulissen.

Foto: Allsport

BB  


Hop til top
Silverstone-affæren

Som bekendt var årets Grand Prix på Silverstone en katastrofe. Den heftige regn ødelagde både løbet og dets optakt. Løbet fandt sted i påske-weekenden og arrangørerne beklagede sig inden løbet over, at tilskuerantallet af den årsag ville blive meget lav. Ved indgangen til løbsweekenden begyndte samtidig en nærmest monsun-agtig regn, hvilket betød, at selv kranvogne kørte fast i banens mudrede afkørselsmuligheder. Men det var det mindste problem... Banens parkeringspladser var stort set uanvendelige, da bilerne kørte fast i mudret, og flere måtte vente i timer på at blive trukket fri. Det betød, at arrangørerne måtte bede tilskuerne om at holde sig væk fra lørdagens tidskørsler og kvalifikation, og pladserne blev lukket. Tusinder af fans gik derfor forgæves på trods af at de havde købt billetter, og om søndagen gik omkring 15.000 fans glip af løbet pga. kaotiske trafikkøer – til sidst lukkede politiet alle adgangsveje til banen inden løbet overhovedet var begyndt! Alt i alt betød det et tab på ca. £5 mio.!

Også på banen kunne regnen mærkes - her parkerer Barrichello sin racer i mudderet langs banen!
Foto: Allsport

Men man generer ikke onkel Bernies ynglinge (tilskuerne!) uden at få problemer!! Og på ‘World Motorsport Council’ mødet d. 21/6 skulle løbsarrangørerne så stå ret og forklare sig, og hvordan man ville undgå en lignende situation. Det var ventet, at de ville få en klækkelig bøde, og i værste fald ville Silverstone slet ikke blive medtaget i næste års kalender. Men Silverstone forklarede sig åbenbart ret godt, for man slap billigt i første omgang. FIA har besluttet ikke at give nogen straf, og Silverstone medtages i næste års kalender, men en række punkter skal opfyldes inden ‘World Motor Sport Council’s næste møde d. 4. oktober:
1 FIAs sikkerhedsdelegation skal kunne bekræfte, at de forslåede ændringer til Silverstones løbsprocedurer er blevet ikraftsat.
2 Tilfredsstillende planer over hvordan banen og de lokale politimyndigheder vil undgå en gentagelse af årets trafikproblemer skal fremvises til 'World Motor Sport Council'. Det skal også fremgå, hvordan billetholdere, der ikke kunne deltage i årets Grand Prix, er blevet kompenseret.

Hvis ikke disse punkter kan opfyldes inden d. 4. oktober, vil løbet blive fjernet fra næste års kalender! Silverstone-arrangørerne har accepteret betingelserne og udtaler: “Betingelserne knyttet til næste års britiske Grand Prix er nogle, som Silverstone selv ville have iværksat under alle omstændigheder. Alle forholdene vil blive fuldført i god tid inden World Motor Sports Council’s næste møde i oktober.”

Løbet er dog ikke blevet flyttet frem til det oprindelige afviklingstidspunkt i midten af juli, men er i stedet blevet rykket et par uger tilbage, hvor risikoen for konstant regn ikke er så stor. Det engelske Grand Prix i 2001 er i øvrigt sandsynligvis det sidste, der foregår på Silverstone. Herefter flyttes det til Brands Hatch.

ISH  


Hop til top
For stor selvtilfredshed hos Ferrari?

Ikke hvis man spørger Ross Brawn. Ifølge Ross Brawn er det ikke noget der præger teamet, men at man skal være på vagt overfor det.

"Det er en stor udfordring for os, at prøve på at vinde verdensmesterskabet efter så lang tid. Selvtilfreds kan blive en faktor, men vi vil sikre, at det ikke kommer til at påvirke os. Selvfølgelig er vi glade for vores øjeblikkelige førerposition i begge mesterskaber, men der er stadig lang vej endnu. De seneste løb har vist, at der absolut ikke er nogen grund til at slappe af, alt kan ske."

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher skifter hold

Michael Schumacher har skiftet hold. Han er en habil fodboldspiller, og har ved flere lejligheder spillet for den lokale klub i Aubonne, hvor han bor. Men da klubben ikke har forlænget kontrakten med træneren i tide, valgte denne at få nye udfordringer i en anden klub. Og det har resulteret i, at MS er fulgt med, så den nye klub, hvor MS slår sine folder, hedder Echichen. Michael Schumacher har efterfølgende udtalt, at han spiller forbold for sjov, og at han ikke har nogen interesse i, hvad der foregår bag kulissen. Hvorfor han er fulgt med træneren, meldes der ikke noget om.

Desuden har han opgivet sit mål om, at komme til at snakke flydende italiensk ved årets udgang. Det forlød ellers ved starten af sæsonen, at han vil gå i gang med et italiensk kursus, så han kunne kommunikere med mekanikere og ingeniører i teamet på de flestes modersmål. Men det har han mere eller mindre opgivet nu, da han undskylder sig med, at han opholder sig for lidt i Italien, til at kunne følge undervisningen ordentlig.

PDL  


Hop til top
Magny-Cours - Ferrari test

Testdagene på Magny-Cours gik måske ikke helt som forventet for Ferrari. Det planlagte program blev ikke kørt helt igennem. Der var forskellige tekniske defekter der afbrød deres test et par gange. Ydermere var der den ene af dagene flere afbrydelser af testen pga. røde flag, forårsaget af andres uheld. Det betyder tabt tid, hver gang der afbrydes, rytmen bliver ikke optimal. Enten den ene eller den anden af kørerne havde tekniske problemer. Men som resultat, målt på tid, var det ikke helt skidt, man placerede sig lige efter de to McLaren biler. Det vigtigste er selvfølgelig at finde det rigtige setup, den rigtige balance i bilen, det rigtige dækvalg osv. til løbet. Så i teamet er der selvfølgelig store forhåbninger til den kommende weekends GP.
PDL  


 

Hop til top24.6.2000

Magny-Cours test - fredag

Det blev til et hattrick for McLaren under de tre dages test i Frankrig, og set ud fra tiderne ser det ud til at det er det britiske team der har fundet den bedste opstilling, men testen skjuler også andre faktorer som gør at tiderne ikke er entydige. Fredagens test blev kørt i pænt vejr med 18-21 grader i luften og lidt mere ved asfalten.

Hakkinen satte fredagens hurtigste tid, på en dag hvor der ikke var problemer for teamet og i den anden racer kørte Olivier Panis en tid tæt på Hakkinens bedste. Dog er det tæt mellem McLaren og Ferrari, da Rubens Barrichello blot var 0,003 sekunder langsommere end den finske verdensmester. Michael Schumacher var på sidstedagen lidt over 3/10 langsommere end sin brasilianske teamkammerat. Der var dog problemer for Ferrari - Schumacher havde en motorskade. Er Ferrari på vej mod lidt mere uholdbart materiel i den sidste del af sæsonen?

Efter de to store teams lagde Jordan-kørerne sig klar - og de vil gerne gentage sidste års triumf. Dagen gik uden problemer for teamet. Trulli fik skiftet motor, men dette var planlagt som rutine, så dette var ikke på grund af en teknisk defekt. Heidfeld og Prost tittede igen frem, i en test hvor det er gået op og ned for det franske team. Torsdag havde Alesi et større uheld, som gjorde at han måtte stoppe tidligt. Stephane Sarrazin kørte fredag for teamet, uden dog at matche Heidfelds tid.

Det var også en blandet dag for Jaguar - for en gangs skyld var Herberts racer den mest stabile, mens problemerne ramte Irvine der ikke fik kørt mange omgange og endte langt tilbage. Benetton sluttede også deres test uden at markere sig - det bliver svært at følge op på 3. pladsen i Canada - ganske som de selv har indikeret. Fisichella forsøgte sig med et andet set-up og dækvalg til løbet. Wurz fik problemer med motoren og fik derfor ikke udnyttet hele testdagen.

Sauber havde Mika Salo og Enrique Bernoldi i aktion - forskellen mellem de to på testdagen: godt 9/10 af et sekund til Salos favør. Teamet nåede deres program igennem - og Bernoldi var meget glad for at komme tilbage til Magny-Cours som er en bane hvor han tidligere i karrieren har haft gode minder. Williams vil gerne tilbage og score point, men det lader til at de er ved at miste taget i pointene. Ralf Schumacher og Jenson Button var passeret af flere kørere på testens sidste dag. Men tiderne er ikke det vigtigste for BMW-Williams - det er at få kørt de nødvendige testkilometer. Williams er klar: "Vores opsætningsarbejde har været rimelig godt i dag, som det har været over de tre dage, og vi har ingen problemer med BMW V10'eren," siger Ralf Schumacher. Jenson Button har også fået lært banen godt at kende, så han kan klare sig godt i det franske grand prix.

Så mangler vi blot de to sidste deltagende teams - kun Minardi glimrede ved sit fravær - Arrows og BAR. De la Rosa kørte 83 omgange og fik testet opsætning og dæk. Teamet forventer en benhård kamp om pladserne midt i feltet - det mener de at tiderne indikerer. BAR havde Villeneuve i aktion fredag og Patrick Lemarie var i Frankrig efter Le Mans og fortsatte udviklingen af BAR-raceren.

Testtider fra Magny-Cours, fredag den 23. juni 2000

BB  


Hop til top
Stewart - Coulthard hot, Hakkinen yt

Jackie Stewart har luftet sin mening. Egentlig kan vi vel godt være foruden, da skotten har det med at kommentere en hel del uden at bibringe med så meget nyt. Således har han fundet ud af det nok bliver svært for Hakkinen at genvinde VM. Genial iagttagelse, Jackie…

"Det at vinde tre mesterskaber i træk sker ikke særlig ofte," siger skotten hvilket han har ret i - det er kun sket én gang før… "Det er ikke umuligt for Mika at gøre det i år, men jeg mener at det er usandsynligt," fortsætter han videre. Han mener at Hakkinen er blevet for træt af at vinde… "Efter at jeg vandt mesterskabet det ene år, var jeg så træt at jeg ikke engang hentede trofæet - jeg sendte i stedet Helen," siger Stewart med henvisning til sin kone.

Men hvor Hakkinen er træt og dømt ude af Stewart er landsmanden Coulthard genial - surprise, surprise… "Jeg har bemærket en forskel ved ham de sidste løb. Da han kom ind i Formel 1 var han med Williams og så videre til McLaren, så han har altid været med de bedste teams. Måske tog det lidt engagement og fokus væk, men nu ser det ud til at det er realistisk hvad der står på spil - og hvad han kan opnå i år," mener Stewart.

Der kommer et par gode råd med på vejen til landsmanden. "Det som David skal gøre er at fortsætte med konstant at score point og vinde et par løb. Han er i en stærk position hvis han fortsætter med at være fokuseret," siger Stewart. Løbet i Canada var vist ikke efter denne opskrift… Og så er der også lige en lille notabene der skal sparkes ind her - Coulthard er 22 point efter Schumacher!

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KørerTeamBedste tidOmg.
Mika Hakkinen