Jacques Villeneuve indrømmer dog selv, at det eneste team han ikke vil køre for lige nu er Ferrari teamet. Grunden til at Jacques Villeneuve ikke vil køre for Ferrari teamet er Michael Schumacher. Derudover kan Jacques Villeneuve ikke lide den måde man arbejder på hos Ferrari.
Jacques Villeneuve indrømmer at der før i tiden var problemer mellem ham og Ferrari teamet, med de skulle være løst, efter at han havde et møde med Ferrari teamets ledelse.
Det ene hold vil være de spillere der vandt verdensmesterskabet i 1990, og skal ledes af Franz Beckenbauer. Det andet hold vil blive ledet af Michael Schumacher, som håber at han kan få assistance af holdkammerat Rubens Barrichello og af Giancarlo Fisichella, derudover vil den tidligere landsholdsspiller fra i Italien Giuseppe Giannini også deltage på F1 holdet. Hvem der mere skal spille på F1 holdet er endnu uvist.
Træneren for det gamle tyske landshold Franz Beckenbauer, håber på at han kan mønstre de fleste at de spillere, der var med til at vinde 1-0 over Argentina, for snart 10 år siden.
Jac Nasser, Ford-bossen tager afstand fra Herberts bidende kritik, der blandt andet stillede spørgsmålstegn ved Jaguars 'storhed' og det faktum at teamet blot er det tidligere Stewart-team i ny forklædning. "Man kan ikke sammenligne det eller sætte det i forhold til Stewart," mener Jac Nasser.
Dog må man sige at der er så mange personer der går igen at Jaguar i denne sæson minder mere om Stewart, end BAR mindede om Tyrrell i 1999. Derudover har teamet været en skuffende oplevelse - en Jaguar skal jo springe, men den har kun luntet af sted i sæsonens første otte løb. Men Nasser tror stadig på et storhold. "Vi behøver tid og plads, og jeg er sikker på at vi i det lange løb vil kunne vinde," forsikrer Ford-bossen.
Teamet er dog i fremskridt - de har fået mere styr på de tekniske problemer, hvor det især har været motorerne de har koncentreret sig om. Men farten - den mangler stadig. Teamet håber at kunne levere nye komponenter meget snart og får en ny motor til det tyske grand prix sidst i juli. Men der er stadig langt op til sidste års niveau.
Mere om balladen hos Jaguar
21. juni 2000 - Herbert kritiserer Jaguar
"Jeg må ikke sige noget om motoren, så jeg vil ikke sige at den nye Mugen-Honda er mere kraftfuld," siger tyskeren. Tolkningen af den udtalelse er helt åben - for mon Mugen kommer med en motor der er svagere? Næppe.
Jordan har mest af alt været fokuseret på at arbejde med set-up til løbet i Frankrig, frem for den nye motor - men Jordan behøver mere power og tiendedele for at komme fremad i et forsøg på at hente den mistede 3. plads i konstruktørernes VM. "Vi er glade for vores resultat, og jeg tror at de bedste teams vil ligge meget tæt," forudser Frentzen der meget overraskende vandt på Magny-Cours sidste år i et dramatisk løb.
Giancarlo Fisichella er i øjeblikket på en femte plads i kørernes mesterskab med 18 point. Kun Ferraris og Mclarens er bedre end Giancarlo Fisichella, og der håber han på at han kan blive, måske endda forbedre sin position en plads eller to, når sæsonen slutter.
”Jeg er ikke overrasket over hvor langt vi er nået i år. Da vi startede sæsonen, var vores mål at være konkurrencedygtig, og det syntes jeg vi er, når man ser væk fra Ferrari og Mclaren som er de 2 bedste teams lige nu. Jeg ser lyst på fremtiden, og jeg håber at jeg vil være i stand til, at blive ved med at score point i de resternde løb.” siger Giancarlo Fisichella
"Problemet er, at i starten af sæsonen, var vi et af de førende teams sammen med Ferrari og McLaren. Nu er det vores fejl, som der bliver fokuseret på, fordi de nu lige pludselige er synlige, fordi vi ikke får points. Det er ikke verdens undergang." Siger Patrick Head.
Williams teamet er i hvert fald klar til at genvinde noget af det tabte. Begge kørere var på Magny-Cours i sidste uge, hvor man gennemgik et nøje planlagt testprogram, som skal bringe teamet tilbage, med flere points som resultat. Det er man fuldt klar over i teamet, da Benetton har overtaget 3 pladsen i konstruktørernes VM. Men man er også fuldt klar over, at der kommer andre "bagfra".
Patrick Head: "De to top teams fører, fordi de er stand til at køre næsten optimalt på alle typer baner. Der skal vi forbedre os. Vi vil snart se Jordan og Jaguar begynde at score points ved næsten alle løb. Indtil for få løb siden, scorede vi de små points, og vi skal tilbage dertil, ellers bliver vi tabt af de andre."
"Vi er kun få teams til at slås om titlen, og hvis vi ikke vinder et løb, ja så er det Ferrari teamet der vinder løbet. Der er mange gode kørere i de forskellige teams, men jeg tror at det bliver Michael Schumacher der trækker det længste strå.
Michael Schumacher lå i den samme position ved det Japanske Grand Prix i 1998. Der var titlen næsten også hans, men heldigvis for os udgik han igen." siger en "lidt omtumlet" Ron Dennis.
Ross Brawn ved at stabilitet bliver en vigtig faktor for at vinde året mesterskab, og han ved at det italieske team vil være i stand til at forsvare sin position.
"At vinde mesterskabet kræver noget specielt af hele teamet. Stabilitet og udvikling er og bliver en vigtig faktor for at vinde årets mesterskab, også i fremtiden, og det er jeg sikker på at alt det skal vi nok klare. Vi er selvfølgelig glad for vores nuværende position, både i kørernes og konstruktørernes mesterskab, men der er lang vej endnu." siger Ross Brawn.
Sidste år fik Olivier Panis tilbud fra flere forskellige teams. Williams og Arrows ville gerne have den lille franskmand, men Olivier Panis mente at der var bedre muligheder hos Mclaren, da alle inden for Formel-1 sporten var enige om at David Coulthard var på vej ud af teamet, hvis han ikke levede op til forventningerne i 2000 sæsonen. Men det at åbenbart den forkerte hest Olivier Panis satsede på, for i øjeblikket køre David Coulthard bedre end Mika Hakkinen.
Da man nu er kommet halvvejs gennem sæsonen, så kan Olivier Panis godt se skriften på væggen, og arbejder nu på at få foden ind hos et andet team. Men spørgsmålet er nu, hvem?
En mulighed er Toyota teamet, men i.flg. de seneste rygter, så skulle Toyota teamet være mere interesseret i Mika Salo, og de skulle også have tilbudt Mika Salo en 4 årige kontrakt.
Hvis Mika Salo smutter til Toyota, så skulle der være et sæde frit hos based Sauber teamet, men det ser ud til at Peter Sauber vil satse på teamets testkøre Enrique Bernoldi.
Så igen må Olivier Panis måske se på en kontrakt fra Arrows teamet, da de seneste rygter siger at Pedro de la Rosa er på vej til BAR teamet.
”Folk der kun ser Formel-1 fra deres lænestol tror det er let at køre en Formel-1 racer, men det er det langt fra. Det kræver meget af en kører at køre en Formel-1 racer. Vi arbejder meget hårdt for vores penge, og jeg ville elske at se de lænestolekørere komme ned i en Formel-1 racer, og se hvordan de ville klare sig. Så kunne det være at de ikke var så ”kloge” bagefter.
Der har været rygter om at Pedro de la Rosa skulle være på vej til BAR teamet. Men Pedro de la Rosa benægter at han skulle afløse Jacques Villeneuve, hvis Jacques Villeneuve skifter til Benetton næste år.
Pedro de la Rosa har scoret 1 point i år for Arrows teamet, og håbet at det bliver til flere i år.
”Arrows teamet gav mig chance sidste år, og det er jeg meget taknemlig for. Jeg er kun med i Formel-1 p.g.a. dem, og det ønsker jeg at betale tilbage på min egen måde. Jeg ønsker at vokse og få succes med Arrows teamet. Jeg er meget tilfreds med hele teamet. Spekulationer om at jeg er på vej til at andet team, har ingenting på sig. Jeg bliver hvor jeg er.” siger Pedro de la Rosa. (Det var ærgerligt Panis).
"David og jeg elsker at konkurrere mod hinanden og andre. Sæsonen er ikke slut endnu, så vi må se hvad der sker. Hvis David bliver ved med at score flere point end jeg selv gør, så vil jeg selvfølgelig slås for det bedste resultat for teamet. Men vi er kun halvvejs gennem sæsonen, og der kan ske meget endnu". siger Mika Hakkinen
David Coulthard hjalp Mika Hakkinen med at vinde mesterskabene i 1998 og 1999. Begge gange ydede David Coulthard sin støtte til Mika Hakkinen, når han teoretisk ikke kunne vinde mesterskabet. Hvis rollerne bliver byttet om i år, så er det forventet at Mika Hakkinen vil gøre det samme for David Coulthard.
Hans nakke er stadig lidt stiv og sorbar, men han venter ikke at det vil holde ham ude af det franske grand prix netop på Magny-Cours. Simon Jones, fysioterapeut hos Arrows har været i aktion den sidste tid og heldigvis har behandlingerne virket med det samme. Dermed bliver det ikke til en hurtig debut til Mark Webber der spøgte i kulissen.
Foto: Allsport
Også på banen kunne regnen mærkes - her parkerer Barrichello sin racer i mudderet langs banen!
Foto: Allsport
Men man generer ikke onkel Bernies ynglinge (tilskuerne!) uden at få problemer!! Og på ‘World Motorsport Council’ mødet d. 21/6 skulle løbsarrangørerne så stå ret og forklare sig, og hvordan man ville undgå en lignende situation. Det var ventet, at de ville få en klækkelig bøde, og i værste fald ville Silverstone slet ikke blive medtaget i næste års kalender. Men Silverstone forklarede sig åbenbart ret godt, for man slap billigt i første omgang. FIA har besluttet ikke at give nogen straf, og Silverstone medtages i næste års kalender, men en række punkter skal opfyldes inden ‘World Motor Sport Council’s næste møde d. 4. oktober:
1 | FIAs sikkerhedsdelegation skal kunne bekræfte, at de forslåede ændringer til Silverstones løbsprocedurer er blevet ikraftsat. |
2 | Tilfredsstillende planer over hvordan banen og de lokale politimyndigheder vil undgå en gentagelse af årets trafikproblemer skal fremvises til 'World Motor Sport Council'. Det skal også fremgå, hvordan billetholdere, der ikke kunne deltage i årets Grand Prix, er blevet kompenseret. |
Hvis ikke disse punkter kan opfyldes inden d. 4. oktober, vil løbet blive fjernet fra næste års kalender! Silverstone-arrangørerne har accepteret betingelserne og udtaler: “Betingelserne knyttet til næste års britiske Grand Prix er nogle, som Silverstone selv ville have iværksat under alle omstændigheder. Alle forholdene vil blive fuldført i god tid inden World Motor Sports Council’s næste møde i oktober.”
Løbet er dog ikke blevet flyttet frem til det oprindelige afviklingstidspunkt i midten af juli, men er i stedet blevet rykket et par uger tilbage, hvor risikoen for konstant regn ikke er så stor. Det engelske Grand Prix i 2001 er i øvrigt sandsynligvis det sidste, der foregår på Silverstone. Herefter flyttes det til Brands Hatch.
"Det er en stor udfordring for os, at prøve på at vinde verdensmesterskabet efter så lang tid. Selvtilfreds kan blive en faktor, men vi vil sikre, at det ikke kommer til at påvirke os. Selvfølgelig er vi glade for vores øjeblikkelige førerposition i begge mesterskaber, men der er stadig lang vej endnu. De seneste løb har vist, at der absolut ikke er nogen grund til at slappe af, alt kan ske."
Desuden har han opgivet sit mål om, at komme til at snakke flydende italiensk ved årets udgang. Det forlød ellers ved starten af sæsonen, at han vil gå i gang med et italiensk kursus, så han kunne kommunikere med mekanikere og ingeniører i teamet på de flestes modersmål. Men det har han mere eller mindre opgivet nu, da han undskylder sig med, at han opholder sig for lidt i Italien, til at kunne følge undervisningen ordentlig.