Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.6.2001
 Button væk fra Benetton?
 Jean Todt stopper efter 2004
 Jaguar med fremme
 Coulthard - Glem fortiden!
 Ingen nem dag for Williams
 Asiatech i venteposition
 Frankrigs Grand Prix - 2. fri træning
 Forsætter Bridgestone?
 Frankrigs Grand Prix - 1. fri træning
 
28.6.2001
 Michelin har ikke strategien klar
 Genforening i Formel 1
 Nye regler om reserve-racere
 

Hop til top29.6.2001

Button væk fra Benetton?

Da Williams fornyede Ralf Schumachers kontrakt, rejste der sig mange spørgsmål omkring Jenson Buttons fremtid i teamet. Det er vel ingen hemmelighed at Frank Williams også vil satse på Montoya, der på Nürburgring viste rigtigt gode takter.

Button er som bekendt kun til udlån hos Benetton, og egentlig var det meningen at han skulle tilbage til Williams i 2003, hvor lånekontrakten udløber. Nu er der altså ting der peger i retning af at Button vil få svært ved at vende tilbage til Williams, og det har naturligvis givet næring til rygtemøllen, der kører som aldrig før.

Hvor skal Button så hen? Lige nu er Jaguar og Jordan de bedste bud. Benetton/Renault chefen, Flavio Briatore, skulle være meget utilfreds med Buttons præstation i år og have tilbudt både Jaguar og Jordan at overtage den unge brite. Button har konstant været omkring et sekund langsommere end sin holdkammerat, Giancarlo Fisichella, og selvom 2001 raceren ikke er noget at råbe hurra for, regnede Briatore med at Button ville presse Fisichella og måske endda lægge afstand til ham. Selvom Briatore pure nægter disse rygter og faktisk har bekræftet at Button vil blive hos Renault i 2002, er det blevet bekræftet fra andre teams at de har modtaget tilbud omkring Button.

Jenson Buttons manager, David Robertson, har følgende at sige til rygterne:
“Jeg er meget sikker på at Jenson vil være hos Benetton (altså Renault) næste år. Jeg ved hvad aftalen lyder på. Jeg er sikker på at Flavio ville have talt med os, hvis han havde nogle planer omkring Jenson, men han har ikke sagt noget. Al denne spekulation hjælper ikke Jenson, men han vil bare gerne fortsætte jobbet med at køre. Jenson er ikke ked af at være hos Benetton, han er bare ked af ikke at kunne få den rigtige opsætning til bilen, men tingene har forbedret sig gennem weekenden og han sluttede løbet som nr. 13. Han var meget gladere efter løbet og tror på at tingene nu går den rigtige vej. Da klokkerne ringene nytåret ind, blev Jenson ikke pludselig en dårlig kører. Han er lige så god som han var sidste år. Det har været en hård sæson, men det har været god læring for ham.”

Jaguar har sagt at de er interesserede i Button og skulle også have givet Frank Williams et multimillion tilbud, men først i år 2003. Toyota og Prost er også inde i billedet som mulige arbejdsgivere. Men det mest hårdføre af alle rygterne, må stadig være rygtet omkring en Button/Trulli rokade. Det er bare spørgsmålet om rokaden kan finde sted allerede til næste år? Lige nu er det svært at se hvad Jordan skulle få ud af det, efter som de lige nu har stor succes med Trulli. Omvendt er der nok heller ikke noget at hente for Trulli i første omgang, da Renault uden tvivl skal bruge et par sæsoner på at blive rigtig stærke.

En anden ting der gør Button/Trulli rokaden meget sandsynlig er, at Flavio Briatore faktisk er Trullis manager, og at begge parter er meget opsat på at bytte. Hvordan Button, Jordan og ikke at forglemme Williams opfatter denne mulighed er ikke til at sige, men det ser ud til at der ikke er noget der er umuligt længere.

RS  


Hop til top
Jean Todt stopper efter 2004

Meget tyder på at Ferrari må belave sig på at en gylden æra kan være slut når sæsonen 2004 bliver afsluttet. Her udløber kontrakten med Michael Schumacher, som har været den bærende kraft i at Ferrari fik vendt skuden i tiden fra 1996 og til at kunne vinde VM, dog efter et par forsøg, i 2000. Det er dog ikke alene Michael Schumacher der ventes at stoppe med at køre for Ferrari. Teamchefen vil også trække sig.

Der hersker ingen tvivl om at Jean Todt har været i stand til at positionere sig på en sådan måde at han har total kontrol på det italienske galehus. Teamet bliver kørt efter Todts kommando i klar konsensus med teamets - lad os nu sige det som det er - enerådende kører, Michael Schumacher. Og med rette: det har jo vist at det kan give succes! Parløbet fortsætter frem til slutningen af 2004, hvorefter der skal nye folk til - og Jean Todt håber meget på at han kan levere Ferrari videre til nye folk der kan føre teamet videre. "Det gode ved Formel 1, er at alle tænker fremad. Det vil helt sikkert i 2004 være besluttet i mit hoved, hvem der skal overtage min plads. Det er også en af de grunde til at vi er stærke, da vi ikke bekymrer os om at nogle overtager vores pladser. Og jeg håber at jeg, sammen med teamet, vil være i stand til at finde de bedste personer til Ferrari til at overtage efter 2004," siger Jean Todt der i denne weekend fejrer sit 8 års jubilæum med Ferrari.

Så i 2005 skal vi præsenteres for Ferrari efter æraen Todt/Schumacher. Hvordan det så vil gå for den stejlende hingst må tiden vise, men tidligere erfaringer i Formel 1 viser at det bestemt bliver meget svært at holde teamet på samme niveau - så det kan forventes at teamet nok falder noget tilbage. Men der er lang tid til 2005 - så lad os i stedet koncentrere os om Formel 1 anno 2001!

BB  


Hop til top
Jaguar med fremme

Jaguar viste sig for en gangs skyld med fremme blandt de store, men kørerne var ikke tilfredse med racerne - der er stadig meget at lave.

Eddie Irvine var overrasket over de forhold der var på banen. "Forholdene var meget anderledes i forhold til dem som vi oplevede ved testen og raceren føles ikke så god som den gjorde dengang," siger Irvine efter at have sat næsthurtigste tid i fredagens to træninger.

"Banen var meget glad til morgen og det blæste også, og jeg mistede store dele af træningen på grund af et elektrisk problem som slukkede raceren. Jeg er sikker på at teamet kan finjustere raceren for at generere mere downforce og der er arbejde at udføre på balancen og opsætningen, men vi forventede dette. Nu har vi et klart udgangspunkt til at bygge videre på og forbedre os," siger Irvine.

Også Irvines holdkammerat sikrede sig en placering blandt de ti første, med en 8. plads til Pedro de la Rosa. "Vores plan var at evaluere dæk og vi har valgt hvilken compound fra Michelin vi vil køre med i kvalifikationen. Vi haltede efter under den første træning, da banen var meget beskidt," forklarer spanieren der også skal have lavet en del ændringer på sin racer for at den føles optimal.

BB  


Hop til top
Coulthard - Glem fortiden!

McLaren kunne sende David Coulthard til tops i dagens træning til det franske grand prix. Det giver selvfølgelig ikke pole til skotten, ej heller sejren som er det endelige mål ved grand prix'et. Alligevel er han meget opmuntret over dagens præstation.

Han vil under alle omstændigheder forsøge at sikre sig pole position, for at hans chancer i VM kan blive forbedret - her er han et godt stykke efter, rettere 24 point efter! "Jeg er meget opmuntret i dag. Og vi er generelt i bedre humør end tidligere," siger Coulthard der kan se et lys for enden af tunnelen med de mange tekniske problemer. Om det kan blive til pole må tiden vise. "Det vil være en god overraskelse hvis jeg sætter pole i morgen, men sejren er mit endelige mål," siger skotten der sejrede på Magny-Cours sidst år, og derfor er opsat på at gentage sejren.

Dog må det siges at David Coulthard har mistet en del af taget i VM-kampen, men til trods for dette så kæmper han videre. "Vi ved hvad der sker og vi ved hvad vi skal gøre - jeg skal koncentrere mig om fremtiden, da man ikke kan ændre fortiden," siger skottens forventningsfuldt.

Mika Hakkinen lå også blandt de seks første og sluttede på 4. pladsen. Selvom han ikke har opgivet VM, er det den rene utopi at finnen kan komme igen i VM. Efter flere dårlige løb kan det blive Hakkinens chance til at vise noget, og dagen i dag blev anvendt til at gå meget metodisk frem. "Vi fokuserede på at finde den rigtige opsætning til løbet og vi gjorde fremskridt med raceren igennem hele træningen," siger Hakkinen, der ikke vil udlede for meget af tiderne i dag. "Lad os se hvad der sker i morgen," siger han meget rigtigt - her bliver det tydeligt hvem der er hotte og hvem der ikke er det!

BB  


Hop til top
Ingen nem dag for Williams

Selvom Williams er oplagt at pege på som svage favoritter til at vinde på søndag i det franske grand prix, havde teamet det ikke helt nemt. Tekniske problemer tvang Ralf Schumacher til ikke at køre så mange omgange som det var planlagt og Juan Pablo Montoya måtte arbejde for at tackle banen på den bedst mulige måde.

"Det har ikke været en let dag. Vi har arbejdet hårdt på at få raceren rigtig, men den er svær at køre i øjeblikket. Vi arbejdet meget på at forsøge at forbedre det," siger Montoya der således ikke havde så let endda ved at køre sin BMW-drevne racer rundt på Magny-Cours.

Ralf Schumacher blev nummer 5 i dagens træning, men havde en del tekniske problemer at slås med, plus at han havde en afkørsel i den første træning. "Mod slutningen af den anden træning føltes raceren ret god på trods af at der var nogle tekniske problemer, og jeg kunne ikke køre så mange omgange, og lave så meget set-up arbejde som jeg havde ønsket," siger Ralf Schumacher efter dagens træninger.

For Patrick Head var fredagen som alle andre - en ganske almindelig træningsdag. "Det var den samme historie om fredag. Vi havde udført et godt hjemmearbejde til løbet. Vi overkom problemet med Ralfs racer fra i morges, og skiftede ikke motor, og den kørte fint om eftermiddagen. Selvom vi mistede noget tid til Ralf, testede vi her for nogle uger siden så det var ikke den store skade," siger teamets tekniske leder der forklarer at de forsøgte sig med de to compounds som Michelin har medbragt - og nu skal de tænke over hvad de skal forsøge sig med!

BB  


Hop til top
Asiatech i venteposition

Som vi tidligere har beskrevet på Sportal er der flere rygter i gang om hvem der kommer til at køre med hvilke motorer. Blandt andet er Asiatech - der er en gruppe af flere asiatiske storindustrielle virksomheder - måske på vej ud af Formel 1.

At der er noget om snakken, ses af at Enrique Scalabroni har forklaret at der i øjeblikket foregår en større analyse om hvordan man vil gribe fremtiden an. Tidligere har det også været rygtedes at Asiatech dækker over et unavngivent asiatisk bilmærke der med ét vil gå ind og overtage det som er blevet opbygget, for dermed at undgå at blive til grin i opstartsfasen hvor der arbejdes med de aflagte Peugeot-motorer. Men det kan næppe være det som der arbejdes på, idet Asiatech og det team som de samarbejder med, ikke har slået igennem i toppen af Formel 1.

"I øjeblikket analyserer vi i hvilken retning vi vil gå og derefter annoncerer vi hvad det bliver," siger Scalabroni om Asiatech. Det handler blandt andet om hvilket eller hvilke teams de vil komme til at levere til. Det handler blandt andet også om økonomi, idet der er meget der tyder på at Asiatech bliver en betalingsmotor i forhold til nu hvor de bliver leveret til Arrows.

Det er især Prost-teamet der sættes i forbindelse med Asiatech, da de har ondt i økonomien over at skulle køre med Ferraris gamle motorer. Jean Todt har forklaret at Sauber er glade og tilfredse og at de vil fortsætte samarbejdet næste år, mens det forholder sig noget anderledes med Prost. "Vi taler stadig med Prost om motorer til næste år," siger Jean Todt fra Ferrari.

BB  


Hop til top
Frankrigs Grand Prix - 2. fri træning

Vi så i dagens første frie træning hvorledes de tre store teams, satte sig på de første seks pladser, men de var dog tæt fulgt af både Jordan og BAR teamet. Der var ni kørere inden for et sek. og det er meget tæt i dagens Formel 1.

Dagens anden og sidste fri træning, er ligesom den første, på 60 minuter.

2. fri træning:
TidHændelse
13:00 Så er der igen grønt lys, og 2. fri træning er igang.
13:01 Alonso og Irvine er de to første kørere på banen.
Og specielt Irvine er nok ivrig efter at få kørt nogle omgange, da han jo kørte af på hans første omgang i dagens 1. fri træning.
13:03 Irvine - 1:17,682 - 15.pl.
Det er allerede to pladser og 0,377 sek. bedre end hans teammate de la Rosa.

Verstappens motor exploderer på vej over start/mål linien, og dermed er hans 2. frie træning slut.
13:04 Der er i øjeblikket 14 kørere på banen.
13:06 Panis - 1:16,364 - 4.pl.
13:07 Panis spinner af banen ved 180'eren, og der bliver han.
13:08 Irvine - 1:17,453 - 13.pl.
13:10 Michael Schumacher - 1:15,823 - 201,833 km/t.
Dagens hidtil bedste tid.

Barrichello var en mindre tur af banen ved Lycée, men kan fortsætter og kører i pit.
13:16 16 kørere på banen.<
AN  


Hop til top
Forsætter Bridgestone?

Der har været en del debat og snak om Bridgestones forsatte engagement i Formel 1. Grundet en truende retssag og evt. følgende erstatningsudbetaling, har fremtiden været lidt mørk.

Et af Bridgestones datterselskaber, nemlig et andet dækfirma, Firestone, har en alvorlig retssag hængende overhovedet i USA. Et problem med nogle dæk monteret på en bestemt type Ford biler, mener man har skabt nogle alvorlige dødsulykker. Hvis Firestone bliver kendt skyldig, risikerer man nogle ret så alvorlige erstatningsudbetalinger. De er så store at Bridgestone måske kan blive nødsaget til at trække sig fra Formel 1.

Men noget tyder på at det ikke bliver tilfældet. Flere ting peger på at Bridgestone også er at finde i Formel 1 næste år. Ved det østrigske Grand Prix var en af Goodyears højeste chefer til stede. Ved den lejlighed udtalte Bridgestones motorsportsdirektør, Hiroshi Yasukawa: ”Bridgestone, Goodyear og Michelin er verdens tre største dækfabrikanter. Det giver en vis mening at vi alle er repræsenteret i Formel 1. Vi har en sund konkurrence.”

Men hvad med 2001? Om det har Yasukawa sagt: ”Kontrakten med nogle af vore teams udløber i år. Det er min hensigt at sikre mig at vi leverer dæk til mindst 6 teams næste år, så vi kan bygge videre på de aftaler vi allerede har.”
Og mon ikke Bridgestone bliver. Denne holdning underbygges mange steder af, at Bridgestones CEO, Shigeo Watanable, er med ved weekendens Grand Prix på Magny-Cours.

PDL  


Hop til top
Frankrigs Grand Prix - 1. fri træning

Efter at vi i sidste weekend var vidner til et af årets mest kedelige Grand Prix løb på Nürburgring, så vender vi nu øjnene mod Magny-Cours og den første fri træning forud for Frankrigs Grand Prix 2001.

Med kun en uge siden det foregående Grand Prix løb, så skal man nok ikke forvente de helt store forandringer på racerne samt i kørernes udvikling. Test mulighederne har været få, og det eneste team som har kørt reel test er Ferrari teamet der her testet og kørt shakedown hjemme på Fioranobanen.
Største tekniske fremskridt til dette løb står Benetton for, det kommer til løbet på Magny-Cours banen med en helt ny motor. Og hvis der er noget som Benetton teamet har brug for lige nu, så er det lidt "medvind", så lad os håbe at den nu motor kan give dem det.

Dagens to frie træninger er er på hver 60 minutter.
Luft temp: 24 C.
Bane temp.: 41 C.

1. fri træning
TidHændelse
10:57 Så bliver de første motorere startet op.
11:00 Nu tændte de grønne lamper, og den 1. fri træning forud for Frankrigs Grand Prix 2001 er igang.

Alonso og Villeneuve er de to første kørere på banen.

De følges af : Panis, Burti, Marques, Verstappen

11:01 Også Montoya, Alesi, Coulthard, Fisichella er nu på banen.
11:02 Ralf Schumacher staller sin racer på vej ud af pitgaragen, men teamet får den hurtigt igang igen.
11:04 De først kørere er allerede tilbage i pitten efter at have kørt deres installation omgang.

Kun de to Ferrarier holder stadig i pitten, de har slet ikke været ude endnu.

11:07 Begge Ferrari racere er på banen.

Dagens første tid:
Alonso 1:19,953 - 191,407 km/t.

11:09 Så er ferrari kørerne tilbage i pitten igen.

Verstappen - 1:17,495
Bernoldi - 1:17,678
Så er det Arrows på de to førs

AN  


 

Hop til top28.6.2001

Michelin har ikke strategien klar

Williams må betegnes at være en lille favorit til at vinde på Magny-Cours. Dels passer banen meget godt til raceren, Ralf Schumacher kørte en rigtig god test på den glatte franske bane for lidt over en måned siden, og læg dertil at Michelin har testet mange timer på netop Magny-Cours - det gør at især Ralf Schumacher går ind til løbet som en svag favorit.

Michelin håber da også derfor på at de kan klare sig godt, selvom de selvfølgelig ikke vil love at de kan vinde. Under alle omstændigheder var de ganske godt tilfreds med indsatsen på Nürburgring. "Ud over at få en ny placering på podiet, gav det en del tilfredshed at Ralf Schumacher klart var den hurtigste i forhold til sin broder i omkring 15 omgange. Og det at Juan Pablo Montoya satte hurtigste omgangstid var også meget opmuntrende," siger Pierre Dupasquier.

I tidligere franske grand prix'er har Michelin haft en god statistik - af de syv løb de har deltaget som fransk grand prix, har de vundet de fem. Men Dupasquier afviser at det kan blive en stor fordel for dem. Der kan nemlig nå at ske meget, og det seneste løb på Nürburgring viste at der for første gang blev anvendt forskellige strategier. "Fra nu af vil alt være muligt. Nutidens Formel 1-racers præstation er især påvirket af vægten, og derfor af benzinmængden der er ombord. For hver 10 kg. benzin kan blive et handikap på tre til fire tiendedele pr. omgang. Som et eksempel på dette kan en racer med 100 kg. benzin på en 1-stop strategi tage 1,6 sekund pr. omgang i forhold til en racer der påfyldt 60 kg. benzin og som stopper to gange," forklarer Dupasquier.

Det er derfor en meget fin kalkulation der skal foretages, og selvom der var delte meninger efter det europæiske grand prix om det skulle være et eller to stop, så synes det at være fordelagtigt med to stop. Dupasquier peger på at kørerne med meget benzin bliver hurtigere som der bliver mindre benzin, men omvendt kan der blive mere slid på banen. "Banen ændrer sig også, og nogle racere falder en omgang tilbage og det bliver svært at overhale. Det er den cocktail som man må leve med," siger han videre og regner med at der på Magny-Cours bliver varianter med hårde og bløde dæk, og om det skal være et, to eller tre stop. Et godt råd har han ikke. "Jeg har problemer med at regne den ideelle strategi ud," slutter han - men mon ikke Michelin har en god ide om hvordan det skal klares?

BB  


Hop til top
Genforening i Formel 1

Næste år træder Renault officielt ind i Formel 1 igen. Det sker først næste år fordi Benetton først der tillader at Renault bruger sit eget navn.

Renault er officielt tilbage til næste år hvor den endelige overtagelse af Benetton er 100% effektiviseret. I den mellemliggende tid mellem kontraktunderskrivelsen for snart 1½ år siden og til den endelige overtagelse, har Renault så kunnet eksperimentere og afprøve ting som man måske ikke selv villet have lagt navn til.

Renault har som led i tilbagekomsten til Formel 1 fundet sin gamle partner fra tidligere igen. Nemlig olieselskabet Elf. Elf er i dag en del af selskabet Total-Fina-Elf gruppen. Elf og Renault var partnere hele vejen igennem da Renault sidst var at finde i Formel 1, også da man "kun" var motorleverandør. Og det samarbejde bliver nu genoptaget. Elf skal som alle andre olieselskaber i Formel 1, levere benzin, olie og smøremidler. Det forventes at teamet som tidligere kommer til at hedde "Renault-Elf".

PDL  


Hop til top
Nye regler om reserve-racere

FIA øverste myndighed, The World Motor Sport Council, besluttede i onsdags nye regler for anvendelsen af reserve-racere i forbindelse med afviklingen af Formel 1 løb.

Men øjblikkelig virkning er reglerne blevet ændret så at sidste mulighed for at benytte reserve-raceren i et Formel 1 Grand Prix løb er 15 sekunder før start på opvarmningsomgangen.

Denne regel forhindre kørere der bliver holdende på startgridden i forbindelse med opvarmningsomgangen i at rykke over i deres reserve-racere og så som tidligere enten starte bagerst i feltet eller starte fra pitlane.

Regelændringen er godkendt af samtlige teams i Formel 1.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk