Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.6.2000
 Formel 1 fra sofaen
 Testen kan ske!
 Michelin og Jaguar forsøger igen
 Jordan får fabriksmotorer fra Honda
 Regn på Magny-Cours?
 FIA sinker Toyotas debut
 
28.6.2000
 En omgang på Magny-Cours med Alexander Wurz
 Johnny Herbert - Jeg er fejlciteret.
 Honda køber ikke BAR
 Ferrari shakedown
 

Hop til top29.6.2000

Formel 1 fra sofaen

Sidste år var Damon Hill aktiv Formel 1-kører (selvom det ikke altid kunne ses af resultaterne.) Nu er han kravlet ud af cockpittet for i stedet at nyde tilværelsen som Formel 1-tilskuer. Og han har fulgt Formel 1 fra sofaen ligesom millioner af andre Formel 1-fans.

Det er ikke noget han er ked af - han har definitivt kørt sit sidste Formel 1-løb. Han har et par kommentarer til løbet i Montreal. "Ville det ikke have været godt hvis Rubens havde slået Michael?" spørger han. "Det ville have gjort det meget mere spændende. Det ser ud til at der er gået år siden der er nogen der har kørt mod ham eller har lagt pres på Michael. Det bliver ikke interessant indtil vi får den situation," siger Hill - dels i erkendelse af at ingen i øjeblikket kan udfordre tyskeren, samt at tyskeren blot er i særklasse.

I øvrigt tilføjer Hill at han ikke følger Formel 1 100% og at han godt kan finde på at slukke TV'et og lave noget andet, selvom der er Formel 1.

BB  


Hop til top
Testen kan ske!

Rygterne om Dario Franchitti og Jaguar er blevet luftet og det er blevet nævnt at teamet indenfor kort tid vil teste skotten som tidligere har rundet Stewart-klanen. Der er dog ikke sat nogen dato på en test, men parterne undsiger sig ikke hinanden, så testen er en mulighed.

Dette bekræftes af en talsmand for Jaguar. "Det er en test der kan finde sted, men i øjeblikket er der ikke planlagt noget," siger talsmanden der også tilføjer at teamet endnu ikke er begyndt at se på detaljerne i hvordan kørerbesætningen skal være til næste år. "Vi vil se på alle muligheder før der tages en beslutning," siges der fra Jaguar.

Selv siger Franchitti at han har talt med et par folk - hvor der er dukket et par gode tilbud op som han overvejer. Om det bliver Formel 1 er usagt, men skotten har hele tiden haft ønsket om at bruge ChampCar som et springbræt til Formel 1. Det er måske ved at lykkes nu.

BB  


Hop til top
Michelin og Jaguar forsøger igen

I forrige uge havde Michelin samlet tropperne til en test på Imola. Indtil videre har det alene været Williams der har været med i udviklingen af dækkene der skal anvendes næste år, men nu er det også ved at være Jaguars tur til at få de første oplevelser med dækkene.

Dog gik testen ikke efter hensigten da der var tekniske problemer og derfor måtte testen - som skulle køres af Max Wilson - udsættes til en anden god gang. Det ventes at blive en gang i juli at der igen skal testes Michelin-dæk på Jaguar-raceren.

I øvrigt kan det nævnes at Michelin stadig har en hel del problemer med deres dæk. De skulle efter sigende være hurtige nok, men deres holdbarhed lever ikke op til de krav som kørerne forventer - eller kan få hos Bridgestone. Blandt andet har de svært ved at skabe traction når dækkene har været anvendt et par omgange. Derfor er der pres på Michelin - de skal være klar til vinterens test, så de er 100% rustet til det første løb næste år.

BB  


Hop til top
Jordan får fabriksmotorer fra Honda

Så er der kommet navn på Jordans motorer i fremtiden - det er lykkedes Eddie Jordan at overtale Honda til at levere fabriksmotorer til teamet begyndende fra Melbourne i 2001.

Forhandlingerne har bølget frem og tilbage, og det kommet som lidt af en overraskelse eftersom Honda hårdnakket har benægtet at det kunne komme på tale at levere motorer til andre end BAR. Dermed kommer Jordan til at slippe for et mellemstop, Mugen. Ifølge Honda har de taget denne beslutning da der er fremkommet et godt tilbud fra Jordan som de mener passer godt til deres planer om succes i Formel 1.

Nu skal vi dele: Jordan og BAR får samme motorer i 2001

En kommentar fra Honda til annonceringen. "Sammen med vores samarbejde om udvikling af chassis med BAR, vil det være en ny udfordring at levere motorer til Jordan i deres tredje periode med deltagelse i Formel 1," siger Takeo Fukii, der er 'repræsenterende leder' i Honda Motor Co., Ltd.

Dermed er Honda godt repræsenteret i motorsport - de kører med i ChampCar og i roadracing med god succes. Hvordan BAR tager denne annoncering er ikke kendt endnu - men der skal nok kommet noget respons!

BB  


Hop til top
Regn på Magny-Cours?

Sidste års franske grand prix blev en stor succes - primært på grund af vejret. Kvalifikationen havde nemlig givet en meget underlig sammensætning med Barrichello i pole for Stewart og Jean Alesi ved siden af sig i Sauber-raceren. En så underlig front er ikke set siden... Et heftigt regnvejr gjorde udslaget og løbet blev da også ramt af et regnvejr der gav mange dueller og flot kørsel.

Nu ser det ud til at historien kan gentage sig, hvis Frankrigs svar på Voldborg får ret. Der er nemlig lovet regnvejr til lørdagens kvalifikation. Det ventes dog at de store teams har lært af sidste års fadæse - det var i de første minutter af de bedste tider blev sat inden at regnen tog til og tiderne blev dårligere.

Ricardo Zonta og co. fik et udfordrende løb i 1999 - det kan gentage sig i år

Der er dog ikke ventet regn til søndagens løb, men overskyet vejr. Men det er altid svært at forudse vejret, så lad os vente os se... Hvis det bliver regn og koldt, så skal de 10 teams der var på Magny-Cours for at teste, finde nye opsætninger frem. Der blev der nemlig testet i tørvejr og i hede...

BB  


Hop til top
FIA sinker Toyotas debut

Efter at FIA har ændret reglerne så det i fremtiden kun bliver tilladt med V-10 motorer i Formel 1 frem til år 2008, så er Toyota meget utilfredse. De arbejdede nemlig på en V-12'er, som de ville kunne have klar til deres bebuede debut i Formel 1 sporten i 2001. Toyota må derfor nu stoppe udviklingen af denne motor, som man har arbejdet på i en årrække, og starte helt forfra.
Dette betyder at Toyota har spildt ca. 30 millioner pounds, og i den forbindelse udtaler Toyota Europas talsmand, Kevin Perlmutter:
"Vi giver FIA hele skylden for dette. Teamet ville aldrig have påbegyndt udviklingen af en V-12'er. hvis vi havde kendt til disse regelændringer."
Og han tilføjer:
"Beslutningen har ændret teamets planer, og vi vil nu fokusere på udviklingen af en V-10 motor."

Som om dette ikke var slemt nok, så skal Toyota betale 8 millioner pounds til FIA i "bøde", fordi de ikke kan nå at blive klar til den dato hvor de tidligere havde bedudet deres debut.

Toyotas teamchef, Ove Andersson, har endnu ikke bekræftet at Toyota har påbegyndt udviklingen af en v-10 motor, men udtaler:
"Vi vil være klar til at deltage i Formel 1 fra marts 2002. 2001 vil så blive brugt til udvikling og test".

AN  


 

Hop til top28.6.2000

En omgang på Magny-Cours med Alexander Wurz

Sportal har i samarbejde med Alexander Wurz udviklet et såkaldt "virtual circuit" til samtlige Formel-1 baner. Og her har du muligheden for at følge en omgang på Magny-Cours banen i Frankrig forud for weekendens Grand Prix.
AN  


Hop til top
Johnny Herbert - Jeg er fejlciteret.

Johnny Herbert som kører for Jaguar, var efter det Canadiske Grand Prix ude med riven. Johnny Herbert var citeret for at sige - Jaguar står i stampe og derfor sker der ingen udvikling i teamet. Johnny Herbert mente at det skyldtes at man ikke har skiftet personalet ud. Personalet er næsten identisk med det personale man havde i Stewart teamet.- Nu er Johnny Herbert kommet på banen , og siger nu at han er blevet fejl citeret. Johnny Herbert siger nu at han støtter teamet 100%.

Johnny Herbert indrømmer at indtil videre har sæsonen været ret frustrerende, men benægter de udtalelser som den skrevne presse har skrevet.

" Jeg er citeret for at sige at teamet ingen fremtids visioner har." Det må jeg på det kraftigste tage afstand fra, og jeg er meget skuffet over at blive fejlciteret og misbrugt på den måde siger Johnny Herbert.
"Jeg støtter 100% Jaguar Racing team, og vi vil arbejde meget hårdt på at løse de problemer vi har i teamet. Vi er alle skuffet over den præstation vi lavede i Canada, specielt efter det gode resultat vi lavede i Monaco. Jeg var ligeså frustreret som alle andre i teamet efter løbet i Canada, men at komme med sådan nogle udtalelser, som jeg er citeret for, det er helt hen i vejret. Den eneste måde vi kan få løst vores problemer, er at stikke vores hoveder sammen, og arbejde hårdt og konstruktivt sammen som et hold, ellers hjælper det ikke noget. Nu ser jeg frem til løbet på Magny Cours." slutter Johnny Herbert.

BKP  


Hop til top
Honda køber ikke BAR

Craig Pollock teamchef for British American Tobacco, afviser en hver spekulation om at man vil sælge British American Tobacco teamet til Honda. British American Tobacco har været ude og købe nogle flere af deres aktier, men de skal ikke sælges til Honda.

"Honda har besluttet at de vil være en del af British American Tobacco teamet, og jeg kan ikke forestille mig at de vil købe en del af firmaet." siger Craig Pollock.

Honda var i tidernes morgen på vej ind i Formel-1 med deres eget team men trak sig, og besluttede kun at levere motorer til British American Tobacco.

BKP  


Hop til top
Ferrari shakedown

Tirsdag kørte Ferrari teamet sidste shakedown på Fiorano banen af de racere der skal benyttes i Frankrigs Grand Prix her i weekenden. Det var Luca Badoer der stod for kørslen i de tre chassier, og han kørte i alt 14 omgange på den lange bane, og 6 på den korte hvor han øvede fem pitstop med teamets mekanikere.

Dagens tider blev:
Plac. Chassis Formål Tid
1 203 Michael Schumachers racer 1:02,174
2 202 Rubens Barrichellos racer 1:03,311
3 198 Reservevogn 1:03,336

Luca Badoer udtalte efter dagens kørsler:
"Vi testede alle tre racere helt uden problemer. Og så testede vi ligeledes en ny type sidepots hvor luften slippes ud på oversiden som skulle øge kølingen af motorene"

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk