Trulli kan ikke andet end have selvtilliden i orden efter hans første points i denne sæson. Selv håber han på at det canadiske GP var et vendepunkt for ham. R. Schumacher har et andet forhold til denne bane. Ikke mindre end 2 gange er han kommet alvorligt til skade - og endda i samme sving. Af en eller anden årsag gik det sidste år ud over Toyota bilerne, da også Trulli havde et uheld på banen, det var dog i indersektionen. Men uheldet var stærkt medvirkende til at Bridgestone teamene sidste år - som Toyota ikke var en del af - fik en god træningssession oven i købet med points til alle. Det er der ingen der håber på gentager sig.
Trulli håber på flere points i USA
(Foto: Toyota F1)
Toyota har forberedt sig på det amerikanske GP hjemme fra, og har en aerodynamisk pakke klar. Men det er et kompromis når man skal finde det rigtige setup til denne bane. Dog håber både team og kører på at man kan finde den rigtige kombination, især når det gælder det aerodynamiske setup. Men det mekaniske setup skal også fungere idet at det vigtigt at have tilstrækkeligt med grip i indersektionen. Med hensyn til dækvalg, så har R. Schumacher nok lært lidt af det canadiske GP, hvor det var et katastrofevalg der blev foretaget.
Indianapolis Motor Speedway er en bane som for alvor sætter ingeniørerne på arbejde. Fra udkørslen fra indersektionen og hele vejen rundt på ovalbanen til man igen kører ind på indersektionen, er det faktisk et setup a la Monza. Derimod kan et setup til indersektionen ligne Ungarn og Monaco. Det er fra den ene yderlighed til den anden. I år er der for så vidt ingen bekymring omkring dækkene. I hvert fald ikke i forhold til situationen sidste år. Bridgestone har via sit amerikanske datterselskab, Firestone, masser af erfaring fra de amerikanske ovalbaner. Nu gælder det "kun" om at finde den rigtige compound. Men det har Bridgestone garanteret et bud på. En forsigtig optimisme fornemmes dog i teamet, efter at det har vist sig at b-versionen af årets racer, trods alt har vist sig at være bedre end a-versionen.
I det seneste GP i Canada havde Williams igen en uheldig dag. Rosberg udgik på første omgang, mens Webber dog fik kørt sig til en hæderlig placering, dog uden for pointene. Om teamet kan nå at få rettet op på en del tekniske problemer, er spørgsmålet. Af en eller anden årsag har teamet ikke udnyttet testtiden fuldt ud om fredagen. Wurz er godt nok meget på banen, men de 2 GP kørere sparer på krudtet. Ligesådan har det vist sig i kvalifikationen hvor det er i yderste øjeblik at tiderne bliver sat, og ikke altid med fordel.
Både Rosberg og Webber skal køre op til deres bedste i USA
(Foto: Williams F1)
For Rosberg er det igen en ny bane. Men han har gået til den i simulatoren og kørt banen der mange gange, så helt uforberedt er han ikke. Men der skal trods alt køres nogle omgange inden at banen sidder helt på rygraden alligevel. Teamet forventer i første omgang at vil anvende et setup der ligner det setup man brugte i Canada rigtig meget. Men selvfølgelig med modifikationer. Dækkene er man ikke så nervøse for. Williams er under Bridgestones vinger i år. Kun dækvalget er afgørende. På motorsiden vil man anvende samme motorer som i Canada. Rosbergs motor har netop har afsluttet en tilbundsgående undersøgelse for at se om der skete skader i forbindelse med Rosbergs ufrivillige møde med betonmuren på Gilles Villeneuve banen. Den er netop blevet godkendt af Cosworths teknikere.
Netop Cosworth har en lang og traditionsrig historie på The Brickyard som banen også kaldes, og søndag aften får vi at se om Williams har bilen til at man kan forsætte sine gode traditioner. Kørerne er i hvert fald opsatte på at gøre det så godt som muligt. Teamet trænger også til points efterhånden.
Hårnålesvinget på Circuit Gilles Villeneuve har i de senere år været genstand for en del diskussion. Kan man ikke lave det sving bedre? Svinget i sig selv er for så vidt godt nok, men der har tidligere været problemer med masser af dækrester, ligesom også asfalten har været under kritik - især når det har været rigtig varmt, som tilfældet var søndag. Et antal kørere klagede efter GP'et over at der var sten i svinget. Og disse sten fik bilerne til at skride. Men ikke kun stenene fik bilerne til at skride. Også de mange gummiklumper fra dækkene gør livet surt for kørerne. Bare spørg Raikkonen og flere andre. Og så var der mange der ikke ramte det rigtige dækvalg - alt for mange.
Renault - 121 points:
Renault har lagt sig suverænt i spidsen i begge mesterskaber. Renault hentede 15 points i konstruktørernes mesterskab, mens Alonso fik endnu en sejr og 5 points til Fisichella. Alonso var for så vidt aldrig rigtig truet. Kun en kort overgang var Raikkonen i stand til at snakke med om føringen men det varede ikke længe. Fisichella slap også billigt fra sin tyvstart. Kun en enkelt placering eller to, men afstanden til Alonso fik han aldrig kørt ind igen. Dertil var der 2 andre herrer der var for hurtige. For et par sæsoner siden var der flere der syntes at Formel 1 var kedeligt da et par herrer i røde biler tog sig af stort set alt. Er det samme ved at ske i denne sæson? Hvis det er tilfældet må de samme kritikere til at råbe højt igen. Men det er suverænt af Renault som gang på gang sætter feltet på plads. For spændingens skyld må man håbe at andre blander sig for alvor.
Ferrari - 87 points:
Ferrari havde inden det canadiske GP store forventninger. De blev dog gjort lidt til skamme i kvalifikationen, og det så da heller ikke ud til ved starten, at de skulle imponere. De slap dog fra det canadiske GP rimelig hæderligt. En sikker tredjeplads til Schumacher blev vekslet i hårnålen til en andenplads, da Raikkonen tilsyneladende ramte lidt uden for kørerlinien og mistede sit momentum. Schumacher havde tidligere haft et par kiksere nøjagtig det samme sted, dog uden at det kostede. Samme Schumacher var måske lidt uheldig ved at hænge længe efter Trulli, modsat så hjalp den sidste safetycar periode på hans position i løbet. Trulli startede som nr. 10 og fik sig kørt op som nr. 5 hvilket vel er tilfredsstillende, men så heller ikke mere. Ferrari indrømmer at de ikke har helt den nødvendige fart i bilerne. Det er der udviklingen skal foregå i den nærmeste fremtid. Ferrari var tilsyneladende et af de få teams som havde det rigtige dækvalg. Schumacher klagede ligesom et par andre kørere over at asfalten på banen ikke er holdbar nok. Den bliver ødelagt især i hårnålesvinget. Mere hjemmearbejde hos Ferrari. Den nordamerikanske udflugt giver ikke det helt store resultat. Heller ikke i den kommende weekend.
McLaren - 65 points:
Hvor mange vil vædde på at Raikkonen ærgrede sig efter løbet? Han indrømmer at han kom lidt for langt ud i hårnålen og det kostede andenpladsen, men årsagen til dette angiver han ikke. Montoya var ikke en af de heldige. Første dramatikken på første omgang hvor han og Rosberg ikke kunne blive enige om hvem der skulle være forrest. Det kostede Rosberg hans løb, mens Montoya skulle i pit og have ny frontvinge. På 13 omgang var det dog slut for Montoya. I sammenstødet med Rosberg havde han mistet en deflektor og bilen begyndte samtidigt at skride lidt i svingene. Og sandsynligvis var det årsagen til at han fik et møde med Wall of Champions som beskadigede bagtøjet på bilen, og så var det slut for Montoya. Raikkonen viste glimrende kampform og gjorde sit bedste for at nå op til Alonso. Det lykkedes da også ved en enkelt lejlighed at komme til at kigge forbi Alonso, men mere blev det ikke til. Dog ser det ud til at McLaren har gen
De positive overraskelser denne gang blandt de nederste 6 teams, må være Red Bull og Toyota. I hvert fald når det gælder pointhøst. 3 points til Toyota og et enkelt til Red Bull. For en gangs skyld så man også Scott Speed være på mærkerne og placere sig foran sin teamkammerat. Williams var igen skuffende, ligesom Super Aguri og Midland igen ikke just brillerede. Fælles for mange teams - både i toppen og bunden - var et forkert dækvalg.
Toyota - 11 points:
Toyota rykkede denne gang takket være 3 points kørt hjem af Trulli som her scorede sine første points i år. Trulli startede som nr. 4 men kunne ikke helt følge med. Trulli må have Circuit som en af sine favoritbaner idet han altid ligger godt til her. Denne gang med en 6 plads. R. Schumacher derimod havde et yderst vanskeligt løb. Det var dog selvforskyldt hvilket han også selv erkendte. Et forkert dækvalg gjorde det yderst vanskeligt for ham. Han fik aldrig den ønskede varme i dækkene, og kombineret med rigtig meget dækaffald lige uden for kørerlinien, så så man ham bruge bakgearet hyppigt i hårnålesvinget. Til sidst valgte teamet at trække ham ud af løbet. Trulli derimod var ovenud lykkelig for sine første points i år. Trulli siger at den nye bil er en markant forbedring, men også at der stadig er mange ting der skal rettes og gøres bedre. Blandt fortalte teamet efter løbet at Trullis bil desværre flere gange lavede fejltænding, og det gør ikke livet nemmere, så alt i alt var teamet tilfredse med de 3 points, men ikke med bilens præstationer. Selverkendelse er en god ting, og Toyota forholder sig da også til det.
Williams - 10 points:
Williams teamet har nu i 4 GP'er - ikke formået at køre sig til points. Webber fuldførte dog denne gang, men det var på en placering som nr. 12 og én omgang efter Alonso. Rosberg havde ellers kvalificeret sig, men han kunne ikke holde sig fra Montoya på første omgang - eller var det omvendt? I hvert fald blev resultatet at Rosberg mødte muren. Webber var en af de mange som led under et forkert dækvalg. Manglende grip gør at man kører langsommere og det koster. Positivt var det dog at han fuldførte, men mon ikke at han og teamet har lært lidt om dæk i denne weekend. Der var en lille men bestemt løftet pegefinger fra teamet til Rosberg efter løbet, og så gjorde man ikke mere ud af det. Men Williams generelt imponerer ikke just i denne sæson.
Red Bull - 9 points:
Red Bull har fået 7 points i de seneste 3 GP'er. Det er da heller ikke for tidligt hvilket teamet er de første til selv at erkende. Coulthard startede bagerst men formåede med hjælp fra mandefald og sin egen erfaring, at få bilen listet igennem de store forhindringer og vanskeligheder som GP'et faktisk bød på. En slutplacering som nr. 8 og et enkelt point mere var i kassen. Nu ligger der så 3 teams som kan slås om sjettepladsen. Coulthard var dog ikke helt tilfreds. Balancen i bilen var absolut ikke ok, men i stedet blev han guidet igennem løbet af hans raceengineer Mark Hutcheson, som holdt liv i Coulthards forhåbninger. Som så mange andre, så undrede Coulthard sig over den meget store mængde dækaffald som lå i hårnålesvinget. Men som den erfarne kører han, så holdt han sig fornuftigt i det rene spor, og det gav resultat til sidst da Button ramte lidt ved siden af det rene spor, og mistede fart således at Coulthard kunne overhale ham og sikre sig det ene point. Klien mistede et par placeringer i starten, men holdt et fornuftigt tempo løbet igennem. Han mistede dog første gear til sidst i løbet og det kostede yderligere et par placeringer således at han sluttede som nr. 11. Det kunne have givet points, men nogle fejl sendte ham ud af pointene. I stedet godt kørt af Coulthard, som dermed måske også var med til at sende Kliens mandat i teamet længere ud på et sidespor.
Toro Rosso - 0 points:<