Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.6.2002
 Alonso håber på Renault
 Ferrari-taktik uden bagtanke
 Irvine - Button vil ind alle steder
 
23.6.2002
 Barrichello fik sin sejr
 

Hop til top25.6.2002

Alonso håber på Renault

Den tidligere Minardi-kører Fernando Alonso håber at han i 2003 kan køre for Renault. Spanieren viste fornem kørsel i 2001 for Minardi, og efter et år som testkører for teamet håber han nu at han kan træde op som Grand Prix-kører for teamet.

Han havde ellers gode muligheder for at komme til at køre løb i år, men Flavio Briatore var af en anden opfattelse. "Jeg vil gerne køre for Renault, da jeg i år havde nogle gode muligheder for at komme til at køre, men Flavio sagde 'nej, bliv i teamet, lær raceren at kende og bliv klar til 2003,'" siger den spanske kører.

Af den grund føler Alonso at han har gode muligheder for at komme til at køre for teamet, og det vil i givet fald blive på bekostning af Jenson Button. Alle parter er dog inde i forhandlingsfasen, så alt kan stadig ske. Alonso har også været sat i forbindelse med Jaguar, da han testede for teamet, men det skal der ikke lægges mere i. "Testen for Jaguar var kun en tjeneste som Flavio gjorde for Niki, men det har intet at gøre med næste år. Nu tænker jeg kun på at køre for Renault," siger Fernando Alonso.

Flavio Briatore vil ikke give en udmelding på hvad der sker. "Fra starten af sæsonen har vi sagt at vi ville beslutte os i juli efter Silverstone. Jeg har ingen anelse om hvad der sker i øjeblikket," siger teamchefen der mener at det nok er Irvine der er mest aktiv i rolle som udspiller angående kørerpladserne til 2003. "Kommer det fra Irvine alle disse spekulationer. Måske gør Irvine et bedre stykke arbejde som teammanager end som kører," lyder det besk fra Briatore. Han kan jo være med til at sende Button i armene på Jaguar, og det kan i sidste ende gøre det af med Irvine.

BB  


Hop til top
Ferrari-taktik uden bagtanke

Ferrari tillod Rubens Barrichello at tage sejren på Nürburgring, hvilket var modsat det der var tilfældet på A1-Ring. Onsdag skal Ferrari møde for FIA angående det der skete i Østrig.

Men Jean Todt afviser at de havde det kommende møde i baghovedet. "Vi havde ikke onsdag i tanke. Jeg vil ikke sige hvad jeg tænker om FIA, fordi jeg først vil være i stand til at kommentere det når vi har haft høringen. Jeg forventer ikke en svær situation," siger teamchefen.

Det ventes at FIA vil irettesætte teamet og kørerne for adfærden på podiet, hvor Michael Schumacher overlod trofæ og pladsen i midten af podiet til holdkammeraten. Samtidig har Ferrari efterhånden indset at VM er så godt som sikret til Michael Schumacher, hvorfor man nu kan begynde at køre for Barrichello. Samtidig er Jean Todt meget afvisende overfor den kritik der har været af de teamordre der er givet. "Teamtaktik er en del af Ferraris politik, og teamtaktikken var at lade Rubens vinde. I Østrig var det det sjette løb i mesterskabet, og vi havde et meget mindre forspring end vi har nu, så nu kan vi køre på en anderledes strategi efter ni løb, hvor Michael er 46 point foran i mesterskabet," siger Todt der nu håber at Barrichello kan komme længere frem i mesterskabet.


Ferrari dominerede og Barrichello fik sejren
(Foto: Ferrari)

Men det lægger ikke op til at vi kommer til at se de to kørere i tætte dueller med hinanden. "Vi vil ikke kæmpe internt, så man vil ikke se Ferrari kæmpe mod hinanden. Vi kæmper mod de ti andre teams, men ikke internt i Ferrari," siger teamchefen. Dog var begge kørere stillet frit indtil efter det andet pitstop, hvor teamet gav ordre til at kørerne holdt deres pladser.

BB  


Hop til top
Irvine - Button vil ind alle steder

Eddie Irvine er sat noget i defensiven, efter at der verserer flere rygter om at ireren er på vej ud af Formel 1. Den primære årsag er at Irvines løn på omkring 70 millioner kroner - det vil Jaguar ikke give for irerens arbejde.

Men Irvine mener selv at han har fat i den lange ende, selvom flere kørere har været sat i forbindelse med et sæde hos Jaguar næste år. Fernando Alonso og Mark Webber, der dels har testet eller skal teste for teamet, har sat gang i rygterne, plus af Jaguar efter sigende har været i kontakt med Jenson Button der kan være tilovers hos Renault i 2003. Det er dog rygter som Irvine ser noget stort på.


Er Irvines dage i Formel 1 ved at være talte?
(Foto: Jaguar)

"Jeg har kørt at Jenson bliver skubbet ud af Renault, så han skal hen et andet sted. Så jeg er sikker på at han vil gå op og ned ad pitlane og forsøge at komme ind alle steder - det giver mening," siger Irvine. At Alonso testede for Jaguar skulle ifølge ireren være for at få svar på et par spørgsmål. "Jeg føler at det var en god ide at have Alonso til at teste vores bil, selvom han er en rimelig uerfaren kører, så bakkede han mig op i alt hvad jeg havde at sige om den. Min holdkammerat Pedro de la Rosa har ikke været enig i alle mine opfattelser, så det var rart at få en udefrakommende til at bekræfte mine fornemmelser," siger Irvine, og får dermed også sat holdkammeraten i et mindre heldigt lys.

Konklusionen må være at der er kamp til stregen internt i Jaguar om sæderne til næste år. Irvine selv vil ikke tage stilling til noget inden han får kørt Jaguars ombyggede R3-racer som de indsætter ved det kommende løb på Silverstone.

BB  


 

Hop til top23.6.2002

Barrichello fik sin sejr

Rubens Barrichello sejrede på Nürburgring i et løb hvor der stod Ferrari på det hele. Kørende på 2-stop strategi i forhold til Michelin-kørerne på 1 stop, var de markant hurtigere end resten af feltet.

Rubens Barrichello var den af de to Ferrari-kørere der fik den bedste start, og meget hurtigt kunne han gå op og udfordre Ralf Schumacher, der fik en bedre start end Juan Pablo Montoya. Og efter to omgange var det Ferrari 1-2 - og sådan blev det resten af løbet. Stor dækslitage hos Michelin var problemet hos Williams, men alligevel klarede en kører som Kimi Raikkonen sig bedre og sluttede på en god 3. plads - godt at den unge finne endelig har fået lidt medgang.

Løbet var som sådan ikke videre dramatisk. De to Jordan-kørere bankede sammen for anden gang i år - denne gang var det dog Fisichella der har sin del af skylden, idet han spinder rundt i det første sving og banker sammen med Sato. Banens første sving bød også på et sammenstød mellem Coulthard og Montoya. Da de to kørere duellere, spinder Montoya og banker sit baghjul op i forhjulet på skottens racer - og begge får ødelagt ophæng og dermed et farvel til dem begge. Montoya underskylder efterfølgende, hvilket Coulthard dog ikke vil acceptere.

Vi blev også vidne til at Michael Schumacher kan fejle. Mens han fulgte Barrichello rundt på banen, måtte han tage en tur af banen. Selv den bedste kan fejle! Derved taber tyskeren 10 sekunder, men henter det dog stille og roligt ind. Mod slutningen af løbet ligger de og kører parløb, og alles øjne er nu mere rettet mod Ferrari-pitten, hvor Jean Todt og Ross Brawn skal udstikke linien i teamet.

Ferrari har dog i baghovedet at på onsdag skal de møde for FIA og forklare sig om det der skete på A1-Ring. Alle ventede til det sidste sving for at se hvad der skulle ske - ville man lave det samme stunt igen? Til fleres, inklusiv undertegnedes, overraskelse gav teamet ingen ordre. Barrichello kunne tage sejren - hvilket også var fair nok. Han havde ført løbet fra de første omgange. Dermed kunne han tage sin anden sejr i karrieren - og begge er blevet hentet på tysk asfalt!

I mesterskabet er Michael Schumacher nu 46 point foran Ralf Schumacher, så VM er mere og mere ved at være sikret.

Du finder resultatet af løbet her.

Næste løb bliver den 7. juli på Silverstone i England.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk