"David har en meget stor chance for at vinde verdensmesterskabet, hvis han kan forsætte i den rytme, han er kommet ind i på det seneste. Jeg er glad på Davids vegne, det er længe siden, at en brite har vundet her. Og så var det godt at det var en skotte, ikke engang Jim Clark vandt her, og han var ellers en, som vi alle beundrede. Det er det mest farverige løb, der findes. Det har de mest bemærkelsesværdige omgivelser der findes, det er fantastisk. Der er ikke noget i hele verden som det her. Ikke engang Wimbledon, Superbowl eller de olympiske lege kan slå det her."
I teorien kan Jackie Stewart godt have ret, men der er 10 løb endnu, og dermed 100 points for førstepladsen at køre om, og de 12 point som DC er bagefter, kan blive svære at indhente. Det afhænger bl.a. af, hvad Schumacher og Hakkinen har tænkt sig at gøre.
Lægerne har rådet Ralf til at holde benet i ro i mindst 10 dage, og det kan meget vel komme til at påvirke tyskerens forsøg på at komme til start i det canadiske grand prix om 14. dage. Ralf bremser med venstre ben, og på den kommende bane i Canada er netop nedbremsninger noget af det mest kritiske, så spørgsmålet er om han bliver klar.
Ralf Schumacher kørte på 38. omgang af banen og ind i muren ved St. Devote, og sammenstødet var desværre så kraftigt at en del af ophænget borede sig igennem Williams-raceren og Ralfs ben.
Finnen har flere gode forbindelser til Japan, og det var da også her at han i sin tid slog igennem. Nu menes Toyota at være interesseret i at sikre sig Salo som kører, og at han dermed har muligheden for at vende tilbage til 'rødderne'. Det er stadig på rygteplanet, og der er stadig lang tid til Toyotas entré.
Kilder tæt på Diane Lemieux, som leder forhandlingerne, siger at man er ved at undersøge flere forskellige muligheder for at undgå en strejke.
Diane Lemieux siger ” Jeg er ved at undersøge flere muligheder, og jeg håber at konflikten snart er løst. Vi er i stadig tæt kontakt med begge sider, og i øjeblikket arbejder vi hårdt på at løse deres problemer. Vi er kommet tættere på en løsning i de sidste par dage, da begge implicerede parter er kommet med indrømmelser.”
Men der er mange meninger om disse forhold. Ron Dennis siger bl.a. "Det er den eneste bane i verdenen, som ikke har pit og garage faciliteter. Det er vist ingen hemmelighed, at det er mange penge F1 kommer med til Monaco. Så må man næsten forvente, at de vil bruge penge på at bringe disse ting i orden. Vi spilder en masse tid på at flytte udstyret frem og tilbage hver dag. Det er ligesom for 20 år siden, og jeg kan ikke se, hvorfor de skal have lov til at bevare disse forhold. Det er ligesom at komme til et land i den tredje verden. Vi holder af Monaco for hvad det repræsenterer, men der er nogle ting der skal tages hånd om. Jeg ser gerne at forholdene omkring hele pitlane bliver forbedret."
Michael Schumacher som sjældent er enig med Ron Dennis, er for engang skyld enig med ham på netop dette punkt. "Betingelserne for at køre her er de samme som de altid har været. Men selve pitlane er alt for smal, og selv om der er en lavere hastighed, er det stadig meget smalt der. Afkørselsmulighederne er meget mindre end på andre baner. Dog er vi skøre nok til at komme her hvert år og køre, og der er mange som egentlig nyder det, selvom det ikke er sjovt at køre galt, og ende i barrieren."
Det er sådan, at kun 3 - 4 teams kan have alt deres udstyr samlet ved pitgaragerne, alle andre er forvist til andre ledige områder omkring banen. Det betyder, at alle er mere eller mindre nødsaget til at pakke alting sammen, og flytte det når de er færdige med dagens kørsler, og så komme tilbage dagen efter og pakke ud igen. En af grundene er, at deres køres i andre klasser også, og de skal benytte de samme lokaliteter som F1 feltet. Det er selvfølgelig en ulempe for en ikkepermanent bane, men det er en del af traditionen i Monaco. De som så optakten til løbet på RTL, vil have lagt mærke til, hvor mange mennesker der bevæger sig rundt i pittet og pitlane. Mange af dem havde ikke nogen egentlig funktion der. Man kunne eksempelvis begrænse adgangen til pitlane, og kun tillade alle de forskellige celebre personer en vis afsat tid til at bevæge sig rundt i pittet.
En som ikke er helt enig med d'herrer Dennis og Schumacher, er Frank Williams, og ifølge ham er løbet en del af showbusiness, og det er noget af det som verden generelt elsker, og som man betaler for. "Det er her, pengene er. Løbet er en vigtig del af løbskalenderen, pitlane er smal, men sådan er Monaco."
Bernie Ecclestone er selvfølgelig også blevet hørt om kritikken og udtaler: "De gør et fantastisk job her i betragtning af, at det er et løb midt inde i en by. Hvis de kunne udvide nogle ting, er jeg overbevist om at de ville gøre det. Hvis der skal bygges om i området omkring det nuværende sted hvor pittet og garagerne er, er jeg sikker på, at det vil komme med i planerne. Vi har været her i lang tid, og det er et vigtigt løb. Faciliteterne er ikke hvad vi er vant til. Men det er ikke et normalt løb, så hvis vi vil være her, så må vi indrette os efter forholdene. Der er ingen planer om at fjerne løbet fra kalenderen."
Sikkerheden ved og omkring banen, har der altid været diskuteret meget om, og diskussionen fik ny næring, da der i et af support løbene i et Renault Clio løb, var en kører der kørte galt ved swimmingpool komplekset, og der gik ild i bilen. Heldigvis var banens marshals
Han sagde bl.a. at han kun tager til 3 eller 4 løb om året, og at Jaguars indtræden i F1 kun kan være en god ting. "Når man tænker på Jaguars motorsports traditioner, og den teknologiske udvikling hos Jaguar, er blandingen af de to ting, den bedste måde at signalere til omverdenen, at der er noget der hedder Jaguar. Vi er nok gået ind i denne sæson med alt for høje forventninger, men egentlig har man klaret sig rimeligt. Det er en langsigtet planlægning, men det betyder ikke, at der er ikke må komme gode resultater ud af det på kort sigt. Jeg tror, at for resten af sæsonen, gælder det om at forsætte udviklingen, komme i mål med gode resultater og opbygge holdånden i teamet."
Men nu blev det til endnu en nitte for det hårdt prøvede team, der dog endelig var med fremme og egentlig fortjente pointene. "Efter en ekstrem god weekend, fyldt med forventning, er dagens resultat skuffende," siger en desillusioneret Alesi der nu må vente på en ny chance i de resterende løb. Han giver måske lidt af forklaringen på hvorfor det endte med at gå galt: "Jeg holdt god fart og ventede på det rigtige øjeblik til at begynde at angribe, da transmissionen pludselig brød sammen og jeg måtte udgå. Jeg tror at de tre starter vi havde i løbet måske har noget at gøre med denne fejl," forklarer han.
Alligevel forsøger de hos Prost at se det positive i det. De gode resultater skal nok komme, og løbet i Monaco var en forsmag på at det kan være muligt at hente point. Nick Heidfeld sluttede løbet som nummer 8, efter at have taget plads i Jean Alesis reserveracer, hvorfor den var noget sværere at køre. Alain Prost ærgrede sig også over at holdbarheden ikke var med teamet. "Efter alt det vi havde lavet i denne weekend, kunne vi have fået en plads i pointene. Med den lethed hvormed Jean begyndte løbet og holdt farten med top-6 gør det ærgerligt at vi ikke havde holdbarheden til at slutte, efter et problem som tvang ham til at udgå, hvilket vi ikke havde oplevet siden vi ankom hertil," siger teamchefen, hvis team har haft det meget svært i år, og næppe får det meget lettere. Men nu er der da lidt fremskridt at spore…
Flere kommentarer til Prosts løb i Monaco.
Det profiterede Fisichella på, og sikrede sig en fornem 3. plads. "Jeg var optimistisk omkring at få point, men jeg troede ikke jeg ville være i stand til at komme på podiet fra min startposition," indrømmer italieneren der nu ligger nummer 5 i kørernes VM. "Jeg pressede hårdt på bag Barrichello og omkring 46. omgang fik jeg en punktering i et af mine bagdæk, og mistede 6 eller 7 sekunder," siger han.
Heldigvis nåede han at komme ind - og teamet måtte rette lidt på taktikken, men det hjalp Fisichella til at få en hurtigere og bedre balanceret racer, så i sidste ende var punkteringen ikke så dårlig endda. "Det er et fantastisk resultat, og jeg er meget glad på hele teamets vegne da vi alle har arbejdet meget hårdt. Jeg vil gerne dedikere dette resultat til min ven Fabrizio som er på hospitalet efter et uheld," slutter Fisichella, der har en andenplads fra 1998 som det bedste resultat i Monaco.
Selvfølgelig var Flavio Briatore meget glad over resultatet: "Det var et fantastisk resultat for hele teamet som har arbejdet hårdt hele ugen," siger den 'nye' teamchef. Pat Symonds er også fuld af rosende ord til Giancarlo: "Et meget velkontrolleret og modent løb fra Giancarlo som giver os et meget velkomment resultat. Monacos grand prix er altid svært og dette var ingen undtagelse. Den generelle forberedelse fra teamet og fortsat holdbarhed gav bonus," siger Benettons tekniske leder.
Mere om Benettons 3. plads i Monaco.
"Det har været løb i år hvor vi fortjente point - og i dag fik vi dem," siger en glad men også træt Irvine. "Det var en stor kamp, og et af de hårdeste løb i mit liv. Styringen blev meget tungt mod slutningen. Jeg led også under dehydrering da min drikkeflaske ikke virkede og mit fod er fyldt med vabler, men det bekymrer jeg mig om i morgen," siger sidste års nummer to i VM.
Teamets tekniske leder Gary Anderson forklarer hvordan han oplevede løbet med Eddie Irvines racer. "Eddies racer var ikke nem. Vi havde en hydraulisk læk meget tidligt, som betød at den hydrauliske kapacitet langsomt blev mindre," forklarer Anderson. Men der var andre problemer: "På et tidspunkt klagede han over gearskiftet og jeg tænkte ' åh nej'. Jeg tror at olieforbruget var meget højt, så i de sidste seks omgange måtte han tage det meget roligt," forklarer han om miraklet Jaguar i Monaco 2000!
For Jaguar er det så blot starten - nu går det frem over stepperne mod flere point - og senere sejre!
Mere nyt om Jaguar - og om Herberts mærkelige løb.
"Jeg har meget få kommentarer om løbet da jeg kun var med i det i tre sving, men jeg var på ydersiden af Button til at overhale ham og han ramte mit baghjul og skubbe mig så jeg spandt, hvilket blokerede det for resten af flokken bag mig," forklarer han sig.
Det gik ikke meget bedre for Jos Verstappen der aldrig forstod sig på den racer han kørte rundt i og på 60. omgang var det også farvel til hollænderen. "Raceren kørte ikke godt for mig, og det var meget hårdt. Jeg havde ingen traction og det øjeblik hvor jeg kørte af ved jeg faktisk ikke hvad der skete fordi jeg drejede ind som normalt," forklarer han - og dermed ligner Arrows snart sig selv igen, selv efter at de stak hovedet med frem på Nürburgring.
Tom Walkinshaw - en mand af få ord i pressemeddelelser, siger det meget kort og rammende: "Teamet arbejde meget hårdt hele weekenden og der var sandelig meget at lave," lyder det halvbesk fra teamchefen, med en skjult hentydning til de lange buler de la Rosa leverede i denne weekend.
Han får lidt støtte fra Pat Symonds, mens Briatore egentlig kun roser mekanikerne for at de var så hurtige til at få reserveraceren klar. "Alex var uheldig at skulle tage omstarten i Giancarlos reserveracer efter at hans motor gik ud på opvarmningsomgangen. Den var ikke sat op til ham, og han fandt den meget svær at køre," siger Pat Symonds.
Men sædet som Wurz sidder i er vist stadig glohedt, så det var nok ikke lige det resultat østrigeren mest af alt havde håbet på. Synd for den store østriger - det er vist især hans korpus der gør det svært for ham. Det fortalte han allerede meget tidligt på året at sådan ville det være.
Med beslutningen mister Toyota 96 millioner af det 400 millioner store depositum, som teamet har lagt hos FIA, for at kunne deltage fra næste år. Dette depositum blev netop indført af FIA for at undgå bilfabrikanter, der lagde billet ind på deltagelse for bagefter at ombestemme sig.
Toyota har desuden allieret sig med Yamaha, for at gøre gavn af erfaringerne, de har gjort med motorudvikling. Om ikke andet, kan de vel altid bruge Yamahas dårlige erfaringer til et eller andet...
Den 30-årige skotte Allan McNish er blevet ansat som testkører. McNish kørte sidste års Toyota i Le Mans, og er i årets udgave af Le Mans holdkammerat med Tom Kristensen hos AUDI. Det menes desuden, at Toyota meget gerne vil have Champ Car-mesteren Montoya til at køre deres bil. Det bliver dog svært, da Williams har kontrakt med Montoya, som i øjeblikket kører for Ganassi-teamet i Champ Car-serien - netop med Toyota-motorer.
Det rygtes, at Toyotas forsinkelse skyldes store problemer med at tiltrække nøgle-medarbejdere, fordi holdet har lagt sit F1-hovedkontor i Köln. Desuden har præsidenten Ove Anderson været udsat for en del kritik for at have hyret designer Andre de Cortanze til at tegne Toyotas debuterende racer. Cortanze har hovedsageligt stået for Peugeots og Toyotas Le Mans-racere, og mange mener, at han ikke er erfaren nok. Men Anderson afviser både kritikken af Cortanze, og at Toyota er ved at komme bagud i deres forberedelser pga. medarbejdermangel.:
"[...] der er ingen problemer med holdet eller dets medarbejdere. [Cortanze] kom til vores Le Mans-program fra Ligier F1-teamet. Jeg har fuld tillid til Andre, ellers ville jeg ikke have ansat ham."
Nu må vi se, hvordan det går Toyota i deres bestræbelser på at gøre det godt i debutsæsonen. Faktum er, at holdet bliver udsat for meget hård konkurrence, og Toyota har på det seneste undervurderet deres konkurrenter. Således blev alle sejl sat til i sidste års Le Mans, hvor alle regnede med en sejr, men i iveren havde man undervurderet BMW. Og konkurrencen i F1 er hårdere end noget andet sted i motorsport. Det hjælper ikke altid med penge. Spørg blot Craig Pollock...
Som det var tydeligt for alle TV-seere, var det røde flag allerede på banen inden at Jenson Button gjorde brug af sin manglende rutine til at påkøre Pedro de la Rosa, og omdanne Loews-svinget til en af verdens dyreste parkeringspladser... Det var nemlig en fejl i computeren der styrer og sørger for starten, som gjorde at starten måtte tage os...
Teknisk uheld - det skal der vist ikke ske for mange af. De var så denne gang heldige at det så var meget praktisk at forvarsle et rødt flag, for det var nok kommet ud under alle omstændigheder efter balladen i Loews...
Eddie Irvine holdt for en gangs skyld hele vejen hjem og sikrede sig 4. pladsen. "Vi behøvede virkelig disse point," siger Jackie Stewart der tidligere har haft stor succes på banen. Og måske gav de råd som skotten havde givet ireren til at finde lidt mere tid på banen.
Endelig... Point til Jaguar
Foto: Allsport
Jackie Stewart erkender at pointene falder på et tørt sted. "Det har været en meget svær start på sæsonen. Det er et udholdenhedsløb og vi kom igennem. Eddie kom i mål og gav os disse point," siger en jublende Jackie Stewart, der ellers ikke længere er frontfigur for det nye ærkebritiske team. Det var også i Monaco at Stewart - da det var nævnt under det navn - sikrede sig de første point i 1997. Dengang endte Barrichello dog på podiet, men indtil videre kan mindre også gøre det for Irvine og co.
Der var ellers ikke meget der tydede på at der ville ske noget for teamet efter gårsdagens kvalifikation. "Jeg havde store forventninger til dagen, men det virkede ikke," fortalte en skuffet Irvine i går. Men i dag gik det meget bedre - dog kunne teamet se at Herbert igen havde et off-løb, selvom Herbert faktisk fik en bedre start end Irvine og lå bedst til - så gik der vist noget galt med et pitstop hvor der gik mere end kludder i slangerne i Jaguars garage… Herberts sæde er ikke blevet meget køligere, selvom han i dette løb var lidt tættere på Irvine.
En af de overlevende i Monaco - Salo på en 5. plads
Hans 5. plads var på de sidste omgange i fare - men Salo ville helt sikkert ikke lade rivalen fra hjemlandet kommet forbi. "Jeg vidste selvfølgelig godt at Mika Hakkinen hentede ind, men jeg kan sige at der ikke var nogen der skulle forbi mig i de sidste omgange! Jeg vidste at han ville finde det meget svært at overhale her, men jeg sikrede mig en ekstra gang ved ikke at give det mindste hul eller fejl," siger Salo der dermed har scoret tre point i år.
Derimod var det skuffende for Diniz, men han havde flere problemer. "I den første start var der intet jeg kunne gøre for at undgå at støde let ind i bagenden på Jenson Button i Loews," forklarer han om parkeringspladsen der udviklede sig i Loews. På et område kunne Diniz dog vinde - han var den hurtigste til at komme tilbage til pitten… Men det nyttede ikke så meget. "Reserveraceren var god i løbet, men uheldigvis ramte jeg en barriere i St. Devote på 31. omgang. Vi undersøger stadig hvorfor," forklarer han - og jeg tør godt give et forslag: hvad med en regulær kørerfejl, Pedro…
Flere kommentarer til Salos 5. plads.
Men mareridtet sluttede ikke med det. Finnen havde også problemer i løbet, og faldt tilbage på en 6. plads - og mistede dermed chancen for at tage et ordentlig indhug i Michael Schumachers føring i VM. "Lad os sige det på denne måde - jeg er glad for at det er forbi," siger en lettet Hakkinen. Det var problemer med bremsen der gjorde at han måtte en tur i pitten for at få tjekket raceren. "Jeg kørte rundt på femtepladsen og var ret tilfreds med det, og ventede på det rette øjeblik til at overhale. Så da jeg kørte ind i et sving virkede bremsen ikke," siger Hakkinen om den uheldige oplevelse at blive svigtet af bremserne.
Dog reddede han sig rundt og kom i pit hvor det blev løst, men der var hans rolle i løbet udspillet. Han holdt dog stadig på selvom han var langt efter, og da flere kørere raslede ind i barrieren i St. Devote kunne han til sidst sikre sig 1 point for 6. pladsen - men i forhold til at det kunne have være blevet til 6 point for andenpladsen, så var det ikke optimalt - der er fortsat langt op til Schumacher, og finnen skal været meget glad for at Michael Schumacher ikke sikrede sig alle ti point for sejren - så havde mareridtet været fuldendt.
Flere kommentarer fra McLaren.
Her er Ralf Schumacher på vej ud af tunellen, inden han kørte galt og flængede sit ben.
Foto: Allsport
Om skaden er alvorlig nok til at holde ham fra at deltage i det canadiske GP om to uger er dog endnu ikke til at sige. "Jeg håber han kommer sig snart,” siger dr. Mario Theissen, der leder BMW motorsportsafdeling. "Det var en skam, fordi han begyndte virkelig godt og kom op på fjerdepladsen var på vej mod en podieplads.”
Eddie Irvine har aldrig været beskyldt for at være mundlam og anklageren fik hurtigt svar på tiltale: "Hvad tror Frentzen jeg er? Jeg er ikke en helikopter," gør ireren opmærksom på. "Jeg kan ikke bare forsvinde." Og det må selv Frentzen vel give Irvine ret i.
Ifølge ikke officielle kilder, har der igennem længere tid været, det man kalder, visse uoverensstemmelser mellem Alan Jenkins, og nogle af medarbejderne i designgruppen i teamet. Og ifølge disse kilder, skulle Alain Prost være konfronteret med problemet med et krav om, at enten forlod Alan Jenkins teamet, eller også gjorde den gruppe som har beklaget sig.
Jenkins kom til Prost teamet for ca. 1½ år siden, og er ansvarlig for dette års endnu temmelig problemfyldte bil. Jenkins som ikke taler fransk, og som foretrækker engelsk, har åbenbart ophidset sine franske medarbejdere så meget med sin holdning, at de føler, at han også har beskyldt dem for at være for franske. Han er også blevet gjort til syndebuk for den problemfyldte bil, som faktisk er ved at blive bedre og bedre.
Hverken Alan Jenkins eller Alain Prost har be- eller afkræftet rygterne.
Teamet forsøgte sig med dem allerede i Nogaro, hvilket Dickie Standford afslørede. "Tror det eller lade være - men de virker," forklare han. "Vi testede dem på Nogaro og vi satte dem på og tog dem af, forsøgte med en vinge uden den anden og fandt ud at det gjorde en forskel," siger Standford om den vinge der var placeret øverst plus de vinger der yderligere var sat på siden af racerne.
Bemærk vingen over raceren - samt de to småvinger over sidekasserne
Foto: Allsport
I løbet nåede det dog ikke at give dem resultater, da begge kørere udgik af løbet. Men ekstravinger er altså stadig hot i Formel 1.
Det har Gerhard Berger, BMWs motorsportschef bekræftet, men har ikke yderligere detaljer for hvordan det går for den uheldige tysker. "Han har dog fået nogle snitsår efter at have været kørt ind i muren, men mere ved jeg ikke," siger Berger.
Derudover ved han ikke præcist hvad der skete, og de har ikke talt sammen ved uheldet. "Men han kom lidt for langt ud og fik noget skidt på dækkene, og kurede derfor i muren," forklarer Gerhard Berger, der igen i dette løb måtte se begge racere udgå.
"Selve byen er for lille, den har ikke penge nok til at holde et Grand Prix. Her i Hockenheim ser du ikke lokale politikere ved selve løbet, og de bakker heller ikke op om løbet som de gør ved løbet på Nurburgring." siger Meyer.
Ifølge Meyer er det bedste alternativ til det Tyske Grand Prix, Lausitzring som ligger i nærheden af Berlin. Banen vil være færdig til august i år, og der vil også være inkluderet en oval bane.
Dermed er der alene tale om et teknisk problem. "Vi havde et problem med udstødningen, hvor et at rørene gik i stykker og det ødelagde ophænget," forklarer tyskeren der først kunne opdage det på start/mål-langsiden og dermed ikke kunne dykke direkte ind i pitten for at få det tjekket.
Men Ross Brawn og mekanikerne kunne ikke udbedre skaden og dermed måtte han udgå mens han faktisk var suverænt på vej til sin 5. sejr i Monte Carlos gader, men det må udsættes.
Heldigvis er det ikke en Ralfs tur til at stå udenfor, men det kunne have blevet meget alvorligt. På TV-billederne kunne det ses at Ralf havde slået venstre ankel og at der kom blod ud. Michael Schumacher var efter løbet meget knuget og trist, men kunne fortælle at der ikke er sket noget alvorligt. "Han har et ret dybt sår i hans ben, men det er ikke mere end det. Han skal syes, men intet er brækket og der er ingen andre problemer," rapporterer storebroder Michael på en dag der slet ikke var Schumachernes dag.
Der har længe været rygter i paddocken om at Jordan vil komme med en vigtigt meddelelse. Desværre siger rygterne ikke hvad det er de vil annoncere. Men alle forventer at Jordan vil offentliggøre en ny stor sponsor, eller en ny motoraftale for 2001 sæsonen. Måske er det en ny kører til næste sæson. Vi må vente med tålmodighed.
Pedro de la Rosa har fået en bøde på 500$. Michael Schumacher har fået en bøde på 750$, og til sidst har Ricardo Zonta fået en bøde på 1500$. Det er den anden bøde Ricardo Zonta har fået i år for at køre for stærkt i pitten.
Men inden da måtte der to forsøg til at starte første gang, da Alexander Wurz stoppede startproceduren efter en teknisk defekt. Da starten endelig gik, tog Schumacher uden problemer fronten foran Trulli der leverede en noget defensiv start. Men løbet blev stoppet tidligt - inden at der opstod kaos i Loews-svinget, hvor Button påkørte de la Rosa, og dermed skabte en parkeringsplads for flere kørere. Hvad der var bevæggrunden er ikke kendt - men meget indikerer at det var en procedurefejl ved starten.
Schumacher tog begge starter uden problemer
Foto: Allsport
Den anden start gik rent og derefter kørte løbet sin gang - alle holdt deres pladser. Men omkring 37. omgang får Hakkinen et problem og det blev starten på flere tekniske problemer og forskydninger. Finnen lister tilbage til pitten og kommer tilbage, men er håbløst efter. Stort set samtidig får Jarno Trulli, der ellers holdt en flot 2. plads foran Coulthard, et teknisk problem og udgår. For at det så ikke skal være nok, så kører Ralf Schumacher alt for hurtigt ned mod St. Devote og kører muren. Desværre ser det ud til at tyskeren har fået en mere alvorlig skade omkring ankelen.
Michael Schumacher? Ja, han kørte sit eget løb helt i front og var aldrig truet i spidsen. Men hvor tyskeren har haft en racer der ikke har haft tekniske problemer ramte de for første gang i år tyskerens Ferrari. Venstre baghjulsophæng brød sammen ved langsiden. Hvorvidt tyskeren har ramt muren er usagt, men det kan meget vel have været sket, eftersom venstre del af raceren kommer tæt på muren ved det sidste sving før start/mål-langsiden.
Dermed var David Coulthard i front foran Frentzen og Rubens Barrichello der havde kørt et meget defensivt løb. Fisichella kørte sig også op og lå nummer 4 foran Irvine - der endelig var på vej til at score Jaguars første point. Sidst i løbet udviklede der sig en duel mellem to gange Mika - Salo foran Hakkinen, men den finske verdensmester måtte trække sig til sidst.
Men Frentzen leverede også en sjælden kørerfejl - han kører ind i muren i St. Devote og dermed var endnu en kører udgået efter at have været i kontakt med muren i Monaco.
Sejr til David Coulthard, hans anden i år, og dermed lader han til at være McLarens bedste bud på en udfordrer til Schumachers føring i VM. Andenplads til Barrichello foran Giancarlo Fisichella, der gerne ville på podiet - og det lykkedes jo. Irvine sikrede sig 3 vigtige point til Jaguar, mens Salo sikrede sig Saubers bedste resultat med en 5. plads. Mika Hakkinen viste at det altid kan betale sig at cirkulere med i løbet, selvom der er tekniske problemer. Det blev til en 6. plads og et point - men i forhold til Schumacher føring i VM er det marginalt hvad det betyder… Resultatet af Monacos grand prix.
En flot sejr til Coulthard, mens konkurrenterne udgik
Foto: Allsport.
Dermed har Schumacher fortsat 46 point mens David Coulthard har 34 point - og så 'kun' er 12 point efter tyskeren i VM-stillingen. Hakkinen har 29 point, men missede en stor chance for at køre sig tættere på endnu et VM med tekniske problemer og en dårlig kvalifikation.
Ikke for at genere de to kommentatorer på DR, men så var der lige lidt for mange kiks i kommentatorboksen. Barrichello overhalede altså ikke Fisichella sådan som de ellers fablede om - men der er jo også varmt i kommentatorboksen
De respektive teams skal teste et nyt dæk som er lavet af noget overordentligt fint gummi, specielt fremstillet til 3 baner. De 3 baner er Hockenheim, Circuit de Spa Francorchamps og Monzabanen. Banerne har det tilfælles at det er højhastighedsbaner.
Kørerne får også mulighed for at teste et helt nyt dæk med fem riller i. Det skulle være fremstillet til at køre i både tørvejr og regnvejr.