Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.6.2002
 Barcelona test - onsdag
 Nu skal HANS bruges
 
27.6.2002
 Ikke noget tredje mesterskab
 

Hop til top28.6.2002

Barcelona test - onsdag

Jenson Button kørte på hurtigste tid, men det var mest interessant at følge Jaguar i testen.

De kom til Barcelona med deres ombyggede R3-racer, som de håber kan bringe dem længere frem. Men tiderne indikerer ikke at det er gået frem for teamet. Eddie Irvine placerede sig solidt i bunden af feltet - men Irvine og teamet føler at det stadig er for tidligt at give en bedømmelse af raceren.

På testdagen havde BMW deres problemer med motorerne samt lidt elektroniske svigt.

Testtider fra Barcelona, onsdag den 27. juni 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Jenson ButtonRenault1:17,71384
2.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:18,85025
3.Felipe MassaSauber-Petronas1:19,30192
4.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:19,35966
5.Enrique BernoldiArrows-Cosworth1:19,58548
6.Takuma SatoJordan-Honda1:19,61557
BB  


Hop til top
Nu skal HANS bruges

Kender i HANS? Hvis ikke, så er det én hoved- og halsbeskyttelseskrave, som nu skal anvendes i Formel 1.

Fra og med næste sæson skal HANS anvendes i Formel 1. Det er FIA som foreskriver at, nu skal det anvendes. HANS systemet har været igennem en lang udviklingsperiode. Bl.a. Mercedes har været involveret i kravens udvikling. Hidtil er det lykkedes for kørerne at undgå kraven. Kørerne kan sagtens se fordelen i at bruge kraven, men problemet har været at komforten ikke har været i top.

HANS har været brugt i et par år i andre serier. Bl.a. så har Cart kørerne anvendt kraven i et par år. Også andre serier i Europa bruger kraven. Kraven har været til test flere gange blandt kørerne i Formel 1. Det er sket ved nogle af de tests som bliver afholdt rundt omkring. Nu lader det til at FIA har besluttet at nu er kraven god nok - også til Formel 1 kørerne, og fra og med næste sæson er det obligatoriske at anvende kraven.

I al enkelhed skal kraven sørge for at kørernes hoved ikke bliver slynget fra side til side ved en ulykke. Den beskytter samtidig nakken og halsen mod de kraftige påvirkninger en ulykke kan give. Med andre ord så vil kørerne forhåbentlig undgå mange kvæstelser i hovedet. Ligeledes vil de mange efterfølgende smerter i nakke og hals blive væsentligt begrænset. Piskesmældsfaktoren bliver i væsentlig grad reduceret.

PDL  


 

Hop til top27.6.2002

Ikke noget tredje mesterskab

Max Mosley, FIA overhøvding, vil højest sandsynligvis introducere nogle planer om et tredje mesterskab, nemlig motorkonstruktørernes. Det falder ikke i god jord alle steder.

Max Mosley er den store fortaler om nogle planer om at indføre et tredje verdensmesterskab, nemlig motorkonstruktørernes. Håbet er at få flere til at levere til mere end ét team. Men det er planer som ikke vinder genlyd hos alle. I hvert fald har Mercedes's motorsportschef, Norbert Haug, udtalt at står det til ham skal disse planer ikke gennemføres.

Norbert Haug:
"Mine personlige følelser er sådan at vi ikke behøver et tredje mesterskab. Vi har kørernes mesterskab - det er fint nok. Vi har konstruktørernes mesterskab - også fint nok. Jeg mener at motorkonstruktørerne gør et fint nok arbejde igennem deres engagementer med en konstruktør, jeg ser ikke noget behov for et tredje mesterskab. Selvom man leverer til et team mere, tror jeg ikke at man nødvendigvis vil score flere points. Tænker man det igennem, vil et team løbe med alle tre mesterskaber. Jeg mener ikke at dette er vejen frem."

I øjeblikket er der 3 motorkonstruktører der leverer til mere end ét team. Nemlig Ferrari, Honda og Ford/Cosworth. I Max Mosley's planer skulle det også fremgå at det skulle kunne være med til at begrænse udgifterne i Formel 1. De teams som befinder sig bag i feltet ville dermed få adgang til billigere motorer og dermed være med til at sikre deres egen eksistens. De eneste der vil få gavn af disse regler må være motorkonstruktørerne. De får ikke større udviklingsomkostninger som sådan, men kan til gengæld tjene på at sælge flere motorer. Det vil i høj grad gavne Ferrari og Ford/Cosworth og vel nok mest Ferrari som det ser ud lige nu. Tag og kik på hvor mange points Ferrari har scoret sammen med Sauber contra Ford/Cosworth. Jaguar og Arrows har ikke ligefrem overrendt pladserne i top 6 i denne sæson.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk