Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.6.2000
 Trulli i drømmeland
 Hakkinen afværgede katastrofe
 Eddie Jordan - Nu er Trulli helt inde
 Coulthard noget skuffet
 Trulli har de bedste odds
 Det amerikanske GP
 Et arabisk GP
 Projekt Vector - Canadisk F1 team på vej
 Schumacher yderst tilfreds
 Skuffelse hos BMW
 Dennis - Ferraris strategi preller af
 Supertec til 3 teams næste år?
 Ferrari nyheder - fredag
 
2.6.2000
 Schumacher med ny hjelm
 Wurz glad for at køre på hjemmebanen
 Ingen fridag til Schumacher
 Brunner tror stadig på Minardi
 SAP sponsor på Indianapolis
 BMW betaler Buttons bøde
 Vinder teams på Peugeots farvel?
 Jenkins alligevel ude?
 Jean tror på stadig på point
 Sauber efter top-10
 Senna vil altid være kongen
 Button: det går godt.
 Schumacher - den store fodboldfan
 McLaren uden problemer
 Kold skulder til Wurz
 

Hop til top3.6.2000

Trulli i drømmeland

Jarno Trulli slår helt igennem i denne weekend og han starter som nummer to i det sværeste løb i kalenderen og hvor det er vigtigt at kvalificere sig godt. "Det er godt for mig, da jeg slet ikke forventede det," siger en lykkelig Trulli der er kommet til Jordan i denne sæson. "Jeg kæmpede virkelig i torsdags og det er kun takket være hårdt arbejde af mekanikerne og ingeniørerne at vi er så forskellige," siger italieneren rosende.

Hans valg af Jordan ser også ud til at give bonus. "Jeg ønskede at være i et team med britisk disciplin som gør fremskridt og kommer i gang med tingene. Jeg er ikke den typiske italiener. Jeg ser livet mere lige på end nogen andre, og jeg kan endda ikke lide fodbold," forklarer Trulli. Den sidste kommentar er lidt underlig, da han ellers spillede meget godt ned da Formel 1-kørerne spillede hyggebold med Prins Alberts dreamteam…

Der kommer også ros til Alain Prost som gav ham oplæring i Formel 1. "Han var en stor hjælp for mig som en kører og jeg skylder ham meget. Han hjalp mig virkelig gennem det hele," forklarer italieneren der inden tiden hos Prost startede hos upåagtede Minardi.

Trulli sluttede sidste år som nummer to - men mangler fortsat at bestige det øverste trin på podiet.

Flere kommentarer fra Jordan-lejren.

BB  


Hop til top
Hakkinen afværgede katastrofe

'Femtepladsen er ikke helt dårlig' - det er ordene fra Mika Hakkinen. Og det er nye toner for en kører der ellers er vant til at køre sig helt frem. Men det blev blot til en 5. plads, og dermed bliver det meget svært at gentage sejren fra 1998. I de sidste minutter kørte finnen sig op fra en kedelig og katastrofal 17. plads, fordi han gentagende gange løb ind i trafik eller gule flag.

"Jeg er faktisk lettet," kunne finnen sige efter en hektisk kvalifikation, hvor finnen ikke gav sig 100% for ikke at sætte en enkelt fri omgang over styr. "Når jeg tænker over det kunne det have været blevet meget værre, fordi det først var ved det sidste forsøg at jeg fik en ordentlig omgang, og selvom det var en kamp fordi der var nogen i det sidste sving," forklarer Hakkinen.

Hakkinen gik virkelig ned i dag - og det kan koste dyrt i mesterskabet
Foto: Allsport

Derudover peger han på teamets svageste punkt på banen. "Der var for mange problemer i den midterste sektion og vi mistede tid der, så jeg er glad for at blive nummer 5," forklarer han. Og den betragtning har finnen ret i, da Ferrari tydeligvis har det store overtag i de langsomme sving ned mod tunnelen og i stykket indtil swimmingpool-komplekset.

Så indtil videre er Mika Hakkinen blevet passiviseret og Schumacher har gode muligheder for at tage sin femte sejr i fyrstendømmet. Men meget kan ske - og det er det som Hakkinen håber på.

BB  


Hop til top
Eddie Jordan - Nu er Trulli helt inde

Eddie Jordan præsenterede Jarno Trulli som den næste nye store overraskelse, men indtil videre har han ikke slået helt igennem. Måske bliver det første skridt mod at italieneren slår helt igennem. Selvfølgelig var teamchefen yderst stolt over at have en af sine kørere med fremme i forreste række. "Jeg var lidt bekymret fordi der var meget trafik, og alt kunne ske," siger teamchefen.

Og så er han nu et fuldgyldigt medlem af teamet - som om han ikke var det før. "Jarno er nu virkelig en del af teamet og det vil altid tage lidt tid, men alt ser meget godt ud. Med Frentzen og Trulli samlet kan vi virkelig komme fremad," forklarer han.

Derudover peger han også på at det var nødvendigt for teamet med en succeshistorie.

BB  


Hop til top
Coulthard noget skuffet

David Coulthard var ked af at han ikke kørte sig frem i den forreste række, da han følte at marginalerne til sidst ikke rigtig var med ham. Men han holder hovedet koldt. "Raceren føles rigtig god, og jeg er sikker på at jeg kan levere et godt løb i morgen. Jeg må indrømme at jeg forventede at kvalificere mig på den forreste række efter at have været hurtigst i træningerne," forklarer Coulthard der har de bedste muligheder af de to McLaren-kørere til at udfordre Schumacher og Trulli.

Skotten havde også problemer med trafikken (men hvem havde ikke det i Monaco…), og de gule flag. Dette bemærkede også de to teambosser hos McLaren-Mercedes. "David var stærk i træningerne og gjorde det godt med 3. pladsen. Til løbet skulle vi være i god form. Vi havde noget uheld i dag og nu håber vi at det vender," siger Norbert Haug.

Kommentarer fra McLaren til dagens kvalifikation.

BB  


Hop til top
Trulli har de bedste odds

Skal man kaste sig over statistikken er der historier om at kørere har vundet fra placeringer længere tilbage - men hovedregelen er at det er markant nemmere at vinde fra 1. række end det er fra 3. række på grid'en. Derudover viser historien faktisk at Jarno Trulli rent historisk har de bedste chancer for at vinde. Vi tager her et statistisk blik over oddsene for de forreste kørere:

Trulli har historien i ryggen - han vinder...
Foto: Allsport

Hvis man ser på de sidste 20 løb der er kørt i Monaco fra 1980 og frem til nu, så er det dog kørerne i den forreste række der har de bedste muligheder. De historiske odds - ud fra de seneste 20 løb i Monaco - til morgendagens løb er som følger:

Michael Schumacher: 7/20
Jarno Trulli: 8/20
David Coulthard: 4/20
Heinz-Harald Frentzen: 0/20
Mika Hakkinen: 2/20
Rubens Barrichello: 0/20
Jenson Button: 1/20

Det er selvfølgelig alt sammen statistik og historie - men 15 ud af tyve løb er vundet fra den forreste række, så det er selvfølgelige Schumacher og Trulli der har de bedste muligheder. Dog har ingen kører indenfor de seneste tyve år vundet fra 4. startplacering, så vi kan allerede afskrive Frentzen som vinder…

Men for Hakkinen er det interessant. To gange er det lykkes en kører at tage sejren på trods af at have været startet som nummer 5. Det skete for Alain Prost i 1985 og Hakkinens manager Keke Rosberg i 1983…

Og så er Jenson Button sneget sig med, men det er kun Olivier Panis' skyld. Franskmanden vandt det dramatiske løb i 1996 fra 14. pladsen. Men lad nu være at fortælle det til vores engelske kolleger. Så skal vi bare høre mere om Button, så tys-tys…

BB  


Hop til top
Det amerikanske GP

To modsatte poler mødes i denne weekend. Arrangørerne af GP'et i Monaco og arrangøren af det amerikanske GP, Tony George, mødes i denne weekend. Hvor Monacos GP er præget af lystbåde og alt det glamourøse, så er motorsport i USA, mere sport for menigmand, og det er et af de punkter som Tony George fremhæver, at være en forhindring for F1 succes i USA. Den væsentlige forskel er billetpriserne. I Indianapolis kan man komme ind for omkring 180 - 200 kr., hvor det mange steder i Europa koster 4 - 5 gange så meget. Ifølge Tony George er der allerede solgt 200.000 billetter til GP'et på Indianapolis banen. Han mener, at hvis billetterne skulle koste det samme som de gør i Europa, vil der kun komme 30 - 40.000 tilskuere.

Et andet punkt han fremhæver, som værende årsag til den manglende succes for F1 i USA, er at det stort set aldrig har haft en fast plads i kalenderen. Tidspunktet har været flyttet fra år til år, samt at det har vekslet imellem for mange baner. F1 i USA har hidtil været afholdt på bl.a. Watkins Glen, Long Beach, Detroit og senest i Las Vegas. Ved at låse det fast på et bestemt sted og tidspunkt, vil det få en meget større succes, og det vil også fange de store tv-selskabers interesse. I år er det kun de specielle sportskanaler der dækker løbet, og de er ikke altid landsdækkende.

Tony George offentliggjorde fredag, at man havde tegnet et antal flerårige kontrakter med flere sponsorer, som skal gøre det muligt at afholde flere GP'er på Indianapolis banen.

Der skal arbejdes utrolig meget på mange fronter, for at gøre F1 interessant i USA. For at fange tv-selskabernes interesse, skal det være en succes, ellers vil de ikke røre ved det. Nogle af de ovenstående argumenter som Tony George fremhæver, viser hvor svært det kan være at gøre sig gældende i USA. På mange områder, er F1 længere fremme end f.eks. Champ Car og IRL. F1 er det, som med et amerikansk udtryk kaldes for "State of the Art" inden for motorsport. Og måske er det en af årsagerne til, at amerikanerne aldrig rigtigt har taget F1 til sig. Det er ikke noget som de selv har skabt. Ærgerligt.

PDL  


Hop til top
Et arabisk GP

Hvordan vil F1 kalenderen se ud om få år? Måske vil vi indenfor en kort årrække se F1 løb fra De Forenede Arabiske Emirater eller Saudi Arabien eller et helt tredje sted. Når og hvis antallet af de europæiske GP løb bliver reduceret, vil det være en oplagt mulighed, at søge til f.eks. Mellemøsten. Der er mange mennesker, der er olie og dermed penge. Altså er det fundamentale tilstede for at placere løb i denne region.

Hvis f.eks. det aktuelle løb i Monaco skulle erstattes, er der mulighed for at placere det i f.eks. Saudi Arabien. Landet har tidligere været repræsenteret i F1, da Saudia Airlines var hovedsponsor for Williams teamet. Det var dengang den australske kører, Alan Jones, blev verdensmester for teamet. Det var måske en ide for de forskellige teams at åbne vejen, og prøve at hente nogle af deres sponsorkroner fra denne region. Oliekongerne har penge nok, og der findes faktisk mange utroligt rige selskaber der. Vi hører bare aldrig om dem.

Det værste ved at placere et eller flere løb i denne region, vil nok være varmen, i hvert fald for os stakkels europæere, der ikke helt er vant til de varmegrader. Noget andet er spiritusforbuddet i de arabiske lande. Hvordan vil sejrsceremonien forløbe uden champagne, med sommerdrik måske. Men hvorfor skulle denne detalje forhindre, at der kunne blive kørt F1 løb i den del af verdenen? Man tager i Monaco hensyn til lokale helligdage, så kan man vel også tage hensyn til andre lokale regler og traditioner.

Men interessant kunne det være at se F1 løb fra steder, som vi ikke er vant til. Nyt sidste år var det malaysiske GP. Nyt i år er Indianapolis, der dog finder sted i den vestlige verden.

PDL  


Hop til top
Projekt Vector - Canadisk F1 team på vej

Hvad i alverden er det for en størrelse? Nu hvor tiden nærmer sig for det canadiske GP, så går der snak om, at der måske er et canadisk F1 team på vej.

Det er noget som der har været snakket om i krogene, men som ikke rigtig er nået ud til den store offentlighed før nu. Ifølge endnu ikke bekræftede forlydender, er Quebec provinsen - hvor Circuit Gilles Villesneuve ligger - og den canadiske regering, tæt på at underskrive en kontrakt om at etablere et F1 team. Det skulle ske ved at købe et af de eksisterende teams. Med i projektet er udover de nævnte, også John Nicholson fra Nicholson McLaren Engines, og Mike Earle som tidligere har været involveret i F1. Man arbejder i øjeblikket med bl.a. at skaffe den nødvendige kapital. Hvis alt går efter planen, skulle man være klar med det første chassis i 2002, om man så vil indtræde i F1 i 2002, vides endnu ikke.

Det er faktisk nogle gamle planer, som nu åbenbart bliver gjort til virkelighed. Det regnes for en god anledning til at gøre det, bl.a. fordi USA er kommet med på F1 kalenderen igen. Og dermed er grundlaget for at etablere sig på det nordamerikanske kontinent gjort lettere. Det kræver dog en stor succes i USA, men ifølge arrangørerne i Indianapolis, er der allerede nu solgt over 200.000 billetter.

Planen er, at skabe et slags center for motorsport i Canada. Det vil medvirke til at være en forstærkende effekt for F1 på det amerikanske kontinent. Det passer sikkert også ind i Bernie Ecclestones planer, så det hele ikke bliver for britisk fokuseret. Jo mere det er spredt ud til andre lande og kontinenter, jo større interesse og dermed større indtjening.

PDL  


Hop til top
Schumacher yderst tilfreds

Michael Schumacher var selvfølgelig yderst tilfreds med at have opnået pole position, og ikke mindst kunne resultatet kun glæde ham. Hakkinen er sat ud af spillet i morgendagens løb, så dermed har han fået en hovedpine mindre. "Selvfølgelig er jeg meget glad for dagens resultat," sagde en glad Schumacher efter kvalifikationen.

Han mener at det nu ser rigtig godt ud, og at han har gode muligheder for at tage sejren - også selvom han holder i pole position… "Vores racer er god nok til at vinde, og det har vi tydeligt vist her i dag," siger den førende i VM.

Han er derfor meget optimistisk omkring chancerne i morgen, og satser derfor på at omsætte pole til sejr.

Jean Todts mening om kvalifikationen.

BB  


Hop til top
Skuffelse hos BMW

Det blev blot til en 9. plads til Ralf Schumacher som bedste BMW-Williams kører. Fra den position kan det blive svært at blande sig med fremme, men teamet håber det bedste. "Vi mistede for meget tid i de langsomme sving og havde alt for meget understyring," siger Gerhard Berger.

Alligevel var han minimalt tilfreds, og må tage det som det nu kommer. De havde håbet på lidt mere, men de blev blandt andet slået af de to Jordan-racere der kvalificerede sig helt fremme. "Jordan-racerne var meget overraskende stærke, og det er ellers nogen vi har været vant til at ligge foran," siger BMWs motorsportchef Gerhard Berger.

I morgen gælder det så at få det bedste ud af løbet - og der kan ske meget. Målet er dog fortsat at få point, selvom det lige nu ser svært ud. Williams bevarer altså den dårlige form i Monaco - den bane bliver de vist aldrig rigtig forenet med.

BB  


Hop til top
Dennis - Ferraris strategi preller af

Ron Dennis falder ikke på halen over det at Michael Schumacher og Ferrari testede på Fiorano. "Det er en del af Ferraris strategi at forsøge at få en psykologisk fordel, men de kan kun få det hvis nogen viser dem opmærksomhed," siger McLarenchefen om det at Ferrari tog til Fiorano for at teste.

Teamchefen er totalt kold overfor Ferrari-teamet. "Vi har ingen interesse i hvad de siger eller hvad de laver som forberedelse," siger Dennis hånligt om Ferrari. "Folk taler om Ferrari-myten, men det er snarere den der er en myte," fortsætter han i kritikken af Ferrari.

Derudover gentager han sin beskyldning mod flere i Formel 1 for at de holder med Ferrari. "Vi ser en forståelig lyst til at Ferrari skal vinde, men det er ikke vores mål - vi forsøger konsekvent at minimere deres føring," siger Ron Dennis.

Og det er ikke blevet meget bedre efter dagens kvalifikation - der står Hakkinen ikke særlig godt, så mon ikke Ferrari trods alt har gjort det bedre end Dennis' tropper?

BB  


Hop til top
Supertec til 3 teams næste år?

Supertec som i øjeblikket leverer motorer til Benetton og Arrows, har meddelt at de er klar til at leverer motorer til 3 teams næste år. Supertec motoren som er bygget over en Renault motor, vil fortsat blive leveret til Benetton, som allerede har lavet en langtidskontrakt, og Arrows forhandler i øjeblikket om en forlængelse af den eksisterende aftale.

Det tredje team kunne være Prost teamet. Deres samarbejde med Peugeot ophører efter al sandsynlighed ved udgangen af denne sæson, og muligheden for at Mercedes ville levere til andre end McLaren, er ude af billedet, efter at Mercedes har meddelt, at de ikke vil levere til andre teams.

Det kan se ud til, at det ikke vil være så dårligt et skifte for Prost. Supertec er øjeblikket en stabil motor, måske ikke den hurtigste, men den kommer i mål. Men intet er på plads endnu, men en ny mulighed har åbnet sig for Prost.

PDL  


Hop til top
Ferrari nyheder - fredag

Fredag var for Rubens Barrichello et tiltrængt pusterum, da man havde fri til at slappe af. Rubens Barrichello havde mange problemer under den frie træning om torsdagen. Ved den frie træning om torsdagen sluttede Rubens Barrichello på en skuffende 10. plads, så fredagen gav ham tid til sammen med hans mekanikere at studere og analysere data fra den frie træning. Der er forskel på Monaco og de andre baner. Her i Monaco er der fri træning om torsdagen., så holdes der en fridag, for så om lørdagen at køre den tredje og fjerde frie træning. På alle de andre baner så køres den frie træning om fredagen og lørdagen.

Alle gaderne i Monte Carlo vil igen om fredagen være åbnet for normal trafik, det betyder at banen når den frie træning starter, så vil være fyldt med støv og snavs.

Team chef Jean Todt er overbevist om at Rubens Barrichello nok skal få sin racer gjort klar til kvalifikationen lørdag. Jean Todt forventer at der igen bliver en hård kamp om de første pladser gridden. Og han tror kampen bliver mellem deres evige rivaler fra McLaren.

BKP  


 

Hop til top2.6.2000

Schumacher med ny hjelm

Michael Schumacher præsenterede et nyt hjelmdesign under torsdagens træning. De nye farver er holdt i en meget hidsig rød farve der er erstatter de stjerner der var øverst på hjelmen, og som i øvrigt også var ens med Barrichellos hjelmdesign.

Dermed er hjelmen blevet lidt mørkere, men den kendte gule og sorte farve er der stadig, men de hvide dele af hjelmen er altså blevet fjernet. Sidste gang han skiftede design gik det ikke særlig godt - der mistede han VM og gik tilbage til det gamle design…

Bemærk Schumachers rødfarvede hjelm - det er nyt design
Foto: Allsport

Så nu er der ikke så meget at rafle om på tilskuerpladserne eller i kommentatorboksene. Ifølge Schumacher selv er det blot fordi han ønsker at peppe sin hjelmen lidt op - og det må man sige er sket.

BB  


Hop til top
Wurz glad for at køre på hjemmebanen

Selvom Alexander Wurz er østriger og egentlig har Zeltweg som hjemmebane, så er han meget glad for at der køres løb på de gader hvor han er vant til at færdes. Det er en lidt underlig fornemmelse at køre hurtigt på en bane der normalt kører almindelige gadebiler på. "Normalt kører jeg rundt her og så er der trafikprop og masser af politi som stopper en hvis man kører for hurtigt. Nu er jeg her og jeg bliver betalt for at køre så hurtigt som jeg kan - og jeg skal ikke bekymre mig om kø eller politi," griner Wurz.

Wurz kan stort set gå hjem fra arbejde i disse dage
Foto: Allsport

Det har også en anden praktisk fordel - han er tæt på hjemmet. I et år hvor han stort set lever i en kuffert er det rart at kunne gå hjem til sit eget når dagens arbejde på banen er forbi. "Det er godt at køre race hjemme, fordi jeg kan sove i min egen seng, som er den bedste i verden. Jeg bor i en fredelig del af Monaco hvor der også bor en masse kørere. Faktisk er min lejlighed lige over Giancarlos i den samme blok. Han siger at han kan køre mig flytte mine møbler, og det er generende for ham, så jeg bruger meget tid på at flytte mine møbler," siger han spøgefuldt.

Derudover er han meget glad for at der køres race i Monte Carlo - den eneste tilbageværende gadebane i kalenderen. "Set ud fra et sikkerhedssynspunkt kunne man tale om Monaco hele tiden, men ingen anden bane er så anderledes at køre - man behøver mange evner, hvilket er godt," forklarer østrigeren der tidligere har klaret sig godt i de snævre gader.

BB  


Hop til top
Ingen fridag til Schumacher

21 kørere nød solskinnet i Monte Carlo og tog sig en velfortjent fridag. Men arbejdshesten Michael Schumacher tog i stedet på arbejde. På Fiorano stod nemlig en fjerde racer klar som der skulle køres shakedown på, og den skal anvendes som reserveracer og fragtes med til Monte Carlo. Raceren skal bruges af Rubens Barrichello som reserveracer, så derfor kan det undre en at det er Schumacher der skal køre den test… Badoer kunne jo også køre den test…

Det blev til 42 omgange på Ferraris egen testbane og dermed er tyskeren godt forberedt til de to weekenddage i Monaco. Men det skal ikke være nogen hemmelighed at tyskeren er teamets førstekører, og der er nu sat tydelig og tyk streg under dette. Derudover har testen også til formål at tyskeren kan teste se sidste ting, samt starter… Det er hvad der rent uofficielt er blevet kørt på Fiorano.

BB  


Hop til top
Brunner tror stadig på Minardi

Gustav Brunner vil ikke forlade Minardi-teamet, selvom han har fået nogle bedre tilbud fra andre teams. Sagen er nemlig at selve chassiset er meget godt, men at det er motoren der er det svage punkt. "Jeg har ingen planer om at forlade Minardi. Det er sandt at jeg har fået henvendelse fra otte eller ni teams, men jeg bliver. Det er en stor udfordring at arbejde her, og det vil koste mange - og jeg mener mange - penge at få mig til at forlade teamet," siger Brunner.

Han peger på hvordan Formel 1 inddelt og hvorfor teamet er placeret i den tunge ende. "Der er tre divisioner i Formel 1 - A, B og C især fordi vi har et B-divisions chassis, men en D-motor," siger han om sammensætningen af chassis og motor.

BB  


Hop til top
SAP sponsor på Indianapolis

Softwaregiganten SAP går nu 100% ind i Formel 1 - i det mindste som hovedsponsor på det amerikanske grand prix på den til lejligheden ombyggede bane. Dermed markerer det også en ny æra i Formel 1 hvor flere IT-firmaer lægger penge i sporten, og den tyske softwaregigant vælger så en anden rute til Formel 1 end ved at sponsorere teams eller kørere.

Det vil give SAP masser af PR når der skal køres race på banen til efteråret. "Vi er glade for at være sponsorpartner ved åbningsløbet af SAP USA's grand prix på Indianapolis," siger Hasso Plattner der er en af cheferne i den børsnoterede softwarevirksomhed. "Vi er glade for at se Formel 1 komme til motorsporten fødeplads i Amerika," siger han og hæfter sig ved de sammenfald der er mellem Formel 1 og deres softwareløsninger - hurtighed, præcision og resultater.

Der ventes 200.000 tilskuere på langsiderne til løbet i efteråret, der kan blive et nyt stort løb i Formel 1-kalenderen. Et meget lovende og attraktivt løb er i vente.

BB  


Hop til top
BMW betaler Buttons bøde

Gerhard Berger tog episoden med Jenson Button fra den mere muntre side, og måske så vi her den gamle Gerhard - den altid jokende Formel 1-kører. Button blev taget af politiet for at køre for stærkt - lad os sige det: meget for stærkt i forhold til hvad der er tilladt. Læs mere her.

Berger så overskrifterne - "Den hurtigste dieselbil på vejene". "Det gjorde mig glad," siger sportschefen. Briten formåede at køre 230 km/t på den franske motorvej, og østrigeren er endda meget rundhåndet. "Jenson kørte utrolig hurtigt i hans dieselbil - jeg tror vi skal betale bøden for ham. Det må være den hurtigste dieselbil i verden," siger han jokende.

Om det skal være politisk korrekt skal vist være usagt, men Berger må da gerne betale mine bøder hvis det skal være… Det kan vist ikke være den rigtige attitude, hverken overfor køreren eller det at der er blevet begået en trafikforseelse. Første anmærkning i karakterbogen til Berger!

BB  


Hop til top
Vinder teams på Peugeots farvel?

Peugeot har ikke officielt fortalt hvad de vil - det vil der gå godt en måned inden de har fundet ud af, men størstedelen forventer at de trækker sig ud efter at have floppet mens de har været i Formel 1 - ikke en sejr er det blevet til. De lagde ellers ud sammen med McLaren, men det samarbejde gik der fnidder i, og så gik det ellers videre til Jordan - hvor det ikke gav meget bedre resultater. Til sidst var det Prost der fik 'glæde' af motorerne, men det er heller ikke gået meget bedre - og nu vælger det måske meget snart at trække sig, fordi der ikke er bedring på vej.

Men for at tabet ikke skal være totalt, ønsker de at sælge ud af deres materiel så andre kan kaste sig over det, og forsøge på egen hånd, lidt ligesom da Renault overdrog deres motorer til Supertec. Køberne af Peugeot-motorerne menes at være et asiatisk konsortium, som tidligere beskrevet på formel-1.dk.

Hvem der får motorerne er ukendt, men det menes at Sauber står godt, eftersom de blandt andet har været med til topmøde med Bernie Ecclestone. Et andet team der også bliver nævnt er Minardi, der er på jagt efter bedre motorer. Hvor Prost-teamet står i den kabale er endnu ikke kendt, men Supertec har været nævnt. Indtil videre bliver meget klarlagt under det franske grand prix, hvor Peugeot giver det endelige svar på deres fremtid i Formel 1.

BB  


Hop til top
Jenkins alligevel ude?

Er der krise i Prost-teamet? Var det blot bluf at Prost officielt dementerede alle rygter om at deres tekniske leder Alan Jenkins var ude? Rygterne er ikke blevet bremset, snarere tværtimod.

Problemer er nemlig om det blot er en formalitet inden han officielt har valgt at sige op fra sit arbejde i det franske team. Grunden til denne formodning: Jenkins er ikke selv til stede i Monaco, og hans fravær er skæmmende i et så vigtigt løb hvor teknikken og forståelsen for den er af største vigtighed. Den menes at Jean Louis Gousset vil overtage Jenkins arbejdsopgaver.

Forlader Jenkins det skrantende Prost-team?
Foto: Allsport

Derudover har Prost-teamet ikke givet nogen begrundelse for Jenkins fravær, så nu ventes der blot på at det bliver officielt.

Flere problemer!

Men det er ikke kun Alan Jenkins der er på vej ud, og som skal erstattes. Peugeot er også på vej ud, og hvem skal så lægge motor til? Mercedes har trukket sig ud af ethvert eventuelt samarbejde. Prost håbede også på Renault, men de går til Benetton og Supertec går også til Arrows. Men det lader dog til at Supertec måske vil leverer motorer til Prost - eller også bliver det højstbydende af Prost og Arrows der får det andet sæt motorer. Så der er pres på teamet på mange fronter.

Mere om Peugeots fremtid.
Prosts langsigtede plan.

BB  


Hop til top
Jean tror på stadig på point

Det har været en ren jammer at se Prost-racerne i år, og der er meget der tyder på at de allerede nu kan stemples som årets flop. Igen i år er det blevet en nitte for det franske 'dream team'. Frustrationerne over at det ikke fungerer dukker jævnligt op, men Alesi holder hovedet koldt - og i Monaco kan alt ske.

"Vi havde en meget svær begyndelse på sæsonen, men mesterskaber er meget langt og vi går nu efter point så hurtigt som muligt, før det begynder at blive rigtig svært," siger franskmanden der altid har ønsket at vinde i Monaco, hvilket nok heller ikke lykkes på søndag. Men mindre kan også gøre det. "Monaco er et af de steder hvor vi kan score point. Det er derfor vi skal påpasselige om det vi laver i kvalifikationen og i forberedelserne til løbet på søndag," forklarer han.

Dog er det ikke det vigtigste løb, som om resten af sæsonen afhænger af resultatet i Monte Carlo. "Det er en af de baner hvor det er muligt at få et godt resultat, og sådan vil det være på flere andre baner, men det er første gang hvor jeg tror det er muligt for mig at få et godt resultat."

Flere kommentarer fra Prost.

BB  


Hop til top
Sauber efter top-10

Pedro Diniz og Sauber-teamet har ikke haft det nemt i denne sæson. Flere ting er gået galt. Der skal laves flere ting inden de kan forventes at være med fremme i top-10. "Vi forsøger med nye dele og forsøger at forbedre aerodynamikken, som nok er det svageste punkt på vores racer. Raceren er dog ikke helt så ringe, men der er ting vi stadig skal have lavet før vi kan være et top-10 team," forklarer brasilianeren der endnu mangler at score point i år - Sauber har blot et enkelt som Salo sikrede sig på Imola.

Aerodynamikken er Saubers svage punkt, ifølge Diniz
Foto: Allsport

Derudover mener han at det var lidt sjovere sidste år med Alesi som holdkammerat, men at konkurrencen i år er hård. "Jeg tror vi havde det mere sjovt sidste år med Jean. Det er en stor udfordring at sætte de samme tider som han. Men Mika er en hurtig kører og han er også en udfordring," siger Diniz der allerede fire gange i år har været hurtigere end finnen i kvalifikationen.

Flere kommentarer fra Sauber.

BB  


Hop til top
Senna vil altid være kongen

Selvom Michael Schumacher jagter sin femte sejr i Monaco, og dermed udgør en trussel for Ayrton Sennas statistik i Monte Carlo, mener tyskeren selv at han under ingen omstændigheder kan påberåbe sig titlen som 'Kongen af Monte Carlo'. Seks gange vandt Senna.

Michael Schumacher fik først sin første sejr i Monte Carlo nogle uger efter Sennas tragiske død på Imola. "Senna er kongen. Det tror jeg aldrig jeg kan blive," siger han. Samtidig mener han ikke at det er muligt at sammenligne sig med Senna. "Man kan ikke sammenligne os, og man ved aldrig hvad han havde gjort i fremtiden," siger han.

Indtil videre lader det til at det ikke er godt at få pole position, da det ikke siden Ungarn 1999 er blevet omsat i sejr. "Man ved hvor mange gange sådanne statistikker er blevet brudt - før eller siden vil en vinde fra fronten," siger han.

Derudover så tror han ikke at de to andenkørere kan overses i kampen om de forreste pladser. "Jeg vil ikke udelukke Coulthard, eller min holdkammerat. Han havde et problem med raceren i dag, men jeg er sikker på at det kan blive rettet," vurderer den førende i VM. Han peger på Fisichella, Frentzen og sin broder Ralf som de mulige outsidere til en plads på podiet.

BB  


Hop til top
Button: det går godt.

Unge Button klarede sig rigtigt godt i torsdagens træningskørsler i Monaco. Han lå i lang tid på en fornem 8. bedste tid – indtil Hakkinen satte Schumacher til vægs – og med 2.1 sekunders forspring skubbede Button ned på dagens 13. bedste tid.

Dog, som Williams’ tekniske direktør Patrick Head påpeger, kunne det have gået en dek bedre, hvis ikke han var blevet fanget i tæt trafik og gule flag henimod slutningen af træningen. “Jeg er voldsomt imponeret af Buttons evne til at gøre det godt her i Monacos snævre gader. Ikke alene klarer han at holde sig fri af den meget nærværende trussel om en hurtig exit (læs: én fejl på denne bane – og du er ude), men formår også at sætte gode tider. Og det til trods for at han aldrig har kørt på denne bane før.”

Button er nu også under hårdt pres for at bevare sit sæde hos Williams, der virker meget opsatte på at få colombianeren Juan Pablo Montoya løst fra udlånet til Ganassi/Champ Car-serien i Amerika. På den anden side har man kontrakt med Button i lang tid endnu, og det mest sandsynlige er, at man så ville udlåne ham til et andet F1-team. Visse kilder anser Button for et stort naturtalent, der både klarer banen og pressen til topkarakter – og som meget nemt kunne være en fremtidig verdensmester.

“Det er en spændende bane,” siger Button. “Man får virkelig fornemmelse af hastigheden i de snævre gader. Det er helt anderledes end de normale baner. Men efterhånden bliver det det samme; du skal stadig presse dig selv til at opnå de bedste tider – hele tiden. Jeg er godt tilfreds med, hvordan det er gået indtil nu. Jeg fornemmer vi er på vej til et rigtigt godt setup. Vi havde lige lavet nogle ændringer, der føltes rigtig gode, da jeg blevet fanget af trafik – og jeg lå til en tid helt fremme, da de gule flag satte en stopper for forsøget. Så jeg er meget optimistisk med hensyn til lørdag og søndag.”

Flere kommentarer fra Williams.

GRN  


Hop til top
Schumacher - den store fodboldfan

Michael Schumacher har fodbold som sin helt store fritidsbeskæftigelse, og spiller med så vidt det er muligt i en amatørklub i Schweiz. Forud for løbsweekenden i Monaco, spillede han og flere andre Formel 1-kørere med i en velgørenhedskamp.

Der stod han i spidsen for Formel 1-kørernes hold, der for en gangs skyld fik slået Prins Alberts All-Star hold. Det skete med en 3-2 sejr hvor Giancarlo Fisichella var den eneste af de nuværende Formel 1-kørere der fik sendt bolden i nettet. "Vi vandt 3-2. Prinsens hold har ikke tabt mange gange, men nu er vi et af de hold som de har tabt til," siger tyskeren der selv havde et par forsøg på mål i sin rolle som styrende midtbanespiller.

Schumacher i fuld sving under tirsdagens fodboldkamp
Foto: Allsport

Som altid gælder det om at det skal være hyggefodbold og det blev det også. "Ingen blev skadede. Alle passede meget på og det var en god aften," siger den store fodboldfan. Men lad det være sagt med det samme - han er altså bedst i en Formel 1-racer.

BB  


Hop til top
McLaren uden problemer

Den første træningsdag i Monaco gik godt for McLaren-Mercedes. Hakkinen satte den hurtigste tid, blot 0,099 sek. hurtigere end Michael Schumacher, der ellers dominerede store dele af de to timers træning.

Hakkinen var tilfreds. "Vi havde en problemfri dag hvor vi lavede forskellige justeringer på raceren for at sikre os at vi har et godt set-up til lørdag og søndag," forklarer finnen der vandt i 1998. Han havde ikke problemer med de mange uheld der var i 'Rascasse-svinget', men bemærkede at der var flere i det sving end førhen.

Også Coulthard var tilfreds, men følte at der var mere i raceren. "En fornøjelig første dag på denne bane, som er den ultimative udfordring for en kører. Jeg fik ikke en fri omgang til sidst, hvilket var en skam fordi jeg tror jeg kunne have forbedret min tid," siger skotten der også bor i Monaco.

Dog kom han på kollisionskurs med barriererne. "Man er så tæt på barriererne som jeg ramte da jeg kørte op ad bakken, men det skete ingen skade," forklarer han. På TV-billederne så det ud til at være lidt af et koncentrationssvigt...

De to teamledere hæfter sig dels ved at dagen gik uden problemer og at der kan forventes en tæt duel i morgen lørdag.

Flere kommentarer fra McLaren.

BB  


Hop til top
Kold skulder til Wurz

Teamchefen hos Benetton gav den hårdt prøvede østrigske kører, Alexander Wurz en kold skulder da italieneren udtalte sig til pressen.

Adspurgt om Wurz havde en fremtid med Benetton var han yderst passiv og kunne ikke sige meget. "Jeg har ingen ide - det ved jeg ikke. Jeg ved faktisk ikke om han vil blive med teamet," var de få ord. Da der så direkte blev spurgt om de ville vælge at finde en anden kører var svaret blot: "Jeg har ingen ide."

Støtten fra Briatore til Wurz er ikke ret stor
Foto: Allsport

Det står i skærende kontrast til de udtalelser han kom med om Jacques Villeneuve som er en af de kørere der har været rygtedes at være på vej til teamet. Villeneuve blev rost i store vendinger - der fejlede talestrømmen ikke meget… : Alle vil have en kører som Jacques Villeneuve. At vinde løb kræver en topkører, men jeg tror ikke vi kan give ham den rigtige racer," siger Flavio Briatore for en gangs skyld lidt ydmygt. "En gut som Villeneuve fortjener et bedre team end Benetton i øjeblikket," siger han - og dermed blev der måske lukket lidt luft ud af rygteballonen omkring Villeneuves arbejdsplads i 2001.

Tilbage til den kolde skulder som Wurz har fået. Det blev yderligere understeget at østrigeren er på vej ud i kulden. "Jeg er meget glad for Giancarlo. Han havde et godt løb i Tyskland og han er motiveret," var ordene…

Hvem der skal være testkører vil han endnu ikke sætte navn på. En sidste test med Antonio Pizzonia og Giorigo Pantano vil blive kørt på Monza, hvorefter valget træffes.

Læs hele torsdagens pressemøde.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk