Der har i den forbindelse været spekuleret en del i om Toyota motorene ville blive omdøbt til Lexus, i forbindelse med Williams F1 aftalen, men det afvises nu.
Motorene vil være af samme type som Toyota levere til Midland F1 teamet, og de vil fortsat blive udstyret med Toyota navneskilte.
Det afvises dog ikke, at man måske senere vil 'omdøbe' de motore man levere til Williams F1 teamet til at bære Lexus navnet, som et led i markedsføringen af dette mærke, samt for at retfærdiggøre de kæmpe udgifter der er forbundet med udviklingen af motorene.
Man kunne i den forbindelse godt få den tanke at Toyota/Lexus folkene først lige vil se hvordan Williams F1 teamet klarer sig med deres motore, før de omdøber dem, så ikke de risikere at få 'ridser' i Lexus navnet hvis ikke teamet laver top resultater.
McLaren har hentet mange sejre i USA siden mærket debuterede i 1966, og spørgsmålet er nu om McLaren kan forsætte den fremgang som man så tydeligt så i Canada, når det amerikanske GP køres i den kommende weekend. I hvert fald var Raikkonen med helt fremme og kunne i enkelte perioder køre lige op med Alonso, men et sammenfald af omstændigheder gjorde at Raikkonen ikke kunne være med og måtte nøjes med tredjepladsen. En overivrig Montoya sendte sig selv ud af løbet.
Noget helt andet gælder i Indianapolis. Her er banen de fleste steder meget bred og der burde være plads til mere end en bil i de fleste af svingene. Det som McLaren fik skruet sammen på bilerne til det canadiske GP, håber man på at man kan bringe med til det amerikanske ditto. Farten er ved at være der og nu gælder det så holdbarheden. Her har der været mange udfald, som har kostet teamet og kørerne mange points.
Raikkonen vil gerne sætte Alonso på plads i USA
(Foto: McLaren)
Kørerne er i hvert fald ivrige efter at vise at man altså godt kan. Setuppet kan man altid diskutere på denne bane, men et setup som ligger i området lav til medium downforce er det man vil bruge som udgangspunkt. Dermed er teamet dækket ind under kategorien ret til ændringer forbeholdes. Men det er McLaren ikke det eneste team der gør. Det er meget svært at lave et perfekt setup til denne bane. Det er en af de baner hvor der virkelig kræves kompromiser når talen falder på setup. Det der er funktionelt for det ene team, dur måske ikke til et andet. Den seneste tids udviklingsarbejde hos McLaren ser ud til at give resultat. Bilen er blevet hurtigere og ligner nu det vi har set i de seneste sæsoner. En bil i rigtig god balance og med god fart. Men det sidste mangler og mon ikke at det nok skal komme. Hos McLaren har man slet ikke opgivet at kæmpe med Renault og Ferrari endnu.
Hos BMW Sauber er stemningen rigtig god. Den kunne dog have været hvis ikke Villeneuve havde været uheldig på hjemmebanen i Montreal. Men optimismen er absolut til stede. Hvor der tidligere var en vis tilbageholdenhed, så er der nu en klar målsætning. Mario Theissen siger rent ud at målet er at komme med i den tredje kvalifikationssession og så få så gode startplaceringer som muligt. Det gør lettere at få points. Og BMW Sauber har været temmelig gode i år til at skrabe points sammen.
Heidfeld har gode minder fra IMS - kan han gentage det?
(Foto: BMW)
Kørerne har lidt delte meninger om banen. Heidfeld kan godt li' den, mens Villeneuve er knap så begejstret for den. Han siger dog at det er en bane som er rimelig. Men skulle han bestemme, skulle layoutet være anderledes. Bl.a. ville han bruge begge langsider i hans layout. Han bryder sig om banen, men heller ikke mere end det.
Jacques Villeneuve vil have points denne gang
(Foto: BMW)
Da man startede med at køre på Indianapolis i 2000, var det aerodynamiske setup et stort emne. Skulle man køre med megen downforce i indersektionen, eller med lav downforce for at udnytte den høje fart som opnås på den længste lige strækning i Formel 1. Det sidste sving inden målstregen opleves faktisk ikke som et sving af kørerne, hvis de placerer sig rigtig. Lidt af det samme er tilfældet i år. Med overgangen til mindre vinge på hækken og mindre motorer, kan det igen blive vanskeligt at finde det rigtige setup. Derfor vil man sandsynligvis se BMW Saubers 3 kørere teste meget fredag for at få sig skudt ordentligt ind på banen.
Man kan ligesom i Canada forvente topfart på den høje side af 300 km/t. Alt afhængig af det valgte setup. Hos BMW Sauber har man en pakke klar som man mener passer lige til Indianapolis Motor Speedway. Pakken er testet inden afrejsen til den nordamerikanske rundtur, så både optimisme og forhåbninger har det godt hos teamet.
Her forlyder det at Jarno Trulli er tæt på en forlængelse af sin kontrakt med Toyota teamet. Der skulle være tale om en tre-årig kontrakt.
Teamkollega Ralf Schumacher har allerede forlænget sin kontrakt med teamet.
Hollandske Christijan Albers har udtalt til hollandsk presse, at han i øjeblikket forhandler med BMW Sauber teamet om en plads som fast kører for dem i 2007.
Et af de mere vilde rygter der er i omløb lige nu gælder Juan Pablo Montoya, der sættes i forbindelse med en plads i Williams teamet, det team som han forlod på en lidt ufin måde efter 2004 sæsonen.
Williams teamet har en option på begge deres kørere fra denne sæson, Mark Webber og Nico Rosberg, så noget kunne tyde på at colombianeren er ved at være desperat, samt at han ikke føler sig ret sikker på sin plads i McLaren teamet.
Montoya har også været i kontakt med Red Bull, men her ser det ud til at pladsen istedet går til Renaults testkører Heikki Kovalainen.
Montoyas tidligere arbejdsgiver i Indy Car Series, Chip Ganassi, oplyser at han gerne tager Montoya tilbage, hvis ikke han finder en passende plads i Formel 1 feltet.