Får Corvette en god chance for slå de næsten overvindelige Vipere?
Foto: Benjamin Bredahl
Det kan være godt nyt for Corvetterne. De gav i år god modstand til Viper, og fik en 2. og 3. plads i GTS-klassen. Det ventes at Corvette stiller til start i nogle af løbene i ALMS for dér at kunne få revanche over Viper.
Sidste års sejr til brasilianske Ferran kom ligeledes i hus efter en genial strategi, der i alt sin enkelthed gik ud på at køre med sømmet i bund for derefter til allersidst at køre i pit for en splash-and-go. Strategien lykkedes fordi alle de andre teams valgte at køre økonomisk for at spare et yderligere pit-stop. Nøjagtig det samme var tilfældet i dette års løb, men dog med en væsentlig variation.
Da Ferran kørte i pit på omgang nr.72 ud af 112 valgte Penske-teamet ikke at fylde tanken på hans Reynard-Honda Champ Car helt op. De gav ham derefter besked på at køre alt hvad remmer og tøj kunne holde i forsøget på at oparbejde et tilstrækkeligt stort forspring til en splash-and-go senere i løbet.
Da de fleste af de andre kørere i Top-5 på dette tidspunkt havde valgt at køre økonomisk, så så det altså ud til, at historien fra sidste år ville gentage sig. Den største trussel for Ferran var hans landsmand, Roberto Moreno, der kun havde behøvet to pit-stop's i modsætning til de normale 3. Derfor hamrede Ferran speederen i bund efter hans 2. pit-stop, og det lykkedes ham lige akkurat at holde sig foran Moreno, da han kom ud fra pit'en.
Set i bakspejlet af løbet sidste år, så havde CART valgt at forlænge løbsdistancen med hele 14 omgange fra 98 ril 112, således at det under normale omstændigheder ikke burde være muligt kun at bruge to pit-stop's. Hvis løbet f.eks. havde budt på nogle Full-course yellow's, så kunne de fleste sikkert have nøjes med to pit-stop's, men der var kun én af slagsen i dette års løb, og derfor er Moreno's præstation ualmindelig flot. At kunne køre 112 omgange med kun to pit-stop's, hvor man normalt kun kan køre omkring 35-36 omgange på en tankful Methanol, ja det virkelig en fremragende præstation.
Selve løbet startede ellers, som sædvanlig, med en gang fest og ballade i den første chikane, der i øvrigt meget passende hedder Festival-chikanen. 6 - 7 biler var indblandet i et masse-sammenstød, der blev startet af svenske Kenny Brack. Alle kørerne slap uden skrammer fra den episode, men Max Papis og Jimmy Vasser udgik af løbet.
Derefter var det Ferran's team-kammerat og pole-sitter, Helio Castroneves, der totalt dominerede løbet. Han førte de fleste omgange i løbet, men også han måtte i pit sent i løbet. Han formåede dog at kæmpe sig tilbage til en 4. plads, men på den allersidste omgang løb han tør for brændstoft, og sluttede derfor på 7. pladsen.
De to Newman/Hass team-kammerater, Christian Fittipaldi og Michael Andretti, kørte et særdeles fornuftigt løb og sluttede som henholdsvis nr. 3 og 4. De blev efterfulgt af endnu en brasilianer, Cristiano da Matta.
I weekendens løb på Brands Hatch, blev det til endnu en sejr for John Nielsen. De tre gange han har deltaget i løb i serien, er det alle gange blevet til sejr. Lester Stacey, som havde ført løbet fra første omgang, lavede en lille fejl hen imod slutningen af løbet. John Nielsen som længe havde ligget lige efter Stacey, så åbningen og smuttede forbi, og sejren var hjemme. John Nielsen har på grund af sine andre aktiviteter, ikke kørt alle løb i serien, og er langt efter i pointene, men Team Brask har en bil på andenpladsen sammenlagt, kun 5 points efter den førende.
Flere biler blev kørt af banen, og den nykårede danske Le Mans-vinder, Tom Kristensen, tog også sin tur. På næstsidste omgang af hovedløbet røg han ufrivilligt af asfalten med en knækket styrestang, formentlig som følge af en heftig flirt med Ford-køreren Anthony Reid tidligere i løbet.
Trods den knækkede styrestang formåede Tom Kristensen at humpe sin Honda Accord hjem på en syvendeplads, mens det i sprintløbet forinden var blevet til en fjerdeplads.
- Der var Ford og så alle os andre i dag, sagde Tom Kristensen, der hele weekenden igennem var hurtigste Honda-kører.
Rickard Rydell, Sverige, i en Ford Mondeo vandt hovedløbet. I den samlede stillling fører Alain Menu i Ford Mondeo. Schweizeren har 128 point. Tom Kristensen ligger nummer syv med 78 point.
ritzau
Penske Racing er i det hele taget ved at blive det dominerende team i dette års CART serie. Udover pole-position til Castroneves, så starter hans team-kammerat, Gil de Ferran, nemlig som nr. 2. Dermed har Roger Penske' team den bedst tænkelige mulighed for at score endnu en sejr, men det er absolut ingen garanti.
Banen i Portland kan nemlig sagtens byde på lidt af hvert. Samtidig skal man også huske på, at de foregående 7 løb alle har budt på forskellige vindere, så at forudsige Top-3 i CART, er efterhånden noget nær umuligt.
Alligevel må Team Penske være et godt bud på et top-resultat i Portland. Ferran vandt løbet sidste år efter en genial pit-stop strategi. Dengang kørte han for Walker Racing i en Reynard-Honda-Firestone Champ Car, og det er netop den nøjagtig samme grundpakke, som han kører med i denne sæson hos Team Penske, så Roger Penske burde havde gode kort på hånden.
Roberto Moreno starter som nr. 3 i søndagens løb, og dermed er det 3 brasilianere, der starter forrest i feltet.
De to sidste i Top-5 grid'en blev skotske Dario Franchitti og svenske Kenny Brack.
Columbianske Juan Pablo Montoya skuffede lidt ved "kun" at opnå en startplacering som nr. 8. Hans team-kammerat, Jimmy Vasser, skuffede dog endnu mere, da det kun lykkedes for ham at opnå en 15. bedste startplacering. Canadiske Paul Tracy, der jo fører PPG Cup'en (mesterskabet) med 59 point, starter fra en endnu mere skuffende placering som nr. 18.