Egentlig har Bridgestone ikke fået nok oplysninger fra Magny-Cours - på trods af at det er en af de godkendte baner til tests i Europa, benyttes den i langt mindre grad end Silverstone og Barcelona. "Der er ikke så mange tests på den franske bane og det er en anderledes type bane i forhold til de flittigt benyttede baner i Barcelona og Silverstone," siger Ichikawa der er teknisk leder hos Bridgestone.
Som altid bliver det dækkenes holdbarhed der spiller den største rolle - samt hvor god traction de enkelte kørere får ud af deres racere. De bløde dæk kan ifølge Ichikawa give et spændende løb. "De bløde gummi vil stadig slides hurtigt, specielt ved bagenden af raceren, og racerne vil miste traction efter et par omgange - det kan give et meget interessant løb," forklarer japaneren.
Dog har de 11 teams vist at de ofte forsøger sig med det samme dæk - og er i stand til at holde dækkene i rimelig stand til at forsøge sig med blot et enkelt stop!
Men det er ikke godt nok, hvis det står til Jackie Stewart, der hellere ser at FIA får flyttet løbet i England til dets oprindelige placering i juli. "Jeg er meget skuffet over at det er ikke er blevet genindsat på juli-datoen, fordi det har været en tradition i mange år," siger Jackie Stewart.
Han brokker sig blandt andet over at England skal være faldet så meget i værdi hos FIA og FOCA - det er trods alt i England at traditionerne for Formel 1 ligger. "Da Storbritannien er hovedstaden for motorsport virker det forkert at vores løb ikke er givet en bedre placering," siger Stewart kritiserende.
Det er især en bane som er kendt for at have en plan og glat overflade - der er kun meget få ujævnheder på banen, hvilket er en fordel for kørerne. Derudover er sikkerheden også i top. "Det er en kompleks bane som lægger vægt på aerodynamik. Der er nogle muligheder for overhaling og et par udfordrende sving, selvom visse dele er lidt for snævre," vurderer ireren.
Han peger også på en anden faktor - vejret. "Vejret spiller en stor rolle da højere temperaturer - og det kan blive meget varmt som det var under sidste uges test - vil gøre omgangstiderne dårligere. Ændringer i vindretningen ser også ud til at have en større effekt på raceren end på andre baner," forklarer han videre. Så må vi se om Jaguar kan udnyttet dette - eller om det igen bliver en fiasko!
En juridisk rådgiver i EU, Nial Fennelly, har analyseret forbuddet, og hævder ud fra sin undersøgelse, at forbuddet faktisk er ulovligt og derfor skal ophæves. Fennelly hævder, at forbuddet kun retter sig imod at forbyde en økonomisk gevinst. Den skal ophæves, fordi den ingenting gør for at fjerne handelsbarrierer og/eller fortjenester i EU's indre marked.
Anbefalingen fra Fennelly, vil sikkert blive modtaget godt i både den tyske regering og hos de store europæiske tobaksfirmaer. De har den holdning, at forbuddet hellere skulle være rettet direkte på den almindelige folkelige sundhed. Men hvad er forskellen? Som tobaksfirmaerne har regnet det ud, vil de tjene flere penge på deres løsning.
EU har besluttet, at forbuddet skal fjerne tobaksreklamer og sponsorering ved store sportsbegivenheder. Holdningen som Fennelly kommer med, vil gøre det muligt for tobaksfimaerne at beholde deres store promovering i F1, også efter 2006. Hvis ikke et ændringsforslag kan blive skabt og kan træde i kraft inden.
Men der er også modstandere af Fennellys argumentering. Den engelske sundhedsminister, Yvette Cooper, mener at EU's hidtidige vedtagne forbud er det bedste. "Tobaksreklamer fremkalder dårlige og dødelige vaner. De mærker som reklamer størst og mest, er de mærker som bliver røget mest, specielt blandt de unge. Et forbud mod tobaksreklamer er støttet af størstedelen af befolkningen, den medicinske verden og af regeringer rundt omkring. Tobaksindustrien forsætter desværre sin modstand imod forbuddet."
Men Peter Sauber siger, at man har ikke travlt med at aftale nye kontrakter endnu. "Det er alt for tidligt, at beslutte noget endnu. Mika arbejder fint og godt for os, men det er ikke nødvendigt at afgøre noget endnu. Vi er tæt på at forhandle en ny kontrakt færdig med Ferrari, og det er meget glade for. Vi har et godt forhold til dem, og der er nogle gode tekniske aspekter i det også."
En af grundende til at Peter Sauber måske ikke har så travlt, er, at Mika Salo er på en toårig kontrakt hos Sauber. Det betyder, at han skal købes fri, for at han kan starte hos Toyota. Men hvad med Pedro Diniz? Hans kontrakt udløber i år, og bliver den forlænget? Han har klaret sig bedre og bedre i år, men hvis han ikke får fornyet sin kontrakt, hvem skal så ind i stedet for? Mulige emner kunne være Alexander Wurz, Enrique Bernoldi og Olivier Panis. Og måske også Jenson Button.
Frank Williams og Chip Ganassi, har som tidligere omtalt, aftalt at få løst forhandlingerne og de kontraktlige problemer i denne måned. Og meget tyder på, at Williams har valgt at satse på Montoya. Ingen ny kontrakt er endnu underskrevet, men mon ikke der snart kommer nogle meldinger om dette. Der er ingen tvivl om, at Montoya gerne vil i F1, men hvad sker der så med Jenson Button?
Ifølge et interview, han har givet ved weekendens Goodwood Festival of Speed, så virker det som, at han har affundet sig med, at hans F1 karriere nok ikke forsætter hos Williams næste år. Og ifølge nogle forlydender, skulle Frank Williams have givet ham grønt lys, til at lede efter et sæde hos andre teams. Hvis det er rigtigt, tyder det igen på, at afgørelsen om Montoya er truffet, og at man "bare" mangler at få diverse formaliteter på plads.
Jenson Button: "Jeg er overbevist om, at jeg bliver i F1 i næste sæson. Jeg føler, at jeg har gjort nok indtil nu, for at bevise at jeg er et sæde værdigt. Andre teams har været interesseret, og jeg har talt med dem ved visse lejligheder. Jeg havde opgivet det hele, hvis jeg ikke vidste, at jeg var god nok til at køre med blandt de bedste, det mener jeg at jeg har gjort. Jeg ville helst blive hos Williams, nu kender jeg alle der, og det ville være nemmest at forsætte der. Da jeg skrev under på kontrakten, vidste jeg, at man i teamet var interesseret i Montoya. Jeg kan godt forstå, at Frank Williams er meget interesseret i ham, det har været meget imponerende hvad han har opnået. Han har mere erfaring end jeg har, dog har han ikke kørt i F1."
Ifølge rygter og forlydender, skulle både Jordan og Jaguar være interesserede i at få fat på Jenson Button, men mon ikke der nok skal komme andre interesserede også, når vi kommer lidt længere hen på sæsonen?
Ifølge spanieren er Arrows inde i en rivende udvikling der kan føre dem langt frem - så langt frem at de mod slutningen af sæsonen måske kan blive det bedste midterhold og dermed sikre sig en plads som et team blandt de fem bedste. "Det er utroligt hvor langt vi er nået det sidste år," forklarer de la Rosa. "Raceren bliver hele tiden hurtigere og på det tekniske område forbedrer vi os også," siger han videre.
Derfor mener han også at det ikke vil være utænkeligt hvis de kan komme frem og udfordre nogle af de store teams. "Der er ingen grund til at tro at vi ikke kan duellere mod Benetton, Williams og Jordan," mener han. Og eftersom disse teams har meget svingende formkurver, kan dette blive Arrows' chance - hvis de da selv kan blive mere stabile!
De la Rosa og Arrows har kørt lige op med flere større teams - her mod Villeneuve under det europæiske grand prix
Foto: Allsport
Men den selvforstærkende effekt er ikke til at overse, og det er dette som teamet vil kunne anvende. "Som sæsonen går ville alle i teamet få mere selvtillid. Der er nogle kommende løb som vil passe til vores racer, og vi må sikres os at vi får så mange point som muligt," siger spanieren der scorede et enkelt point på Nürburgring. Nu må vi så se om teamet er i stand til at omsætte potentiale til resultater - det har det knebet lidt med i år...
I.flg. John Walton som er Prost teamets sportsdirektør, har man arbejdet meget hårdt op til dette hjemme Grand Prix på Magny-Cours.
John Walton er tilfreds med deres arbejde ved den seneste test, men han er ikke tilfreds med selve holdbarheden af raceren. "Vi ser frem til de nye forbedringer, som vi håber er klar til det Franske Grand Prix. Vi håber at vi kan forbedre vores position på startgridden, og at vores holdbarheden på raceren øges drastisk, for så er jeg sikker på at vi scorer point med mindst med en racer." siger John Walton.
Patrick Head som er teknisk direktør hos Williams siger: "Problemet er at i starten af sæson var vi i front sammen med McLaren og Ferrari, men nu hvor vi er løbet ind i nogle problemer, så har de andre teams indhentet os. Nu hvor vores tidlige succes har indhentet os, og alle siger at det kun kan gå tilbage for os, ja så er jeg sikker på at vi nok skal klare os, og vi vil arbejde hårdt for at opnå en 3. plads i konstruktørens mesterskab i vores første sæson."
Der har været snakket og gættet meget på hvem der skal køre sammen med Ralf Schumacher næste år. Kampen om det frie sæde står mellem Juan Pablo Montoya og Jenson Button.
Jenson Button har tidligere sagt at han helst vil blive hos Williams, som gav ham en chance for at køre Formel-1, men han ved godt at der er en meget stor chance for at, Juan Pablo Montoya vender tilbage til Williams teamet.
Nav Sidhu fra Williams teamet er ikke særlig meddelsom, men siger dog lidt "Jeg kan ikke fortælle hvem der skal køre for teamet næste år, men jeg ved at det varer et stykke tid før det hele falder på plads, måske om 2 måneder, eller måske først når sæsonen er slut, der er mange ting der skal falde på plads først."
Jac Nasser som er formand for Ford Motor Company, forsvarer sig mod disse beskyldninger og siger " Jaguar er et helt nyt mærke inden for Formel-1. Selv om vi har skuffet i den første halvdel af sæsonen, så håber vi at det bliver bedre i den sidste halvdel. Men man skal huske at vi er et nyt team, og man kan ikke forvente at vi vil være blandt de bedste det første år. Men selv om der er mange der er gået med over fra Stewart, så kan man overhovedet ikke sammenligne de 2 teams. Vi skal bare have tid til at finde rigtigt sammen, så er jeg sikker på vi nok skal komme op og køre om mesterskabet.
Eddie Irvine har efterhånden indset at det ikke nytter, at tage alt for mange chancer i sin Jaguar, før den bliver mere konkurrencedygtig.
"Nu har jeg efterhånden kørt Formel-1 i mange år. Derfor ved jeg at hver gang man lave en manøvre, så indebærer det en risiko. Med min racer vil jeg helst undgå at lave for mange uovervejede manøvrer. Mange kørere kan ikke lide at lave uovervejede manøvrer, da det indebærer en risiko for at man bliver indblandet i en ulykke, men det er mest de kørere der har en svag racer der har det problem.
Med 1-2 sejren udbyggede Ferrari sin føring, både i kørernes og konstruktørernes mesterskab. Michael Schumacher har nu en føring på 22 point over David Coulthard, og i konstruktørernes mesterskab fører Ferrari med 18 point foran deres evige rivaler fra McLaren.
I.flg. Rubens Barrichello, så har sejren i det Canadiske Grand Prix ført til at motivationen er vokset endnu mere i det Italienske team. "Alle arbejder meget hårdt i teamet, og når man får belønning for sit arbejde, så er alle villige til at arbejde endnu mere. Sejren har givet alle i teamet endnu flere kræfter, og man er meget opsat på at gøre det lige så godt ved det Franske Grand Prix." siger Rubens Barrichello.
Michael Schumacher siger at, man i teamet satser på igen at score maximum point ved næste uges Grand Prix i Frankrig.
Det ser ud til, at JV er midtpunkt i større "politisk" spil. Craig Pollock prøver på mange måder, at beholde Honda som motorleverandør. Hvis det lykkedes, er der store muligheder for at JV bliver hos BAR. Modsat hvis JV alligevel vælger at forlade BAR teamet, kan det blive et problem for Pollock at beholde Honda som motorleverandør.
Dertil kommer at Jordan, som i øjeblikket bruger Hondas kundemotor, Mugen-Honda, i den sidste tid har brugt meget tid på lobbyisme overfor Honda. Jordan har selvfølgelig en stor interesse i at få fabriksmotoren, i stedet for kundemotoren. Et andet moment i dette "cirkus" er, at Jordan med Mugen-Honda motoren, generelt har været bedre end BAR med fabriksmotoren.
Men absolut intet er afgjort. Honda præsidenten, Soichiro Honda har udtalt: " Vi deltager ikke i nogen forhandlinger, men efter hvad de (BAR) fortæller os, er chancerne for at han (JV) bliver hos BAR, meget gode."
Jacques Villeneuve indrømmer dog selv, at det eneste team han ikke vil køre for lige nu er Ferrari teamet. Grunden til at Jacques Villeneuve ikke vil køre for Ferrari teamet er Michael Schumacher. Derudover kan Jacques Villeneuve ikke lide den måde man arbejder på hos Ferrari.
Jacques Villeneuve indrømmer at der før i tiden var problemer mellem ham og Ferrari teamet, med de skulle være løst, efter at han havde et møde med Ferrari teamets ledelse.
Det ene hold vil være de spillere der vandt verdensmesterskabet i 1990, og skal ledes af Franz Beckenbauer. Det andet hold vil blive ledet af Michael Schumacher, som håber at han kan få assistance af holdkammerat Rubens Barrichello og af Giancarlo Fisichella, derudover vil den tidligere landsholdsspiller fra i Italien Giuseppe Giannini også deltage på F1 holdet. Hvem der mere skal spille på F1 holdet er endnu uvist.
Træneren for det gamle tyske landshold Franz Beckenbauer, håber på at han kan mønstre de fleste at de spillere, der var med til at vinde 1-0 over Argentina, for snart 10 år siden.
Jac Nasser, Ford-bossen tager afstand fra Herberts bidende kritik, der blandt andet stillede spørgsmålstegn ved Jaguars 'storhed' og det faktum at teamet blot er det tidligere Stewart-team i ny forklædning. "Man kan ikke sammenligne det eller sætte det i forhold til Stewart," mener Jac Nasser.
Dog må man sige at der er så mange personer der går igen at Jaguar i denne sæson minder mere om Stewart, end BAR mindede om Tyrrell i 1999. Derudover har teamet været en skuffende oplevelse - en Jaguar skal jo springe, men den har kun luntet af sted i sæsonens første otte løb. Men Nasser tror stadig på et storhold. "Vi behøver tid og plads, og jeg er sikker på at vi i det lange løb vil kunne vinde," forsikrer Ford-bossen.
Teamet er dog i fremskridt - de har fået mere styr på de tekniske problemer, hvor det især har været motorerne de har koncentreret sig om. Men farten - den mangler stadig. Teamet håber at kunne levere nye komponenter meget snart og får en ny motor til det tyske grand prix sidst i juli. Men der er stadig langt op til sidste års niveau.
Mere om balladen hos Jaguar
21. juni 2000 - Herbert kritiserer Jaguar
"Jeg må ikke sige noget om motoren, så jeg vil ikke sige at den nye Mugen-Honda er mere kraftfuld," siger tyskeren. Tolkningen af den udtalelse er helt åben - for mon Mugen kommer med en motor der er svagere? Næppe.
Jordan har mest af alt været fokuseret på at arbejde med set-up til løbet i Frankrig, frem for den nye motor - men Jordan behøver mere power og tiendedele for at komme fremad i et forsøg på at hente den mistede 3. plads i konstruktørernes VM. "Vi er glade for vores resultat, og jeg tror at de bedste teams vil ligge meget tæt," forudser Frentzen der meget overraskende vandt på Magny-Cours sidste år i et dramatisk løb.
Giancarlo Fisichella er i øjeblikket på en femte plads i kørernes mesterskab med 18 point. Kun Ferraris og Mclarens er bedre end Giancarlo Fisichella, og der håber han på at han kan blive, måske endda forbedre sin position en plads eller to, når sæsonen slutter.
”Jeg er ikke overrasket over hvor langt vi er nået i år. Da vi startede sæsonen, var vores mål at være konkurrencedygtig, og det syntes jeg vi er, når man ser væk fra Ferrari og Mclaren som er de 2 bedste teams lige nu. Jeg ser lyst på fremtiden, og jeg håber at jeg vil være i stand til, at blive ved med at score point i de resternde løb.” siger Giancarlo Fisichella
"Problemet er, at i starten af sæsonen, var vi et af de førende teams sammen med Ferrari og McLaren. Nu er det vores fejl, som der bliver fokuseret på, fordi de nu lige pludselige er synlige, fordi vi ikke får points. Det er ikke verdens undergang." Siger Patrick Head.
Williams teamet er i hvert fald klar til at genvinde noget af det tabte. Begge kørere var på Magny-Cours i sidste uge, hvor man gennemgik et nøje planlagt testprogram, som skal bringe teamet tilbage, med flere points som resultat. Det er man fuldt klar over i teamet, da Benetton har overtaget 3 pladsen i konstruktørernes VM. Men man er også fuldt klar over, at der kommer andre "bagfra".
Patrick Head: "De to top teams fører, fordi de er stand til at køre næsten optimalt på alle typer baner. Der skal vi forbedre os. Vi vil snart se Jordan og Jaguar begynde at score points ved næsten alle løb. Indtil for få løb siden, scorede vi de små points, og vi skal tilbage dertil, ellers bliver vi tabt af de andre."
"Vi er kun få teams til at slås om titlen, og hvis vi ikke vinder et løb, ja så er det Ferrari teamet der vinder løbet. Der er mange gode kørere i de forskellige teams, men jeg tror at det bliver Michael Schumacher der trækker det længste strå.
Michael Schumacher lå i den samme position ved det Japanske Grand Prix i 1998. Der var titlen næsten også hans, men heldigvis for os udgik han igen." siger en "lidt omtumlet" Ron Dennis.
Ross Brawn ved at stabilitet bliver en vigtig faktor for at vinde året mesterskab, og han ved at det italieske team vil være i stand til at forsvare sin position.
"At vinde mesterskabet kræver noget specielt af hele teamet. Stabilitet og udvikling er og bliver en vigtig faktor for at vinde årets mesterskab, også i fremtiden, og det er jeg sikker på at alt det skal vi nok klare. Vi er selvfølgelig glad for vores nuværende position, både i kørernes og konstruktørernes mesterskab, men der er lang vej endnu." siger Ross Brawn.
Sidste år fik Olivier Panis tilbud fra flere forskellige teams. Williams og Arrows ville gerne have den lille franskmand, men Olivier Panis mente at der var bedre muligheder hos Mclaren, da alle inden for Formel-1 sporten var enige om at David Coulthard var på vej ud af teamet, hvis han ikke levede op til forventningerne i 2000 sæsonen. Men det at åbenbart den forkerte hest Olivier Panis satsede på, for i øjeblikket køre David Coulthard bedre end Mika Hakkinen.
Da man nu er kommet halvvejs gennem sæsonen, så kan Olivier Panis godt se skriften på væggen, og arbejder nu på at få foden ind hos et andet team. Men spørgsmålet er nu, hvem?
En mulighed er Toyota teamet, men i.flg. de seneste rygter, så skulle Toyota teamet være mere interesseret i Mika Salo, og de skulle også have tilbudt Mika Salo en 4 årige kontrakt.
Hvis Mika Salo smutter til Toyota, så skulle der være et sæde frit hos based Sauber teamet, men det ser ud til at Peter Sauber vil satse på teamets testkøre Enrique Bernoldi.
Så igen må Olivier Panis måske se på en kontrakt fra Arrows teamet, da de seneste rygter siger at Pedro de la Rosa er på vej til BAR teamet.
”Folk der kun ser Formel-1 fra deres lænestol tror det er let at køre en Formel-1 racer, men det er det langt fra. Det kræver meget af en kører at køre en Formel-1 racer. Vi arbejder meget hårdt for vores penge, og jeg ville elske at se de lænestolekørere komme ned i en Formel-1 racer, og se hvordan de ville klare sig. Så kunne det være at de ikke var så ”kloge” bagefter.
Der har været rygter om at Pedro de la Rosa skulle være på vej til BAR teamet. Men Pedro de la Rosa benægter at han skulle afløse Jacques Villeneuve, hvis Jacques Villeneuve skifter til Benetton næste år.
Pedro de la Rosa har scoret 1 point i år for Arrows teamet, og håbet at det bliver til flere i år.
”Arrows teamet gav mig chance sidste år, og det er jeg meget taknemlig for. Jeg er kun med i Formel-1 p.g.a. dem, og det ønsker jeg at betale tilbage på min egen måde. Jeg ønsker at vokse og få succes med Arrows teamet. Jeg er meget tilfreds med hele teamet. Spekulationer om at jeg er på vej til at andet team, har ingenting på sig. Jeg bliver hvor jeg er.” siger Pedro de la Rosa. (Det var ærgerligt Panis).
"David og jeg elsker at konkurrere mod hinanden og andre. Sæsonen er ikke slut endnu, så vi må se hvad der sker. Hvis David bliver ved med at score flere point end jeg selv gør, så vil jeg selvfølgelig slås for det bedste resultat for teamet. Men vi er kun halvvejs gennem sæsonen, og der kan ske meget endnu". siger Mika Hakkinen
David Coulthard hjalp Mika Hakkinen med at vinde mesterskabene i 1998 og 1999. Begge gange ydede David Coulthard sin støtte til Mika Hakkinen, når han teoretisk ikke kunne vinde mesterskabet. Hvis rollerne bliver byttet om i år, så er det forventet at Mika Hakkinen vil gøre det samme for David Coulthard.