"Jeg har testet bilen ved at køre frem og tilbage på en afspærret vej, og det gearskifte, som Sahva Auto har lavet, virker perfekt," siger en jublende glad Jason Watt.
"Det nye system kunne betjenes uden problemer under dagens funktionstest, og hvis det også kan gøres forsvarligt på en racerbane, uden at jeg er fem sekunder for langsom og bliver til fare for andre, så er jeg også til start på mandag. Jeg er positiv, absolut, efter at jeg har prøvet systemet, og gearskiftet fungerer faktisk perfekt. Det system, som Sahva Auto har udtænkt, fandtes ikke i forvejen, men det duede første gang, hvor jeg trykkede på knappen!"
Jason Watts største problem har været at kunne klare de mange nedbremsningssituationer, som der er flere af på hver omgang. Bilens bremser kan han betjene via en stang, der er monteret til rattet, men da man i nedbremsningssituationerne typisk også har brug for også at styre og geare ned samtidig, kneb det faktisk med at klare alle tre ting på én gang med kun ét par hænder. Derfor har Sahva Auto i de seneste dage udviklet et system, der ved hjælp af lufttryk hjælper Jason med nedgearingerne, så han kan koncentrere sig om at styre og bremse. Systemet skulle have været funktionstestet tirsdag, men elektriske problemer betød, at testen blev udskudt til i dag, hvor alt så klappede.
"Nu skal jeg ud at køre, og selvfølgelig kan jeg køre den forsvarligt rundt på Jyllands-Ringen," fastslår Jason Watt. Fredag får han sine første omgange på en racerbane med bilen, efter at Peugeot Sport Teams teknisk ansvarlige, Jørgen Nielsen, torsdag har foretaget de sidste justeringer af undervogn og styretøj. "Jeg er gevaldigt bagud i forhold til mine konkurrenter, der jo har haft tre testdage og kørt to løb, så jeg kommer nok ikke hjem med en flaske champagne i denne weekend", fortsætter den nygifte københavner, der ikke tør spå om resultatet. "Det er svært at sige. Måske ender vi med at få nogle småproblemer, så det bliver et løb, som vi primært skal lære af. Men jeg har slet ikke gjort nogen tanker om min placering."
Men uanset forløbet af pinsens tredje afdeling af Dansk Touringcar Challenge glæder Jason Watt sig til at få comeback.
"Det er absolut dejligt at komme tilbage. Jeg er snart lige så spændt som dengang, hvor jeg kørte mig første motorløb, men denne gang er jeg mere usikker på, hvad resultatet bliver. Men jeg er spændt," slutter Peugeot-køreren.
"Der var nogle elektriske problemer, som drillede os, og det betyder, at vi først kan få bilen funktionstestet i morgen,! fortæller Jason Watt.
"Vi aner endnu ikke noget om, hvorvidt den løsning, som Sahva Auto har arbejdet på, også virker. For selv om det elektriske problemer bliver løst på værkstedet, så er det først, når vi har kørt med bilen, at vi ved noget. Det er derfor stadig svævende, om jeg kommer til start i pinsen, men hvis funktionstesten falder heldigt ud i morgen, så har vi allerede nu fået mulighed for træne i bilen både torsdag og fredag."
Pinsens tredje afdeling af Dansk Touringcar Challenge afvikles med træning og tidtagning lørdag den 10. juli, mens kvalifikationsheat og finale finder sted mandag den 12. juli klokken 14.00.
Udover at det var den første sejr til Montoya i denne sæson, så var det også den første sejr til Toyota nogensinde efter mere end 5 år og 78 løb i CART serien. For Montoya var sejren endelig kulminationen på en sæson, hvor han har været plaget af problemer og direkte sort uheld i de foregående 5 løb. Trods det, at han i disse løb har ført mere end 40% af alle løbsomgangene, så var han hidtil bedste placering "kun" en 4. plads.
Og med alle disse problemer i baghovedet, så ventede Montoya blot på, at noget også skulle gå galt i det 6. løb i Milwaukee. Da den "magiske" grænse på kun 25 omgange tilbage af løbet var nået, ventede han blot på, at der skulle opstå et eller andet tekniske problem med hans Lola-Toyota Champ Car, men da hans team-ejer, Chip Gananssi, over radioen fortalte ham, at der nu kun var 20 omgange tilbage af løbet, så følte Montoya sig sikker på, at sejren endelig var hjemme.
Michael Andretti sluttede efter meget flot kørsel på en 2. plads. På de allersidste omgange formåede han at formindske det 10 sekunders forspring op til Montoya til kun 1,015 sekunder.
Patrick Carpentier sluttede på en lige så flot 3. plads, hvilket er hans bedste løbsplacering i denne sæson.
Kenny Brack havde en overgang ført løbet, men p.g.a. en alternativ pit-stop strategi, sluttede han på en 4. plads. Det samme var tilfældet med Roberto Moreno, der ligeledes måtte i pit en ekstra i slutningen af løbet. Han endte med at blive nr. 5.
Selve løbet var i øvrigt en lidt usædvanlig oplevelse forstået på den måde, at der kun var 2 Full course-yellow's.
Nu overtager så de almindelig baner og bybanerne scenen i CART serien. Det næste løb køres d. 18/6 på bybanen i Detroit. Herefter går turen videre til Portland, lufthavnsbanen i Cleveland og Toronto.