Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.6.2003
 Opmuntring til Button fra JV
 Tyrkisk Grand Prix i 2005?
 Villeneuves tur til at være ukampdygtig
 Silly Season er godt i gang allerede
 Billige motorer contra tracktion control
 
4.6.2003
 Montoya afviser Ferrari
 Renault får ny partner
 Sidste chance for Spa?
 Vi får det hårdt i Canada
 

Hop til top5.6.2003

Opmuntring til Button fra JV

Jenson Button har fået en sjælden og måske kærkommen opmuntring fra teamkollegaen Jacques Villeneuve.

Jenson Button var involveret i en meget alvorlig ulykke i træningen forud for Grand Prixet i Monaco. Den kunne godt have givet et langt mere alvorligt udfald end tilfældet var. Nu slap Jenson Button med et par ømme knæer og måske en mindre hjernerystelse. Dog alvorlig nok til at han blev anbefalet ikke at køre, selvom han selv gerne ville have været i gang med det samme. Teamet har endda strakt det så vidt at de har nægtet Button at teste i denne uge. De vil hellere have at han er i topform til det canadiske Grand Prix.

Jacques Villeneuve har til manges overraskelse bakket op omkring sin teamkollega. JV har selv gennem tiderne prøvet ret heftige afkørsler og uheld, så han har et par gode råd til sin unge kollega i teamet. En alvorlig ulykke kan påvirke en kører mentalt, måske endda så meget at han aldrig bliver helt den samme når han sætter sig i racerbilen igen.

Jacques Villeneuve:
"Hvis denne første ulykke ikke påvirker ham, så han er klar til at køre videre. Hvis det er en kørerfejl, så ved man at man kan komme i bilen igen og stole på den. Og hvis man ved hvorfor man har lavet fejlen, så er det nemmere at komme over det. Men hvis man ikke ved hvorfor, så kan man komme til at tvivle på sig selv. Sammenstødet så ikke så alvorligt ud sammenlignet med andre uheld man har set. Men det skete sidelæns og så er det svært at vurdere udefra, fordi noget som ikke ser ret alvorligt ud, sagtens kan være det alligevel."

PDL  


Hop til top
Tyrkisk Grand Prix i 2005?

Vi har et par gange omtalt at der måske er et tyrkisk Grand Prix på vej. Tilsyneladende er en aftale med Bernie Ecclestone nu på plads.

Et tyrkisk Grand Prix i Formel 1, ja hvorfor ikke? Det har man også tænkt i Tyrkiet. Tidligere på året blev der offentliggjort planer og tegninger over en ny bane som man har tænkt sig skulle placeres ved siden af den internationale lufthavn ved Istanbul. Nu lader det til at en forhåndsaftale er underskrevet.

Ifølge flere medier har Bernie Ecclestone og tyrkiske repræsentanter underskrevet en forhåndsaftale om afvikling af et tyrkiske Grand Prix. Og ifølge Business F1 bladet vil det første tyrkiske Grand Prix kunne køres i 2005. Der har flere gange været antydninger af interesse for Grand Prix løb i Tyrkiet. Det betyder flere nye baner i de kommende år. Næste år kommer der et Grand Prix i Bahrain og i Kina.

Bladet antyder også at prisen for rettighederne til afviklingen skulle være væsentligt lavere for tyrkerne end for arrangørerne i både Bahrain og Kina. Det forlyder også at den efterhånden allestedsnærværende og berømte Grand Prix bane designer, Herman Tilke, skal være ansvarlig for udformningen af banen i Tyrkiet.

PDL  


Hop til top
Villeneuves tur til at være ukampdygtig

Uheldene regner tilsyneladende ind over BAR teamet i disse dage. Først blev Jenson Button sat ud af spillet, nu er det Villeneuves tur.

Jenson Button kørte ret så alvorligt galt i Monaco, og teamet har siden holdt ham ude af bilerne. Men nu er det galt med Villeneuve også. Teamet tester i disse dage på Monza. Efter onsdagens test trak Jacques Villeneuve sig fra testarbejdet pga. rygproblemer. Det er ikke første gang at canadieren har problemer med ryggen.

Jacques Villeneuve:
"I dag skulle jeg virkelig kæmpe for at fuldføre dagen, for at være mest mulig med i forberedelserne til mit hjemme Grand Prix. Men i morgen (torsdag) er jeg ikke i stand til at kunne være med."

BAR teamet forsætter dog sin test og har indkaldt Anthony Davidson som erstatning for Villeneuve. Takuma Sato forsætter sit testarbejde på Monza som planlagt.

PDL  


Hop til top
Silly Season er godt i gang allerede

Begrebet Silly Season hvor der snakkes om kørerskift osv. er allerede godt i gang. Allerede kort før det spanske GP blev der snakket tæt.

Kørerskift allerede så tidligt på året? Ja det var da lige ved at være aktuelt omkring det spanske GP. Jaguar køreren Antonio Pizzonia fik et vink med en vognstang om at hvis ikke hans præstationer blev bedre, så var det ud i mørket. Alex Wurz blev især i medierne kørt i stilling som hans afløser. Men det blev ikke til noget. Antonio Pizzonia kørte bedre end tidligere og/eller også var Wurz for dyr at købe fri fra McLaren. Det sjove ved den historie er at Jaguar har sagt at Pizzonia beholder sit sæde året ud. Har Jaguar egentligt selv bekræftet dette? Måske derfor at der i Monaco var snak om at den førende i Nissan World Series, Franck Montagny, kan være en alternativ afløser for Pizzonia allerede i Canada.

Ralph Firman hos Jordan var også næsten dømt ude, men sidder stadig i sit sæde i Jordan raceren. Jacques Villeneuve, ja ham igen. Han er af sin teamchef David Richards blevet dømt til at være for dyr en herre for BAR teamet. Så enten skal han gå væsentligt ned i løn eller finde et andet team. JV er flere gange sat i forbindelse med Renault. Det kan næsten kun ske på bekostning af Jarno Trulli som i år er blevet overhalet godt og grundigt af Fernando Alonso indtil videre.

Om David Coulthard siges det at han også er på vej ud. Han er flere gange blevet sat til vægs på banen af Kimi Raikkonen. Seneste rygte siger at DC måske kan findes hos Jaguar næste år. Men der også andre der gerne vil køre hos de grønne næste år. Justin Wilson har haft succes med at sælge sig selv på aktiemarkedet. Det første store mål er nået og han har selv en ide om at han gerne vil køre for Jaguar næste år.

Hos Toyota er det bemærkelsesværdigt så flot Cristiano da Matta har klaret sig i år. Noget bedre end Olivier Panis som dog har været en del forfulgt af uheld. Til gengæld kender da Matta ikke de europæiske baner. Så hvert løb har en ny bane for ham. I de yderste kroge i rygteverdenen nævnes Jacques Villeneuve som en afløser for Panis.

Der snakkes tilsyneladende også om Ferrari. Montoya er blevet nævnt flere gange som kører der. Den snak er ikke stoppet endnu. Felipe Massa er også nævnt. Michael Schumacher stopper på et tidspunkt, og Rubens Barrichello ja hvem ved hvad der sker med ham. Han har ikke gjort sig særlig bemærket i år endnu. De to førnævnte kunne være mulige afløsere for de nuværende kører. Den der er mest usikkerhed om er vel Barrichello. Men vil Montoya være andenviolin for M. Schumacher? Sikkert ikke.

Hvis Montoya forlader Williams, ja hva' så? Ja i kulissen har Frank Williams allerede kikket nærmere på Nelson Piquet jr. Men også Jenson Button er vel egentlig på kontrakt hos Williams endnu. Ralf Schumacher er efterhånden mange gange blevet kritiseret for sit engagement - eller mangel på samme. Kan han blive ved med at redde sig, fordi han har et godt efternavn? Lønningsbudget hos Williams er ret højt i øjeblikket når det gælder kørerne. Frank Williams plejer som regel ikke at være den der betaler mest i løn, og vil sikkert skære ned igen. Vil de nuværende kørere acceptere dette?

Det lader nogle pladser blive åbne hvis der hold i de mange rygter. Der vil mangle mindst en kører hos i hvert fald BAR. Talentspejderne er ude. Der er mange talenter rundt omkring, og så er de billige. Flere af dem er villige til at betale for at få lov til at køre. Modsat må man også sige at flere af de nuværende kørere jo ikke holder evigt. Fornyelsen skal ske og man har i år allerede flere ret nye navne med i feltet. Men pengene skal jo findes uanset om man er ny eller er etableret. Der er stadigvæk kun sponsorerne til at betale. Og hvordan er det nu lige med dem. De har skåret meget ned i de sidste par år.

PDL  


Hop til top
Billige motorer contra tracktion control

I starten af året lavede FIA en underhåndsaftale med de førende bilfabrikker i Formel 1 vedr. tracktion control og motorer. Uenighed om dette truer forude.

FIA med Max Mosley i spidsen lavede i starten af året en aftale med de førende bilfabrikker om at de skal levere billige motorer fra og med næste år til gengæld for at de må beholde tracktion control. Aftalen skulle træde i kraft pr. 1. januar 2004. Men nu lader det til at bilfabrikkerne vil løbe fra aftalen. Ifølge Max Mosley.

Billige motorer som andre teams kan købe, lease eller leje. Det skulle være vejen frem for de mindre bemidlede teams. Samtidigt er der indført et forbud mod at skifte motorer mellem kvalifikation og løb. Senere må der slet ikke skiftes motorer. Dette er indført for at gøre Formel 1 billigere, noget der er til fordel for de små og mindre bemidlede teams. Derfor lavede FIA denne aftale med de store bilfabrikker for at gøre det muligt at få billige motorer. Samtidigt har der været nævnt priser på disse motorer i størrelsesordenen $ 10 mill. om året for disse købemotorer.

Ifølge Max Mosley er der ved at være snak om aftalebrud fra de store bilfabrikker. De er enten ikke interesseret i at levere motorer til andre teams eller også er der uenighed om prisen. Renault mener sig slet ikke i stand til at kunne levere til andre teams næste år, og i 2005 slet ikke til prisen på $ 10 mill. BMW har samme indstilling, mens Cosworth gerne vil levere til andre, som man også gør nu, men kun til en pris på $ 20 mill.

Eneste bilfabrik der har meldt positivt ud er Mercedes som tidligere i år har meddelt at man har fundet en løsning, så man kan overholde den forpligtigelse.

Men Max Mosley kritiserer også på en anden front. Formel 1 er blevet for dyrt generelt. Her tænker han også på tilskuerne. Mosley har bemærket at der i Monaco, Malaysia, Australien og på Imola var adskillige tomme pladser. Det endda til trods for at Formel 1 i år er væsentligt mere spændende end de seneste par år, hvor der stort set kun har været rød front. Max Mosley kritiserer faktisk hele Formel 1 cirkuset for at være en indspist klub som tilsyneladende føler sig over diverse økonomiske kriser der rammer verdenen. Hvordan er det ikke gået siden 11. september for et par år siden? Økonomien er ramlet sammen på mange fronter - også i motorsporten. Mosley mener bl.a. at Formel 1 verdenen opfører sig som en klub som overhovedet ikke vil lade sig mærke med hvad der foregår udenfor Paddock Club.

PDL  


 

Hop til top4.6.2003

Montoya afviser Ferrari

Rygterne i Monte Carlo gik ellers på at Juan Pablo Montoya er ved at blive kørt i stilling som ny kører hos Ferrari. Men selvom pressen i Italien har sat den colombianske kører i forbindelse med Ferrari, så afviser hovedpersonen selv at der er nogle forhandlinger i gang.

Det kom frem stort set samtidig med at rygterne om Michael Schumachers fremtid også begyndte at summe. Den tyske verdensmester har nemlig sat sig for at overveje fremtiden sammen med Ferrari, og den endelige konklusion kommer han nok først frem til når vi kommer hen på efteråret.

Her kommer Montoya så ind i billedet som en mulig erstatning fra og med 2005. Det var den italienske avis Gazzetta dello Sport, der mente at forhandlingerne allerde var i gang. "Nogen sagde at jeg skulle kigge i avisen og se hvad der stod. Da jeg så det kunne jeg ikke tro det. Der er ikke nogle samtaler for tiden, og for at være ærlig er der ingen," siger vinderen af løbet i Monte Carlos snævre gader.

Derudover har Ferrari ellers taget Felipe Massa til sig. Teamet fulgte ham meget tæt i den sæson hvor han kørte for Sauber, og hvor det også menes at det netop var Ferrari der fik den brasilianske kører ind i teamet. Nu er han for tiden testkører for Ferrari, og i andre interviews har Ross Brawn indikeret at Massa indgår i planerne for fremtiden, og at han har chancen for at udvikle sig i retning mod at få en fast Grand Prix-plads.

En ting er sikkert - Montoya skifter ikke til Ferrari sålænge Michael Schumacher er i teamet. Hvor står Barrichello så? Satser det på ham efter Schumacher?

BB  


Hop til top
Renault får ny partner

Renault har fået succes med at tiltrække flere nye sponsorer. Et partnerskab er det blevet til med Clearswift, som leverer software til at styre og sikre emails.

Blandt andet får Clearswift opgaven med at sikre alle Renault teamets PC'ere, så sikkerheden for de data der sendes rundt internt, såvel som eksternt er sikkert og pålideligt. "Renault F1 teamet arbejder i et miljø hvor fortrolighed og beskyttelse af copyright er utrolig vigtigt. Teamets succes afhænger meget af de teknologiske fremskridt, og at brude den bedst tilgængelige teknologi vil hjælpe os i den kamp," siger Graeme Hackland, der er IT-chef hos Renault F1.

Derudover bliver alle email der kommer ud fra teamet og det der modtages, også til at blive overvåget - dermed sikres det at teamet ikke udsættes for forskellige angreb, og at der ikke kommer noget ud fra teamet som kunne skade modtagere, som for eksempel pressen der modtager en jævn strøm af mails.

BB  


Hop til top
Sidste chance for Spa?

I Belgien kæmper man en sej kamp for at få Spa tilbage på løbskalenderen i Formel 1. Er det ved at være sidste udkald?

Det belgiske Grand Prix røg ud af kalenderen i år i næsten bogstaveligste forstand. Den belgiske regering indførte forbuddet mod tobaksreklamer som EU indfører ved senere lejlighed. Altså har man været på forkant med udviklingen. Men nu er der måske et lille håb tilbage som man vil prøve at kæmpe for.

Økonomiministeren i Wallonien, den region i Belgien hvor Spa ligger, skal mødes med Bernie Ecclestone i den nærmeste fremtid. Temaet ved mødet er at få Spa tilbage i løbskalenderen. Chancerne er med belgiske øjne blevet større da man har fået ny regering i landet. Loven om forbud mod tobaksreklamer blev indført af det daværende grønne regeringsparti. Men siden er der kommet andre folk til. Og nu arbejder man så på at få ophævet forbuddet. En anden mulighed er at få indført en form for dispensation.

Men det er ikke sikkert at Bernie Ecclestone lige umiddelbart vil sige ja. Han er under pres fra en del teams som siger nej til flere end 17 løb om året. Problemet her er at der næste år kommer et nyt Grand Prix i Bahrain og sikkert også i Kina. Skal Belgien puttes ind igen giver det 18 løb hvis ikke andre løb fjernes. Modsat er FIA bossen Max Mosley positivt indstillet. Han har udtalt at hvis man i Belgien kan få ordnet problemet med tobaksreklamelovgivningen, vil han gerne have Belgien med igen. Som han siger så er Spa en bane som langt de fleste godt kan li'.

PDL  


Hop til top
Vi får det hårdt i Canada

Ron Dennis ser allerede nu frem til det næste løb i Canada. Det bliver på en bane som er næsten helt modsat af Monaco.

Om mindre end 2 uger skal diverse kombattanter i Formel 1 igen i ilden. Denne gang på en bane som er så meget anderledes end hvad man lige har oplevet i Monaco. Og det er noget Ron Dennis egentlig frygter lidt. Han er fuldt ud klar over at Ferrari nok dummede sig lidt med strategien og andre ting i Monaco. Så han regner ikke med at det bliver lidt i Canada.

Han har således udtalt til bl.a. Reuter at man hos McLaren ved at det bliver hårdt i Canada, meget hårdt endda. Indtil videre kan McLaren så glæde sig over at man fører i begge mesterskaber.

Og så er McLaren ikke helt sikker på at den nye MP4-18 bliver klar til det europæiske Grand Prix.

Ron Dennis:
"Den skal være pålidelighed, og hvis ikke den er det fuldt ud, vil vi muligvis vente lidt længere med at indsætte den nye. Foreløbigt er målet at det europæiske Grand Prix."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk