Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.6.2003
 European GP - 1. kvalifikation
 European GP - 1. fri træning
 
26.6.2003
 European GP - preview - de sidste fire
 European GP - preview af top 3
 Ny motor til Jordan i 2004?
 

Hop til top27.6.2003

European GP - 1. kvalifikation

Efter en noget overraskende første fri træning, hvor det var Toyota køreren Olivier Panis der var hurtigst, og hvor de store favoritter lå langt tilbage i feltet, så er tiden nu kommet til den første kvalifikationsrunde.

Dagens kvalifikation, gælder til startrækkefølgen på morgendagens endelig kvalifikation, som så danner baggrund for startrækkefølgen i søndagens European Grand Prix 2003 på Nürburgring.

1. kvalifikation:
TidHændelse
14:00 Så er der grønt lys i pitudkørslen.
Og som førende i mesterskabet så er det Michael Schumacher der skal først på banen.
14:04 Michael Schumacher - 1:30,353 - 205,115 km/t. - 1. pl.
14:07 Kimi Raikkonen - 1:29,989 - 205,945 km/t. - 1. pl.
Han er 0,364 sek. hurtigere end Schumacher.
14:09 Fernando Alonso - 1:31,533 - 3. pl.
Han er 1,544 sek. langsommere end Raikkonen.
14:11 Ralf Schumacher - 1:30,522 - 3. pladsen.
En stor forbedring for Williams køreren i forhold til formiddagens fri træning.
14:13 Juan Pablo Montoya - 1:30,378 - 3. pladsen
Igen her en kæmpe forbedring i forholdt til i formiddags.
14:15 Stillingen i top 5:
1 - Kimi Raikkonen
2 - Michael Schumacher
3 - Juan Pablo Montoya
4 - Ralf Schumacher
5 - Fernando Alonso
14:16 Ud af de fem kørere der har været p&
AN  


Hop til top
European GP - 1. fri træning

European Grand Prix løbet på Nürburgring markerer starten på anden halvdel af dette års Formel 1 mesterskab.

Banen er til i år blevet bygget en lille smule om, NGK chicanen er blevet modificeret så den nu skulle være lidt langsommere, så en direkte sammenligning med tiderne fra sidste år vil ikke være mulig.

1. fri træning:
TidHændelse
11:00 Så tændte de grønne lamper, og første mand på banen er Toyota køreren Christiano da Matta.

Nu kører også Raikkonen, Montoya og Ralf Schumacher ud på banen.
11:01 De fleste kørere er nu ude på en installationsrunde.
11:05 Dagens første tider.
Michael Schumacher - 1:33,759 - 197,664 km/t.
Raikkonen - 1:34,608 2. pl.
Ralf Schumacher - 1:35,526 - 3. pl.
11:07 Coulthard - 1:33,530 - 198,148 km/t. - 1. pl.

Michael Schumacher - 1:33,710 - 2. pl.
Barrichello - 1:34,789 - 4. pl.
da Matta - 1:37,728 - 6. pl.
11:08 Firman - 1:34,359 - 3. pl.
Montoya - 1:35,594 - 7. pl.
Button - 1:35,723 - 8. pl.
11:09 Pizzonia - 1:33,732 - 3. pl.
Villeneuve - 1:36,127 - 10. pl.
11:10 Barrichello - 1:34,316 - 4. pl.
Den holdt ikke længe!
Pizzonia - 1:33,732 - 4. pl.

da Matta - 1:36,306 - 13. pl.
11:13 Panis - 1:33,755 - 5. pl.

Fisichella - 1:33,030 - 199,213 km/t. 1. pl.

Webber - 1:33,081 - 2. pl.
AN  


 

Hop til top26.6.2003

European GP - preview - de sidste fire

I bunden af feltet jages der points i samme grad som i toppen. Betydningen er dog en anden. Her drejer det sig efterhånden mere om overlevelse.

For de sidste fire teams i feltet er points lige så vigtige som i toppen. Men betydningen har en anderledes karakter. Her drejer det sig efterhånden mere om overlevelse. Ambitionerne om points er lige så høje som i toppen. I bunden findes der også fabriksteam som jagter de gode placeringer.

Sauber:
Sauber er et af de få private teams tilbage. Skuffelserne har været til at finde i år. Specielt Frentzen har skuffet. Materiellet bærer dog en god del af skylden for hans dårlige resultater i år. Alligevel er han topscoreren i teamet. Heidfeld er bedre til at komme i mål, men det har kun givet 1 point i år hidtil. Willy Rampf, teknisk direktør, siger at efter at banen er ændret er den blevet lidt langsommere. Balancen i bilen kan være vanskelig at finde i og med at flere sving har en dårlig camber, er der stor risiko for understyring i flere sving. Frentzen glæder sig af flere grunde, det er en af hjemmebanerne, og så kører han her sit GP nr. 150. Heidfeld har noteret sig at de første sving er blevet bredere, men også at banen er blevet langsommere. Sauber har igen været i gang med det aerodynamiske og har fundet et par forbedringer som man håber kan give resultat på racerbanen.

Jaguar:
Jaguar har tilsyneladende fået pointscoringen. Endelig hænger det sammen for Mark Webber, som hidtil har imponeret ganske meget under kvalifikationen, men som mister en del i selve løbet. Men på det sidste har det fungeret meget bedre og der er begyndt at komme points på kontoen. Pizzonia har endnu noget at bevise men er ligesom kommet lidt bedre i gang. I sidste uge testede teamet på Silverstone og med dæktest i fokus i tæt samarbejde med Michelin. Derudover blev der testet aerodynamik og man arbejde også forskellige mekaniske testprogrammer. Begge kørere har bevæget sig rundt på Nürburgring tidligere. Webber har prøvet turen en gang i Formel 1 og ellers har begge erfaring fra banen fra Formel 3000. Begge kørere er ret glade for banen uden dog at blive ophidset over den.

Toyota:
Toyota er et skuffet fabriksteam. I hvert fald resultatmæssigt, men der arbejdes tilsyneladende fortrøstningsfuldt videre. Man har hidtil i denne sæson været meget skuffet over resultaterne, men der er faktisk kommet points på kontoen, selvom det kun er blevet til 4 points hidtil. Men det viser at man er på rette vej. Og det skal man endnu mere. Teamet var i sidste uge på testarbejde flere steder. Cristiano da Matta var en tur på Jerez hvor han testede dæk og nye aerodynamiske dele i tre dage. Tredjekøreren Ricardo Zonta testede to dag på Paul Ricard hvor han lavede en tilsvarende test. På sidste dagen på Paul Ricard overtog Olivier Panis. Hans testdag bestod primært i at teste endnu en ny evolution af motoren, den kommer dog først i anvendelse ved et senere GP. da Matta kender igen ikke noget til banen så hans træningspas kommer til at gå med at lære banen at kende. Olivier Panis kender banen godt, men mener ikke at den er særlig spændende bortset fra enkelte sessioner på banen. da Matta har håb om igen at score points. Han måtte desværre udgå i Canada. Panis har fået blod på tanden efter hans første points i denne sæson.

Minardi:
Minardi er det lille pengesvage, men ihærdigt og hårdt kæmpende team. Dog er der kommet penge i kassen efter at Bernie Ecclestone har købt andel i teamet. Men hvorvidt det vil påvirke det daglige arbejde i teamet, er endnu for tidligt at sige. I Canada lykkedes det for teamet at komme i top 10, men ser man på hvor mange som fuldførte er det vel en stakkels trøst, men alligevel, man var blandt dem som trods alt fuldførte GP'et. Men kampen går videre. I takt med at bilerne tilsyneladende er blevet mere stabile, håber man på at komme i gang med pointscoringen. Det er endnu ikke blevet til point, men mon ikke at det kommer?

PDL  


Hop til top
European GP - preview af top 3

Kampen i toppen af feltet er mere spændende i år end i flere år. De tre gamle mærker - Ferrari, McLaren og Williams ligger for en gangs skyld rimelig tæt.

Her midtvejs i sæsonen er spændingen i toppen forøget. Tre teams ligger pt. til at kan lave rav i den for hinanden. Ferrari, McLaren og Williams har i øjeblikket en ret tæt duel hvor der kun er 21 points mellem nr. 1 og nr. 3.

Ferrari:
Ferrari testede i sidste uge på Silverstone i tre dage, hvor fokus var sat på dæktest. Dæktest fordi at Nürburgring og Silverstone i en vis grad minder om hinanden, og så er der ikke så længe til det engelske GP på netop Silverstone. Men man har sikkert arbejdet med andre ting også. Den nye F2003-GA er langt fra udviklet endnu, der er mange ting der stadig kan forbedres og udvikles. Begge kørere har gode minder fra banen. Begge har sejret der i de seneste år. Barrichello mener at man i lidt større omfang end tidligere skal være opmærksom på at vejgrebet er optimeret især på de nye ændringer på banen. Det betyder også at det aerodynamiske setup skal tilpasses. Optimismen er helt i top både hos kørere og i teamet forud for det europæiske GP.

McLaren:
For McLaren betyder det europæiske GP i år et jubilæum for David Coulthard som der kan læses om andetsteds på Motorsporten.dk. Men derudover har man forberedt sig på Jerez forud for det kommende GP. Der testede man både den nye MP4-18 og den nuværende MP4-17D. Man har bl.a. kikket på årsagen til den defekt ved gearkassen som sendte David Coulthard ud af løbet i Canada. Man har noteret sig at man på Nürburgring kører med fuld gas i ca. 60 % af tiden. Altså skal man kikke på aerodynamikken. Det der skal tilpasses der, er de nye afsnit på banen lige efter starten. Kimi Raikkonen mener at han har lidt at skal have revancheret sig for fra Canada. Han mener dog ikke at skuffelsen over resultatet var stor, men vil gerne videre og helst foran Michael Schumacher.

Williams:
Det ser ud til at det enorme udviklingsarbejde som Williams har lagt i FW25 endelig begynder at bære frugt. Det er blevet til flere podieplaceringer i år. Lige nu er man placeret på tredjepladsen i mesterskabet for konstruktører, kun 12 points efter McLaren. Forskellen mellem de to teams er blevet kraftigt reduceret i de seneste løb. Og nu hvor det ser ud til at gå fremad for teamets placeringer, så er optimismen selvfølgelig stor, også hos kørerne. Det lader nu til at bilen kan følge med. Både konkurrenter og vel også motoren. De forbedringer som ingeniører og designere har lavet i de sidste par måneder begynder nu at virke. Omkring setuppet på bilen er man stadig meget fokuseret på balancen i bilen. På Nürburgring vælger teamet at køre med meget downforce. Det kommer efter at ændringerne på banen er blevet lavet. Balancen i bilen er noget begge kørere tidligere har klaget meget over, men på det seneste er denne kritik blevet mindre og næsten ikke til at høre. Det lover godt for Williams teamet, som efterhånden er meget sultne efter flere pladser øverst på trappen. Man er selvfølgelig også klar over at forholdene i Eifel bjergene kan være meget omskiftelige. Dækvalget er for Williams et af de meget vigtige punkter. Men man er optimistisk og venter igen topplaceringer fra kørerne.

PDL  


Hop til top
Ny motor til Jordan i 2004?

Selv om vi kun er midtvejs i dette års mesterskab i Formel 1 serien, så er rygterne allerede begyndt at snurre omkring 2004 sæsonen, og her forbindes Jordan teamet med en 'ny' motorleverandør.

For det til tider lidt betrængte Jordan team, har motorleverandørene være mange, og i denne sæson kører de igen med Ford motore efter at de i en periode har hørt med Honda's motore.
Men i følge de nyeste rygter i pitlane, så overvejer teamet endnu en gang at skifte motorleverandør, og det måske allerede til den kommende sæson.

Det påstås at teamet allerede nu er langt fremme i forhandlingerne med Merceds Benz on motore til teamet i 2004 sæsonen.
Det formodes at Jordan i øjeblikket betaler ca. 150 mill. kr. om året for at køre med Ford's motore, et beløb som vil kunne beskæres til ca. 100 mill. kr. hvis de skifter til Merceds Benz. Bekøbet kan endda blive endnu mindre hvis Jordan teamet ansætte en en "Mercedes kører".
Jordan arbejde allerde sammen med Merceds Benz, idet de benytter dem som leverandør af alle deres lastbiler og varevogne. 'Onde tunger' i pitlane hævder at disse biler er leveret og betalt af Mercedes!

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk