Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.6.2003
 2004 GP kalenderen næsten klar
 European GP - preview af midterfeltet
 European GP - dæk preview
 Skal Salo til CCWS
 
24.6.2003
 Foreløbig vejrudsigt for det europæiske GP
 Felipe Massa retur til Sauber?
 Er M. Schumacher en rigtig racer?
 Coulthard bliver aldrig mester
 Guy Smith vil i Formel 1
 

Hop til top25.6.2003

2004 GP kalenderen næsten klar

FIA har onsdag haft møde om løbskalenderen for sæsonen 2004. Den foreløbige kalender ser sådan ud.

Bemærk at det belgiske GP er med igen, det er dog stadig ikke et sikkert punkt i kalenderen. Det kinesiske GP er så godt som sikkert, hvorimod det stadig kniber for FIA at få endelig klarhed over Bahrains GP. Derfor er San Marinos GP stadig med som alternativ, men kun hvis GP'et i Bahrain ikke kan gennemføres. Efter alt at dømme ud fra de foreløbige meldinger, vil FIA omkring oktober måned offentliggøre den endelige løbskalender.

DatoGrand Prix
7 marts: Australien
21 marts:Malaysia
4 april:Brasilien
25 april:Bahrain eller San Marino
9 maj:Spanien
23 maj:Monaco
6 juni:Canada
20 juni:Europa
4 juli:Frankrig
11 juli:England
25 juli:Tyskland
15 august:Ungarn
29 august:Belgien
12 september:Italien
26 september:PDL  


Hop til top
European GP - preview af midterfeltet

Forberedelserne er i fuld gang til det europæiske Grand Prix på Nürburgring. Alle teams er ankommet til Nürburgring og er ved at gøre sig klar.

Med fare for at klassificere Renault forkert, kommer de alligevel med i midterfeltet, men det er som den absolut bedst placerede i gruppen "best of the rest."

Renault har gjort det strålende i år, mange er overrasket over deres fremgang i forhold til de seneste par år. Især Fernando Alonso har imponeret og har da også kørt mange points hjem til Renault. Renault er pt. placeret på fjerdepladsen langt foran femtepladsen som indehaves af to teams, nemlig Jordan og BAR. Renault har i øjeblikket 47 points mens de to andre teams begge har 11 points.

Renault:
Renault testede i sidste uge på Jerez. Fernando Alonso var hurtigst begge dage. Og ifølge teamet har man fundet nogle meget positive ting når det gælder opsætning af bilerne - især undervognen - i forhold til dækkene. Derfor er der stor optimisme når det gælder GP'et på Nürburgring. Alonso har kørt her en gang før, nemlig i 2001 da han kørte for Minardi. Siden er banen ændret på et par punkter, men han regner med at lære dette i løbet af fredag formiddag. Trulli kender banen ganske godt og synes egentlig ikke at den er så speciel i forhold til andre baner. Det som kan spille Renault - og alle andre teams - et puds er de til tider voldsomme temperatursvingninger i bjergene omkring og på banen.

Jordan:
Jordan har problemer med pålideligheden og holdbarheden. Senest udtrykt i det canadiske GP hvor begge biler udgik - endda på samme omgang. Men der bliver som sædvanligt arbejdet hårdt i det økonomisk pressede team for at finde løsninger på de problemer. Fisichella bedste resultat inden sejren i Brasilien, var faktisk på Nürburgring og han håber på en gentagelse, selvom det dog ikke ser alt for godt ud med bilen og dens problemer. Ralph Firman har aldrig kørt her før, men er blevet ret god til at lære de nye baner at kende. Han føler sig også godt tilrette i bilen efterhånden. Teamet er ikke alt for optimistiske, men håber på at det hårde arbejde med forbedringerne snart kaster nogle gode points af sig.

BAR:
BAR bilerne oplevede det samme som Jordan i Canada, nemlig at ingen af bilerne kom i mål. I den forløbne uge har teamet testet på Silverstone og har arbejdet hårdt med at løse de problemer som forårsagede at man udgik i Canada. Samtidigt er der arbejdet videre med den fortløbende udvikling af bilen. Jacques Villeneuve er ikke så vild med banen selvom han har gode minder herfra. Det er her han vandt sit første GP og også det seneste for hans vedkommende. Faktisk synes han at banen er lidt kedelig. Jenson Button derimod kan godt lide den især med de ændringer der er kommet i de seneste par år. For teamet ser det sådan ud at man faktisk er nået et godt skridt fremad i forhold til de seneste år. Men der mangler stadig meget til at man kan blande sig med de andre helt fremme. En kort kynisk evaluering i teamet går i positiv retning. Nu mangler man "kun" at samle nogle flere points sammen. Måske det lykkedes på Nürburgring.

PDL  


Hop til top
European GP - dæk preview

De tre seneste GP'er har stort set været meget forskellige hvad angår dækvalg. Den europæiske GP er endnu en ny udfordring.

Bridgestone:
Bridgestone har som optakt testet på Silverstone hvor Ferrari, Sauber og BAR har testet dæk. Det har ikke kun været til det europæiske GP, men også til franske GP som kommer kun en uge efter det europæiske. Man har testet flere forskellige compounds og opbygninger af dækkene. Hos Bridgestone har man været ganske tilfredse med testresultaterne.

Michelin:
Hos Michelin har man også spekuleret i de næste GP'er. Forholdene er meget forskellige i øjeblikket. Michelin tager 5 forskellige compounds med til Nürburgring samt de nødvendige intermediate og regnvejrsdæk. Man er ligesom Bridgestone ganske klar over at forholdene netop på Nürburgring kan skifte meget hurtigt. Afhængigt af de respektive teams setup og pitstopstrategi, kan man vælge mellem flere forskellige compounds og konstruktioner.

PDL  


Hop til top
Skal Salo til CCWS

Der er igen gang i rygterne omkring Mika Salo, og han forbindes nu med CCWS (CART) teamet PK Racing.

PK Racing deltager i øjeblikket kun med en racer i Champ Car World Series, men teamchef Craig Pollock lægger ikke skjul på at de meget gerne vil indsætte endnu en racer i serien, og det måske allerede i år.

Mika Salo besøgte PK Racing i forbindelse med det sidste løb i CCWS serien - Portland Grand Prix i Oregon - hvor han blandt andet havde et møde med Craig Pollock.
De to har tidligere arbejdet sammen i Formel 1, den gang Mika Salo afløste Ricardo Zonta i BAR teamet, hvor Pollock på det tidspunkt teamchef.

PK Racing startede sæsonen med Patrick Lemarie i deres racer, men da han ikke levede op til teamets forventninger blev han for nyligt udskiftet med Max Papis.

Mika Salo har kørt Formel 1 i perioden 1994 til 2002, for Lotus, Tyrell, Arrows, BAR, Sauber, Ferrari og Toyota, og hos sidstnævnte var også med i testfasen med selve udviklingen af ders Formel 1 racer.

AN  


 

Hop til top24.6.2003

Foreløbig vejrudsigt for det europæiske GP

Vejret i Danmark i øjeblikket er noget omskiftelig affære, og i de seneste dage har det været virkelig voldsomt visse steder i Tyskland.

Vejret er ikke til at regne med - i hvert fald ikke i Danmark. Det vigtigste for Formel 1 fans i øjeblikket er hvordan det nu bliver i Tyskland i weekenden - især for de som tager turen til Nürburgring.

Den foreløbige vejrudsigt for Nürburgring:

Fredag:
Det skulle blive delvist overskyet med temperaturer op mod 25 grader. Østlig vind dog svag. Der er en lille chance for regn, dog skulle der blive sol sidst på eftermiddagen.

Lørdag:
Lørdag kommer til at ligne fredag lidt, men med en vestlig vind i stedet og et par grader lavere. Derimod er der en lidt større chance for regn.

Søndag:
Søndag bliver det rimeligt vejr, med temperaturer op mod 24 grader. Vinden bliver kraftigere. Mht. regn er det endnu svært at spå om.

Vejret på og omkring Nürburgring er en vanskelig ting. Da banen ligger i bjergene kan det være meget omskifteligt. Så til de som tager af sted. Tag noget regntøj og noget varmt tøj med for en sikkerhedsskyld. De som har været på Spa i Belgien kender forholdene.

PDL  


Hop til top
Felipe Massa retur til Sauber?

Ferraris testkører, Felipe Massa, er i den senere tid blevet spekuleret tilbage til hans tidligere arbejdsgiver, Sauber teamet.

Felipe Massa er måske på vej tilbage til Sauber teamet. Peter Sauber vil ikke udelukke at det kan ske, men vil heller ikke sige at Massa virkelig kommer tilbage til teamet.

Felipe Massa fik sin debut i Formel 1 sidste år, men fik ikke forlænget sin kontrakt hos Sauber efter en noget diskutabel sæson. I stedet fik han chancen hos Ferrari som testkører efter at Burti sagde farvel til Ferrari. Massa har gjort det ganske godt hos Ferrari. Således er det ham der i øjeblikket har banerekorden på Fiorano banen, en rekord der normalt ligger hos Michael Schumacher eller en sjælden gang hos Barrichello.

Peter Sauber sagde om Felipe Massa efter at deres veje skiltes at han er meget hurtig, men godt kan bruge erfaringen i et topteam, og det må man sige at han har fået.

Peter Sauber:
"Han var hurtig men manglede erfaring i arbejdet hos et topteam. Jeg kan ikke sige med sikkerhed at han vil køre for os næste år, men han er et godt alternativ. Hvis det sker, så ved Frentzen og Heidfeld er i hvert fald en af dem skal forlade os ved årets udgang."

Både H. H. Frentzen og Nick Heidfeld har kontrakter der udløber efter denne sæson.

PDL  


Hop til top
Er M. Schumacher en rigtig racer?

Stirling Moss begår sig rigtigt i disse dage. Først var han ude med en kommentar om David Coulthard. Nu står M. Schumacher for tur.

M. Schumacher er han en rigtig racer? Spørger man Stirling Moss er han i tvivl. Stirling Moss siger nemlig at der er en klar forskel på at være en racer og en racerkører, og at han ikke rigtig ved hvilken kategori han skal putte Michael Schumacher ind under. Det endda på trods af at Michael Schumacher er femdobbelt verdensmester.

Stirling Moss:
"At være en rigtig racer er ikke kun et spørgsmål om at vinde. Det har også noget at gøre med holdning, attitude, kampånd og spændingen ved at køre hjul ved hjul med en konkurrent. I min karriere har jeg kørt mere end 500 løb. Som jeg ser det var der kun 2 eller 3 som jeg ville kalde racere. Det er en meget sjælden type. Om Michael er det ene eller det andet er svært at sige."

Stirling Moss forsætter med at sige, at Michael Schumacher laver for mange fejl på trods af at han er rangeret som en af verdens allerbedste kørere.

Måske Stirling Moss ser det med de gode gamle engelske aristokratiske øjne. Spørger man folk som er væsentligt yngre og som også har en god lang karriere bag sig, er det ikke sikkert at holdningen er den samme. Tiden er meget anderledes. Teknikken i dag er meget anderledes. Mange ting er forandret siden Stirling Moss begik sig på racerbanerne.

PDL  


Hop til top
Coulthard bliver aldrig mester

David Coulthard får aldrig æren eller fornøjelsen af at blive verdensmester i Formel 1. Gamle hæderkronede Stirling Moss står bag disse ord.

Stirling Moss er lidt ude med riven. Det går blandt andet ud over David Coulthard som han mener, er for langsom til at blive verdensmester selvom at han har talentet og de rette omgivelser.

Stirling Moss:
"Jeg er bange for at han aldrig bliver mester. Jeg mener at David er rigtig god, han kunne blive en udmærket verdensmester. Han har de rette omgivelser og alting er for så vidt i orden. Men jeg kan bare ikke se hvorfra at han skal få den fart som Kimi har."

Det var ordene om David Coulthard fra Stirling Moss. Stirling Moss nåede aldrig selv at blive verdensmester men var den evige toer. Han vandt 16 løb, men det var ikke nok. Han blev nr. 2 fire gange, hovedsageligt efter Juan Manuel Fangio.

PDL  


Hop til top
Guy Smith vil i Formel 1

En af kørerne i vinderbilen fra Le Mans, Guy Smith, har ambitioner om at komme i Formel 1. Men han har måske alderen i mod sig.

Guy Smith, en af Tom Kristensens med kører i vinderbilen fra Le Mans, har ambitioner om at komme i Formel 1. Han håber på at sejren kan hjælpe ham på vej. Men så nemt er det sikkert ikke. Han vil dog heller ikke udelukke CCWS.

Guy Smith:
"Det var en stor drøm der gik i opfyldelse da jeg vandt Le Mans i en Bentley. Men lige siden jeg var en stor knægt, har det været min drøm at komme i Formel 1, og det har jeg ikke opgivet endnu. At skifte til sportsvogne var en risiko jeg tog, fordi jeg kunne risikere at blive glemt, men sejren betyder derimod et boost for mig. Hvis jeg kan komme i CART og gøre det godt, vil Formel 1 være det næste mål."

Guy Smith har dog nok alderen i mod sig. Han er 28 år og er ganske udmærket klar over at det er et minus på kontoen, men håber dog på at sejren på Le Mans vil hjælpe ham alligevel.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk