Johnny Herbert indrømmer at indtil videre har sæsonen været ret frustrerende, men benægter de udtalelser som den skrevne presse har skrevet.
" Jeg er citeret for at sige at teamet ingen fremtids visioner har." Det må jeg på det kraftigste tage afstand fra, og jeg er meget skuffet over at blive fejlciteret og misbrugt på den måde siger Johnny Herbert.
"Jeg støtter 100% Jaguar Racing team, og vi vil arbejde meget hårdt på at løse de problemer vi har i teamet. Vi er alle skuffet over den præstation vi lavede i Canada, specielt efter det gode resultat vi lavede i Monaco. Jeg var ligeså frustreret som alle andre i teamet efter løbet i Canada, men at komme med sådan nogle udtalelser, som jeg er citeret for, det er helt hen i vejret. Den eneste måde vi kan få løst vores problemer, er at stikke vores hoveder sammen, og arbejde hårdt og konstruktivt sammen som et hold, ellers hjælper det ikke noget. Nu ser jeg frem til løbet på Magny Cours." slutter Johnny Herbert.
"Honda har besluttet at de vil være en del af British American Tobacco teamet, og jeg kan ikke forestille mig at de vil købe en del af firmaet." siger Craig Pollock.
Honda var i tidernes morgen på vej ind i Formel-1 med deres eget team men trak sig, og besluttede kun at levere motorer til British American Tobacco.
Dagens tider blev:
Plac. | Chassis | Formål | Tid |
1 | 203 | Michael Schumachers racer | 1:02,174 |
2 | 202 | Rubens Barrichellos racer | 1:03,311 |
3 | 198 | Reservevogn | 1:03,336 |
Luca Badoer udtalte efter dagens kørsler:
"Vi testede alle tre racere helt uden problemer. Og så testede vi ligeledes en ny type sidepots hvor luften slippes ud på oversiden som skulle øge kølingen af motorene"
Egentlig har Bridgestone ikke fået nok oplysninger fra Magny-Cours - på trods af at det er en af de godkendte baner til tests i Europa, benyttes den i langt mindre grad end Silverstone og Barcelona. "Der er ikke så mange tests på den franske bane og det er en anderledes type bane i forhold til de flittigt benyttede baner i Barcelona og Silverstone," siger Ichikawa der er teknisk leder hos Bridgestone.
Som altid bliver det dækkenes holdbarhed der spiller den største rolle - samt hvor god traction de enkelte kørere får ud af deres racere. De bløde dæk kan ifølge Ichikawa give et spændende løb. "De bløde gummi vil stadig slides hurtigt, specielt ved bagenden af raceren, og racerne vil miste traction efter et par omgange - det kan give et meget interessant løb," forklarer japaneren.
Dog har de 11 teams vist at de ofte forsøger sig med det samme dæk - og er i stand til at holde dækkene i rimelig stand til at forsøge sig med blot et enkelt stop!
Men det er ikke godt nok, hvis det står til Jackie Stewart, der hellere ser at FIA får flyttet løbet i England til dets oprindelige placering i juli. "Jeg er meget skuffet over at det er ikke er blevet genindsat på juli-datoen, fordi det har været en tradition i mange år," siger Jackie Stewart.
Han brokker sig blandt andet over at England skal være faldet så meget i værdi hos FIA og FOCA - det er trods alt i England at traditionerne for Formel 1 ligger. "Da Storbritannien er hovedstaden for motorsport virker det forkert at vores løb ikke er givet en bedre placering," siger Stewart kritiserende.
Det er især en bane som er kendt for at have en plan og glat overflade - der er kun meget få ujævnheder på banen, hvilket er en fordel for kørerne. Derudover er sikkerheden også i top. "Det er en kompleks bane som lægger vægt på aerodynamik. Der er nogle muligheder for overhaling og et par udfordrende sving, selvom visse dele er lidt for snævre," vurderer ireren.
Han peger også på en anden faktor - vejret. "Vejret spiller en stor rolle da højere temperaturer - og det kan blive meget varmt som det var under sidste uges test - vil gøre omgangstiderne dårligere. Ændringer i vindretningen ser også ud til at have en større effekt på raceren end på andre baner," forklarer han videre. Så må vi se om Jaguar kan udnyttet dette - eller om det igen bliver en fiasko!
En juridisk rådgiver i EU, Nial Fennelly, har analyseret forbuddet, og hævder ud fra sin undersøgelse, at forbuddet faktisk er ulovligt og derfor skal ophæves. Fennelly hævder, at forbuddet kun retter sig imod at forbyde en økonomisk gevinst. Den skal ophæves, fordi den ingenting gør for at fjerne handelsbarrierer og/eller fortjenester i EU's indre marked.
Anbefalingen fra Fennelly, vil sikkert blive modtaget godt i både den tyske regering og hos de store europæiske tobaksfirmaer. De har den holdning, at forbuddet hellere skulle være rettet direkte på den almindelige folkelige sundhed. Men hvad er forskellen? Som tobaksfirmaerne har regnet det ud, vil de tjene flere penge på deres løsning.
EU har besluttet, at forbuddet skal fjerne tobaksreklamer og sponsorering ved store sportsbegivenheder. Holdningen som Fennelly kommer med, vil gøre det muligt for tobaksfimaerne at beholde deres store promovering i F1, også efter 2006. Hvis ikke et ændringsforslag kan blive skabt og kan træde i kraft inden.
Men der er også modstandere af Fennellys argumentering. Den engelske sundhedsminister, Yvette Cooper, mener at EU's hidtidige vedtagne forbud er det bedste. "Tobaksreklamer fremkalder dårlige og dødelige vaner. De mærker som reklamer størst og mest, er de mærker som bliver røget mest, specielt blandt de unge. Et forbud mod tobaksreklamer er støttet af størstedelen af befolkningen, den medicinske verden og af regeringer rundt omkring. Tobaksindustrien forsætter desværre sin modstand imod forbuddet."
Men Peter Sauber siger, at man har ikke travlt med at aftale nye kontrakter endnu. "Det er alt for tidligt, at beslutte noget endnu. Mika arbejder fint og godt for os, men det er ikke nødvendigt at afgøre noget endnu. Vi er tæt på at forhandle en ny kontrakt færdig med Ferrari, og det er meget glade for. Vi har et godt forhold til dem, og der er nogle gode tekniske aspekter i det også."
En af grundende til at Peter Sauber måske ikke har så travlt, er, at Mika Salo er på en toårig kontrakt hos Sauber. Det betyder, at han skal købes fri, for at han kan starte hos Toyota. Men hvad med Pedro Diniz? Hans kontrakt udløber i år, og bliver den forlænget? Han har klaret sig bedre og bedre i år, men hvis han ikke får fornyet sin kontrakt, hvem skal så ind i stedet for? Mulige emner kunne være Alexander Wurz, Enrique Bernoldi og Olivier Panis. Og måske også Jenson Button.
Frank Williams og Chip Ganassi, har som tidligere omtalt, aftalt at få løst forhandlingerne og de kontraktlige problemer i denne måned. Og meget tyder på, at Williams har valgt at satse på Montoya. Ingen ny kontrakt er endnu underskrevet, men mon ikke der snart kommer nogle meldinger om dette. Der er ingen tvivl om, at Montoya gerne vil i F1, men hvad sker der så med Jenson Button?
Ifølge et interview, han har givet ved weekendens Goodwood Festival of Speed, så virker det som, at han har affundet sig med, at hans F1 karriere nok ikke forsætter hos Williams næste år. Og ifølge nogle forlydender, skulle Frank Williams have givet ham grønt lys, til at lede efter et sæde hos andre teams. Hvis det er rigtigt, tyder det igen på, at afgørelsen om Montoya er truffet, og at man "bare" mangler at få diverse formaliteter på plads.
Jenson Button: "Jeg er overbevist om, at jeg bliver i F1 i næste sæson. Jeg føler, at jeg har gjort nok indtil nu, for at bevise at jeg er et sæde værdigt. Andre teams har været interesseret, og jeg har talt med dem ved visse lejligheder. Jeg havde opgivet det hele, hvis jeg ikke vidste, at jeg var god nok til at køre med blandt de bedste, det mener jeg at jeg har gjort. Jeg ville helst blive hos Williams, nu kender jeg alle der, og det ville være nemmest at forsætte der. Da jeg skrev under på kontrakten, vidste jeg, at man i teamet var interesseret i Montoya. Jeg kan godt forstå, at Frank Williams er meget interesseret i ham, det har været meget imponerende hvad han har opnået. Han har mere erfaring end jeg har, dog har han ikke kørt i F1."
Ifølge rygter og forlydender, skulle både Jordan og Jaguar være interesserede i at få fat på Jenson Button, men mon ikke der nok skal komme andre interesserede også, når vi kommer lidt længere hen på sæsonen?
Ifølge spanieren er Arrows inde i en rivende udvikling der kan føre dem langt frem - så langt frem at de mod slutningen af sæsonen måske kan blive det bedste midterhold og dermed sikre sig en plads som et team blandt de fem bedste. "Det er utroligt hvor langt vi er nået det sidste år," forklarer de la Rosa. "Raceren bliver hele tiden hurtigere og på det tekniske område forbedrer vi os også," siger han videre.
Derfor mener han også at det ikke vil være utænkeligt hvis de kan komme frem og udfordre nogle af de store teams. "Der er ingen grund til at tro at vi ikke kan duellere mod Benetton, Williams og Jordan," mener han. Og eftersom disse teams har meget svingende formkurver, kan dette blive Arrows' chance - hvis de da selv kan blive mere stabile!
De la Rosa og Arrows har kørt lige op med flere større teams - her mod Villeneuve under det europæiske grand prix
Foto: Allsport
Men den selvforstærkende effekt er ikke til at overse, og det er dette som teamet vil kunne anvende. "Som sæsonen går ville alle i teamet få mere selvtillid. Der er nogle kommende løb som vil passe til vores racer, og vi må sikres os at vi får så mange point som muligt," siger spanieren der scorede et enkelt point på Nürburgring. Nu må vi så se om teamet er i stand til at omsætte potentiale til resultater - det har det knebet lidt med i år...
I.flg. John Walton som er Prost teamets sportsdirektør, har man arbejdet meget hårdt op til dette hjemme Grand Prix på Magny-Cours.
John Walton er tilfreds med deres arbejde ved den seneste test, men han er ikke tilfreds med selve holdbarheden af raceren. "Vi ser frem til de nye forbedringer, som vi håber er klar til det Franske Grand Prix. Vi håber at vi kan forbedre vores position på startgridden, og at vores holdbarheden på raceren øges drastisk, for så er jeg sikker på at vi scorer point med mindst med en racer." siger John Walton.
Patrick Head som er teknisk direktør hos Williams siger: "Problemet er at i starten af sæson var vi i front sammen med McLaren og Ferrari, men nu hvor vi er løbet ind i nogle problemer, så har de andre teams indhentet os. Nu hvor vores tidlige succes har indhentet os, og alle siger at det kun kan gå tilbage for os, ja så er jeg sikker på at vi nok skal klare os, og vi vil arbejde hårdt for at opnå en 3. plads i konstruktørens mesterskab i vores første sæson."
Der har været snakket og gættet meget på hvem der skal køre sammen med Ralf Schumacher næste år. Kampen om det frie sæde står mellem Juan Pablo Montoya og Jenson Button.
Jenson Button har tidligere sagt at han helst vil blive hos Williams, som gav ham en chance for at køre Formel-1, men han ved godt at der er en meget stor chance for at, Juan Pablo Montoya vender tilbage til Williams teamet.
Nav Sidhu fra Williams teamet er ikke særlig meddelsom, men siger dog lidt "Jeg kan ikke fortælle hvem der skal køre for teamet næste år, men jeg ved at det varer et stykke tid før det hele falder på plads, måske om 2 måneder, eller måske først når sæsonen er slut, der er mange ting der skal falde på plads først."
Jac Nasser som er formand for Ford Motor Company, forsvarer sig mod disse beskyldninger og siger " Jaguar er et helt nyt mærke inden for Formel-1. Selv om vi har skuffet i den første halvdel af sæsonen, så håber vi at det bliver bedre i den sidste halvdel. Men man skal huske at vi er et nyt team, og man kan ikke forvente at vi vil være blandt de bedste det første år. Men selv om der er mange der er gået med over fra Stewart, så kan man overhovedet ikke sammenligne de 2 teams. Vi skal bare have tid til at finde rigtigt sammen, så er jeg sikker på vi nok skal komme op og køre om mesterskabet.
Eddie Irvine har efterhånden indset at det ikke nytter, at tage alt for mange chancer i sin Jaguar, før den bliver mere konkurrencedygtig.
"Nu har jeg efterhånden kørt Formel-1 i mange år. Derfor ved jeg at hver gang man lave en manøvre, så indebærer det en risiko. Med min racer vil jeg helst undgå at lave for mange uovervejede manøvrer. Mange kørere kan ikke lide at lave uovervejede manøvrer, da det indebærer en risiko for at man bliver indblandet i en ulykke, men det er mest de kørere der har en svag racer der har det problem.
Med 1-2 sejren udbyggede Ferrari sin føring, både i kørernes og konstruktørernes mesterskab. Michael Schumacher har nu en føring på 22 point over David Coulthard, og i konstruktørernes mesterskab fører Ferrari med 18 point foran deres evige rivaler fra McLaren.
I.flg. Rubens Barrichello, så har sejren i det Canadiske Grand Prix ført til at motivationen er vokset endnu mere i det Italienske team. "Alle arbejder meget hårdt i teamet, og når man får belønning for sit arbejde, så er alle villige til at arbejde endnu mere. Sejren har givet alle i teamet endnu flere kræfter, og man er meget opsat på at gøre det lige så godt ved det Franske Grand Prix." siger Rubens Barrichello.
Michael Schumacher siger at, man i teamet satser på igen at score maximum point ved næste uges Grand Prix i Frankrig.
Det ser ud til, at JV er midtpunkt i større "politisk" spil. Craig Pollock prøver på mange måder, at beholde Honda som motorleverandør. Hvis det lykkedes, er der store muligheder for at JV bliver hos BAR. Modsat hvis JV alligevel vælger at forlade BAR teamet, kan det blive et problem for Pollock at beholde Honda som motorleverandør.
Dertil kommer at Jordan, som i øjeblikket bruger Hondas kundemotor, Mugen-Honda, i den sidste tid har brugt meget tid på lobbyisme overfor Honda. Jordan har selvfølgelig en stor interesse i at få fabriksmotoren, i stedet for kundemotoren. Et andet moment i dette "cirkus" er, at Jordan med Mugen-Honda motoren, generelt har været bedre end BAR med fabriksmotoren.
Men absolut intet er afgjort. Honda præsidenten, Soichiro Honda har udtalt: " Vi deltager ikke i nogen forhandlinger, men efter hvad de (BAR) fortæller os, er chancerne for at han (JV) bliver hos BAR, meget gode."