Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.6.2000
 Toyota debuterer i 2002
 Teknisk uheld
 Endelig bid i Jaguaren
 Saubers bedste resultat i år
 Hakkinen - Godt det er forbi
 Update på Ralfs uheld
 Frentzen skælder ud
 Skilsmisse i Prost teamet?
 Williams forklarer om ny vinge
 Ralf med i Canada
 Er det snart slut med Hockenheim?
 Grunden til Schumachers exit
 Ralf slipper billigt fra uheld
 Jordan nyheder - Lørdag
 Bøder i Monaco
 Dramatisk sejr til Coulthard
 Test på Monza i næste uge
 
3.6.2000
 Trulli i drømmeland
 Hakkinen afværgede katastrofe
 Eddie Jordan - Nu er Trulli helt inde
 Coulthard noget skuffet
 Trulli har de bedste odds
 Det amerikanske GP
 Et arabisk GP
 Projekt Vector - Canadisk F1 team på vej
 Schumacher yderst tilfreds
 Skuffelse hos BMW
 Dennis - Ferraris strategi preller af
 Supertec til 3 teams næste år?
 Ferrari nyheder - fredag
 

Hop til top4.6.2000

Toyota debuterer i 2002

Toyota har nu bekræftet, at de først vil debutere i F1 i 2002 efter et ekstensivt testprogram. Den japanske bilgigants svenske præsident Ove Anderson har i magasinet Autosport udtalt:
"Vi håber, at have den første bil kørende tidligt næste år - måske i februar eller marts. 2001 vil blive brugt til et test- og udviklingsprogram. Vi vil ikke deltage i løb før i 2002."

Med beslutningen mister Toyota 96 millioner af det 400 millioner store depositum, som teamet har lagt hos FIA, for at kunne deltage fra næste år. Dette depositum blev netop indført af FIA for at undgå bilfabrikanter, der lagde billet ind på deltagelse for bagefter at ombestemme sig.

Toyota har desuden allieret sig med Yamaha, for at gøre gavn af erfaringerne, de har gjort med motorudvikling. Om ikke andet, kan de vel altid bruge Yamahas dårlige erfaringer til et eller andet...

Den 30-årige skotte Allan McNish er blevet ansat som testkører. McNish kørte sidste års Toyota i Le Mans, og er i årets udgave af Le Mans holdkammerat med Tom Kristensen hos AUDI. Det menes desuden, at Toyota meget gerne vil have Champ Car-mesteren Montoya til at køre deres bil. Det bliver dog svært, da Williams har kontrakt med Montoya, som i øjeblikket kører for Ganassi-teamet i Champ Car-serien - netop med Toyota-motorer.

Det rygtes, at Toyotas forsinkelse skyldes store problemer med at tiltrække nøgle-medarbejdere, fordi holdet har lagt sit F1-hovedkontor i Köln. Desuden har præsidenten Ove Anderson været udsat for en del kritik for at have hyret designer Andre de Cortanze til at tegne Toyotas debuterende racer. Cortanze har hovedsageligt stået for Peugeots og Toyotas Le Mans-racere, og mange mener, at han ikke er erfaren nok. Men Anderson afviser både kritikken af Cortanze, og at Toyota er ved at komme bagud i deres forberedelser pga. medarbejdermangel.:

"[...] der er ingen problemer med holdet eller dets medarbejdere. [Cortanze] kom til vores Le Mans-program fra Ligier F1-teamet. Jeg har fuld tillid til Andre, ellers ville jeg ikke have ansat ham."

Nu må vi se, hvordan det går Toyota i deres bestræbelser på at gøre det godt i debutsæsonen. Faktum er, at holdet bliver udsat for meget hård konkurrence, og Toyota har på det seneste undervurderet deres konkurrenter. Således blev alle sejl sat til i sidste års Le Mans, hvor alle regnede med en sejr, men i iveren havde man undervurderet BMW. Og konkurrencen i F1 er hårdere end noget andet sted i motorsport. Det hjælper ikke altid med penge. Spørg blot Craig Pollock...

ISH  


Hop til top
Teknisk uheld

Teknisk uheld - vi beklager... Hovsa! Der gik vist lidt panik i det fine computerudstyr der skal sørge for at de 22 kørere kommer rigtigt afsted når starten til grand prix'et skulle gå. Det viser sig nemlig nu at det var en procedurefejl der gjorde at løbet måtte startes igen.

Som det var tydeligt for alle TV-seere, var det røde flag allerede på banen inden at Jenson Button gjorde brug af sin manglende rutine til at påkøre Pedro de la Rosa, og omdanne Loews-svinget til en af verdens dyreste parkeringspladser... Det var nemlig en fejl i computeren der styrer og sørger for starten, som gjorde at starten måtte tage os...

Teknisk uheld - det skal der vist ikke ske for mange af. De var så denne gang heldige at det så var meget praktisk at forvarsle et rødt flag, for det var nok kommet ud under alle omstændigheder efter balladen i Loews...

BB  


Hop til top
Endelig bid i Jaguaren

Det har været en meget tynd sæson for Jaguar efter at de er kommet ind i Formel 1. Men endelig har de fået hul på bylden med at score point. Selvom det selvfølgelig var lidt heldigt, så fortsætter Jaguar/Stewart trenden - det er i Monaco at de første point kommer i hus.

Eddie Irvine holdt for en gangs skyld hele vejen hjem og sikrede sig 4. pladsen. "Vi behøvede virkelig disse point," siger Jackie Stewart der tidligere har haft stor succes på banen. Og måske gav de råd som skotten havde givet ireren til at finde lidt mere tid på banen.

Endelig... Point til Jaguar
Foto: Allsport

Jackie Stewart erkender at pointene falder på et tørt sted. "Det har været en meget svær start på sæsonen. Det er et udholdenhedsløb og vi kom igennem. Eddie kom i mål og gav os disse point," siger en jublende Jackie Stewart, der ellers ikke længere er frontfigur for det nye ærkebritiske team. Det var også i Monaco at Stewart - da det var nævnt under det navn - sikrede sig de første point i 1997. Dengang endte Barrichello dog på podiet, men indtil videre kan mindre også gøre det for Irvine og co.

Der var ellers ikke meget der tydede på at der ville ske noget for teamet efter gårsdagens kvalifikation. "Jeg havde store forventninger til dagen, men det virkede ikke," fortalte en skuffet Irvine i går. Men i dag gik det meget bedre - dog kunne teamet se at Herbert igen havde et off-løb, selvom Herbert faktisk fik en bedre start end Irvine og lå bedst til - så gik der vist noget galt med et pitstop hvor der gik mere end kludder i slangerne i Jaguars garage… Herberts sæde er ikke blevet meget køligere, selvom han i dette løb var lidt tættere på Irvine.

BB  


Hop til top
Saubers bedste resultat i år

Mika Salo sikrede sig 5. pladsen og to vigtige point, som kan komme til at betyde meget for Sauber-teamet, som ikke har haft det nemt. Det var næsten helt logisk at det var Mika Salo der stod bag denne bedrift, da han altid har kørt meget godt i Monte Carlos snævre gader. "Jeg har altid haft gode løb i Monaco, og i dag var det ingen undtagelse," siger en glad Salo efter løbet.

En af de overlevende i Monaco - Salo på en 5. plads

Hans 5. plads var på de sidste omgange i fare - men Salo ville helt sikkert ikke lade rivalen fra hjemlandet kommet forbi. "Jeg vidste selvfølgelig godt at Mika Hakkinen hentede ind, men jeg kan sige at der ikke var nogen der skulle forbi mig i de sidste omgange! Jeg vidste at han ville finde det meget svært at overhale her, men jeg sikrede mig en ekstra gang ved ikke at give det mindste hul eller fejl," siger Salo der dermed har scoret tre point i år.

Derimod var det skuffende for Diniz, men han havde flere problemer. "I den første start var der intet jeg kunne gøre for at undgå at støde let ind i bagenden på Jenson Button i Loews," forklarer han om parkeringspladsen der udviklede sig i Loews. På et område kunne Diniz dog vinde - han var den hurtigste til at komme tilbage til pitten… Men det nyttede ikke så meget. "Reserveraceren var god i løbet, men uheldigvis ramte jeg en barriere i St. Devote på 31. omgang. Vi undersøger stadig hvorfor," forklarer han - og jeg tør godt give et forslag: hvad med en regulær kørerfejl, Pedro…

Flere kommentarer til Salos 5. plads.

BB  


Hop til top
Hakkinen - Godt det er forbi

Monacos grand prix blev et stort mareridt for Mika Hakkinen - en meget besværlig kvalifikation hvor han var tæt på at ryge helt igennem, blev til sidste vendt til en 5. plads, der selvfølgelig ikke var meget bevendt.

Men mareridtet sluttede ikke med det. Finnen havde også problemer i løbet, og faldt tilbage på en 6. plads - og mistede dermed chancen for at tage et ordentlig indhug i Michael Schumachers føring i VM. "Lad os sige det på denne måde - jeg er glad for at det er forbi," siger en lettet Hakkinen. Det var problemer med bremsen der gjorde at han måtte en tur i pitten for at få tjekket raceren. "Jeg kørte rundt på femtepladsen og var ret tilfreds med det, og ventede på det rette øjeblik til at overhale. Så da jeg kørte ind i et sving virkede bremsen ikke," siger Hakkinen om den uheldige oplevelse at blive svigtet af bremserne.

Dog reddede han sig rundt og kom i pit hvor det blev løst, men der var hans rolle i løbet udspillet. Han holdt dog stadig på selvom han var langt efter, og da flere kørere raslede ind i barrieren i St. Devote kunne han til sidst sikre sig 1 point for 6. pladsen - men i forhold til at det kunne have være blevet til 6 point for andenpladsen, så var det ikke optimalt - der er fortsat langt op til Schumacher, og finnen skal været meget glad for at Michael Schumacher ikke sikrede sig alle ti point for sejren - så havde mareridtet været fuldendt.

Flere kommentarer fra McLaren.

BB  


Hop til top
Update på Ralfs uheld

Et 7cm langt ar er det minde Ralf Schumacher får fra Monacos GP 2000. Det kunne ordnes med tre sting på Princess Grace Hospital i Monte Carlo, hvor han blev bragt til efter uheldet i St. Devote, da han udgik fra en fjerdeplads. "Jeg ved faktisk ikke hvor skaden kommer fra. Efter at jeg ramte barrieren hoppede jeg ud og kiggede ikke på den beskadigede vogn og derfor opdagende jeg ikke at min ben var skadet,” siger Schumacher. ”Jeg røg af banen, da jeg kom til svinget. Hakkinen var på vej ud af pitten og da jeg bevægede mig over i venstre side af banen for at overhale ham var linien snavset og jeg kunne ikke bremse tilstrækkeligt.”


Her er Ralf Schumacher på vej ud af tunellen, inden han kørte galt og flængede sit ben.
Foto: Allsport

Om skaden er alvorlig nok til at holde ham fra at deltage i det canadiske GP om to uger er dog endnu ikke til at sige. "Jeg håber han kommer sig snart,” siger dr. Mario Theissen, der leder BMW motorsportsafdeling. "Det var en skam, fordi han begyndte virkelig godt og kom op på fjerdepladsen var på vej mod en podieplads.”

CBA  


Hop til top
Frentzen skælder ud

Inden dagens løb var Heinz-Harald Frentzen ude med løftede pegefingre efter Eddie Irvine. Jaguar-køreren skulle ifølge Frentzen have ødelagt hans egne og Jordan-kollegaen Jarno Trullis chancer for at forbedre deres kvalifikationsresultater. Tyskeren var fanget bag Irvine på en hurtig omgang i slutningen af tidskørslen, en omgang, der kunne have sikret ham pole, mener Frentzen. "Endnu engang var Eddie Irvine, der blokerede for mig med vilje. Det er den anden uretfærdige handling inden for bare to uger. Vi må passe meget på med den slags, fordi det at køre langsomt gennem tunnelen, hvor man knapt kan se noget, kan være meget farligt." Senere sagde han: "Jeg var irriteret over Eddie Irvines usportslige opførsel. Han burde være erfaren nok til ikke sænke farten til 48km i tunnelen når hans bil tydeligvis har mekaniske problemer og han intet kan vinde ved at forsætte på race linien. Det bringer ikke alene andre kørere i fare, men ødelagde også den sidste kvalifikationsforsøg for Jarno og mig."

Eddie Irvine har aldrig været beskyldt for at være mundlam og anklageren fik hurtigt svar på tiltale: "Hvad tror Frentzen jeg er? Jeg er ikke en helikopter," gør ireren opmærksom på. "Jeg kan ikke bare forsvinde." Og det må selv Frentzen vel give Irvine ret i.

CBA  


Hop til top
Skilsmisse i Prost teamet?

Hvor er Alan Jenkins? Det er der spurgt om mange gange i det glamourøse Monaco. Selvom Prost teamet officielt siger, at teamets tekniske direktør, Alan Jenkins, ikke har sagt op, så forlyder det, at Jenkins har forladt teamet - fordi han er blevet fyret.

Ifølge ikke officielle kilder, har der igennem længere tid været, det man kalder, visse uoverensstemmelser mellem Alan Jenkins, og nogle af medarbejderne i designgruppen i teamet. Og ifølge disse kilder, skulle Alain Prost være konfronteret med problemet med et krav om, at enten forlod Alan Jenkins teamet, eller også gjorde den gruppe som har beklaget sig.

Jenkins kom til Prost teamet for ca. 1½ år siden, og er ansvarlig for dette års endnu temmelig problemfyldte bil. Jenkins som ikke taler fransk, og som foretrækker engelsk, har åbenbart ophidset sine franske medarbejdere så meget med sin holdning, at de føler, at han også har beskyldt dem for at være for franske. Han er også blevet gjort til syndebuk for den problemfyldte bil, som faktisk er ved at blive bedre og bedre.

Hverken Alan Jenkins eller Alain Prost har be- eller afkræftet rygterne.

PDL  


Hop til top
Williams forklarer om ny vinge

I Monaco handler det om downforce, downforce og ikke mindst downforce. Derfor forsøgte Williams sig med en ny vinge der var placeret over raceren. Dermed genoptog de lidt af den teknik som McLaren forsøgte sig med i 1995 - dog uden den store succes.

Teamet forsøgte sig med dem allerede i Nogaro, hvilket Dickie Standford afslørede. "Tror det eller lade være - men de virker," forklare han. "Vi testede dem på Nogaro og vi satte dem på og tog dem af, forsøgte med en vinge uden den anden og fandt ud at det gjorde en forskel," siger Standford om den vinge der var placeret øverst plus de vinger der yderligere var sat på siden af racerne.

Bemærk vingen over raceren - samt de to småvinger over sidekasserne
Foto: Allsport

I løbet nåede det dog ikke at give dem resultater, da begge kørere udgik af løbet. Men ekstravinger er altså stadig hot i Formel 1.

BB  


Hop til top
Ralf med i Canada

Alle spekulationer om Ralf Schumacher og resten af sæsonen er blevet manet til jorden - hverken Bruno Junqueira eller nogen anden kommer til at overtages tyskeren sæde.

Det har Gerhard Berger, BMWs motorsportschef bekræftet, men har ikke yderligere detaljer for hvordan det går for den uheldige tysker. "Han har dog fået nogle snitsår efter at have været kørt ind i muren, men mere ved jeg ikke," siger Berger.

Derudover ved han ikke præcist hvad der skete, og de har ikke talt sammen ved uheldet. "Men han kom lidt for langt ud og fik noget skidt på dækkene, og kurede derfor i muren," forklarer Gerhard Berger, der igen i dette løb måtte se begge racere udgå.

BB  


Hop til top
Er det snart slut med Hockenheim?

2001 er måske det sidste løb på Hockenheim. Løbs promotoren (Meyer) for løbene på Hockenheim indrømmer, at det hele kan ende efter næste års løb, eller ihverttilfælde efter løbet i 2002 når kontrakten udløber med FIA . Ifølge Meyer er der ikke nok sæder og andre faciliteter til at tjene penge nok til løbet. Mange af faciliteterne er gamle og trænger hårdt til modernisering.

"Selve byen er for lille, den har ikke penge nok til at holde et Grand Prix. Her i Hockenheim ser du ikke lokale politikere ved selve løbet, og de bakker heller ikke op om løbet som de gør ved løbet på Nurburgring." siger Meyer.

Ifølge Meyer er det bedste alternativ til det Tyske Grand Prix, Lausitzring som ligger i nærheden af Berlin. Banen vil være færdig til august i år, og der vil også være inkluderet en oval bane.

BKP  


Hop til top
Grunden til Schumachers exit

Michael Schumacher udgik af Monacos grand prix da det viste sig at en af bærearmene ved venstre baghjul blev bøjet på grund af et problem med udstødningen.

Dermed er der alene tale om et teknisk problem. "Vi havde et problem med udstødningen, hvor et at rørene gik i stykker og det ødelagde ophænget," forklarer tyskeren der først kunne opdage det på start/mål-langsiden og dermed ikke kunne dykke direkte ind i pitten for at få det tjekket.

Men Ross Brawn og mekanikerne kunne ikke udbedre skaden og dermed måtte han udgå mens han faktisk var suverænt på vej til sin 5. sejr i Monte Carlos gader, men det må udsættes.

BB  


Hop til top
Ralf slipper billigt fra uheld

Ralf Schumacher stod for det mest dramatisk uheld, da han cirka midtvejs i løbet kørte af i St. Devote. De skete efter at Mika Hakkinen kom ud af pitten, og ifølge Patrick Head kom Ralf lidt for langt væk fra ideallinien og fik derfor ikke ramt nedbremsninspunktet godt nok. Mika Hakkinen kan dog ikke gøre meget ved uheldet, som han ikke var direkte skyld i.

Heldigvis er det ikke en Ralfs tur til at stå udenfor, men det kunne have blevet meget alvorligt. På TV-billederne kunne det ses at Ralf havde slået venstre ankel og at der kom blod ud. Michael Schumacher var efter løbet meget knuget og trist, men kunne fortælle at der ikke er sket noget alvorligt. "Han har et ret dybt sår i hans ben, men det er ikke mere end det. Han skal syes, men intet er brækket og der er ingen andre problemer," rapporterer storebroder Michael på en dag der slet ikke var Schumachernes dag.

BB  


Hop til top
Jordan nyheder - Lørdag

Jordan vil i den kommende uge komme med en annoncering.

Der har længe været rygter i paddocken om at Jordan vil komme med en vigtigt meddelelse. Desværre siger rygterne ikke hvad det er de vil annoncere. Men alle forventer at Jordan vil offentliggøre en ny stor sponsor, eller en ny motoraftale for 2001 sæsonen. Måske er det en ny kører til næste sæson. Vi må vente med tålmodighed.

BKP  


Hop til top
Bøder i Monaco

Selv om man mangler at køre selve løbet, så er der delt bøder ud. FIA har givet 3 kørere bøder for at køre for stærkt i pitten.

Pedro de la Rosa har fået en bøde på 500$. Michael Schumacher har fået en bøde på 750$, og til sidst har Ricardo Zonta fået en bøde på 1500$. Det er den anden bøde Ricardo Zonta har fået i år for at køre for stærkt i pitten.

BKP  


Hop til top
Dramatisk sejr til Coulthard

Det blev et hektisk og dramatisk Formel 1-løb i Monaco. Selvom der var lange faser uden drama, begyndte der cirka halvvejs i løbet at ske ting og sager som vendte op og ned på resultatet af løbet.

Men inden da måtte der to forsøg til at starte første gang, da Alexander Wurz stoppede startproceduren efter en teknisk defekt. Da starten endelig gik, tog Schumacher uden problemer fronten foran Trulli der leverede en noget defensiv start. Men løbet blev stoppet tidligt - inden at der opstod kaos i Loews-svinget, hvor Button påkørte de la Rosa, og dermed skabte en parkeringsplads for flere kørere. Hvad der var bevæggrunden er ikke kendt - men meget indikerer at det var en procedurefejl ved starten.

Schumacher tog begge starter uden problemer
Foto: Allsport

Den anden start gik rent og derefter kørte løbet sin gang - alle holdt deres pladser. Men omkring 37. omgang får Hakkinen et problem og det blev starten på flere tekniske problemer og forskydninger. Finnen lister tilbage til pitten og kommer tilbage, men er håbløst efter. Stort set samtidig får Jarno Trulli, der ellers holdt en flot 2. plads foran Coulthard, et teknisk problem og udgår. For at det så ikke skal være nok, så kører Ralf Schumacher alt for hurtigt ned mod St. Devote og kører muren. Desværre ser det ud til at tyskeren har fået en mere alvorlig skade omkring ankelen.

Michael Schumacher? Ja, han kørte sit eget løb helt i front og var aldrig truet i spidsen. Men hvor tyskeren har haft en racer der ikke har haft tekniske problemer ramte de for første gang i år tyskerens Ferrari. Venstre baghjulsophæng brød sammen ved langsiden. Hvorvidt tyskeren har ramt muren er usagt, men det kan meget vel have været sket, eftersom venstre del af raceren kommer tæt på muren ved det sidste sving før start/mål-langsiden.

Dermed var David Coulthard i front foran Frentzen og Rubens Barrichello der havde kørt et meget defensivt løb. Fisichella kørte sig også op og lå nummer 4 foran Irvine - der endelig var på vej til at score Jaguars første point. Sidst i løbet udviklede der sig en duel mellem to gange Mika - Salo foran Hakkinen, men den finske verdensmester måtte trække sig til sidst.

Men Frentzen leverede også en sjælden kørerfejl - han kører ind i muren i St. Devote og dermed var endnu en kører udgået efter at have været i kontakt med muren i Monaco.

Sejr til David Coulthard, hans anden i år, og dermed lader han til at være McLarens bedste bud på en udfordrer til Schumachers føring i VM. Andenplads til Barrichello foran Giancarlo Fisichella, der gerne ville på podiet - og det lykkedes jo. Irvine sikrede sig 3 vigtige point til Jaguar, mens Salo sikrede sig Saubers bedste resultat med en 5. plads. Mika Hakkinen viste at det altid kan betale sig at cirkulere med i løbet, selvom der er tekniske problemer. Det blev til en 6. plads og et point - men i forhold til Schumacher føring i VM er det marginalt hvad det betyder… Resultatet af Monacos grand prix.

En flot sejr til Coulthard, mens konkurrenterne udgik
Foto: Allsport
.

Dermed har Schumacher fortsat 46 point mens David Coulthard har 34 point - og så 'kun' er 12 point efter tyskeren i VM-stillingen. Hakkinen har 29 point, men missede en stor chance for at køre sig tættere på endnu et VM med tekniske problemer og en dårlig kvalifikation.

Ikke for at genere de to kommentatorer på DR, men så var der lige lidt for mange kiks i kommentatorboksen. Barrichello overhalede altså ikke Fisichella sådan som de ellers fablede om - men der er jo også varmt i kommentatorboksen

BB  


Hop til top
Test på Monza i næste uge

McLaren og Ferrari vil sammen med alle de andre teams, deltage i en 3 dages dæktest på Monza fra den 6. juni til den 8. juni.

De respektive teams skal teste et nyt dæk som er lavet af noget overordentligt fint gummi, specielt fremstillet til 3 baner. De 3 baner er Hockenheim, Circuit de Spa Francorchamps og Monzabanen. Banerne har det tilfælles at det er højhastighedsbaner.

Kørerne får også mulighed for at teste et helt nyt dæk med fem riller i. Det skulle være fremstillet til at køre i både tørvejr og regnvejr.

BKP  


 

Hop til top3.6.2000

Trulli i drømmeland

Jarno Trulli slår helt igennem i denne weekend og han starter som nummer to i det sværeste løb i kalenderen og hvor det er vigtigt at kvalificere sig godt. "Det er godt for mig, da jeg slet ikke forventede det," siger en lykkelig Trulli der er kommet til Jordan i denne sæson. "Jeg kæmpede virkelig i torsdags og det er kun takket være hårdt arbejde af mekanikerne og ingeniørerne at vi er så forskellige," siger italieneren rosende.

Hans valg af Jordan ser også ud til at give bonus. "Jeg ønskede at være i et team med britisk disciplin som gør fremskridt og kommer i gang med tingene. Jeg er ikke den typiske italiener. Jeg ser livet mere lige på end nogen andre, og jeg kan endda ikke lide fodbold," forklarer Trulli. Den sidste kommentar er lidt underlig, da han ellers spillede meget godt ned da Formel 1-kørerne spillede hyggebold med Prins Alberts dreamteam…

Der kommer også ros til Alain Prost som gav ham oplæring i Formel 1. "Han var en stor hjælp for mig som en kører og jeg skylder ham meget. Han hjalp mig virkelig gennem det hele," forklarer italieneren der inden tiden hos Prost startede hos upåagtede Minardi.

Trulli sluttede sidste år som nummer to - men mangler fortsat at bestige det øverste trin på podiet.

Flere kommentarer fra Jordan-lejren.

BB  


Hop til top
Hakkinen afværgede katastrofe

'Femtepladsen er ikke helt dårlig' - det er ordene fra Mika Hakkinen. Og det er nye toner for en kører der ellers er vant til at køre sig helt frem. Men det blev blot til en 5. plads, og dermed bliver det meget svært at gentage sejren fra 1998. I de sidste minutter kørte finnen sig op fra en kedelig og katastrofal 17. plads, fordi han gentagende gange løb ind i trafik eller gule flag.

"Jeg er faktisk lettet," kunne finnen sige efter en hektisk kvalifikation, hvor finnen ikke gav sig 100% for ikke at sætte en enkelt fri omgang over styr. "Når jeg tænker over det kunne det have været blevet meget værre, fordi det først var ved det sidste forsøg at jeg fik en ordentlig omgang, og selvom det var en kamp fordi der var nogen i det sidste sving," forklarer Hakkinen.

Hakkinen gik virkelig ned i dag - og det kan koste dyrt i mesterskabet
Foto: Allsport

Derudover peger han på teamets svageste punkt på banen. "Der var for mange problemer i den midterste sektion og vi mistede tid der, så jeg er glad for at blive nummer 5," forklarer han. Og den betragtning har finnen ret i, da Ferrari tydeligvis har det store overtag i de langsomme sving ned mod tunnelen og i stykket indtil swimmingpool-komplekset.

Så indtil videre er Mika Hakkinen blevet passiviseret og Schumacher har gode muligheder for at tage sin femte sejr i fyrstendømmet. Men meget kan ske - og det er det som Hakkinen håber på.

BB  


Hop til top
Eddie Jordan - Nu er Trulli helt inde

Eddie Jordan præsenterede Jarno Trulli som den næste nye store overraskelse, men indtil videre har han ikke slået helt igennem. Måske bliver det første skridt mod at italieneren slår helt igennem. Selvfølgelig var teamchefen yderst stolt over at have en af sine kørere med fremme i forreste række. "Jeg var lidt bekymret fordi der var meget trafik, og alt kunne ske," siger teamchefen.

Og så er han nu et fuldgyldigt medlem af teamet - som om han ikke var det før. "Jarno er nu virkelig en del af teamet og det vil altid tage lidt tid, men alt ser meget godt ud. Med Frentzen og Trulli samlet kan vi virkelig komme fremad," forklarer han.

Derudover peger han også på at det var nødvendigt for teamet med en succeshistorie.

BB  


Hop til top
Coulthard noget skuffet

David Coulthard var ked af at han ikke kørte sig frem i den forreste række, da han følte at marginalerne til sidst ikke rigtig var med ham. Men han holder hovedet koldt. "Raceren føles rigtig god, og jeg er sikker på at jeg kan levere et godt løb i morgen. Jeg må indrømme at jeg forventede at kvalificere mig på den forreste række efter at have været hurtigst i træningerne," forklarer Coulthard der har de bedste muligheder af de to McLaren-kørere til at udfordre Schumacher og Trulli.

Skotten havde også problemer med trafikken (men hvem havde ikke det i Monaco…), og de gule flag. Dette bemærkede også de to teambosser hos McLaren-Mercedes. "David var stærk i træningerne og gjorde det godt med 3. pladsen. Til løbet skulle vi være i god form. Vi havde noget uheld i dag og nu håber vi at det vender," siger Norbert Haug.

Kommentarer fra McLaren til dagens kvalifikation.

BB  


Hop til top
Trulli har de bedste odds

Skal man kaste sig over statistikken er der historier om at kørere har vundet fra placeringer længere tilbage - men hovedregelen er at det er markant nemmere at vinde fra 1. række end det er fra 3. række på grid'en. Derudover viser historien faktisk at Jarno Trulli rent historisk har de bedste chancer for at vinde. Vi tager her et statistisk blik over oddsene for de forreste kørere:

Trulli har historien i ryggen - han vinder...
Foto: Allsport

Hvis man ser på de sidste 20 løb der er kørt i Monaco fra 1980 og frem til nu, så er det dog kørerne i den forreste række der har de bedste muligheder. De historiske odds - ud fra de seneste 20 løb i Monaco - til morgendagens løb er som følger:

Michael Schumacher: 7/20
Jarno Trulli: 8/20
David Coulthard: 4/20
Heinz-Harald Frentzen: 0/20
Mika Hakkinen: 2/20
Rubens Barrichello: 0/20
Jenson Button: 1/20

Det er selvfølgelig alt sammen statistik og historie - men 15 ud af tyve løb er vundet fra den forreste række, så det er selvfølgelige Schumacher og Trulli der har de bedste muligheder. Dog har ingen kører indenfor de seneste tyve år vundet fra 4. startplacering, så vi kan allerede afskrive Frentzen som vinder…

Men for Hakkinen er det interessant. To gange er det lykkes en kører at tage sejren på trods af at have været startet som nummer 5. Det skete for Alain Prost i 1985 og Hakkinens manager Keke Rosberg i 1983…

Og så er Jenson Button sneget sig med, men det er kun Olivier Panis' skyld. Franskmanden vandt det dramatiske løb i 1996 fra 14. pladsen. Men lad nu være at fortælle det til vores engelske kolleger. Så skal vi bare høre mere om Button, så tys-tys…

BB  


Hop til top
Det amerikanske GP

To modsatte poler mødes i denne weekend. Arrangørerne af GP'et i Monaco og arrangøren af det amerikanske GP, Tony George, mødes i denne weekend. Hvor Monacos GP er præget af lystbåde og alt det glamourøse, så er motorsport i USA, mere sport for menigmand, og det er et af de punkter som Tony George fremhæver, at være en forhindring for F1 succes i USA. Den væsentlige forskel er billetpriserne. I Indianapolis kan man komme ind for omkring 180 - 200 kr., hvor det mange steder i Europa koster 4 - 5 gange så meget. Ifølge Tony George er der allerede solgt 200.000 billetter til GP'et på Indianapolis banen. Han mener, at hvis billetterne skulle koste det samme som de gør i Europa, vil der kun komme 30 - 40.000 tilskuere.

Et andet punkt han fremhæver, som værende årsag til den manglende succes for F1 i USA, er at det stort set aldrig har haft en fast plads i kalenderen. Tidspunktet har været flyttet fra år til år, samt at det har vekslet imellem for mange baner. F1 i USA har hidtil været afholdt på bl.a. Watkins Glen, Long Beach, Detroit og senest i Las Vegas. Ved at låse det fast på et bestemt sted og tidspunkt, vil det få en meget større succes, og det vil også fange de store tv-selskabers interesse. I år er det kun de specielle sportskanaler der dækker løbet, og de er ikke altid landsdækkende.

Tony George offentliggjorde fredag, at man havde tegnet et antal flerårige kontrakter med flere sponsorer, som skal gøre det muligt at afholde flere GP'er på Indianapolis banen.

Der skal arbejdes utrolig meget på mange fronter, for at gøre F1 interessant i USA. For at fange tv-selskabernes interesse, skal det være en succes, ellers vil de ikke røre ved det. Nogle af de ovenstående argumenter som Tony George fremhæver, viser hvor svært det kan være at gøre sig gældende i USA. På mange områder, er F1 længere fremme end f.eks. Champ Car og IRL. F1 er det, som med et amerikansk udtryk kaldes for "State of the Art" inden for motorsport. Og måske er det en af årsagerne til, at amerikanerne aldrig rigtigt har taget F1 til sig. Det er ikke noget som de selv har skabt. Ærgerligt.

PDL  


Hop til top
Et arabisk GP

Hvordan vil F1 kalenderen se ud om få år? Måske vil vi indenfor en kort årrække se F1 løb fra De Forenede Arabiske Emirater eller Saudi Arabien eller et helt tredje sted. Når og hvis antallet af de europæiske GP løb bliver reduceret, vil det være en oplagt mulighed, at søge til f.eks. Mellemøsten. Der er mange mennesker, der er olie og dermed penge. Altså er det fundamentale tilstede for at placere løb i denne region.

Hvis f.eks. det aktuelle løb i Monaco skulle erstattes, er der mulighed for at placere det i f.eks. Saudi Arabien. Landet har tidligere været repræsenteret i F1, da Saudia Airlines var hovedsponsor for Williams teamet. Det var dengang den australske kører, Alan Jones, blev verdensmester for teamet. Det var måske en ide for de forskellige teams at åbne vejen, og prøve at hente nogle af deres sponsorkroner fra denne region. Oliekongerne har penge nok, og der findes faktisk mange utroligt rige selskaber der. Vi hører bare aldrig om dem.

Det værste ved at placere et eller flere løb i denne region, vil nok være varmen, i hvert fald for os stakkels europæere, der ikke helt er vant til de varmegrader. Noget andet er spiritusforbuddet i de arabiske lande. Hvordan vil sejrsceremonien forløbe uden champagne, med sommerdrik måske. Men hvorfor skulle denne detalje forhindre, at der kunne blive kørt F1 løb i den del af verdenen? Man tager i Monaco hensyn til lokale helligdage, så kan man vel også tage hensyn til andre lokale regler og traditioner.

Men interessant kunne det være at se F1 løb fra steder, som vi ikke er vant til. Nyt sidste år var det malaysiske GP. Nyt i år er Indianapolis, der dog finder sted i den vestlige verden.

PDL  


Hop til top
Projekt Vector - Canadisk F1 team på vej

Hvad i alverden er det for en størrelse? Nu hvor tiden nærmer sig for det canadiske GP, så går der snak om, at der måske er et canadisk F1 team på vej.

Det er noget som der har været snakket om i krogene, men som ikke rigtig er nået ud til den store offentlighed før nu. Ifølge endnu ikke bekræftede forlydender, er Quebec provinsen - hvor Circuit Gilles Villesneuve ligger - og den canadiske regering, tæt på at underskrive en kontrakt om at etablere et F1 team. Det skulle ske ved at købe et af de eksisterende teams. Med i projektet er udover de nævnte, også John Nicholson fra Nicholson McLaren Engines, og Mike Earle som tidligere har været involveret i F1. Man arbejder i øjeblikket med bl.a. at skaffe den nødvendige kapital. Hvis alt går efter planen, skulle man være klar med det første chassis i 2002, om man så vil indtræde i F1 i 2002, vides endnu ikke.

Det er faktisk nogle gamle planer, som nu åbenbart bliver gjort til virkelighed. Det regnes for en god anledning til at gøre det, bl.a. fordi USA er kommet med på F1 kalenderen igen. Og dermed er grundlaget for at etablere sig på det nordamerikanske kontinent gjort lettere. Det kræver dog en stor succes i USA, men ifølge arrangørerne i Indianapolis, er der allerede nu solgt over 200.000 billetter.

Planen er, at skabe et slags center for motorsport i Canada. Det vil medvirke til at være en forstærkende effekt for F1 på det amerikanske kontinent. Det passer sikkert også ind i Bernie Ecclestones planer, så det hele ikke bliver for britisk fokuseret. Jo mere det er spredt ud til andre lande og kontinenter, jo større interesse og dermed større indtjening.

PDL  


Hop til top
Schumacher yderst tilfreds

Michael Schumacher var selvfølgelig yderst tilfreds med at have opnået pole position, og ikke mindst kunne resultatet kun glæde ham. Hakkinen er sat ud af spillet i morgendagens løb, så dermed har han fået en hovedpine mindre. "Selvfølgelig er jeg meget glad for dagens resultat," sagde en glad Schumacher efter kvalifikationen.

Han mener at det nu ser rigtig godt ud, og at han har gode muligheder for at tage sejren - også selvom han holder i pole position… "Vores racer er god nok til at vinde, og det har vi tydeligt vist her i dag," siger den førende i VM.

Han er derfor meget optimistisk omkring chancerne i morgen, og satser derfor på at omsætte pole til sejr.

Jean Todts mening om kvalifikationen.

BB  


Hop til top
Skuffelse hos BMW

Det blev blot til en 9. plads til Ralf Schumacher som bedste BMW-Williams kører. Fra den position kan det blive svært at blande sig med fremme, men teamet håber det bedste. "Vi mistede for meget tid i de langsomme sving og havde alt for meget understyring," siger Gerhard Berger.

Alligevel var han minimalt tilfreds, og må tage det som det nu kommer. De havde håbet på lidt mere, men de blev blandt andet slået af de to Jordan-racere der kvalificerede sig helt fremme. "Jordan-racerne var meget overraskende stærke, og det er ellers nogen vi har været vant til at ligge foran," siger BMWs motorsportchef Gerhard Berger.

I morgen gælder det så at få det bedste ud af løbet - og der kan ske meget. Målet er dog fortsat at få point, selvom det lige nu ser svært ud. Williams bevarer altså den dårlige form i Monaco - den bane bliver de vist aldrig rigtig forenet med.

BB  


Hop til top
Dennis - Ferraris strategi preller af

Ron Dennis falder ikke på halen over det at Michael Schumacher og Ferrari testede på Fiorano. "Det er en del af Ferraris strategi at forsøge at få en psykologisk fordel, men de kan kun få det hvis nogen viser dem opmærksomhed," siger McLarenchefen om det at Ferrari tog til Fiorano for at teste.

Teamchefen er totalt kold overfor Ferrari-teamet. "Vi har ingen interesse i hvad de siger eller hvad de laver som forberedelse," siger Dennis hånligt om Ferrari. "Folk taler om Ferrari-myten, men det er snarere den der er en myte," fortsætter han i kritikken af Ferrari.

Derudover gentager han sin beskyldning mod flere i Formel 1 for at de holder med Ferrari. "Vi ser en forståelig lyst til at Ferrari skal vinde, men det er ikke vores mål - vi forsøger konsekvent at minimere deres føring," siger Ron Dennis.

Og det er ikke blevet meget bedre efter dagens kvalifikation - der står Hakkinen ikke særlig godt, så mon ikke Ferrari trods alt har gjort det bedre end Dennis' tropper?

BB  


Hop til top
Supertec til 3 teams næste år?

Supertec som i øjeblikket leverer motorer til Benetton og Arrows, har meddelt at de er klar til at leverer motorer til 3 teams næste år. Supertec motoren som er bygget over en Renault motor, vil fortsat blive leveret til Benetton, som allerede har lavet en langtidskontrakt, og Arrows forhandler i øjeblikket om en forlængelse af den eksisterende aftale.

Det tredje team kunne være Prost teamet. Deres samarbejde med Peugeot ophører efter al sandsynlighed ved udgangen af denne sæson, og muligheden for at Mercedes ville levere til andre end McLaren, er ude af billedet, efter at Mercedes har meddelt, at de ikke vil levere til andre teams.

Det kan se ud til, at det ikke vil være så dårligt et skifte for Prost. Supertec er øjeblikket en stabil motor, måske ikke den hurtigste, men den kommer i mål. Men intet er på plads endnu, men en ny mulighed har åbnet sig for Prost.

PDL  


Hop til top
Ferrari nyheder - fredag

Fredag var for Rubens Barrichello et tiltrængt pusterum, da man havde fri til at slappe af. Rubens Barrichello havde mange problemer under den frie træning om torsdagen. Ved den frie træning om torsdagen sluttede Rubens Barrichello på en skuffende 10. plads, så fredagen gav ham tid til sammen med hans mekanikere at studere og analysere data fra den frie træning. Der er forskel på Monaco og de andre baner. Her i Monaco er der fri træning om torsdagen., så holdes der en fridag, for så om lørdagen at køre den tredje og fjerde frie træning. På alle de andre baner så køres den frie træning om fredagen og lørdagen.

Alle gaderne i Monte Carlo vil igen om fredagen være åbnet for normal trafik, det betyder at banen når den frie træning starter, så vil være fyldt med støv og snavs.

Team chef Jean Todt er overbevist om at Rubens Barrichello nok skal få sin racer gjort klar til kvalifikationen lørdag. Jean Todt forventer at der igen bliver en hård kamp om de første pladser gridden. Og han tror kampen bliver mellem deres evige rivaler fra McLaren.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk