Button er som bekendt kun til udlån hos Benetton, og egentlig var det meningen at han skulle tilbage til Williams i 2003, hvor lånekontrakten udløber. Nu er der altså ting der peger i retning af at Button vil få svært ved at vende tilbage til Williams, og det har naturligvis givet næring til rygtemøllen, der kører som aldrig før.
Hvor skal Button så hen? Lige nu er Jaguar og Jordan de bedste bud. Benetton/Renault chefen, Flavio Briatore, skulle være meget utilfreds med Buttons præstation i år og have tilbudt både Jaguar og Jordan at overtage den unge brite. Button har konstant været omkring et sekund langsommere end sin holdkammerat, Giancarlo Fisichella, og selvom 2001 raceren ikke er noget at råbe hurra for, regnede Briatore med at Button ville presse Fisichella og måske endda lægge afstand til ham. Selvom Briatore pure nægter disse rygter og faktisk har bekræftet at Button vil blive hos Renault i 2002, er det blevet bekræftet fra andre teams at de har modtaget tilbud omkring Button.
Jenson Buttons manager, David Robertson, har følgende at sige til rygterne:
“Jeg er meget sikker på at Jenson vil være hos Benetton (altså Renault) næste år. Jeg ved hvad aftalen lyder på. Jeg er sikker på at Flavio ville have talt med os, hvis han havde nogle planer omkring Jenson, men han har ikke sagt noget. Al denne spekulation hjælper ikke Jenson, men han vil bare gerne fortsætte jobbet med at køre. Jenson er ikke ked af at være hos Benetton, han er bare ked af ikke at kunne få den rigtige opsætning til bilen, men tingene har forbedret sig gennem weekenden og han sluttede løbet som nr. 13. Han var meget gladere efter løbet og tror på at tingene nu går den rigtige vej. Da klokkerne ringene nytåret ind, blev Jenson ikke pludselig en dårlig kører. Han er lige så god som han var sidste år. Det har været en hård sæson, men det har været god læring for ham.”
Jaguar har sagt at de er interesserede i Button og skulle også have givet Frank Williams et multimillion tilbud, men først i år 2003. Toyota og Prost er også inde i billedet som mulige arbejdsgivere. Men det mest hårdføre af alle rygterne, må stadig være rygtet omkring en Button/Trulli rokade. Det er bare spørgsmålet om rokaden kan finde sted allerede til næste år? Lige nu er det svært at se hvad Jordan skulle få ud af det, efter som de lige nu har stor succes med Trulli. Omvendt er der nok heller ikke noget at hente for Trulli i første omgang, da Renault uden tvivl skal bruge et par sæsoner på at blive rigtig stærke.
En anden ting der gør Button/Trulli rokaden meget sandsynlig er, at Flavio Briatore faktisk er Trullis manager, og at begge parter er meget opsat på at bytte. Hvordan Button, Jordan og ikke at forglemme Williams opfatter denne mulighed er ikke til at sige, men det ser ud til at der ikke er noget der er umuligt længere.
Der hersker ingen tvivl om at Jean Todt har været i stand til at positionere sig på en sådan måde at han har total kontrol på det italienske galehus. Teamet bliver kørt efter Todts kommando i klar konsensus med teamets - lad os nu sige det som det er - enerådende kører, Michael Schumacher. Og med rette: det har jo vist at det kan give succes! Parløbet fortsætter frem til slutningen af 2004, hvorefter der skal nye folk til - og Jean Todt håber meget på at han kan levere Ferrari videre til nye folk der kan føre teamet videre. "Det gode ved Formel 1, er at alle tænker fremad. Det vil helt sikkert i 2004 være besluttet i mit hoved, hvem der skal overtage min plads. Det er også en af de grunde til at vi er stærke, da vi ikke bekymrer os om at nogle overtager vores pladser. Og jeg håber at jeg, sammen med teamet, vil være i stand til at finde de bedste personer til Ferrari til at overtage efter 2004," siger Jean Todt der i denne weekend fejrer sit 8 års jubilæum med Ferrari.
Så i 2005 skal vi præsenteres for Ferrari efter æraen Todt/Schumacher. Hvordan det så vil gå for den stejlende hingst må tiden vise, men tidligere erfaringer i Formel 1 viser at det bestemt bliver meget svært at holde teamet på samme niveau - så det kan forventes at teamet nok falder noget tilbage. Men der er lang tid til 2005 - så lad os i stedet koncentrere os om Formel 1 anno 2001!
Eddie Irvine var overrasket over de forhold der var på banen. "Forholdene var meget anderledes i forhold til dem som vi oplevede ved testen og raceren føles ikke så god som den gjorde dengang," siger Irvine efter at have sat næsthurtigste tid i fredagens to træninger.
"Banen var meget glad til morgen og det blæste også, og jeg mistede store dele af træningen på grund af et elektrisk problem som slukkede raceren. Jeg er sikker på at teamet kan finjustere raceren for at generere mere downforce og der er arbejde at udføre på balancen og opsætningen, men vi forventede dette. Nu har vi et klart udgangspunkt til at bygge videre på og forbedre os," siger Irvine.
Også Irvines holdkammerat sikrede sig en placering blandt de ti første, med en 8. plads til Pedro de la Rosa. "Vores plan var at evaluere dæk og vi har valgt hvilken compound fra Michelin vi vil køre med i kvalifikationen. Vi haltede efter under den første træning, da banen var meget beskidt," forklarer spanieren der også skal have lavet en del ændringer på sin racer for at den føles optimal.
Han vil under alle omstændigheder forsøge at sikre sig pole position, for at hans chancer i VM kan blive forbedret - her er han et godt stykke efter, rettere 24 point efter! "Jeg er meget opmuntret i dag. Og vi er generelt i bedre humør end tidligere," siger Coulthard der kan se et lys for enden af tunnelen med de mange tekniske problemer. Om det kan blive til pole må tiden vise. "Det vil være en god overraskelse hvis jeg sætter pole i morgen, men sejren er mit endelige mål," siger skotten der sejrede på Magny-Cours sidst år, og derfor er opsat på at gentage sejren.
Dog må det siges at David Coulthard har mistet en del af taget i VM-kampen, men til trods for dette så kæmper han videre. "Vi ved hvad der sker og vi ved hvad vi skal gøre - jeg skal koncentrere mig om fremtiden, da man ikke kan ændre fortiden," siger skottens forventningsfuldt.
Mika Hakkinen lå også blandt de seks første og sluttede på 4. pladsen. Selvom han ikke har opgivet VM, er det den rene utopi at finnen kan komme igen i VM. Efter flere dårlige løb kan det blive Hakkinens chance til at vise noget, og dagen i dag blev anvendt til at gå meget metodisk frem. "Vi fokuserede på at finde den rigtige opsætning til løbet og vi gjorde fremskridt med raceren igennem hele træningen," siger Hakkinen, der ikke vil udlede for meget af tiderne i dag. "Lad os se hvad der sker i morgen," siger han meget rigtigt - her bliver det tydeligt hvem der er hotte og hvem der ikke er det!
"Det har ikke været en let dag. Vi har arbejdet hårdt på at få raceren rigtig, men den er svær at køre i øjeblikket. Vi arbejdet meget på at forsøge at forbedre det," siger Montoya der således ikke havde så let endda ved at køre sin BMW-drevne racer rundt på Magny-Cours.
Ralf Schumacher blev nummer 5 i dagens træning, men havde en del tekniske problemer at slås med, plus at han havde en afkørsel i den første træning. "Mod slutningen af den anden træning føltes raceren ret god på trods af at der var nogle tekniske problemer, og jeg kunne ikke køre så mange omgange, og lave så meget set-up arbejde som jeg havde ønsket," siger Ralf Schumacher efter dagens træninger.
For Patrick Head var fredagen som alle andre - en ganske almindelig træningsdag. "Det var den samme historie om fredag. Vi havde udført et godt hjemmearbejde til løbet. Vi overkom problemet med Ralfs racer fra i morges, og skiftede ikke motor, og den kørte fint om eftermiddagen. Selvom vi mistede noget tid til Ralf, testede vi her for nogle uger siden så det var ikke den store skade," siger teamets tekniske leder der forklarer at de forsøgte sig med de to compounds som Michelin har medbragt - og nu skal de tænke over hvad de skal forsøge sig med!
At der er noget om snakken, ses af at Enrique Scalabroni har forklaret at der i øjeblikket foregår en større analyse om hvordan man vil gribe fremtiden an. Tidligere har det også været rygtedes at Asiatech dækker over et unavngivent asiatisk bilmærke der med ét vil gå ind og overtage det som er blevet opbygget, for dermed at undgå at blive til grin i opstartsfasen hvor der arbejdes med de aflagte Peugeot-motorer. Men det kan næppe være det som der arbejdes på, idet Asiatech og det team som de samarbejder med, ikke har slået igennem i toppen af Formel 1.
"I øjeblikket analyserer vi i hvilken retning vi vil gå og derefter annoncerer vi hvad det bliver," siger Scalabroni om Asiatech. Det handler blandt andet om hvilket eller hvilke teams de vil komme til at levere til. Det handler blandt andet også om økonomi, idet der er meget der tyder på at Asiatech bliver en betalingsmotor i forhold til nu hvor de bliver leveret til Arrows.
Det er især Prost-teamet der sættes i forbindelse med Asiatech, da de har ondt i økonomien over at skulle køre med Ferraris gamle motorer. Jean Todt har forklaret at Sauber er glade og tilfredse og at de vil fortsætte samarbejdet næste år, mens det forholder sig noget anderledes med Prost. "Vi taler stadig med Prost om motorer til næste år," siger Jean Todt fra Ferrari.
2. fri træning:
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:00 | Så er der igen grønt lys, og 2. fri træning er igang. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:01 | Alonso og Irvine er de to første kørere på banen. Og specielt Irvine er nok ivrig efter at få kørt nogle omgange, da han jo kørte af på hans første omgang i dagens 1. fri træning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:03 | Irvine - 1:17,682 - 15.pl. Det er allerede to pladser og 0,377 sek. bedre end hans teammate de la Rosa. Verstappens motor exploderer på vej over start/mål linien, og dermed er hans 2. frie træning slut. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:04 | Der er i øjeblikket 14 kørere på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:06 | Panis - 1:16,364 - 4.pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:07 | Panis spinner af banen ved 180'eren, og der bliver han. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:08 | Irvine - 1:17,453 - 13.pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:10 | Michael Schumacher - 1:15,823 - 201,833 km/t. Dagens hidtil bedste tid. Barrichello var en mindre tur af banen ved Lycée, men kan fortsætter og kører i pit. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
13:16 | 16 kørere på banen.< AN Der har været en del debat og snak om Bridgestones forsatte engagement i Formel 1. Grundet en truende retssag og evt. følgende erstatningsudbetaling, har fremtiden været lidt mørk.Et af Bridgestones datterselskaber, nemlig et andet dækfirma, Firestone, har en alvorlig retssag hængende overhovedet i USA. Et problem med nogle dæk monteret på en bestemt type Ford biler, mener man har skabt nogle alvorlige dødsulykker. Hvis Firestone bliver kendt skyldig, risikerer man nogle ret så alvorlige erstatningsudbetalinger. De er så store at Bridgestone måske kan blive nødsaget til at trække sig fra Formel 1. Men noget tyder på at det ikke bliver tilfældet. Flere ting peger på at Bridgestone også er at finde i Formel 1 næste år. Ved det østrigske Grand Prix var en af Goodyears højeste chefer til stede. Ved den lejlighed udtalte Bridgestones motorsportsdirektør, Hiroshi Yasukawa: ”Bridgestone, Goodyear og Michelin er verdens tre største dækfabrikanter. Det giver en vis mening at vi alle er repræsenteret i Formel 1. Vi har en sund konkurrence.” Men hvad med 2001? Om det har Yasukawa sagt: ”Kontrakten med nogle af vore teams udløber i år. Det er min hensigt at sikre mig at vi leverer dæk til mindst 6 teams næste år, så vi kan bygge videre på de aftaler vi allerede har.” PDL Efter at vi i sidste weekend var vidner til et af årets mest kedelige Grand Prix løb på Nürburgring, så vender vi nu øjnene mod Magny-Cours og den første fri træning forud for Frankrigs Grand Prix 2001.Med kun en uge siden det foregående Grand Prix løb, så skal man nok ikke forvente de helt store forandringer på racerne samt i kørernes udvikling. Test mulighederne har været få, og det eneste team som har kørt reel test er Ferrari teamet der her testet og kørt shakedown hjemme på Fioranobanen.
Dagens to frie træninger er er på hver 60 minutter.
1. fri træning
|