Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.6.2002
 Ikke noget tredje mesterskab
 
26.6.2002
 FIA accepterer teamordre
 Ferrari nøjes med bøde
 Minardi i nyt partnerskab
 Mugello test - tirsdag
 Monza test - tirsdag
 Jaguar tester ny R3
 Coulthard irriteret på Montoya
 

Hop til top27.6.2002

Ikke noget tredje mesterskab

Max Mosley, FIA overhøvding, vil højest sandsynligvis introducere nogle planer om et tredje mesterskab, nemlig motorkonstruktørernes. Det falder ikke i god jord alle steder.

Max Mosley er den store fortaler om nogle planer om at indføre et tredje verdensmesterskab, nemlig motorkonstruktørernes. Håbet er at få flere til at levere til mere end ét team. Men det er planer som ikke vinder genlyd hos alle. I hvert fald har Mercedes's motorsportschef, Norbert Haug, udtalt at står det til ham skal disse planer ikke gennemføres.

Norbert Haug:
"Mine personlige følelser er sådan at vi ikke behøver et tredje mesterskab. Vi har kørernes mesterskab - det er fint nok. Vi har konstruktørernes mesterskab - også fint nok. Jeg mener at motorkonstruktørerne gør et fint nok arbejde igennem deres engagementer med en konstruktør, jeg ser ikke noget behov for et tredje mesterskab. Selvom man leverer til et team mere, tror jeg ikke at man nødvendigvis vil score flere points. Tænker man det igennem, vil et team løbe med alle tre mesterskaber. Jeg mener ikke at dette er vejen frem."

I øjeblikket er der 3 motorkonstruktører der leverer til mere end ét team. Nemlig Ferrari, Honda og Ford/Cosworth. I Max Mosley's planer skulle det også fremgå at det skulle kunne være med til at begrænse udgifterne i Formel 1. De teams som befinder sig bag i feltet ville dermed få adgang til billigere motorer og dermed være med til at sikre deres egen eksistens. De eneste der vil få gavn af disse regler må være motorkonstruktørerne. De får ikke større udviklingsomkostninger som sådan, men kan til gengæld tjene på at sælge flere motorer. Det vil i høj grad gavne Ferrari og Ford/Cosworth og vel nok mest Ferrari som det ser ud lige nu. Tag og kik på hvor mange points Ferrari har scoret sammen med Sauber contra Ford/Cosworth. Jaguar og Arrows har ikke ligefrem overrendt pladserne i top 6 i denne sæson.

PDL  


 

Hop til top26.6.2002

FIA accepterer teamordre

FIAs egen politik overfor teamordre er blevet skudt ned. Ferrari modtog i dag en bøde på 1 million dollars, og det ser alene for utilbørlig opførsel på podiet i Østrig ved sejrscermonien.

I den afgørelse som FIA er nået frem til siges der: "Rådet fik det umuligt at sanktionere de to kørere, da de begge er kontraktligt bundet til at efterkomme ordre fra teamet. Rådet bemærker også den traditionelle rettighed som teamet har til at bestemme slutplaceringen for deres kørere i det som menes at være i bedste interesse for at vinde begge mesterskaber," lyder det.

Det vil sige at FIA for fremtiden ikke kan stille noget op over for teamordre. "Under de omstændigheder har Rådet besluttet med nogen uvilje, ikke at tage nogle skridt overfor de teamordre som blev givet af Scuderia Ferrari Marlboro ved det østrigske Grand Prix."

Proceduren på podiet var derfor det eneste som FIA kunne sætte ind overfor – her er der regler. "Podieproceduren blev ikke fulgt. Efter at være sluttet som nummer to stod Barrichello, som er brasilianer, på det øverste trin mens den tyske nationalmelodi blev spillet for Michael Schumacher," siges der videre og der fortælles videre det som vi allerede kender at Michael Schumacher gav sin pokal videre.

"Det er ethvert teams pligt at sikre at deres kørere holder podieproceduren og ikke stiller de nationale myndigheder pinlige i de lande som der køres i," siges der fra FIA. Schumacher, Barrichello og Ferrari stilles lige i skyldsspørgsmålet som de skal deles om. "De er alle skyldige i overtrædelse af artikel 170 i Formel 1’s sportslige regulativ."

Ferrari og de to kørere har i dag lagt en halv million – mens den anden halve million først er til betaling om et år. "Rådet har samlet idømt Ferrari, Michael Schumacher og Rubens Barrichello en bøde på 1 million dollars, halvdelen til betaling med det samme og den anden betinget om et år. Bøden forfalder hvis en lignende episode sker inden 12 måneder."

Det var ordene og store dele af dommen - og det vil sige at Barrichello og Schumacher skal holde sig i skindet - så slipper Ferrari og de to kørere blot med bøden på en halv million.

I sidste ende stopper det ikke debatten om hvorvidt Ferrari slipper for nemt omkring, men det udhuler FIAs holdning fra 1998. Max Mosley og FIA fremsatte efter det australske grand prix udtalelser om at teams ville blive straffet meget hårdt hvis teamsene gav ordre. Det skete efter at David Coulthard overlod sejren til Hakkinen, da denne måtte en tur ekstra igennem pitten og dermed mistede føringen i løbet i Melbourne. Men flere efterfølgende episoder har udhulet holdningen, og i dag må det siges at den for alvor blev skudt ned.

At FIA 'med nogen uvilje' ikke kan straffe kørerne, synes blot at være varm luft. Der kan vitterlig ikke være nogen uvilje imod det – andet end der så må komme en klar regelformulering. Men så får FIA prøvet at vise at de føler at det er imod sporten ånd ved at fremhæve at det er med nogen uvilje.

Så alt i alt: Ferrari slap meget billigt. Debatten om teamordre må være skudt ned. Nu er der en principiel afgørelse for hånden som Ferrari og de øvrige teams kan benytte.

BB  


Hop til top
Ferrari nøjes med bøde

Helt som ventet slap Ferrari uden de store skrammer fra skandalen i Østrig, hvor Barrichello i sidste sving overlod sejren til Michael Schumacher. Teamet fik en bøde på 1 million dollars.

Og det er jo blot et greb i lommen for teamet. Kørerne og ledere fra teamet var samlet i Paris for at møde frem for FIAs 22-mands råd, og problematikken blev takseret til en bøde på 1 million dollars.

Dermed endte det hele ganske som det var ventet. Ferrari fik et rap over hænderne for deres opførsel - hvor det må formodes at det skyldes kørernes opførsel på podiet. Her accepterer FIA næppe at der var 'forvirring' om hvem der skulle stå i midten og fremstå som vinder, mens der på det sporslige område nok ikke gives yderligere henstilling.

Yderligere oplysninger om dommen ventes i de kommende timer.

BB  


Hop til top
Minardi i nyt partnerskab

Minardi og Formel 3000-teamet Coloni har indgået en samarbejdsaftale. Den Team Brask-støttede kører, Giorgio Pantano kan således få en test for Minardi.

Tidligere har Pantano testet for Benetton, men med den nye aftale er der åbnet op for at både han og holdkammeraten Enrico Toccacelo kan få en test. Dermed udvider Minardi angagementet i Formel 3000 - de har allerede interesser i European Minardi-teamet, så var det team som Paul Stoddart i sin tid havde som base inden han købte sig ind i Minardi-teamet.

"Det er interessant for os at etablere en forbindelse med Minardi-teamet, da det vil være en rute for nogle unge kørere som vi arbejder på at få deres første smag for Formel 1. Det er en meget god aftale fordi det vil være til fordel for alle involverede," siger Colonis teamchef Paolo Coloni.

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

Mens Burti var på Monza, så var Luca Badoer i aktion på Mugello - og kom så ikke og sig at Ferrari ligger på den lade side!

Her var italieneren i aktion i F2002-raceren. 48 omgange blev det til, hvor elektronik og dæk blev testet. Derudover gennemførte han også et par starter, så mon ikke de også har testet deres launch control? Hurtigste tid blev på 1:24,349. 1:24.349. He also did seven practice starts.

BB  


Hop til top
Monza test - tirsdag

Ferrari tester på Monza som optakt til løbet på Silverstone. Teamet havde i går Luciano Burti i sædet.

Her kørte han sidste års racer - startende klokken 09:15 og brasilianerens arbejdsdag sluttede 16:40. På programmet stod udvikling af dæk.

Samlet blev det til 90 omgange på en meget varm Monza-bane og bedste tid lød på 1:25,155.

Til sammenligning kørte Ralf Schumacher hurtigste omgang i 2001-løbet med tiden 1:25,073, mens Montoya i kvalifikationen kørte i tiden 1:22,216.

BB  


Hop til top
Jaguar tester ny R3

De grønne har næsten den nye stærkt reviderede R3'er klar, men inden den skal i aktion på Silverstone, skal den testes. Det sker i denne uge.

Jaguar har for længst erkendt at der har været meget store problemer med R3'eren. Specielt det aerodynamiske har det været galt med. Man har hidtil kun ændret hist og her i håb om at det hjalp. Men det gik ikke og nu har man et helt nyt meget stærkt revideret design klar.

Den nye R3'er skal i denne uge testes to steder. Først laver man en ligeud test på Fords testbane i Lommel i Belgien. Den tyske testkører Andre Lotterer forestår denne test. Desuden skal Eddie Irvine teste den i Barcelona. De indsamlede data og især dem fra Lommel skal dernæst evalueres og holdes op imod hvad man vil måle sig frem til hjemme i vindtunnelen. Der er ingen garanti for at alle data fra vindtunnelen holder.

Men inden det er nået så langt har Jaguar haft en del udskiftninger i designstaben. Kort efter sæsonstarten forlod den tekniske direktør, Steve Nichols, teamet. Hans afløser, Günther Steiner, fik en noget voldsom opgave at gå i gang med. Og det er så nu at Jaguar skal se resultatet af det arbejde. Den første test i Lommel skal give vigtige data til teamet.

Nav Sidhu, Jaguar talsmand:
"Det er for at tjekke at de downforce data vi har fra vindtunnelen er korrekte. Vi gjorde det samme på den første R3 model og nu den nye. Det gør os i stand til at tjekke data med det samme lavet under ens betingelser."

Eddie Irvine:
"Denne uges tests er altafgørende. Vi mener at den nye pakke er så meget bedre, men det finder vi ud af torsdag. Den nye er ændret radikalt. Det aerodynamiske er som nat og dag. Det er endnu for tidligt at sige hvordan det vil gå på Silverstone, men vi er alle overbeviste om at det er godt arbejde der er udført."

Skal der ske noget positivt for Jaguar skal det snart være hvis det skal være i år. Der er ikke kommet mange points på tavlen i år. Og slet ikke i forhold til de forventninger der var inden sæson startede.

PDL  


Hop til top
Coulthard irriteret på Montoya

David Coulthard er noget irriteret på Montoya efter deres uplanlagte stævnemøde i det første sving på Nürburgring i søndags.

David Coulthard havde forfulgt og indhentet Montoya og havde besluttet at nu skulle det være. For en gangs skyld udviste skotten lidt aggressivitet men da det endelig kom, gik det galt. Men det var vel for så vidt ikke DC's skyld. Han gjorde det bare på det forkerte sted og/eller tidspunkt. Montoyas dæk var vel på det nærmeste ubrugelige. Han prøvede at forsvare sin position, men det kiksede totalt.

David Coulthard:
"Montoya kendte tilstanden på sin bil, og på et tidspunkt kan man bare ikke mere. Der er ikke ingen ære i at begge biler røg ud. Men det passer meget godt på Montoyas image. Han er og vil være over det hele. Det er ikke overraskende at han ikke har vundet mere end han har, han er meget ukonstant på banen. Vi har set nogle ganske strålende præstationer fra ham i år, men han skal lære at tage den mere med ro i bilen. Sommetider skal man sige til sig selv - jeg er ikke hurtig nok, lad ham komme forbi. Man skal nogle gange tænke i et større perspektiv. Sidste år i dette løb var Ralf Schumacher bag mig, og da lod jeg ham komme forbi, fordi han var den eneste der kunne udfordre Michael Schumacher. Set i bakspejlet har jeg fortrudt at jeg ville overhale ham på ydersiden fordi det er mere risikobetonet. Men det var den mulighed jeg følte at jeg havde, da han blokerede for mig på indersiden, hvilket er fair nok, og så skal man jo prøve det andet."

Nu kom der så ikke noget ud af det andet end 2 stk's knækkede hjulophæng og exit for dem begge. Det skal dog lige nævnes at Montoya har været henne og sige undskyld til DC som modtog og accepterede undskyldningen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk