Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.6.1998
 Ingen ny Mecachrome nu
 Ferrari holder på Irvine
 Magny-Cours lørdag
 Ferrari optimistisk
 
26.6.1998
 Stewart har nye problemer
 Tider fra dagens træning
 Verstappen uheldig
 Ferrari mest pålidelig
 Schumacher til modangreb
 Senna retsagen afgjort
 Prost nedtoner problemer
 

Hop til top27.6.1998

Ingen ny Mecachrome nu

Mecachrome havde planlagt at benytte en nyrevideret udgave af sidste års Renault RS9 V10'er til weekendens Grand Pric på Magny-Cours. Ændringerne omfatter både ny styresoftware samt nye knastaksler. Men man er ikke blevet færdig med testarbejdet, og oplyser at men tidligst bliver klar til Grand Prix'et på Silverstone den 12. juli eller mere sandsynligt først til der Østrigske Grand Prix den 26. juli.
AN  


Hop til top
Ferrari holder på Irvine

Ferrari's Sportsdirektør, Jean Todt, udtaler at Eddie Irvine's mange gode resultater i år er meget opmuntrende, og at man gerne ser at samarbejdet fortsætter.
Tidliger har også Michael Schumacher udtalt at han meget gerne ser at Eddie Irvine bliver i teamet, da de arbejder meget godt sammen.
AN  


Hop til top
Magny-Cours lørdag

Så er dagens 3 kørsler afviklet, i formiddags var det henholdsvis 3. og 4. fri træning. Og her i eftermiddag der var det så tid til kvalifikationen.
I kvalifikationen var der meget spænding i toppen, og der var jævnligt, i den time kvalifikationen stod på, udskiftning i toppen, men da det ternede flag faldt, der var det Mika Hakkinen der var hurtigst.
På de 6 første pladse kom følgende:
Nr.KørerTeamTidDiff.
1Mika HakkinenMcLaren1:14,929-
2Michael SchumacherFerrari1:15,159+ 0,230
3David CoulthardMcLaren1:15,333+ 0,404
4Eddie IrvineFerrari1:15,527+ 0,598
5Jacques VilleneuveWilliams1:15,630+ 0,701
6Ralf SchumacherJordan1:15,925+ 0,996

Alle kørere er indenfor 107% tiden der er 1:20,174. Sidste mand i feltet er Esteban Tuero i Minardi med tiden 1:19,146, og det er vist lang tid siden at der har været over 1 sek. fra sidste manden til 107% tiden. Differencen imellem Mika Hakkinen på første pladsen og Esteban Tuero på sidste pladsen er 4,217 sek. En medvirkende årsag til dette er sikkert at alle teams havde mulighed for at teste på banen forud for dette Grand Prix.
Årets poletid er kun 0,381 sek. fra Michael Schumacher's poletid fra sidste år der var på 1:14,548. Til sammenligning så er den absolut hurtigste poletid der er sat på Magny-Cours kun 1:13,864, det var Nigel Mansell i Williams Renault i 1992.

Skal vi se lidt på kvalifikationen med "danske briller", så ser det ikke så godt ud.
Paul Stewart har tidligere udtalt at en af grundene til at Jan Magnussen blev udskiftet med Jos Verstappen, var at Jan ikke kunne kvalificere sig godt nok, og Paul udtalte at han forventede at Jos ville lægge meget tættere på Rubens Barrichello end Jan plejede at gøre. Rubens Barrichello og Jos Verstappen blev kvalificeret som henholdsvis nummer 14 og 15, og der var kun 0,580 sek. imellem dem.
I Tyrrell teamet hvor Tom Kristensen "står og bank

AN  


Hop til top
Ferrari optimistisk

Scuderia Ferrari-Marlboro er væbnet med den nyeste teknologi, i deres jagt på deres første VM titel i 19 år. Teamet vil transmittere deres telemetri data fra bilen på banen i Frankrig, via sattelit, til basen i Maranello. Indtil nu, er dataene kun blevet transmitteret til Ferrari pitten hvor de er blevet analyseret. Ifølge Ferrari's sportsdirektør, Jean Todt, er det som at have hele Ferrari teamet tilstede på den aktuelle lokation.

Derudover har teamet også fået nye dæk fra Goodyear, og aerodynamikken samt motoren er blevet forbedret. Omkring det nye Goodyear dæk udtaler Michael Schumacher: "Vi har nu et dæk, som er godt under flere omstændigheder, men det er muligvis en anelse bedre når det er varmt." Angående bilens forbedringer siden Canada tilføjede Schumacher: "Vi har en videreudviklet version af frontvingen fra Montreal. Vi har også fået ny undervogn og sidekasser siden Canada. Vi er ret optimistiske. Testen her på Magny Cours i sidste uge var god, selvom vi ikke anvendte disse modifikationer. Og efter Eddie's korte test af dem på Maranello i mandags, ser tingene ganske lovende ud. Efter Canada var jeg ikke helt sikker på, hvor vi var i forhold til oppositionen, men det ser ud som om at vi har hentet deres forspring. Først var det forbedringerne fra Goodyear, og nu vores modificerede bil. Det kan blive vores weekend!"
MBP  


 

Hop til top26.6.1998

Stewart har nye problemer

For Stewart teamet blev første dagen på Magny Cours lidt af en frustrerende affære, hvilket betød at Jos Verstappen kun fik én omgang på banen i formiddagens frie træning på grund af en blokering i olie systemet med en større lækage til følge, og teamet måtte i al hast skifte motoren. Det gik en smule bedre i dagens anden frie træning, hvor Verstappen nåede at kørte 14 omgange og satte tiden 1:20.286 hvilket rakte til en foreløbig 20 plads. Verstappen sagde om sin første dag "Jeg er glad for at være tilbage, Men dette er ikke ligefrem en drømmestart, da jeg var tvunget til at sidde ude det meste af den første time, på grund af en lækage i oliesystemet som opstod på første omgang. Jeg fik olie på mine baghjul hvilket medførte et spind. Men i den korte tid jeg havde i bilen føltes den bestemt bedre end i sidste uge under testen, hvilket må være tegn på at vi gør fremskridt. Men det var skuffende at jeg ikke fik chancen for at vise hvor jeg står i forhold til de øvrige kører, fordi jeg blev holdt lidt tilbage (Trafik) på min hurtigste omgang på nye dæk hen imod slutningen af perioden.
Rubens Barrichello havde også problemer, men det var ikke motoren der var problemet hos Brasilianeren, men derimod bremserne og Barrichello var tvunget til at holde en smule igen under dagens træning.
(CS)
AN  


Hop til top
Tider fra dagens træning

Så er tiderne klar fra dagens 1. og 2. frie træning. Vi havde lidt knas med at få dem lagt ind i databasen, men nu er de klar. Det er interessant at bemærke at Verstappen er 1,5 sek. efter Barrichello, at Eddie Irvine var hurtigere end Coulthard i den 2. frie træning, samt at Rosset for første gang i lang tid opnåede bedre tider end Takagi. Du kan finde tiderne på resultatsiden og her kan du mere specifikt se tiderne fra den 1. frie træning samt den 2. frie træning.
HK  


Hop til top
Verstappen uheldig

Verstappen lagde "flot" ud under den første frie træning. Han var første mand på banen. Han startede med et spin i Adelaide kurven og inden han var færdig med første omgang var motoren ødelagt. Han var også den eneste som ikke satte en tid i den første frie træning. Mon ikke Jan Magnussen kunne have gjort det bedre?
HK  


Hop til top
Ferrari mest pålidelig

Efter 7 ud af 16 løb har Ferrari's 2 F300 racere kørt flest løbskilometer. Ferrari'erne fører med et gennemsnit på 266,129km. pr. løb. Ferrari har tidligere haft store vanskeligeheder med pålideligheden, men efter ankomst af Michael Schumacher er der nu rettet alvorligt op på sagerne. Det førende team i kampen om VM er helt nede på 4. pladsen i denne statistik. Heraf må man kunne konkludere, at når McLaren raceren kører, så kører den stærkt! Dette kan dog blive farligt i sidste ende, og det er især Schumacher klar over. Derfor har man de seneste to sæsoner sjældent set Ferrari satse på noget materiel som ikke er gennemtestet.

