Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.6.2000
 DTC - Elektronik driller Watt
 CART - Montoya vandt Miller Lite 225 i Milwaukee
 
5.6.2000
 DTC - Kaos weekend for Serwin
 DTC - Får Jason Watt sit comeback pinsemandag?
 

Hop til top6.6.2000

DTC - Elektronik driller Watt

Den funktionstest, som Jason Watt i dag skulle have gennemført i sin specialbyggede Peugeot 306 GTI forud for et eventuelt comeback i Dansk Touringcar Challenge i weekenden, er blevet udsat til onsdag.

"Der var nogle elektriske problemer, som drillede os, og det betyder, at vi først kan få bilen funktionstestet i morgen,! fortæller Jason Watt.

"Vi aner endnu ikke noget om, hvorvidt den løsning, som Sahva Auto har arbejdet på, også virker. For selv om det elektriske problemer bliver løst på værkstedet, så er det først, når vi har kørt med bilen, at vi ved noget. Det er derfor stadig svævende, om jeg kommer til start i pinsen, men hvis funktionstesten falder heldigt ud i morgen, så har vi allerede nu fået mulighed for træne i bilen både torsdag og fredag."

Pinsens tredje afdeling af Dansk Touringcar Challenge afvikles med træning og tidtagning lørdag den 10. juli, mens kvalifikationsheat og finale finder sted mandag den 12. juli klokken 14.00.

BB  


Hop til top
CART - Montoya vandt Miller Lite 225 i Milwaukee

Endelig lykkedes det for Juan Pablo Montoya at vinde et løb i dette års CART serie. Han dominerede for alvor løbet på 1 mil oval-banen i Milwaukee, hvor han førte 178 ud af de i alt 225 omgange.

Udover at det var den første sejr til Montoya i denne sæson, så var det også den første sejr til Toyota nogensinde efter mere end 5 år og 78 løb i CART serien. For Montoya var sejren endelig kulminationen på en sæson, hvor han har været plaget af problemer og direkte sort uheld i de foregående 5 løb. Trods det, at han i disse løb har ført mere end 40% af alle løbsomgangene, så var han hidtil bedste placering "kun" en 4. plads.

Og med alle disse problemer i baghovedet, så ventede Montoya blot på, at noget også skulle gå galt i det 6. løb i Milwaukee. Da den "magiske" grænse på kun 25 omgange tilbage af løbet var nået, ventede han blot på, at der skulle opstå et eller andet tekniske problem med hans Lola-Toyota Champ Car, men da hans team-ejer, Chip Gananssi, over radioen fortalte ham, at der nu kun var 20 omgange tilbage af løbet, så følte Montoya sig sikker på, at sejren endelig var hjemme.

Michael Andretti sluttede efter meget flot kørsel på en 2. plads. På de allersidste omgange formåede han at formindske det 10 sekunders forspring op til Montoya til kun 1,015 sekunder.

Patrick Carpentier sluttede på en lige så flot 3. plads, hvilket er hans bedste løbsplacering i denne sæson.

Kenny Brack havde en overgang ført løbet, men p.g.a. en alternativ pit-stop strategi, sluttede han på en 4. plads. Det samme var tilfældet med Roberto Moreno, der ligeledes måtte i pit en ekstra i slutningen af løbet. Han endte med at blive nr. 5.

Selve løbet var i øvrigt en lidt usædvanlig oplevelse forstået på den måde, at der kun var 2 Full course-yellow's.

Nu overtager så de almindelig baner og bybanerne scenen i CART serien. Det næste løb køres d. 18/6 på bybanen i Detroit. Herefter går turen videre til Portland, lufthavnsbanen i Cleveland og Toronto.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top5.6.2000

DTC - Kaos weekend for Serwin

Denne er uden tvivl den mest kaotiske weekend i denne sæson for unge Thomas Serwin! I Formel Ford klassen, som kører inden DTC, blev en ung kører dræbt. En uhyggelig begivenhed der selvfølgelig satte sine spor i de andre kørere på Zandvoort.

Men dette var blot starten på et kaos løb for Thomas…Starten gik bestemt heller ikke som ønsket! ”De to foran mig gav gas og bremsede pludselig op, så jeg var nødt til at bremse, og da jeg bremsede, gik starten og pludselig var alle kørt” fortæller en skuffet Thomas til Formel-1.dk.

Han nåede dog hurtigt op til resten af feltet, men kørerene i DTC er hårde og det varede ikke længe før Thomas blev skubbet ud i sandet. Thomas fik dog bilen på banen igen og kørte rigtig godt indtil 4 omgange før slutningen, da han fik problemer igen og måtte udgå.

Det var rigtigt ærgerligt, da han på daværende tidspunkt kunne følge med tidsmæssigt med de førende.

Alt i alt var weekenden alt andet end vellykket! Teamets tilrettelægning fungerede ikke, Thomas fik ikke den nye motor, han var blevet lovet osv. osv.

Thomas slutter af med at sige ”Der er meget at reparere og gøre bedre, men jeg er stadig positiv”. Og så længe han er det, er der lys i sigte!

MEL  


Hop til top
DTC - Får Jason Watt sit comeback pinsemandag?

Der arbejdes i disse dage på højtryk for, at Jason Watt kan få sit comeback i professionel motorsport. Målet er, at det populære racerkører er at finde på startgridden, når det pinsemandag den 12. juni går løs med tredje afdeling af Dansk Touringcar Challenge på Jyllands-Ringen.

"Mit team knokler med min bil for tiden, men intet er endnu sikkert," fortæller Jason Watt. "Bilen står klar på nær gearskiftet, som der er problemer med. Når jeg skal bremse ned for enden af en langside, skal jeg kunne betjene rat, bremse og gearstang samtidig, og det betyder, at jeg faktisk har brug for tre hænder, så lige nu mangler jeg en tredje hånd."

"Jeg prøvede bilen torsdag og fredag i sidste uge på et afspærret område," fortsætter Watt. "Accelleration, igangsætning, kobling og bremser fungerer perfekt, men problemet er, at det endnu ikke kan lade sig gøre at bremse, geare nede og dreje samtidig. Nedbremsning og nedgearing skal jo gøres samtidig, og det er mit problem."

Det er ombygningsspecialisterne Sahva Auto, som står for de specielle modifikationer af Jason Watts racer-Peugeot 306 GTI, hvor man bl.a. har indbygget en bremsestang ved rattet. Lige nu arbejder Sahva Auto på at finde en løsning med lufttryksstyring og el-motorer, som skal hjælpe under nedgearingerne, så det hele kommer til at virke som en semi-automatisk gearkasse.

"På tirsdag har vi en klar fornemmelse af, om det virker eller ikke, og så skal vi forhåbentlig have en test fredag, hvor jeg kan prøve bilen i fart, og det bliver så afgørende for, om jeg stiller op," forklarer Watt.

"En ting er, at gearskiftet skal fungere, men det skal også fungere på et niveau, hvor det er acceptabelt og forsvarligt. Jeg forlanger ikke, at jeg skal være med i toppen, men jeg skal kunne deltage på forsvarlig vis. Chancen for at jeg kommer til start på Jyllands-Ringen i den kommende weekend er fifty-fifty, men kommer jeg ikke ud at køre, vil det være utroligt skuffende for mig."

Selv om Jason Watt har haft lejlighed til at funktionsteste sin Peugoet 306 GTI på et lukket område, så har han endnu ikke nogen rigtig fornemmelse af bilen som racervogn.

"Jeg har ingen idé om, hvordan bilen opfører sig," siger han. "Det virker meget fornuftigt med den rigtige gearkasse, og det dufter af rigtigt race. Michael Carlsen kører jo stærkt i den samme model, så den virker i hvert fald, men hvordan jeg kan få føling med bilen, det har jeg ikke nogen fornemmelse af endnu. Det skal jeg først prøve, men min målsætning er, at jeg ikke vil være sidst."

Jason Watt har to gange tidligere været til start i Dansk Touringcar Challenge. Det var i debutsæsonen i 1999, hvor han afløste Kris Nissen og kørte dennes Volkswagen Beetle til en tredjeplads. Men siden er der sket meget med klassen.

"DTC er jo topprofessionel racing. Jeg er positivt overrasket over klassen, og det er rart at se, at det er forskellige folk, der er med fremme. Men det jo kun starten på det hele. Nogle teams er måske ikke så forberedte, som de kunne ønske endnu, men den sidste del af sæsonen vil blive spændende. Fra Grand Prixet og frem bliver det skarpt selskab," slutter Jason Watt og krydser fingre for, at hans bil bliver klar.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk