Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.6.1999
 2. dag på Silverstone
 Hill slutter efter Silverstone
 Barrichello og Ferrari?
 
29.6.1999
 Silverstone - test
 Sauber fortsætter med Ferrari
 Verstappen tester for Jordan
 Hill stopper
 Ford vil have Hakkinen
 

Hop til top30.6.1999

2. dag på Silverstone

På den anden dag af forspillet til det britiske grand prix var det Mika Hakkinen der satte den hurtigste tid - foran dagens overraskelse, Jacques Villeneuve. Michael Schumacher der i går var den hurtigste var i dag placeret længere tilbage. Tyskeren kørte en tid der var dårligere end den han kørte i går. Ferrari koncentrere sig i dag om at få testet deres nye 048B-motor. Jos Verstappen og Shinji Nakano fik heller ikke i dag sat nogle rigtig gode tider. I morgen overtager Frentzen og Hill de to racere.

Her er tiderne fra testen den 30. juni på Silverstone:

KørerTeamBedste tid
Mika HakkinenMcLaren1:25,938
Jacques VilleneuveBAR1:26,102
Rubens BarrichelloStewart1:26,666
David CoulthardMcLaren1:26,679
Giancarlo FisichellaBenetton1:26,829
Michael SchumacherFerrari1:27,141
Alexander WurzBenetton1:27,188
Eddie IrvineFerrari1:27,243
Pedro de la RosaArrows1:27,528
Jarno TrulliProstBB  


Hop til top
Hill slutter efter Silverstone

Så blev der lukket for alle spekulationerne: Silverstone bliver det sidst løb for Damon Hill. Dermed indfrier han det store ønske hos de mange britiske fans om at han i det mindste slutter på hjemmebane. Det var teamchef Eddie Jordan der i dag kunne fortælle at Silverstone bliver det sidste løb for den tidligere verdensmester. "Jeg er glad for at give Damon denne lejlighed foran vores sponsorer og fans som har støttet hans flotte karriere," siger Eddie Jordan. Det skulle især være Benson & Hedges der var meget ivrige efter at Hill tager endnu et løb - de har trods alt lagt mange millioner på bordet for blandt andet at have deres mærker på Hill racer og køredragt (også selvom de jo slet ikke må reklamere under Benson & Hedges...) Hill havde allerede inden det franske grand prix annonceret at efter denne sæson var det slut, men den et skuffende løb for Hill i Frankrig slog for alvor hovedet på sømmet og derfor var det ikke sikkert at han ville stille op til det britiske grand prix. Men efter et par dages overvejelser har Hill besluttet at tage endnu et løb og han vil derfor vende tilbage til teamet og fortsætte Jordan-teamets test de kommende dage på Silverstone.

Damon Hill kvalificerede sig for første gang til et Formel 1-løb netop på Silverstone da han kørte for Brabham i 1992 - teamet der på det tidspunkt var helt nede på bunden af Formel 1. Damon fik sin racer igennem løbet og sluttede som nummer 16. Hvad der ikke lykkedes for faderen fik Damon dog hevet hjem - en sejr på hjemmebanen. I 1994 vandt han på Silverstone - et dramatisk løb der også havde sine kontroverser! Om Damon kan motiveres til endnu en topplacering er nok meget svært - men der er ingen tvivl om at overskrifterne nok skal blive domineret af Hills farvel til Formel 1.

Hvem der kommer til at erstatte Hill er fortsat ikke afklaret, men Jos Verstappen ser ud til at være favorit, men også Mika Salo ser ud til at være et godt bud - i det mindste for resten af sæsonen. Umiddelbart har Verstappen ikke rigtig imponeret i de to dage han har testet for teamet. Mange emner er fortsat med i kampen om pladsen til næste år - og med Jordan som det 3. bedste team i Formel 1 er det ikke helt uinteressant for en kører at komme til teamet...

BB  


Hop til top
Barrichello og Ferrari?

Ifølge kilder meget tæt på Ferrari, er Rubens Barrichello meget tæt på at skrive kontrakt med Ferrari for 2000 sæsonen. Beslutningen er nu helt op til Rubens og han skulle have udtalt at han har fået et godt tilbud fra Ferrari, Stewart og McLaren i den forgangende weekend, og at han vil vælge det team med den bedste vinder chance. Rubens har allerede været kontaktet af Jean Todt i 1995, men af uforklarlige årsager , valgte Todt, Irvine i stedet for.

Ifølge kilder tæt på Ferrari og en journalist på "Gazzetta dello Sport" er der lavet en aftale mellem Barrichello og Scuderia Ferrari, og at det er en del af en byttehandel, som gør at Eddie Irvine kommer til at køre for Stewart i år 2000.

HVJ  


 

Hop til top29.6.1999

Silverstone - test

Så er der igen Formel 1 og som sædvanlig varmes der op til det forstående britiske grand prix. 8 teams var til start på den første dag på Silverstone hvor Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid foran David Coulthard i McLaren. På de følgende pladser lå de to Stewart-racere - dog over et sekund efter Schumacher. Samtidig havde Jordan også mulighed for at se hvad Jos Verstappen og Shinji Nakano var værd - men selv om det er længe siden de har kørt en Formel 1-racer satte de ikke særlig gode tider, og var derfor ikke særlig overbevisende. Testens første dag startede ellers i regnvejr - og derfor var der mulighed for at få testet regnvejrsdækkene - senere på eftermiddagen tørrede banen ud og det blev muligt at køre på de almindelige dæk.

Her er tiderne fra Silverstone, tirsdag den 29. juni 1999:

Kører TeamBedste tidOmg.
Michael SchumacherFerrari1:26,90283
David CoulthardMcLaren1:27,31073
Rubens BarrichelloStewart1:27,90559
Johnny HerbertStewart1:28,29646
Giancarlo FisichellaBenetton1:28,61948
Jean AlesiSauber1:28,86337
Alexander WurzBenetton1:29,118BB  


Hop til top
Sauber fortsætter med Ferrari

Det schweiziske Sauber-team vil i den kommende sæson også anvende Ferraris gamle motorer - dem der er kaldt under pseudonymet Petronas. Der har ellers været rygter om at Toyota var på vej i Formel 1 sammen med netop Sauber, men det bliver altså ikke fra den kommende sæson. Men forhandlingerne om et samarbejde fra år 2001 mellem de to parter fortsætter - og dermed får Toyota også tid til at få stablet et team på benene. Saubers kontrakt med Ferrari om motorer til den kommende sæson kommer til at koste Peter Sauber og co. cirka 130 til 140 millioner kroner.
BB  


Hop til top
Verstappen tester for Jordan

Jos Verstappen er inde i billedet, som afløser for Hill. Jordan har netop meddelt at både Shinji Nakano og Jos Verstappen vil køre for Jordan i den kommende uges test på Silverstone. Jordan udtaler i en officiel meddelelse at Nakano og Verstappen vil deltage i de første to dages test, som starter i dag, mens teamets to køre vil afslutte testen torsdag og fredag. Damon Hill blev ikke nævnt i den forbindelse. Verstappen har ikke tidligere testet for Jordan og det kunne indikere at han er inde i billedet som Hills afløser. Jordan ønsker at bruge Silverstonetesten til at styrke sit forhold til Honda. Honda vil i 2000 forsyne BAR med sine fabriksmotorer, mens Jordan må 'nøjes' med semi-udgaven fra Mugen-Honda. Ved at lade to af Hondas favoritter, Verstappen som har fabrikskontrakt med Honda og Nakano, som også har tætte forbindelser til Honda teste forsøger Jordan at opnå de samme vilkår som BAR. Sejren i Frankrig vurderes også at have styrket Jordans muligheder. Listen af mulige kandidator, som kan tænkes at afløse Hill er efterhånden lang: Salo, Nakano, Verstappen, Mark Webber og Jan Magnussen har hidtil været nævnt. Det bliver mere end spændende, hvem Eddie Jordan i den sidste ende foretrækker.
(TK)
AN  


Hop til top
Hill stopper

Kilder hos en af Jordan's største sponsors oplyste mandag aften, at Damon Hill har besluttet at stoppe med øjeblikkelig virkning. I følge disse kilder har Hill meddelt sin beslutning til Jordan teamet og til nogle af holdets vigtigste sponsorer, men det er fortsat uvist hvornår Hill offentligt vil annoncere sin beslutning.

Hill's beslutning kommer ikke som en stor overraskelse efter de kommentarer han kom med ovenpå hans uheldige oplevelser i det Franske Grand Prix. Umiddelbart efter han havde parkeret Jordan raceren fortalte Hill journalister at, "dette meget vel har været mit sidste løb".

Yderligere spekulationer om at Hill burde afslutte sin flotte karriere på Silverstone om fjorten dage, blev mere eller mindre afvist af Hill, da han mandag udtalte: "Jeg ville gerne afslutte med en god præstation på Silverstone, men spørgsmålet er om jeg kan. I øjeblikket ved jeg ikke hvad jeg skal. Jeg vil ikke køre på Silverstone alene af hensyn til mine fans. Jeg bliver nødt til at tænke på mig selv og min familie før jeg tænker på mine fans".

"Jeg sætter pris på den støtte jeg har fået fra mine fans og jeg er glad for at der på Silverstone er menesker, aom ønsker at se mig køre. Men disse fans vil også erkende, at de ikke ønsker at se mig tøffe rundt bagest i feltet. Det ville være for meget at forlange. Det vil jeg ikke stå model til."

Det Franske Grand Prix var Damon Hill's 107. grand prix start. I de syv sæsoner han kørte vandt Hill et verdensmesterskab (1996) og vandt 22 sejr. Hill tog også 20 pole positions, 42 podium placeringer og i 19 løb kørte han hurtigste omgang . Han vil sandsynligvis, også i lang tid fremover, forblive en af de mest succesfulde Britiske formel 1 kørere i historien.
(TK)

AN  


Hop til top
Ford vil have Hakkinen

Efter at Ford har haft den store tegnedreng fremme for at købe Stewart har de også haft mulighed for at overveje hvordan de bliver endnu bedre i fremtiden. Ford går i stadig stigende grad efter at få den første sejr siden 1994 og efter en meget overbevisende første halvdel af denne sæson har Stewart etableret sig som et af de fire/fem bedste teams - og det var også tydeligt under det franske grand prix at Stewart-Ford'en på gode dage kan matche de andre racere. Men det er sejre og VM-titler der tæller og dertil må der satses højt: Nu vil et tysk blad vide at Ford går efter VM i år 2000 - og for at det kan lade sig gøre skal man have en verdensmester og det er her Mika Hakkinen kommer ind i billedet. Men hans manager, Keke Rosberg vil slet ikke kommentere dette rygte og siger at det er alt for tidligt at begynde med de mange rygter om køreskifte... Under alle omstændigheder kan Mika Hakkinen være fristet af at få en bedre løn. På nuværende tidspunkt tjener kørere som Eddie Irvine og Jean Alesi langt mere end Hakkinen og dermed er Hakkinen helt sikker på endnu en titel: den dårligst betalte verdensmester i dette årti!

Hakkinen kunne blive fristet til at gå til Ford - og tjene lidt mere!

Så for Hakkinen vil en fed hyre hos McLaren ikke være helt så ringe endda. Samtidig kan han også være med til at vise at det ikke kun er raceren der gør det, men at han også kan køre hurtigt i en anden racer - og med Fords vilje og store engagement i Formel 1 må sejrene komme meget snart! Hakkinen til Ford? Det må være svært at vælge mellem penge og ambitionerne! Måske kan han få begge hos Ford?

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk