Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.6.2003
 Montoya afviser Ferrari
 Renault får ny partner
 Sidste chance for Spa?
 Vi får det hårdt i Canada
 
3.6.2003
 En blandet fornøjelse for Ferrari i Monaco
 Button kunne have kørt
 

Hop til top4.6.2003

Montoya afviser Ferrari

Rygterne i Monte Carlo gik ellers på at Juan Pablo Montoya er ved at blive kørt i stilling som ny kører hos Ferrari. Men selvom pressen i Italien har sat den colombianske kører i forbindelse med Ferrari, så afviser hovedpersonen selv at der er nogle forhandlinger i gang.

Det kom frem stort set samtidig med at rygterne om Michael Schumachers fremtid også begyndte at summe. Den tyske verdensmester har nemlig sat sig for at overveje fremtiden sammen med Ferrari, og den endelige konklusion kommer han nok først frem til når vi kommer hen på efteråret.

Her kommer Montoya så ind i billedet som en mulig erstatning fra og med 2005. Det var den italienske avis Gazzetta dello Sport, der mente at forhandlingerne allerde var i gang. "Nogen sagde at jeg skulle kigge i avisen og se hvad der stod. Da jeg så det kunne jeg ikke tro det. Der er ikke nogle samtaler for tiden, og for at være ærlig er der ingen," siger vinderen af løbet i Monte Carlos snævre gader.

Derudover har Ferrari ellers taget Felipe Massa til sig. Teamet fulgte ham meget tæt i den sæson hvor han kørte for Sauber, og hvor det også menes at det netop var Ferrari der fik den brasilianske kører ind i teamet. Nu er han for tiden testkører for Ferrari, og i andre interviews har Ross Brawn indikeret at Massa indgår i planerne for fremtiden, og at han har chancen for at udvikle sig i retning mod at få en fast Grand Prix-plads.

En ting er sikkert - Montoya skifter ikke til Ferrari sålænge Michael Schumacher er i teamet. Hvor står Barrichello så? Satser det på ham efter Schumacher?

BB  


Hop til top
Renault får ny partner

Renault har fået succes med at tiltrække flere nye sponsorer. Et partnerskab er det blevet til med Clearswift, som leverer software til at styre og sikre emails.

Blandt andet får Clearswift opgaven med at sikre alle Renault teamets PC'ere, så sikkerheden for de data der sendes rundt internt, såvel som eksternt er sikkert og pålideligt. "Renault F1 teamet arbejder i et miljø hvor fortrolighed og beskyttelse af copyright er utrolig vigtigt. Teamets succes afhænger meget af de teknologiske fremskridt, og at brude den bedst tilgængelige teknologi vil hjælpe os i den kamp," siger Graeme Hackland, der er IT-chef hos Renault F1.

Derudover bliver alle email der kommer ud fra teamet og det der modtages, også til at blive overvåget - dermed sikres det at teamet ikke udsættes for forskellige angreb, og at der ikke kommer noget ud fra teamet som kunne skade modtagere, som for eksempel pressen der modtager en jævn strøm af mails.

BB  


Hop til top
Sidste chance for Spa?

I Belgien kæmper man en sej kamp for at få Spa tilbage på løbskalenderen i Formel 1. Er det ved at være sidste udkald?

Det belgiske Grand Prix røg ud af kalenderen i år i næsten bogstaveligste forstand. Den belgiske regering indførte forbuddet mod tobaksreklamer som EU indfører ved senere lejlighed. Altså har man været på forkant med udviklingen. Men nu er der måske et lille håb tilbage som man vil prøve at kæmpe for.

Økonomiministeren i Wallonien, den region i Belgien hvor Spa ligger, skal mødes med Bernie Ecclestone i den nærmeste fremtid. Temaet ved mødet er at få Spa tilbage i løbskalenderen. Chancerne er med belgiske øjne blevet større da man har fået ny regering i landet. Loven om forbud mod tobaksreklamer blev indført af det daværende grønne regeringsparti. Men siden er der kommet andre folk til. Og nu arbejder man så på at få ophævet forbuddet. En anden mulighed er at få indført en form for dispensation.

Men det er ikke sikkert at Bernie Ecclestone lige umiddelbart vil sige ja. Han er under pres fra en del teams som siger nej til flere end 17 løb om året. Problemet her er at der næste år kommer et nyt Grand Prix i Bahrain og sikkert også i Kina. Skal Belgien puttes ind igen giver det 18 løb hvis ikke andre løb fjernes. Modsat er FIA bossen Max Mosley positivt indstillet. Han har udtalt at hvis man i Belgien kan få ordnet problemet med tobaksreklamelovgivningen, vil han gerne have Belgien med igen. Som han siger så er Spa en bane som langt de fleste godt kan li'.

PDL  


Hop til top
Vi får det hårdt i Canada

Ron Dennis ser allerede nu frem til det næste løb i Canada. Det bliver på en bane som er næsten helt modsat af Monaco.

Om mindre end 2 uger skal diverse kombattanter i Formel 1 igen i ilden. Denne gang på en bane som er så meget anderledes end hvad man lige har oplevet i Monaco. Og det er noget Ron Dennis egentlig frygter lidt. Han er fuldt ud klar over at Ferrari nok dummede sig lidt med strategien og andre ting i Monaco. Så han regner ikke med at det bliver lidt i Canada.

Han har således udtalt til bl.a. Reuter at man hos McLaren ved at det bliver hårdt i Canada, meget hårdt endda. Indtil videre kan McLaren så glæde sig over at man fører i begge mesterskaber.

Og så er McLaren ikke helt sikker på at den nye MP4-18 bliver klar til det europæiske Grand Prix.

Ron Dennis:
"Den skal være pålidelighed, og hvis ikke den er det fuldt ud, vil vi muligvis vente lidt længere med at indsætte den nye. Foreløbigt er målet at det europæiske Grand Prix."

PDL  


 

Hop til top3.6.2003

En blandet fornøjelse for Ferrari i Monaco

Man kan sige at det var to op og en ned for Ferrari efter søndagens Grand Prix i det mondæne Monaco. For fansene en skuffelse.

To op og en ned. Det var hvad Ferrari fik ud af det søndag eftermiddag i Monaco. Michael Schumacher forbedrede sin startposition med to placeringer, mens Rubens Barrichello gled en plads ned. Det må være skuffende for Ferrari teamet. Men mon ikke at man havde valgt en lidt forkert strategi til kvalifikationen?

Michael Schumacher var ene om at vise flaget for Ferrari. Barrichellos præstation er næsten ikke værd at skrive om. Michael Schumacher havde kvalificeret sig som nr. fem efter kvalifikationen, og Barrichello som syver. Man kan undre sig over hvad der gik galt for den ellers næsten suveræne F2003-GA. Teamet havde tilsyneladende valgt at køre kvalifikationen med en god portion benzin ombord i bilerne. Det gjorde dem selvfølgelig langsommere, men kunne have givet en fordel i et længere første stint i selve løbet. Men nogle omgange efter sikkerhedsbilen var måske med til at ødelægge den lagte strategi. Selvfølgelig kan andre faktorer også have spillet ind. Var det de rigtige dæk man havde valgt i samarbejde med Bridgestone?

Michael Schumacher:
"At gå fra femtepladsen til tredjepladsen i Monaco er rimelig godt. Jeg kunne sige at hvis ikke jeg var blevet fanget bag Trulli tidligt i løbet så kunne jeg have sluttet bedre. Men vores strategi var lagt an på at køre et langt første stint, og det betyder at jeg måtte have mere benzin i bilen og derfor lå jeg bag ham. Undervejs var der ved flere lejligheder ikke muligt at presse så meget på som jeg kunne ønske. Det virkede som om at det samlede indtryk af bilen ikke var godt nok. Jeg nød jagten i den sidste del af løbet hvor jeg virkelig prøvede at presse på. De to forreste var ret tæt på hinanden, der var en chance for at de måske kunne ødelægge det for hinanden. Vi har set det igen i denne weekend at konkurrencen er blevet meget tættere i år.

Barrichello:
"Jeg har egentlig ikke så meget at sige. Det var en skuffelse. Hver gang det var mulighed for at avancere var der for meget trafik, så jeg fik aldrig vist hvad bilen kan, for den kan meget. Det er umuligt at overhale på denne bane, så jeg kunne ikke gøre noget ved min placering."

De to ledende figurer i teamet, Ross Brawn og Jean Todt, var begge noget skuffede over resultatet, som betyder at Ferrari og kørerne blev sat lidt tilbage i de to pointsstillinger. Ross Brawn erkender dog at man nok skulle have kørt kvalifikationen på en anden måde. Jean Todt lagde mærke til at de biler som startede i de fire forreste rækker alle endte i pointene, dog ikke som i startrækkefølgen. Todt bemærker også at generelt er konkurrencen blevet tættere og mere lige. I hvert fald kan man sige at de fire top teams i år alle ligger væsentligt tættere end specielt sidste år. Men mon ikke Ferrari skal have kikket lidt på hvad der for deres del gik galt? I hvert fald siger Jean Todt at de næste uger skal gå med hårdt arbejde med at udvikle og forbedre F2003-GA yderligere.

PDL  


Hop til top
Button kunne have kørt

Jenson Button kom gruelig galt af sted under den frie træning lørdag formiddag. Han kunne dog faktisk godt have kørt.

Jenson Button kørte i den grad galt under den frie træning lørdag formiddag. Farten var omkring de 290 km/t da det gik galt. Efter ulykken blev han bragt til Princess Grace hospitalet hvor han tilbragte natten efter have været igennem en større undersøgelse. En undersøgelse som bl.a. Formel 1 lægen prof. Sid Watkins var med til. Han fik ikke direkte forbud mod at køre, men Sid Watkins anbefalede teamet ikke at lade ham køre. Et råd som teamet med det samme fulgte.

Jenson Button:
"Jeg er ikke direkte skadet. Jeg har mange smerter, men jeg er ikke så alvorlig skadet. Det eneste problem er mit knæ som ikke fungerer helt optimalt. Jeg blev slået bevidstløs da jeg kørte galt, og det var noget forfærdelig sludder jeg sagde da jeg kom til mig selv igen. Men det er meget normalt i sådan en situation. Sid tillod mig at køre, men anbefalede mig ikke at gøre det. Jeg kunne have kørt, men det er ikke sikkert at jeg ville være blevet meget ældre. På en måde er jeg lidt skuffet for jeg er kommet her for at køre."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk