Jos Verstappen som i øjeblikket kører i CCWS serien i USA, vil gerne tilbage til Formel 1. I hvert fald har han til den hollandske avis Telegraaf udtalt at han er ved at overtale teamet til at lade ham teste, og at en test angiveligt skulle være meget tæt på. Ifølge flere oplysninger skulle en sponsor være villig til at betale et beløb for at Verstappen kan få sin test. Flere iagttagere ser det som at man vil lægge pres på Verstappens landsmand, Christijan Albers som har haft visse problemer i denne sæson. Det forlyder dog fra teamet at der ikke er planer om at lade Jos Verstappen test.
Jos Verstappen - her sammen med sin tidligere chef - Paul Stodddart
(Foto: Minardi)
Jos Verstappen har endvidere udtalt til førnævnte avis, at det mest optimale ville være en test der strækker sig over minimum 2 dage, helst 3 dage. Jos Verstappen fastholder også at han har flere telefonsamtaler med bestyrelsesformanden i Spyker teamet, Michiel Mol, angående en test. Tilsyneladende er samtalerne indtil videre stillet i bero, idet teamet har andre og vigtigere ting at foretage sig i øjeblikket.
Er det et pressestunt eller er Chr. Albers virkelig under pres?
(Foto: Spyker F1)
Den anden vigtige person i dette spil, er Chr. Albers. Han har haft visse problemer med at få det til at hænge sammen. Teamkollegaen Adrian Sutil har ved adskillige lejligheder præsteret bedre end Albers. Sutil er ny kører i Formel 1 i denne sæson, hvorimod Albers har erfaring fra tidligere, senest Midland teamet i sidste sæson. Albers tager det rimelig afslappet med forlydenderne om en evt. test til Jos Verstappen. Albers ser det mest som et presserelateret stunt, og er derfor rimeligt ubekymret. Det har været nævnt at Jos Verstappen tidligst kunne komme til at teste ved den officielle testdag på Spa-Francorchamps banen i Belgien i juli måned.
Hos BMW Sauber er man klar til det næste Grand Prix som er det canadiske af slagsen. Forberedelserne har stået på i længere tid og er udmundet i en test på Paul Ricard banen for nogle uger siden. Man har forberedt først og fremmest nogle aerodynamiske ændringer, men også bremserne er gennemgået, da det er påkrævet med ekstra gode bremser på Circuit Gilles Villeneuve.
I alt fik BMW Sauber kun 2 points i alt med fra de 2 nordamerikanske Grand Prixer i sidste sæson. Faktisk lå man "kun" på femtepladsen da man tog afsted for et år siden. Nu er BMW Sauber på tredjepladsen, og håber på at man får flere points i det nordamerikanske end i sidste sæson.
Kan Nick Heidfeld komme på podiet i Canada?
(Foto: BMW Sauber)
Alt tyder dog på at det kan lade sig gøre. Med den formkurve som BMW Sauber har, og især med den stabilitet som teamet har udvist, bør det derfor være en overkommelig opgave. Tillige har BMW Sauber vist sig at være ganske hurtige og håndterlige på hurtige baner.
Nick Heidfeld fortæller at man selvfølgelig skal være opmærksom på banens beskaffenhed. Det er ikke just hver dag at der køres på banen, og derfor er der stort set ikke noget grip den første dag. Det kommer dog gradvist efterhånden som der køres mere og mere.
Robert Kubica gjorde sig de samme erfaringer sidste år da han var fredagskører i teamet. Desuden var den gang en af de absolut hurtigste om fredagen. Og selv Kubica er ny i teamet - som kører - så er banen ikke ny for ham. Der blev kørt adskillige runder i sidste sæson.
Eller laver Robert Kubica en mindre overraskelse?
(Foto: BMW Sauber)
I teamet glæder sig man da også til løbet. Sebastian Vettel er med denne gang, som test- og reservekører. Det er dog ikke helt i skrivende stund fastlagt om han i det hele taget kommer i aktion for teamet. Ellers advarer både Mario Theissen og Willy Rampf om at banen kan være glat i starten, at man skal passe på bremserne, ligesom at visse kerber kan være lumske. Én fejl og man kan være ude, for banen tilgiver for så vidt ingen fejl.