Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
28.6.1999
Op og ned for Jordan duoen
Selvsikker Frentzen
Forbedret Jordan klar til Silverstone
27.6.1999
Jan vinder på Mosport
Skuffelse for Ferrari
Takagi diskvalificeret
´Måske mit sidste løb´ - Hill
Frentzen vinder efter god taktik
Hakkinen havde et underligt løb
'Jeg troede det var vores' - Barrichello
Mere uheld for Coulthard
Alesi måtte udgå
Et overraskende løb
Starten bliver på tør bane
VIP-service til Barrichello
Bekymrede kørere
Bytter Irvine og Barrichello lige over?
Barrichello håber på regn
Alesi glæder sig!
Mareridt for Ferrari
Fransk succes
Warm-up
28.6.1999
Hos Jordan var det Franske Grand Prix en dag med blandede følelser med
Heinz-Harald Frentzens
flotte sejr mens Damon Hill tog et skridt nærmere pension. Tyskeren vandt
en imponerende sejr efter et fantastisk løb med massser af drama. Frantzen
og Jordan havde en fleksibel pitstop startegi som passede perfekt til de
vanskelige forhold på Magny Cours. Løbet blev 'punkteret' da safety vognen
kom på banen efter 28 omgange da regnen begyndte at vælte ned. Samtlige
biler gik hurtigt i pit for at skifte til regnvejrsdæk og få fyldt benzin
på, men Jordan var det eneste team, som fyldte så meget benzin på, at de
kunne fuldføre løbet uden yderligere pitstop. Dermed var vejen banet for
32-årige Heinz-Harald Frantzens anden sejr og han understregede endnu
engang, at han under Eddie Jordan er genopstået, som et af de største
talenter i formel 1. Mens den ene halvdel af Jordan teamet nærmest var
ekstatiske over sejren var den anden halvdel mildt sagt nedslåede over
Damon Hills tunge skæbne. Efter et i sandhed miserabelt løb med hele to
punkteringen, indikerede Hill efter løbet at det muligvis var hans sidste
løb i karrieren.
Løbet startede på tør bane og Rubens Barrichello kunne fra pole position
skyde frem til føringen i første sving. Hans føring holdt dog få omgange,
da David Coulthard, som var startet fra 4 position hurtigt overhalede ham.
Skotten så herefter ud til at have styr på løbet og skabte sig hurtigt et
stort forspring, men igen blev Coulthard ramt af uheld, da han på 6. omgang
måtte udgå med mekaniske problemer. Barrichello førte herefter indtil
regnen begyndte. Mika Hakkinen, der startede som nr. 14 havde på dette
tidspunkt kørt sig op til en flot 2. plads bag Barrichello og safety
vognen. Da løbet blev givet frit forsøgte finnen en overhaling, men spandt
rundt og faldt tilbage til 7. pladsen, da han skulle accellere ud af
Adelaide hårnålen. Dermed var M. Schumacher nærmeste konkurrent til
Barrichello, som blev overhalet på 44. omgang. Schumacher fik imidlertid
problemer med elektronikken og mistede blandt andet på en enkelt omgang
næsten 10 sek., da hans Ferrari kun ville køre i 1. eller 2. gear. Tyskeren
gik i pit og fik skiftet rattet, men tabte en masse tid. Hakkinen kæmpede
sig tilbage og overtog igen føringen inden både han selv og Barrichello på
samme omgang gik i pit for brændstof og nye dæk. Hermed var vejen banet for
Frentzen, som havde benzin nok til at fuldføre med et enkelt pitstop.
Han tog en fuldt fortjent sejr i et imponerende come-back ovenpå den
voldsomme ulykke i Canadas Grand Prix for bare 14 dage siden.
Resultat af det franske Grand Prix:
1 Heinz-Harald Frentzen (Jordan Mugen-Honda) 1h58m24.343s
2 Mika Hakkinen (McLaren Mercedes) 1h58m35.435s
3 Rubens Barichello (StewartFord) 1h59m07.775s
4 Ralf Schumacher (Williams Supertec) 1h59m09.818s
5 Michael Schumacher (Ferrari) 1h59m12.224s
6 Eddie Irvine (Ferrari) 1h59m13.244s
7 Jarno Trulli (Prost Peugeot) 1h59m22.114s
8 Olivier Panis (Prost Peugeot) 1h59m22.874s
9 Ricardo Zonta (BAR Supertec) 1h59m53.107s
10 Luca Badoer (Minardi Ford) - 1 omg.
11 Pedro De La Rosa (Arrows TWR) - 1 omg.
12 Giancarlo Fisichella (Benetton Supertec) -30 omg. Spin
13 Damon Hill (Jordan Mugen-Honda) -41 omg. Engine
14 Alex Zanardi (Williams Supertec) -46 omg. Spin
15 Jacques Villeneuve (BAR Supertec) -47 omg. Spin
16 Alex Wurx (Benetton Supertec) -47 omg Spin
17 Marc Gene (Minardi Ford) -47 omg. Spin
18 Jean Alesi (Sauber Petronas) -48 omg. Spin
19 David Coulthard (McLaren Merecdes) -63 omg. Mechanical
20 Pedro Diniz (Sauber Petronas) -66 omg. Mechanical
21 Johnny Herbert (Stewart Ford) -68 omg. Gearbox
Fastest lap: David Coulthard on lap 8 1m19.227s
Tora Takagi, Arrows blev diskvalificeret efter løbet pga ulovlige dæk.
(TK)
AN
Siden han kom til Jordan Grand Prix i starten af denne sæson har Heinz
Harald Frentzen leveret en række fremragende præstationer. Hans række
af topresultater kulminerede med den flotte sejr på Magny Cours. Sejren har
yderligere styrket tyskerens selvsikkerhed og tro på et godt resultat i
løbet
på Silverstone om to uger.
Frentzen har inklusiv sejren i Frankrig allerede scoret 23 points i årets
mesterskab og er nu en seriøs udfordrer til Eddie Irvine som med 26 points
kun med nød og næppe holder trediepladsen. Takket være de 10 points, som
HHF
fik for sejren har Jordan styrket sin tredieplads i Construktørernes
Mesterskab.
Hos Jordan holder man ellers vejret og venter på, hvad Damon Hill
beslutter. Slutter han
efter hans uheldige løb i Frankrig, tager han Silverstone med eller
fortsætter han
sæsonen ud. Teamchef Eddie Jordan har proklameret, at han støtter Hill hele
vejen uanset,
hvad hans beslutning bliver. Hvis Hill slutter nu eller efter Silverstone
bliver det spændende,
hvem hans afløser bliver. Tre kandidater har været nævnt, og udfra et dansk
synspunkt er
det interessant, at Jan Magnussen sammen med Mika Salo og den unge
Australier Mark
Webber er en af de tre. Jan's sejr for Panoz i går på Mosport kom måske på
det helt rigtige
tidspunkt??
(TK)AN
Heinz-Harald Frentzen vandt det Franske grand prix, men ikke
uden en del held. Jordan teamet erkender at de endnu ikke er helt på højde
med McLaren og Ferrari, men med flere nye komponenter, som bliver
introduceret ved
det Britiske grand prix forventer Jordan at være endnu nærmere de to
topteams.
Jordan har følgende forbedringer på vej: "Vi kommer med en ny version af
Mugen Honda
motoren, et modificeret chassis som har flere nye aerodynamiske dele,"
udtaler Frentzen. Selvom Silverstone bliver en helt ny udfording er
Frentzen
optimistisk. "Jeg er meget optimistisk med henblik på Silverstone, når jeg
tager
i betragtning, hvor godt vi klarer os i øjeblikket". HHF tilføjede: "Jeg er
meget stolt af hele
teamet. Rent teknisk gør det et storartet job og jeg tror at vi også på
Silverstone kan være
med helt fremme."
(TK)AN
27.6.1999
Jan Magnussen og hans holdkammerat, Johnny O'Connell har netop vundet tredje afdeling af den amerikanske Le Mans-serie for hans team, Panoz. Mod slutningen af løbet kom de foran efter at Eric Comas havde kørt lidt for hurtigt i pitten og deres søsterracer kørt af David Brabham og Eric
Bernard formåede at blive nummer 2. Faktisk kom Brabham først over målstregen men havde en 20 sekunders straf der skulle lægges oven i deres resultat. Derfor kunne Jan Magnussen og Johnny O'Connell kåres som vindere - 15 sekunder foran deres holdkammerat. Det går bedre og bedre for Panoz og til dette havde Jan følgende kommentar: "Hvis vi kan blive ved med dette bliver det rigtig godt," men han understreger at teamet stadig har meget at arbejde med. "Alle har udført et kanongodt stykke arbejde i denne weekend og det ser rigtig godt ud til det næste løb," siger han. Det næste løb bliver kørt om godt en måned på en bane nær San Francisco. Jan
måtte se store dele af løbet fra sidelinien hvilket var meget spændende for ham, men også meget op og ned. "Det var rigtig dårligt efter pitstoppene da vi kom ned på 3. pladsen og det hele så noget
kedeligt ud og det var ikke noget jeg brød mig så meget om," siger han. Samtidig blev der joket ret kraftigt blandt de to kørere og deres mekanikere. De havde en knap hvor der var klisteret et mærke på: 'missiler' - de ville ikke gå af vejen for at hente en sejr...
Godt gået Jan og co.
BB
Meget overraskende var Ferrari langt fra deres gode form og det der måske kunne have været en ren Michael Schumacher-festival blev blot til en 5. og 6. plads til Ferrari. "Det var et meget skuffende
løb for os," siger Jean Todt. Det var især skuffende at Michael Schumacher ikke kunne holde ved i front fordi der opstod tekniske problemer med raceren. "Michael mistede 8 sekunder med et elektrisk problem, rettet da vi skiftede rat. Vi må se efter hvorfor - vi mistede også radioen og telemetrikontakten med raceren. Efter hans andet pitstop var bilens styring ikke rigtig god og det betød at fordækket var hårdt belastet," siger teamchefen der kunne notere sig at Mika Hakkinen fik
4 point mere end Schumacher og nu ligger 8 point foran tyskeren i VM. "Det var et ret kaotisk løb for mig. Min radio stoppede med at virke tidligt, så jeg forsøgte at kommunikere med pitten med håndsignaler," siger Schumacher og nogle af de problemer der ramte ham. På et tidspunkt mistede han 8 sekunder da han førte. "Jeg havde problemer med at skifte gear og grunden til at jeg kørte langsomt var at jeg kun havde første og andet gear, så jeg kom ind og fik skiftet rat, men fra det punkt skete der ikke nogen forbedring," siger tyskeren der havde håbet at vinde på banen for femte gang. Meget overraskende måtte han stå i skyggen af lillebroder der viste at han ikke er hjælperytter for Michael. "Mod slutningen af løbet havde jeg en sjov kamp med min
broder, Ralf - ligesom i vores kartingdage," siger han og giver også rosende ord til hans rival på flere
fronter, Heninz-Harald Frentzen for hans flotte sejr - men mest fordi Hakkinen ikke fik yderligere point...
Også Eddie Irvine havde et kaotisk løb - og selvfølgelig kunne han have slået Michael Schumacher... "Alt hvad der kunne gå galt gik galt i dag. Jeg startede i frigear i starten og mistede tid da jeg skulle
finde første gear igen," siger han om hvorfor han ikke kom særlig godt af sted. Han ventede regn, men da han skulle ind for at få regnvejrsdæk på var teamet ikke parat og dermed mistede han en del
placeringer - til alt held kom der en safety-car på banen. "Derefter spandt jeg bag safety-car'en. Bilen var okay og jeg fandt ud af at jeg kunne hente Michael meget nemt. Jeg kunne have kørt med et stop da vi startede med masser af benzin," siger han og betegner løbet som ødelagt på grund af alt for mange fejl.
BB
Toranosuke Takagi har fået frataget sin 11. plads i det franske grand prix. Arrows glædede sig ellers over at begge kørere kom i mål, men officielt har Takagi ikke fået godkendt 11. pladsen. Den går i
stedet til hans holdkammerat, Pedro de la Rosa. Efter løbet fandt man ud af at de japanske kører havde brugt forkerte dæk. Under et pitstop havde teamet ved en fejltagelse anvendt et sæt dæk der
egentlig tilhørte Pedro de la Rosa. Teamet forsøgte at få dommen omstødt eftersom det var en lille og ubetydelig fejl, men ledelsen holdt fast ved at Takagi skulle diskvalificeres.BB
Damon Hill indrømmer efter dagens løb at det måske var sidste gang han har optrådt i det store Formel 1-cirkus. Rygterne har ellers villet vide at Damon Hill måske ville stoppe efter løbet på
hjemmebanen, men måske kommer han slet ikke til start ved det britiske grand prix på Silverstone. Den tidligere verdensmester havde en dårlig weekend, først med en dårlig kvalifikation og senere
med et meget problematisk løb, hvor han måtte udgå med det der viste sig at være et elektrisk problem. Men uanset hvad var Damon Hill i et kedeligt humør - "det kan have været mit sidste løb," var hans ord efter løbet. I løbet så det ellers nogenlunde ud - på trods af at han lå og rodede rundt længere nede i feltet. "Da jeg kørte ned gennem pitten ramte en Arrows mig og punkterede mit venstre bagdæk. Da safety-car'en kom på banen fik jeg en punktering og det var ikke muligt at
fortsætte. Jeg håber ikke at det var mit sidste løb, men det er muligt at det var," siger Hill. Han indrømmer at han slet ikke får nok ud af Jordan-raceren og vil derfor forlade teamet før tid for ikke at ødelægge Eddie Jordans drømme om at blive nummer 3 i konstruktørernes VM. Selv siger Eddie Jordan: "Disse beslutninger må tages af køreren. Jeg vil støtte ham uanset hvad han beslutter," siger teamchefen. Men mon ikke det vil være bedst for begge parter at man stopper mens legen er god?
Samtidig kunne han dog glæde sig over at Jordan hentede deres anden sejr. "Jeg kan kun sige at jeg er glad for at Jordan har vundet et løb. Jeg ville have taget hjem før slutningen, men jeg kunne se
hvad der var ved at ske så jeg blev og så på," siger Hill der ellers var mest indstillet på at tage hjem og overveje om han skal stille op på Silverstone eller ej. På trods af hans mange fans bliver det ikke det der kommer til at afgøre om han stiller op på Silverstone - det bliver hvordan han og hans familie har det med det!
BB
Det var primært en anderledes taktik der gav Heinz-Harald Frentzen i det franske grand prix - hvilket egentlig kom bag på tyskeren. "Det var ikke en beslutning jeg tog. Jeg kørte ind i pitten fordi det pludselig var begyndt at regne ret kraftigt og alle forsøgte at tage deres pit-stop så forsigtigt som muligt. Men jeg bemærkede at gutterne som stod for tankningen brugte meget tid og da jeg kom ud igen vidste jeg med det samme at bilen var meget tung," siger han om strategien og er i det hele taget overrasket over at han kunne gennemføre løbet på trods af de misserable forhold. Mens safety-car'en var på banen var der masser af tid til at snakke over teamets interne radio: "Vi
snakkede om strategien og hvorfor jeg havde så meget benzin. Det var meget sparsomt og jeg måtte endda på et tidspunkt spare benzin på et tidspunkt, for at være sikker på at komme helt til mål uden et andet stop," siger han og er glad for den gode kommunikation med teamet. Som det tydeligt kunne ses på TV (ikke også Peter Nygaard?) havde Frentzen ved en enkelt lejlighed problemer med at finde gearet - "jeg følte det som om jeg ikke havde nogen gear, og jeg
troede min gearkasse var gået i stykker. Jeg ved ikke hvad der skete og jeg måtte lede efter gearene," siger han.
Det var anden gang i karrieren at Frentzen har taget en sejr i Formel 1. Den første kom i hus på Imola i 1997.
BB
Fra 14. pladsen skød den finske verdensmester på fornem vis frem igennem feltet og kørte sig op på andenpladsen inden regnen begyndte at sile ned over Magny-Cours. Men mens han forsøgte at
komme i front spandt han af banen og røg helt tilbage på 8. pladsen for derefter at kæmpe sig tilbage og endda komme i spidsen - men hans andet pitstop kostede ham til sidst sejren. "Der skete så meget, men det mest vigtige er den psykologiske styrke som det krævede idag - starte som nummer
14 - ikke kun for mig men for hele teamet. Det er klart at vi er blevet vant til at starte løbene fra front, så det at starte fra 14. pladsen var en helt anden situation for os," siger Hakkinen der kan
notere sig en meget vigtig psykologisk sejr ved at gøre det så godt under det franske grand prix. Han var ærgerlig over at være spundet rundt - det kostede ham sejren. "Men alt i alt gør det ikke så
meget - det var ret sjovt," siger Hakkinen efter sit atypiske løb fyldt med masser af action og roser også Rubens Barrichello for et rigtig godt race i høj klasse.BB
Rubens Barrichello der startede fra pole vidste ikke rigtig om det var et nederlag for ham og Stewart at det 'blot' blev til en 3. plads. "Jeg vil ikke være skuffet fordi jeg sluttede på podiet. Det er anden
gang at vi har været på podiet og der er ikke noget skuffende ved det. Da jeg førte følte jeg at det kunne være vores i dag," siger han men regnen kom til at spille ind, og han var ligesom alle andre kørere der kom helskindet i mål glad for at han var i stand til at holde raceren på banen. Samtidig fik han en del overstyring og mistede tid - så alt i alt var 3. pladsen god. På trods af problemerne var han også glad for et spændende løb hvor han kæmpede med 'de store drenge': "Jeg nød de store
kampe som dem der var og vil gerne have flere kampe af den slags," siger han og håber at teamet nu kan være med helt i front.BB
Fra en sjetteplads på grid'en kom David Coulthard ellers rigtig godt fra start og var allerede efter 6 omgange i front af løbet. Men den føring holdt kun i fire omgange da uheldet - næsten som
sædvanlig - ramlede ned over skotten. Han måtte udgå med et elektrisk problem. "Jeg mistede al kraft i raceren," siger skotten om hans tidlige exit og dermed har han udspillet sin rolle i VM - hvis ikke den allerede var udspillet... Men uheldet er ved at gå skotten på nerverne. "Jeg havde en god strategi når man taler om benzin og det så ud til at være meget nemt da det hele faldt fra hinanden," kan en ærgerlig Coulthard konkludere. Det er nu godt halvandet år siden at skotten sidst stod øverst på podiet!BB
10. års jubilaren Jean Alesi fik ikke hevet point hjem i det løb der markerede 10 året for hans debut. Jean Alesi havde ellers kæmpet sig til en andenplads i kvalifikationen og lå i løbet på 3. pladsen da han spandt af banen da først regnen for alvor begyndte at vælte ned. På det tidspunkt havde han været i pit og kørte på regnvejrsdæk, men på den 24. omgang, lige før safety-car'en kom på banen, kunne han ikke holde raceren på banen og han sad fast i gruset. "Det var min fejl, så det var det," måtte han erkende og det var tydeligt at han var ked af at være spundet af banen.BB
Dagens løb på Magny Cours banen, udviklede sig til at være en gyser. En ting var at kvalifikatione fik et overraskende udfald med Barrichello som nummer 1, men at Heniz-Harald Frentzen skulle vinde dagens løb, var der nok ikke mange der havde troet på klokken 14.
Alle havde nok regne med at se en M.Shumacher opvisning på den regnvåde bane, og midtvejs i løbet var der da også meget der tydede på at M.Schumacher ville køre den hjem, men med en eller anden form for teknisk defekt, måtte han se sejren løbe ud af hænderne på sig.
Dagens anden overraskelse var nok at Eddie Irvine kørte forbi M.Schumacher, så hans tid hos Ferrari er nok kun året ud. MSchumacher bryder sig ikke om den slags.
Mercedes kørte idag sit formel 1 løb nummer 100, og ville godt have fejret dette med en sejer, men det lykkedes kun at lave en andenplads, hvilket Mika Häkkinen så meget godt tilfreds ud med.
Slutresultatet fra løbet samt de seneste nyheder fra Frankrig vil du kunne her på siten
HVJ
Her godt tyve minutter før starten til det franske grand prix er det sikkert at løbet bliver startet på en nogenlunde tør bane, men der er stadig stor risiko for at der kommer nedbør under løbet. Tunge skyer hænger imidlertid stadig over banen nær Nevers - og derfor kan det bliver et interessant løb. Samtidig skal kørerne finde et set-up til tør bane, men med fare for at det kan bliver regnvejr kan det være
svært for de 22 kørere at finde det rigtige set-up og ikke mindst at planlægge en strategi. Om ikke andet bliver de fleste teams nødt til at improvisere hvis det bliver et løb med både tørvejr og regn.
Det kan være at vi for første gang i mange år får et spændende løb på Magny-Cours!BB
Rubens Barrichello havde problemer til morgen. Der var fare for at manden på pole ikke ville få mulighed for at være på banen til morgenes warm-up, eftersom han var fanget i en trafikprop. Som bekendt ligger Magny-Cours langt ude på landet og det er den bane som har den dårligste
infrastruktur af alle de baner som der køres løb på. Men man kunne da ikke have at Barrichello sad fast i en prop, så derfor ringede Stewarts teammanager, David Stubbs til politiet og bad dem om at
finde Barrichello og få ham til banen! Med politieskorte lykkedes det at få brasilianeren ud til banen et kvarter inden warm-up'en begyndte. Barrichello satte en tid der rakte til en 9. plads.BB
Efter gårsdagens kvalifikation i regnvejr har mange kørere udtrykt bekymring for den fare der er forbundet med kørsel i regnvejr. Flere af kørerne mener at det vil være uforsvarligt at køre løb under
de samme forhold som der var i går. "Der var floder på banen og racerne aquaplanede hele tiden," siger David Coulthard og Spa 1998 er stadig i mange af kørernes erindring: "Hvis de kører løb i det i
morgen vil de miste halvdelen af feltet. Det er noget som der skal tænkes over," siger Coulthard og mener at løbet skal startes bag pace-car. "Hvis nogen tager beslutningen og siger at vi skal køre
under de forhold, er der fare for alle kørernes liv," advarer skotten og han har diskuteret det med de andre medlemmer af GPDA - og Wurz og Michael Schumacher der sammen med Coulthard er de ansvarlige for GPDA, er enige i skottens synspunkter. De støttes af begge Jordan-kørere: "Hvis de
kører under de forhold vil man bede om problemer," siger Damon Hill mens Frentzen havde denne kommentar: "Det var fuldstændig skørt derude!" Også blandt de tre første på start-grid'en er der enighed om at man bør starte løbet bag pace-car hvis det er regnvejr.
BB
Seneste rygte fra paddock: Eddie Irvine og Rubens Barrichello kunne måske bytte plads! Efter sigende skulle Stewart havde tilbudt nordireren en kontrakt til en værdi på cirka 50 mio. kr. Rubens
Barrichello vil også indgå i handelen og tage til Ferrari. Brasilianeren var i slutningen af 1995 tæt på at komme til Ferrari i stedet for Irvine, men valget faldt på Irvine der på det tidspunkt klart var bedre end Barrichello. Eddie Irvine kræver dog mere end 50 mio. kr. i årsløn og det menes at han mindst vil have 60 mio. kr. om året for at køre Formel 1. Samtidig har Irvine også lyst til at vinde løb. "Hos Ferrari har jeg de bedste chancer for at vinde," har Irvine tidligere udtalt. Som udgangspunkt vil
Irvine gerne blive hos Ferrari, men det er spørgsmålet om Ferrari vil beholde ham efter at han ganske åbenmundet har ønsket bedre forhold... Hvis det ikke bliver Ferrari han kører for i næste sæson er
Jordan og Stewart meget gode bud - de ligger trods alt tættest på de bedste teams.BB
Selvom Rubens Barrichello har fået pole får det ikke teamet til at glemme at der også er et løb der skal overstås. "Vi skal køre løbet varsomt og forsigtigt," siger Jackie Stewart efter at teamet havde
jublet til den helt store guldmedalje over teamets første pole position. Resultatet af løbet kommer til at afhænge af vejrforholdene og Jackie Stewart vil slet ikke udelukke at Michael Schumacher vil
gøre sig gældende i front. "Nu får vi at se om vi kan vinde løb. Men det afhænger altså af vejret," siger han. Tidligere i år har Stewart-Ford været i front af et grand prix - under det brasilianske grand
prix på Interlagos. Vejrudsigten hos Stewart peger på regn når løbet bliver kørt - "hvis jeg har et rent løb vil det glæde mig at give en sejr til Stewart-Ford," siger Barrichello og håber dels på regn, men er også sikker på at han kan køre med hvis det bliver tørvejr efter at han satte nogle gode tider i lørdagens frie
træning. Samtidig falder der lidt ekstra af til Barrichello - eller rettere til hans kone, Silvana: "Vi har haft gode placeringer i kvalifikationen og i løbene, så jeg sagde til Jackie - 'det handler ikke længere om ure - hvad vil du sige til det?' - hvorefter han sagde 'hvis du sætter den på pole får din kone et gyldent Rolex-ur,'" beretter Barrichello - og sandelig om ikke det var det første Jackie Stewart sagde til Barrichello da pole position var i hus!
BB
Efter sit uheld i fredags var Jean Alesi meget overrasket over at han formåede at sætte en tid der gav ham en plads i den første række - og med et godt udgangspunkt til at vise at han stadig kan være med i Formel 1. Udover at løbet markerer 10 året for hans debut, glæder Alesi sig også over noget helt andet. Som bekendt ligger McLaren og Ferrari efter - og i stedet for at frygte at de kommer bagfra i løbet havde franskmanden denne tørre kommentar: "Med deres placeringer kan de ikke beklage sig over blå flag mere. Det bliver interessant at høre hvad de vil sige i morgen," siger han og giver dem advarslen: "De bliver bare nødt til at følge os!"BB
"Det var et mareridt," siger Jean Todt om kvalifikationen for Ferrari. De havde ligesom mange andre troet at banen ville blive tør mod slutningen af kvalifikationen - "det drejede sig kun om at begrænse skaden da det var ren lotteri med så meget vand på banen," siger teamchefen men håber dog på at vi kommer til at se mange overhalinger eftersom startrækkefølgen er så speciel. Michael Schumacher var efter kvalifikationen ryster over hvor farligt det havde været ude på banen. "Det var kaos. Baneforholdene var så farlige med masser af aquaplaning og det var endda fare for at spinde på langsiderne," siger Schumacher der fik en tid der rakte til en startplacering som nummer 6. Han håber på et løb i tørvejr - for at man får et nogenlunde normalt løb. Eddie Irvine indrømmede blankt at han og teamet tog grueligt fejl. "Det var en stor taktisk fejl ikke at køre ud tidligt. Jeg fandt min racer svær at køre på disse dæk og jeg aquaplanede over det hele," siger Irvine der havde problemer med trafik og to gange blev han taget udpeget til at skulle
kontrolleres hvilket kostede ham vigtig tid - men alligevel er der optimisme: "Min placering lægger op til et meget spændende løb!"
BB
Kombinationen af fransk team, motor og kører fik stor succes på fransk grund. Olivier Panis fik en vigtig 3. plads i endnu en sæson der ligner en katastrofe. De to Prost-kørere var blandt de få der
vandt vigtige sekunder ved køre tidligt ud og sætte nogle tider - og det var derfor en glad Olivier Panis der kunne glæde sig over hans bedste placering i over 2 år. "Det er perfekt at det sker her på vores hjemmebane, eftersom der har været et stort pres på os," jubler Panis. "Det er virkelig vidunderligt. Det er som at betale tilbage for alt det arbejde teamet har lavet siden begyndelsen af sæsonen," fortsætter han og håber på at det ikke bliver regnvejr når løbet begynder klokken 14, for at der er chance for at racerne bliver på banen. Men alligevel: "Jeg elsker at køre i vejr som dette!" siger han om regnvejret. "Det er meget godt at Olivier starter fra den anden række og vi er meget glade for dette resultat
specielt eftersom det er vores hjemmebaneløb," siger Alain Prost og er glad for at han og hans kørere har været med til at give de franske fans noget at glæde sig over.
BB
Igen til morgen var Magny-Cours asfalt drivvåd efter regn i nat og til morgen. Som sædvanligt kom stort set alle hurtigt ud for lige at checke racerne, efter at mekanikerne har haft arbejdet på racerne
hele natten. Vandmængden var cirka den samme som den var i starten af kvalifikationen i går. Hurtigste mand i den halve time var David Coulthard med tiden 1:32,091 da han i de sidste sekunder
fik den hurtigste tid foran Eddie Irvine og Michael Schumacher. Barrichello der er på pole kørte en tid der rakte til 9. pladsen, godt 2 sekunder efter Coulthard mens Jean Alesi var en plads bedre end
Barrichello. Mika Hakkinen havde problemer med sin resereve-racer og måtte løbe tilbage til pitten for at køre i
hans normale racer, mens flere andre kørere var en tur udenfor banen. Efterhånden som der blev kørt på banen var det tydeligt at den blev mere tør, men det var langt fra nok til at man kan køre med
tørvejrsdæk. Warm-up'en var stort set uden drama - hvorvidt løbet bliver også bliver i regnvejr vides endnu ikke, men sandsynligheden er ret stor.
BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk