Efter en totalt dominerende indsats i Monaco, med efterfølgende undersøgelse af teamordrer, så har McLaren teamet vendt sin fokus mod det Canadiske Grand Prix, som er et meget anderledes Grand Prix i forhold til det foregående.
Banen er lynhurtig med flere lange lige stræk, til gengæld har man så også nogle relativt langsomme sving. På banen er en af største udfordringer svingkombinationen lige før start/mål. Chikanen som det vel retteligt er, har tidligere skabt udfald. Bogstaveligt talt er det her kørerne har mødt muren.
Kan Fernando Alonso gentage sejren fra sidste år i Canada?
(Foto: Daimler-Chrysler)
Som udgangspunkt vælger McLaren et low/medium aerodynamisk setup. Det sker af en eneste årsag, nemlig at få så meget topfart med sig på langsiderne som muligt, dog stadig med forbehold for at man skal bevare en del downforce i svingene. Dækvalget er relativt let. Det bliver overvejende de bløde dæk man vil bruge, og dermed er det så godt som sikkert med én to-stops-strategi.
Fernando Alonso vandt her sidste år, men det var for Renault. Han glæder sig dog til at se om han kan gentage bedriften - og hvorfor skulle han ikke kunne det? Han har bilen, og kun tekniske defekter, og måske de nærmeste konkurrenter fra Ferrari kan forhindre ham i det.
Lewis Hamilton har ikke været her før, men har til gengæld brugt tid i simolatoren hjemme i Woking, og talt meget med ingeniører og teknikere om banen. Det er dog "kun" forberedelserne. Han skal også lære banen rigtig at kende når de fri træninger starter.
Circuit Gilles Villeneuve bliver en ny udfordring for Lewis Hamilton
(Foto: Daimler-Chrysler)
Teamet er selvfølgelig i lighed med tidligere opmærksomme på at banen ikke har verdens bedste grip. Desuden er det en hård belastning for især bremserne på grund af de kraftige nedbremsninger fra høj topfart til de langsommere sving. Men der skal ikke være tvivl om at der hersker en positiv stemning i teamet efter resultatet i Monaco. Men også den forudgående test på Paul Ricard banen i Frankrig har ifølge McLaren givet visse opløftende momenter.
Sidst i april måned offentliggjorde Toyota at teamchefen for mærkets Formel 1 team træder tilbage ved udgangen af juni måned. Det er også rigtigt. Oprindeligt blev det meddelt at man havde et job til ham hjemme i hovedkoncernen. Og nu har man så meddelt hvor han skal arbejde.
Tsutoma Tomita får fornøjelsen af at blive ny bestyrelsesformand for Fuji Speedway. Og netop Fuji Speedway er for så vidt aktuel for Tsutoma Tomita. Det er her at årets Japanske Formel 1 Grand Prix skal køres for første gang siden 1977.
Tsutoma Tomita udtaler selv i forbindelse med offentliggørelsen af hans nye job, at han glæder sig til jobbet, som blandt andet stadig vil holde ham tæt på Formel 1 sporten. Og ikke så mærkeligt så håber han også på at Toyota vil få succes, og det bedste sted at vise det er på hjemmebanen. Fuji Speedway er ejet af - Toyota.