I den afgørelse som FIA er nået frem til siges der: "Rådet fik det umuligt at sanktionere de to kørere, da de begge er kontraktligt bundet til at efterkomme ordre fra teamet. Rådet bemærker også den traditionelle rettighed som teamet har til at bestemme slutplaceringen for deres kørere i det som menes at være i bedste interesse for at vinde begge mesterskaber," lyder det.
Det vil sige at FIA for fremtiden ikke kan stille noget op over for teamordre. "Under de omstændigheder har Rådet besluttet med nogen uvilje, ikke at tage nogle skridt overfor de teamordre som blev givet af Scuderia Ferrari Marlboro ved det østrigske Grand Prix."
Proceduren på podiet var derfor det eneste som FIA kunne sætte ind overfor – her er der regler. "Podieproceduren blev ikke fulgt. Efter at være sluttet som nummer to stod Barrichello, som er brasilianer, på det øverste trin mens den tyske nationalmelodi blev spillet for Michael Schumacher," siges der videre og der fortælles videre det som vi allerede kender at Michael Schumacher gav sin pokal videre.
"Det er ethvert teams pligt at sikre at deres kørere holder podieproceduren og ikke stiller de nationale myndigheder pinlige i de lande som der køres i," siges der fra FIA. Schumacher, Barrichello og Ferrari stilles lige i skyldsspørgsmålet som de skal deles om. "De er alle skyldige i overtrædelse af artikel 170 i Formel 1’s sportslige regulativ."
Ferrari og de to kørere har i dag lagt en halv million – mens den anden halve million først er til betaling om et år. "Rådet har samlet idømt Ferrari, Michael Schumacher og Rubens Barrichello en bøde på 1 million dollars, halvdelen til betaling med det samme og den anden betinget om et år. Bøden forfalder hvis en lignende episode sker inden 12 måneder."
Det var ordene og store dele af dommen - og det vil sige at Barrichello og Schumacher skal holde sig i skindet - så slipper Ferrari og de to kørere blot med bøden på en halv million.
I sidste ende stopper det ikke debatten om hvorvidt Ferrari slipper for nemt omkring, men det udhuler FIAs holdning fra 1998. Max Mosley og FIA fremsatte efter det australske grand prix udtalelser om at teams ville blive straffet meget hårdt hvis teamsene gav ordre. Det skete efter at David Coulthard overlod sejren til Hakkinen, da denne måtte en tur ekstra igennem pitten og dermed mistede føringen i løbet i Melbourne. Men flere efterfølgende episoder har udhulet holdningen, og i dag må det siges at den for alvor blev skudt ned.
At FIA 'med nogen uvilje' ikke kan straffe kørerne, synes blot at være varm luft. Der kan vitterlig ikke være nogen uvilje imod det – andet end der så må komme en klar regelformulering. Men så får FIA prøvet at vise at de føler at det er imod sporten ånd ved at fremhæve at det er med nogen uvilje.
Så alt i alt: Ferrari slap meget billigt. Debatten om teamordre må være skudt ned. Nu er der en principiel afgørelse for hånden som Ferrari og de øvrige teams kan benytte.
Og det er jo blot et greb i lommen for teamet. Kørerne og ledere fra teamet var samlet i Paris for at møde frem for FIAs 22-mands råd, og problematikken blev takseret til en bøde på 1 million dollars.
Dermed endte det hele ganske som det var ventet. Ferrari fik et rap over hænderne for deres opførsel - hvor det må formodes at det skyldes kørernes opførsel på podiet. Her accepterer FIA næppe at der var 'forvirring' om hvem der skulle stå i midten og fremstå som vinder, mens der på det sporslige område nok ikke gives yderligere henstilling.
Yderligere oplysninger om dommen ventes i de kommende timer.
Tidligere har Pantano testet for Benetton, men med den nye aftale er der åbnet op for at både han og holdkammeraten Enrico Toccacelo kan få en test. Dermed udvider Minardi angagementet i Formel 3000 - de har allerede interesser i European Minardi-teamet, så var det team som Paul Stoddart i sin tid havde som base inden han købte sig ind i Minardi-teamet.
"Det er interessant for os at etablere en forbindelse med Minardi-teamet, da det vil være en rute for nogle unge kørere som vi arbejder på at få deres første smag for Formel 1. Det er en meget god aftale fordi det vil være til fordel for alle involverede," siger Colonis teamchef Paolo Coloni.
Her var italieneren i aktion i F2002-raceren. 48 omgange blev det til, hvor elektronik og dæk blev testet. Derudover gennemførte han også et par starter, så mon ikke de også har testet deres launch control? Hurtigste tid blev på 1:24,349. 1:24.349. He also did seven practice starts.
Her kørte han sidste års racer - startende klokken 09:15 og brasilianerens arbejdsdag sluttede 16:40. På programmet stod udvikling af dæk.
Samlet blev det til 90 omgange på en meget varm Monza-bane og bedste tid lød på 1:25,155.
Til sammenligning kørte Ralf Schumacher hurtigste omgang i 2001-løbet med tiden 1:25,073, mens Montoya i kvalifikationen kørte i tiden 1:22,216.
Jaguar har for længst erkendt at der har været meget store problemer med R3'eren. Specielt det aerodynamiske har det været galt med. Man har hidtil kun ændret hist og her i håb om at det hjalp. Men det gik ikke og nu har man et helt nyt meget stærkt revideret design klar.
Den nye R3'er skal i denne uge testes to steder. Først laver man en ligeud test på Fords testbane i Lommel i Belgien. Den tyske testkører Andre Lotterer forestår denne test. Desuden skal Eddie Irvine teste den i Barcelona. De indsamlede data og især dem fra Lommel skal dernæst evalueres og holdes op imod hvad man vil måle sig frem til hjemme i vindtunnelen. Der er ingen garanti for at alle data fra vindtunnelen holder.
Men inden det er nået så langt har Jaguar haft en del udskiftninger i designstaben. Kort efter sæsonstarten forlod den tekniske direktør, Steve Nichols, teamet. Hans afløser, Günther Steiner, fik en noget voldsom opgave at gå i gang med. Og det er så nu at Jaguar skal se resultatet af det arbejde. Den første test i Lommel skal give vigtige data til teamet.
Nav Sidhu, Jaguar talsmand:
"Det er for at tjekke at de downforce data vi har fra vindtunnelen er korrekte. Vi gjorde det samme på den første R3 model og nu den nye. Det gør os i stand til at tjekke data med det samme lavet under ens betingelser."
Eddie Irvine:
"Denne uges tests er altafgørende. Vi mener at den nye pakke er så meget bedre, men det finder vi ud af torsdag. Den nye er ændret radikalt. Det aerodynamiske er som nat og dag. Det er endnu for tidligt at sige hvordan det vil gå på Silverstone, men vi er alle overbeviste om at det er godt arbejde der er udført."
Skal der ske noget positivt for Jaguar skal det snart være hvis det skal være i år. Der er ikke kommet mange points på tavlen i år. Og slet ikke i forhold til de forventninger der var inden sæson startede.
David Coulthard havde forfulgt og indhentet Montoya og havde besluttet at nu skulle det være. For en gangs skyld udviste skotten lidt aggressivitet men da det endelig kom, gik det galt. Men det var vel for så vidt ikke DC's skyld. Han gjorde det bare på det forkerte sted og/eller tidspunkt. Montoyas dæk var vel på det nærmeste ubrugelige. Han prøvede at forsvare sin position, men det kiksede totalt.
David Coulthard:
"Montoya kendte tilstanden på sin bil, og på et tidspunkt kan man bare ikke mere. Der er ikke ingen ære i at begge biler røg ud. Men det passer meget godt på Montoyas image. Han er og vil være over det hele. Det er ikke overraskende at han ikke har vundet mere end han har, han er meget ukonstant på banen. Vi har set nogle ganske strålende præstationer fra ham i år, men han skal lære at tage den mere med ro i bilen. Sommetider skal man sige til sig selv - jeg er ikke hurtig nok, lad ham komme forbi. Man skal nogle gange tænke i et større perspektiv. Sidste år i dette løb var Ralf Schumacher bag mig, og da lod jeg ham komme forbi, fordi han var den eneste der kunne udfordre Michael Schumacher. Set i bakspejlet har jeg fortrudt at jeg ville overhale ham på ydersiden fordi det er mere risikobetonet. Men det var den mulighed jeg følte at jeg havde, da han blokerede for mig på indersiden, hvilket er fair nok, og så skal man jo prøve det andet."
Nu kom der så ikke noget ud af det andet end 2 stk's knækkede hjulophæng og exit for dem begge. Det skal dog lige nævnes at Montoya har været henne og sige undskyld til DC som modtog og accepterede undskyldningen.
Han havde ellers gode muligheder for at komme til at køre løb i år, men Flavio Briatore var af en anden opfattelse. "Jeg vil gerne køre for Renault, da jeg i år havde nogle gode muligheder for at komme til at køre, men Flavio sagde 'nej, bliv i teamet, lær raceren at kende og bliv klar til 2003,'" siger den spanske kører.
Af den grund føler Alonso at han har gode muligheder for at komme til at køre for teamet, og det vil i givet fald blive på bekostning af Jenson Button. Alle parter er dog inde i forhandlingsfasen, så alt kan stadig ske. Alonso har også været sat i forbindelse med Jaguar, da han testede for teamet, men det skal der ikke lægges mere i. "Testen for Jaguar var kun en tjeneste som Flavio gjorde for Niki, men det har intet at gøre med næste år. Nu tænker jeg kun på at køre for Renault," siger Fernando Alonso.
Flavio Briatore vil ikke give en udmelding på hvad der sker. "Fra starten af sæsonen har vi sagt at vi ville beslutte os i juli efter Silverstone. Jeg har ingen anelse om hvad der sker i øjeblikket," siger teamchefen der mener at det nok er Irvine der er mest aktiv i rolle som udspiller angående kørerpladserne til 2003. "Kommer det fra Irvine alle disse spekulationer. Måske gør Irvine et bedre stykke arbejde som teammanager end som kører," lyder det besk fra Briatore. Han kan jo være med til at sende Button i armene på Jaguar, og det kan i sidste ende gøre det af med Irvine.
Men Jean Todt afviser at de havde det kommende møde i baghovedet. "Vi havde ikke onsdag i tanke. Jeg vil ikke sige hvad jeg tænker om FIA, fordi jeg først vil være i stand til at kommentere det når vi har haft høringen. Jeg forventer ikke en svær situation," siger teamchefen.
Det ventes at FIA vil irettesætte teamet og kørerne for adfærden på podiet, hvor Michael Schumacher overlod trofæ og pladsen i midten af podiet til holdkammeraten. Samtidig har Ferrari efterhånden indset at VM er så godt som sikret til Michael Schumacher, hvorfor man nu kan begynde at køre for Barrichello. Samtidig er Jean Todt meget afvisende overfor den kritik der har været af de teamordre der er givet. "Teamtaktik er en del af Ferraris politik, og teamtaktikken var at lade Rubens vinde. I Østrig var det det sjette løb i mesterskabet, og vi havde et meget mindre forspring end vi har nu, så nu kan vi køre på en anderledes strategi efter ni løb, hvor Michael er 46 point foran i mesterskabet," siger Todt der nu håber at Barrichello kan komme længere frem i mesterskabet.
Ferrari dominerede og Barrichello fik sejren
(Foto: Ferrari)
Men det lægger ikke op til at vi kommer til at se de to kørere i tætte dueller med hinanden. "Vi vil ikke kæmpe internt, så man vil ikke se Ferrari kæmpe mod hinanden. Vi kæmper mod de ti andre teams, men ikke internt i Ferrari," siger teamchefen. Dog var begge kørere stillet frit indtil efter det andet pitstop, hvor teamet gav ordre til at kørerne holdt deres pladser.
Men Irvine mener selv at han har fat i den lange ende, selvom flere kørere har været sat i forbindelse med et sæde hos Jaguar næste år. Fernando Alonso og Mark Webber, der dels har testet eller skal teste for teamet, har sat gang i rygterne, plus af Jaguar efter sigende har været i kontakt med Jenson Button der kan være tilovers hos Renault i 2003. Det er dog rygter som Irvine ser noget stort på.
Er Irvines dage i Formel 1 ved at være talte?
(Foto: Jaguar)
"Jeg har kørt at Jenson bliver skubbet ud af Renault, så han skal hen et andet sted. Så jeg er sikker på at han vil gå op og ned ad pitlane og forsøge at komme ind alle steder - det giver mening," siger Irvine. At Alonso testede for Jaguar skulle ifølge ireren være for at få svar på et par spørgsmål. "Jeg føler at det var en god ide at have Alonso til at teste vores bil, selvom han er en rimelig uerfaren kører, så bakkede han mig op i alt hvad jeg havde at sige om den. Min holdkammerat Pedro de la Rosa har ikke været enig i alle mine opfattelser, så det var rart at få en udefrakommende til at bekræfte mine fornemmelser," siger Irvine, og får dermed også sat holdkammeraten i et mindre heldigt lys.
Konklusionen må være at der er kamp til stregen internt i Jaguar om sæderne til næste år. Irvine selv vil ikke tage stilling til noget inden han får kørt Jaguars ombyggede R3-racer som de indsætter ved det kommende løb på Silverstone.