TeamGrand Prix kilometer
Ferrari3734,616
Williams3605,230
Benneton3377,914
McLaren3249,129
MBP  


Hop til top
Schumacher til modangreb

Michael Schumacher går nu til modangreb mod Jacques Villeneuve, som for nyligt sagde: "Hvilken planet befinder denne mand sig på? Planet Michael? Det ser ud som om han tror han er den eneste på banen". Michael Schumacher undskyldte hans manøvre overfor Frentzen, men tilføjede: "Hvis man er i front(i medierne) og man gør visse ting, bliver man kritiseret. Jeg siger ikke at jeg gør alting rigtigt, - det kommer an på hvordan man ser det. Men det er ikke så ekstremt som han(Villeneuve) prøver at gøre det. At prøve på at kritisere nogen på den måde, og så glemme hvad han selv gjorde på Suzuka er sikkert ikke den rigtige måde."

Schumacher refererer til sidste års Japanske Grand Prix hvor Villeneuve efter et pitstop kørte direkte ud i Schumachers bane. Schumacher lovede dog, at han ville være mere forsigtig næste gang. "Efter at have set TV billederne, indrømmer jeg at jeg lavede en fejl. Næste gang jeg er i samme position vil jeg give mere plads. Men folk glemmer at der ikke var noget blåt flag til at advare mig. For mig var det klart at der ikke var nogen der, og er der ikke det, så tager jeg den linie jeg vælger. Hvis jeg ser nogen, vil jeg tage en linie hvor vi begge kan være der.

En tilskuer bemærkede at flag manden for enden af pitten var væk i tiden omkring Schumachers pitstop. Måske skulle han også i pit?
MBP  


Hop til top
Senna retsagen afgjort

Antonio Costanza har endelig afgivet sin endelige rapport om Ayrton Sennas død for 4 år siden. Alle de tiltalte blev frikendt for uagtsomt mandrab og den officielle udtalelse lydder som følger: "En styrefejl kan bedre bruges til at forklare hvorfor bilen opførte sig som den gjorde. Afgørelsen er, at der ikke blev begået nogen forbrydelse."
HK  


Hop til top
Prost nedtoner problemer

Efter en noget frustrerende test på hjemmebanen Magny Cours, er Prost teamet nu ved at lægge sidste hånd på forberedelserne til weekendens Grand Prix. Imens forsøger teamchefen Alain Prost tilsyneladende at gøre hvad han kan for at nedtone problemernes omfang op til hjemme Grand Prix'et. Men at det Franske team har store problemer er åbenbart. Alain Prost sagde følgende onsdag eftermiddag:
 
"På den tekniske side har vi i tæt samarbejde med teamets partnere arbejdet hårdt på at gøre vognene klar til dette løb. Vi har lavet en del modifikationer på vores monocoque og på vognens baghjulsophæng. Vi har gennem testen i sidste uge prøvet at arbejde hen imod det bedste set-up til Grand Prix'et, samtidig med at vi har koncentreret os om bilens pålidelighed og ydeevne. Et vigtigt skridt var gennemførelsen af en fuld løbsdistance hvor vi hverken havde problemer med motoren, gearkassen eller noget andet. Vi arbejdede derefter med den modificerede vogns egenskaber og vi var tilfredse med resultatet, hvilket har givet os muligheden for se hvilken vej vi skal gå med den fremtidig udvikling af vognen".
 
"Til denne weekends Grand Prix vil vi benytte den "korte version" af vognen, fordi den øgede akselafstand stadig giver os problemer med vægtfordelingen. Men som tidligere nævnt vil vi benytte Peugeots EV4 motor, hvilket skulle give os bedre muligheder for at opnå bedre start placeringer til søndagens Grand Prix. Hvad angår dækkene, så er vi opmærksomme på, at vores konkurrenter er kommet tættere på os, men vi stoler på vores partner Bridgestone. Vi har forbedret os, men det har konkurrenterne også.
 
På den følelsesmæssige side må vi erkende at det Franske Grand Prix er meget vigtigt for hele Gauloises Prost Peugeot teamet. Det er dog ikke et alt eller intet løb, men det er meget vigtigt for vores team. Vores mål er at score nogle point med begge kørere." (CS)
HAL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk