Mario Theissen indrømmer da også der er brug for forbedringer hurtigt, hvis de skal have sæsonen tilbage på rette spor. "ingen hos BMW forventede at sæsonen ville udarte sig på denne måde. Efter at have taget et skridt fremad i Barcelona, var vi klart bagefter i Monaco. For at genvinde tabt terræn er vi derfor nødt til øge vores udviklingshastighed betragteligt." udtaler Mario Theissen.
BMW kommer med ny dobbeltdiffuser
(Foto: BMW Motorsport)
Et hurtigt kig på tabellen afslører da også at BMW ligger langt efter deres udstete mål for sæsonen. Begge kørere ligger uden for top ti, og i konstruktørernes mesterskab ligger de på en beskeden 8 plads. Det håber de selvfølgelig at kunne ændre på, med indførelsen af denne ny aerodynamik pakke, som ud over den nye diffuser, indeholder ændringer af frontvingen, bargeboards, og bagerste del af motor beklædningen. Hvor stort et spring de reelt har gjort, vil det kommende GP i Istanbul vise.
Teamet var med i 1997 - for en yderst kort bemærkning - og har siden leveret chassiser til en række serier. Teamet vil den 12. juni fremkomme med en større offentliggørelse af deres planer.
Med tilmeldingen fortsætter presset mod FOTA teams'ene som stadig ikke har skrevet sig ind i bogen for 2010. Det kan stadig nåes men deadlinen slutter midnat.
Det var ellers meningen at løbet ville vende tilbage i kalenderen i 2010, men meldingerne fra Japan går på at det sker ikke. Måske som følge af at Toyota trækker sig fra Formel 1 efter denne sæson. Andre rapporterer at Toyota bliver indtil 2012 for derefter at trække sig ud. Under alle omstændigheder er der usikkerhed om løbet på Fuji 2010.
Teamchef Nino Judge har endvidere fortalt at der er blevet placeret et større beløb hos Cosworth for at få dem til at levere motorer til teamet - det vil i givet fald være et comeback til det tidligere Ford-ejede motorfirma. "Jeg kan bekræfte at vi har afleveret anmodningen til FIA i dag om at være med i Formel 1-mesterskabet i 2010. Det er en meget spændende tid i Formel 1-historien med ændringerne i de tekniske og finansielle krav," siger teamchefen.
Dermed er Formel 1-feltet for 2010 klar med mindst 5 teams: Williams F1, Campos Racing, Prodrive, USF1 samt nu også Litespeed. Flere kan stadig nå at komme med - i dag er det sidste chance at melde sig til inden fristen udløber.
Det vil være et scoop for Formel 1 at der er udsigt til at få et markant og kendt mærke med i sportens topklasse. David Richards har for nogle år tilbage sikret sig aktiemajoriteten i Aston Martin sammen med en række rige oliefolk fra Mellemøsten. I første omgang er det meningen at teamet vil være kendt under Prodrive og her indgår de i et tæt udviklingsarbejde med McLaren. Fra 2012 forventes det at teamet vil skifte navn til Aston Martin.
Tidligere har Richards forsøgt at komme ind i Formel 1, men måtte trække sig forslaget om at kunne købe sig til racerne blev taget af bordet. Her var de tæt på at købe McLarens aflagte racere.
Det ungarske Formel 1 Grand Prix er i farezonen grundet den globale økonomiske krise. Ungarn har det ikke for godt økonomisk i forvejen og en nedskrivning af landets valuta har ikke gjort tingene bedre. Det betyder blandt andet at støtten til det ungarske Formel 1 Grand Prix er godt på vej til at forsvinde.
Den nuværende kontrakt med FOM udløber i 2012 og sidste år forlængede man endda kontrakten med yderligere 4 år, så den først udløber i 2016. Et Grand Prix kan dog godt glide ud alligevel trods en kontrakt. Her drejer det sig om at arrangørerne hvert år betaler for at få lov til at afholde et Grand Prix. Udebliver disse indbetalinger, så ryger man ud af kalenderen.
I Ungarn prøver arrangørerne at finde pengene til at holde gang i deres Grand Prix. Ifølge de foreløbige forlydender er dette års Grand Prix dog sikret.