Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.6.2003
 En blandet fornøjelse for Ferrari i Monaco
 Button kunne have kørt
 
1.6.2003
 Montoya sejrer i Monaco
 

Hop til top3.6.2003

En blandet fornøjelse for Ferrari i Monaco

Man kan sige at det var to op og en ned for Ferrari efter søndagens Grand Prix i det mondæne Monaco. For fansene en skuffelse.

To op og en ned. Det var hvad Ferrari fik ud af det søndag eftermiddag i Monaco. Michael Schumacher forbedrede sin startposition med to placeringer, mens Rubens Barrichello gled en plads ned. Det må være skuffende for Ferrari teamet. Men mon ikke at man havde valgt en lidt forkert strategi til kvalifikationen?

Michael Schumacher var ene om at vise flaget for Ferrari. Barrichellos præstation er næsten ikke værd at skrive om. Michael Schumacher havde kvalificeret sig som nr. fem efter kvalifikationen, og Barrichello som syver. Man kan undre sig over hvad der gik galt for den ellers næsten suveræne F2003-GA. Teamet havde tilsyneladende valgt at køre kvalifikationen med en god portion benzin ombord i bilerne. Det gjorde dem selvfølgelig langsommere, men kunne have givet en fordel i et længere første stint i selve løbet. Men nogle omgange efter sikkerhedsbilen var måske med til at ødelægge den lagte strategi. Selvfølgelig kan andre faktorer også have spillet ind. Var det de rigtige dæk man havde valgt i samarbejde med Bridgestone?

Michael Schumacher:
"At gå fra femtepladsen til tredjepladsen i Monaco er rimelig godt. Jeg kunne sige at hvis ikke jeg var blevet fanget bag Trulli tidligt i løbet så kunne jeg have sluttet bedre. Men vores strategi var lagt an på at køre et langt første stint, og det betyder at jeg måtte have mere benzin i bilen og derfor lå jeg bag ham. Undervejs var der ved flere lejligheder ikke muligt at presse så meget på som jeg kunne ønske. Det virkede som om at det samlede indtryk af bilen ikke var godt nok. Jeg nød jagten i den sidste del af løbet hvor jeg virkelig prøvede at presse på. De to forreste var ret tæt på hinanden, der var en chance for at de måske kunne ødelægge det for hinanden. Vi har set det igen i denne weekend at konkurrencen er blevet meget tættere i år.

Barrichello:
"Jeg har egentlig ikke så meget at sige. Det var en skuffelse. Hver gang det var mulighed for at avancere var der for meget trafik, så jeg fik aldrig vist hvad bilen kan, for den kan meget. Det er umuligt at overhale på denne bane, så jeg kunne ikke gøre noget ved min placering."

De to ledende figurer i teamet, Ross Brawn og Jean Todt, var begge noget skuffede over resultatet, som betyder at Ferrari og kørerne blev sat lidt tilbage i de to pointsstillinger. Ross Brawn erkender dog at man nok skulle have kørt kvalifikationen på en anden måde. Jean Todt lagde mærke til at de biler som startede i de fire forreste rækker alle endte i pointene, dog ikke som i startrækkefølgen. Todt bemærker også at generelt er konkurrencen blevet tættere og mere lige. I hvert fald kan man sige at de fire top teams i år alle ligger væsentligt tættere end specielt sidste år. Men mon ikke Ferrari skal have kikket lidt på hvad der for deres del gik galt? I hvert fald siger Jean Todt at de næste uger skal gå med hårdt arbejde med at udvikle og forbedre F2003-GA yderligere.

PDL  


Hop til top
Button kunne have kørt

Jenson Button kom gruelig galt af sted under den frie træning lørdag formiddag. Han kunne dog faktisk godt have kørt.

Jenson Button kørte i den grad galt under den frie træning lørdag formiddag. Farten var omkring de 290 km/t da det gik galt. Efter ulykken blev han bragt til Princess Grace hospitalet hvor han tilbragte natten efter have været igennem en større undersøgelse. En undersøgelse som bl.a. Formel 1 lægen prof. Sid Watkins var med til. Han fik ikke direkte forbud mod at køre, men Sid Watkins anbefalede teamet ikke at lade ham køre. Et råd som teamet med det samme fulgte.

Jenson Button:
"Jeg er ikke direkte skadet. Jeg har mange smerter, men jeg er ikke så alvorlig skadet. Det eneste problem er mit knæ som ikke fungerer helt optimalt. Jeg blev slået bevidstløs da jeg kørte galt, og det var noget forfærdelig sludder jeg sagde da jeg kom til mig selv igen. Men det er meget normalt i sådan en situation. Sid tillod mig at køre, men anbefalede mig ikke at gøre det. Jeg kunne have kørt, men det er ikke sikkert at jeg ville være blevet meget ældre. På en måde er jeg lidt skuffet for jeg er kommet her for at køre."

PDL  


 

Hop til top1.6.2003

Montoya sejrer i Monaco

I et udramatisk løb vandt columbianeren Juan Pablo Montoya i dag sin karrieres anden Grand Prix sejr. Dermed blev der sat en punktum for Ferraris sejrsstime, til manges overraskelse. Kimi Raikkonen blev nr. 2 i løbet og Michael Schumacher blev nr. 3.

Det mest dramatisk øjeblik kom på første omgang da Heinz-Harald Frentzen lavede en kørerfejl i udkørslen fra swimming poolen. Med en god hamrede han ind i den modstående væg og smadrede bilens højre side, og fik på den måde sørget for at vi endnu engang fik hilst på safety-car'en.

Fra der af var det tilgengæld småt med dramatik. De fleste kørere kørte pænt rundt på banen og 13 gennemførte løbet. Selv starten havde været relativ udramatisk, med Montoyas passering af Raikkonen som det mest væsentlige. Selve overhalingen var ikke specielt spektakulær, men tilgengæld ret afgørende. Det betød at Montoya var i stand til at trække fra i forbindelse med pitstoppene.

Ralf Schumacher lavede en lille fejl ved Rascasse, men kom i gang igen, men manden på pole imponerede ikke da først løbet gik i gang. Han førte fra start til første pitstop, og fra da af var tyskeren en statisk i løbet. Det samme var Rubens Barrichello, der sluttede som nr. 8 og er meget langt fra den form han viste sidste sæson, da han flere gange var i stand til at presse Michael Schumacher.

David Coulthard havde en meget lang med Trulli, men som så ofte før i Monaco blev det aldrig til et seriøst overhalingsforsøg.

Løbet i Monaco viste at Ferrari kan slåes, uden at de nødvendigvis behøver selv at lave fejl. Og tænker man mere over det, er resultatet ikke så overraskende. I Østrig for 14 dage siden lå Montoya forrest da han måtte udgå med en defekt motor, mens Raikkonen blev to'er efter Michael Schumacher, på trods af problemer med bilen. Så allerede der kunne man se, at Ferrari i år ikke er uovervindelige, selvom det måske nok stadig er den bedste bil.

Selvom der manglede fundemental dramatik i løbet, sluttede løbet alligevel spændende med en Raikkonen lige i bagdelen på Montoya, mens Michael Schumacher hastigt halede ind på de to. I Monaco mangler der åbenlyse overhalingsmuligheder, og det er det faktum der til sidst reddede sejren i land for Montoya.

Status efter Monaco er at vi nu har haft fem forskellige vindrere i 2003, i fire forskellige biler. Raikkonen fører nu VM med fire point foran Michael Schumacher. Mine damer og herrer - vi befinder os stadig midt i en af de mest spændende Formel 1 sæsoner i mange mange år.

Tiderne fra løbet

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk