Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
28.6.1998
VM stillingen efter Frankrigs GP
Magny-Cours resultat
Bookmakernes odds til dagen løb
Magny-Cours Morning Warm-Up
27.6.1998
Ingen ny Mecachrome nu
Ferrari holder på Irvine
Magny-Cours lørdag
Ferrari optimistisk
28.6.1998
Stillingen i kørernes verdensmesterskab er endnu mere spændende end tidligere. Der er nu kun 6 point i mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher. Ligeledes er der også spænding om 3. og 4. pladsen hvor der nu kun er 5 points forskel imellem David Coulthard og Eddie Irvine.
Stillingen i kørernes mesterskab:
|
Plac. | Kører | Team | Point |
|
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 50 |
2 | Michael Schumacher | Ferrari | 44 |
3 | David Coulthard | McLaren | 30 |
|
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 25 |
5 | Alexander Wurz | Benetton | 14 |
6 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 13 |
|
7 | Jacques Villeneuve | Williams | 11 |
8 | Heinz-Harald Frentzen | Williams | 8 |
9 | Rubens Barrichello | Stewart | 4 |
|
10 | Jean Alesi | Sauber | 3 |
- | Mika Salo | Arrows | 3 |
12 | Johnny Herbert | Sauber | 1 |
|
- | Jan Magnussen | Stewart | 1 |
- | Pedro Diniz | Arrows | 1 |
|
Også i konstruktørenes mesterskab
AN
Dagens løb på Magny-Cours blev lidt af en tam fornøjelse, hvis man ser bort fra de første 10-15 omgange samt de sidste 10-15 omgange. Efter en omstart p.g.a. at Jos Verstappen ikke kom afsted fra startgridden, var det de to Ferrari kørere der
var i front, og det var de også da løbet sluttede. Den rigtigt store spænding var der kun på de sidste ca. 10 omgang hvor Eddie
Irvine virkelig måtte kæmpe med Mika Hakkinen for at bevare sin anden plads.
Kørerne på de pointgivende pladser blev:
|
Plac. | Kører | Team | Tid |
|
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:34:45,026 |
2 | Eddie Irvine | Ferrari | + 0:19,575 |
3 | Mika Hakkinen | McLaren | + 0:19,747 |
|
4 | Jacques Villeneuve | Williams | + 1:06,965 |
5 | Alexander Wurz | Benetton | - 1 omg. |
6 | David Coulthard | McLaren | - 1 omg. |
|
|
Stewart teamet fik begge deres vogne i mål idag, Rubens Barrichello på 10. pladsen og Jos Verstappen på 12. pladsen, begge var 2 omgange efter Michael Schumacher.
Ricardo Rosset i Tyrrell raceren udgik tidligt i løbet med mekanisk defekt.
Se samtlige placeringer på resultatsiden.
AN
Her er de Engelske bookmakeres odds for de 12 mest spillede kørere, forud for dagens Grand Prix løb på Magny-Cours banen i Frankrig.
|
Nr. | Kører | Team | Odds |
|
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 2,00 |
2 | David Coulthard | McLaren | 2,75 |
3 | Michael Schumacher | Ferrari | 3,50 |
|
4 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 8,00 |
5 | Alexander Wurz | Benetton | 12,00 |
6 | Eddie Irvine | Ferrari | 12,00 |
|
7 | Jacques Villeneuve | Williams | 15,00 |
8 | Heinz-Harald Frentzen | Williams | 15,00 |
9 | Johnny Herbert | Sauber | 50,00 |
|
10 | Ralf Schumacher | Jordan | 50,00 |
11 | Jean Alesi | Sauber | 50,00 |
12 | Mika Salo | Arrows | 50,00 |
|
AN
Så er den sidste kørsel før dagens Grand Prix, Morning Warm-Up, blevet afviklet. Det er i denne sidste kørsel at man får afprøvet og finjusteret de indstillinger på racerne som bliver benyttet i selve løbet. Så det er her at man kan få en ide om hvordan de enkelte kørere vil klare sig til racet i eftermiddag.
Man kan næsten fristes til at sige at alt er ved det normale, begge McLaren racere er i første række, og lige bag dem de to Ferrari kører. Og for at fuldende parløbene så der det derefter de to Williams racere efterfulgt af to Benetton racere.
Top 6 ser således ud:
|
Nr. | Kører | Team | Tid | Diff. |
|
1 | David Coulthard | McLaren | 1:16,483 | - |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:16,718 | + 0,235 |
3 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:17,189 | + 0,706 |
|
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:17,628 | + 1,145 |
5 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:18,442 | + 1,959 |
6 | Heinz-Harald Frentzen | Williams | 1:18,466 | + 1,983 |
|
|
I Stewart teamet var Rubens Barrichello på 14. pladsen, og Jos Verstappen på 16. pladsen var 0,544 sek. efter holdkammeraten.
Ricardo Rosset, som kører i den Tyrrell som Tom Kristensen har lagt billet ind på, kom ind på en sikker sidste plads. Han var 0,784 sek. efter Esteban Tuero på 21 pladsen, men hvad der er mere bemærkelsværdigt er at hvis dette havde været kvalifikationen, så var hans tid 0,323 sek. forbi 107% tiden på 1:21,837, og så var han ikke kommet med i løbet.
Se samtlige tider på resultat siden.
AN
27.6.1998
Mecachrome havde planlagt at benytte en nyrevideret udgave af sidste års Renault RS9 V10'er til weekendens Grand Pric på Magny-Cours. Ændringerne omfatter både ny styresoftware samt nye knastaksler. Men man er ikke blevet færdig med testarbejdet, og oplyser at men tidligst bliver klar til Grand Prix'et på Silverstone den 12. juli eller mere sandsynligt først til der Østrigske Grand Prix den 26. juli.
AN
Ferrari's Sportsdirektør, Jean Todt, udtaler at Eddie Irvine's mange gode resultater i år er meget opmuntrende, og at man gerne ser at samarbejdet fortsætter.
Tidliger har også Michael Schumacher udtalt at han meget gerne ser at Eddie Irvine bliver i teamet, da de arbejder meget godt sammen.
AN
Så er dagens 3 kørsler afviklet, i formiddags var det henholdsvis 3. og 4. fri træning. Og her i eftermiddag der var det så tid til kvalifikationen.
I kvalifikationen var der meget spænding i toppen, og der var jævnligt, i den time kvalifikationen stod på, udskiftning i toppen, men da det ternede flag faldt, der var det Mika Hakkinen der var hurtigst.
På de 6 første pladse kom følgende:
|
Nr. | Kører | Team | Tid | Diff. |
|
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:14,929 | - |
2 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:15,159 | + 0,230 |
3 | David Coulthard | McLaren | 1:15,333 | + 0,404 |
|
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:15,527 | + 0,598 |
5 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:15,630 | + 0,701 |
6 | Ralf Schumacher | Jordan | 1:15,925 | + 0,996 |
|
|
Alle kørere er indenfor 107% tiden der er 1:20,174. Sidste mand i feltet er Esteban Tuero i Minardi med tiden 1:19,146, og det er vist lang tid siden at der har været over 1 sek. fra sidste manden til 107% tiden. Differencen imellem Mika Hakkinen på første pladsen og Esteban Tuero på sidste pladsen er 4,217 sek. En medvirkende årsag til dette er sikkert at alle teams havde mulighed for at teste på banen forud for dette Grand Prix.
Årets poletid er kun 0,381 sek. fra Michael Schumacher's poletid fra sidste år der var på 1:14,548. Til sammenligning så er den absolut hurtigste poletid der er sat på Magny-Cours kun 1:13,864, det var Nigel Mansell i Williams Renault i 1992.
Skal vi se lidt på kvalifikationen med "danske briller", så ser det ikke så godt ud.
Paul Stewart har tidligere udtalt at en af grundene til at Jan Magnussen blev udskiftet med Jos Verstappen, var at Jan ikke kunne kvalificere sig godt nok, og Paul udtalte at han forventede at Jos ville lægge meget tættere på Rubens Barrichello end Jan plejede at gøre. Rubens Barrichello og Jos Verstappen blev kvalificeret som henholdsvis nummer 14 og 15, og der var kun 0,580 sek. imellem dem.
I Tyrrell teamet hvor Tom Kristensen "står og bank
AN
Scuderia Ferrari-Marlboro er væbnet med den nyeste teknologi, i deres jagt på deres første VM titel i 19 år. Teamet vil transmittere deres telemetri data fra bilen på banen i Frankrig, via sattelit, til basen i Maranello. Indtil nu, er dataene kun blevet transmitteret til Ferrari pitten hvor de er blevet analyseret. Ifølge Ferrari's sportsdirektør, Jean Todt, er det som at have hele Ferrari teamet tilstede på den aktuelle lokation.
Derudover har teamet også fået nye dæk fra Goodyear, og aerodynamikken samt motoren er blevet forbedret. Omkring det nye Goodyear dæk udtaler Michael Schumacher: "Vi har nu et dæk, som er godt under flere omstændigheder, men det er muligvis en anelse bedre når det er varmt." Angående bilens forbedringer siden Canada tilføjede Schumacher: "Vi har en videreudviklet version af frontvingen fra Montreal. Vi har også fået ny undervogn og sidekasser siden Canada. Vi er ret optimistiske. Testen her på Magny Cours i sidste uge var god, selvom vi ikke anvendte disse modifikationer. Og efter Eddie's korte test af dem på Maranello i mandags, ser tingene ganske lovende ud. Efter Canada var jeg ikke helt sikker på, hvor vi var i forhold til oppositionen, men det ser ud som om at vi har hentet deres forspring. Først var det forbedringerne fra Goodyear, og nu vores modificerede bil. Det kan
blive vores weekend!"
MBP
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk