Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.6.2000
 Prost: Jenkins ude
 Button hurtigst på Monza
 Ferrari test - Monza - onsdag
 Benetton test - Monza - onsdag
 Kontrakt til Pizzonia
 
7.6.2000
 50/50 for Ralfs chance
 Test på Monza - onsdag
 Arrows test - Monza - tirsdag
 Sauber test - Monza - tirsdag
 Jordan - Button ikke et emne
 Jordan med Honda fabriksmotor næste år?
 Williams tester Junqueira
 

Hop til top8.6.2000

Prost: Jenkins ude

Så er det officielt: Alan Jenkins er nu ikke længere en del af Prost. Siden Jenkins ikke dukkede op ved Monacos GP, har rygtet gået at det franske team har skilt sig af med sin tekniske direktør. Det skulle efter sigende være samarbejdsproblemer i designgruppen, der fik andre medarbejdere til at give Prost et ultimatum: ham eller os! Prost Grand Prix bekendtgjorde i dag at man havde nået en gensidig aftale med Jenkins om at deres veje skulle skilles.

Alain Prost gjorde det klart at man var meget skuffede over at det var nået så vidt og at det ikke ville gå ud over hans personlige venskab med Alan Jenkins, som han har kendt siden deres fælles tid hos McLaren i starten af '80'erne. Derudover sagde han at: "Jeg har fuld tillid til vores nuværende tekniske stab og jeg ser frem til en produktiv fremtid. Vi håber at vi kan opnå de resultater, som vores partnere og vores støtter forventer fra os i den nærmeste fremtid." Ny teknisk direktør er Jean-Paul Gousset, der i de sidste to år har ledet designafdelingen.
De første rygter om bruddet.

CBA  


Hop til top
Button hurtigst på Monza

Jenson Button satte torsdagens hurtigste tid i testen som køres på Monza, Italien forud for det canadiske grand prix.

Den unge brite har overtaget rollen som teamleder, efter at Ralf Schumacher må stå udenfor - og måske ikke bliver klar til løbet i Montreal næste weekend. Der blev kørt mange omgange - Frentzen nåede op på 103 - omgange, hvilket er næsten den dobbelte løbsdistance på Monza.

Ricardo Zonta var i aktion i dag, og dermed er han 100% klar til løbet i Canada, og skal derfor ikke stå over sådan som den ellers har været nogle rygter om. Giorgio Pantano fik en testdag hos Benetton, men det blev alligevel Pizzonia der fik testkontrakten.

Testtider fra Monza, torsdag den 8. juni 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Jenson ButtonBMW-Williams1:24,05646
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,66773
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,10948
Jos VerstappenArrows-Supertec1:25,21296
Jacques VilleneuveBAR-Honda1:25,28473
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:25,317103
Pedro DinizSauber-Petronas1:25,56060
BB  


Hop til top
Ferrari test - Monza - onsdag

Barrichello lavede en flot indsats i Monaco, hvor han startede på 6 pladsen, men tabte 2 placeringer i starten, men kom flot tilbage længere hen i løbet, og sluttede på 2 pladsen. Efter den indsats blev han belønnet med at skulle teste på Monza, som forberedelse til det næste GP i Canada.

Og det gav faktisk debut til F!-2000 modellen på Monza. Selvom teamet er hjemmehørende i Italien, er det første gang, at den nye model er på Monza. Udover at teste, skal teamet også prøve at finde den egentlige årsag til, at Michael Schumacher udgik i Monaco.

Man har faktisk allerede fundet et helt godt set-up til Canada. Set-uppet er tilpasset den canadiske bane, og derfor har man måske ikke de hurtigste tider på Monza, da man prøver at arbejde med et lidt anderledes set-up. Der er blevet prøvet flere forskellige ting. Nogle nye ting omkring aerodynamikken er blevet testet. Forskellige dæk er også blevet prøvet. Onsdagen var sat til en langtidstest. Således kørte Barrichello 70 omgange onsdag. Bedste tid for en omgang blev 1:25.404. Man har sideløbende også foretaget nogle ændringer omkring tankanlægget, for at få en mere sikker påfyldning af benzin. Der har indimellem været problemer med påfyldningsstudsen. Det er noget næsten alle teams har oplevet.

Men nu er testen slut på Monza for Ferraris vedkommende. Man har flyttet den videre test til hjemmebanen, Fiorano, hvor også teamets testkører, Luca Badoer, vil deltage.

Men hvor er Michael Schumacher henne? Han plejer at være en ivrig tester, men han er taget på en lille ferie i USA, sammen med familien.

PDL  


Hop til top
Benetton test - Monza - onsdag

Benettons test på Monza, har været en blandet fornøjelse. Tirsdag startede Fisichella med at skulle finde et set-up, som man kan bruge i Canada. Men under indkøring af bilen opstod der elektriske problemer i bilen, og det medførte at bilen stod i værkstedet stort set hele dagen. Man brugte den anden bilen til en ny test af Antonio Pizzonia. Men et problem i affjedringen i forenden af bilen ødelagde testen for ham. Bilen er nu sendt tilbage til Enstone til reparation og undersøgelse.

Onsdag skulle man så prøve at forsætte med forberedelserne. Fisichella forsatte med at finde et set-up. Man fokuserede meget på en anden vægtfordeling i bilen. Og om eftermiddagen kom også Pizzonia ind i billedet, og var med til at teste dæk og forskellige aerodynamiske set-ups. Torsdag vil det blive Giorgio Pantanos tur til at teste.

PDL  


Hop til top
Kontrakt til Pizzonia

Det bliver den britiske Formel 3-kører, Antonio Pizzonia der får pladsen som testkører for Benetton.

Den kontrakt blev sikret efter gårsdagens test på Monza, hvor teamet var meget tilfreds med hans præstation, og derfor belønner ham med en 5 måneders testkontrakt, og med yderligere mulighed for at forlænge samarbejdet.

Talentspejderen Flavio Briatore var selvfølgelig glad for at de nu har fundet en testkører. "Jeg var ret glad efter Valencia, da han udførte en rigtig god test," forklarer han og dermed blev det den hurtigste af de to kørere der fik testkontrakten - Pizzonia var hurtigere end Giorgio Pantano.

Det blev Pizzonia der fik testsædet hos Benetton
Foto: Allsport

Derudover har Briatore en stor tiltro til Pizzonias evner. "Han er en talentfuld kører, men han har lang vej inden han kan komme i Formel 1," siger Briatore, der således tager ikke lægger op til at Pizzonia er et emne til sædet i 2001, og ikke er med på 'Button-mania'...

BB  


 

Hop til top7.6.2000

50/50 for Ralfs chance

Ralf Schumachers chancer for at blive klar til det canadiske grand prix er faldet de seneste dage - og nu er det 50/50. Den skade som i første omgang ikke var så alvorlig, ser nu ud til at volde tyskeren så store problemer at det kommende løb er i fare.

Ralf Schumacher har igen været til lægen og efter det tjek er chancerne faldet. "I øjeblikket kan jeg ikke fortælle om jeg kommer med i det canadiske grand prix. I nat sov jeg ret godt, fordi smerterne er blevet lidt mindre, men jeg kan stadig ikke støtte på benet," forklarer Ralf Schumacher.

Det ventes at der inden uge er omme vil blive fundet en afgørelse. "Lægerne har fortalt mig at jeg skal slappe totalt af i to-tre dage," forklarer han. En del af lægetjekket gik også ud på at se om der fortsat var kulfibersplinter i benet. "Vi ønskede også at sikre os at der ikke var et kulfiberstykke eller metal ved såret - heldigvis var der ikke det!" siger Ralf.

Vi må derfor vente til sidst på ugen, hvorefter han i samråd med Williams vil træffe sit valg. Bruno Junqueira venter i kulissen.

BB  


Hop til top
Test på Monza - onsdag

For anden dag i træk blev der testet på Monza, og efter at Rubens Barrichello i går lagde sig i front, var det rivalerne fra McLaren der tog dagens hurtigste tid. Mika Hakkinen var tilbage og satte den markant hurtigste tid.

Det var varmt i Monza-parken, så på den front var der ikke noget der generede kørerne. Der var et par uheld på banen, hvor Ricardo Zonta endnu en gang var indblandet i et stort uheld. Brasilianeren har flere gange været at banen i år, blandt andet på Silverstone hvor han var indblandet i et uhyggeligt uheld i 'Stowe'-svinget i april. Det første rapporter melder at Zontas bremser svigtede da han skulle bremse ned til det hurtige Parabolica-sving lige forud for start/mål-langsiden. På det tidspunkt kører han over 300 km/t, men selvom han forsøger at spinde raceren nogenlunde 'roligt' af banen, bliver raceren i stedet beskadiget i sammenstød med barriere langs banen. Raceren er totalskadet, men heldigvis slipper Zonta fra uheldet uden store skader, andet end at han er blevet godt forslået. Han ventes klar til at teste i morgen.

Zonta igen-igen i et stort crash

Men også Pedro Diniz havde også et uheld i Ascari. "Det var et skræmmende øjeblik, fordi jeg kørte over 300 km/t og fik et problem med bremserne, men heldigvis var skaderne kun på racerens front, så vi var i stand til senere at forsætte," siger Diniz der i dag kørte 85 omgange.

Blandt andet var det igen interessant at se Gaston Mazzacane så langt fremme - i dag som nummer 6. Jenson Button var igen godt 8/10 bedre end Bruno Junqueira. Dagen gik blandt andet også med test af de fem-rillede fordæk, så derfor er der også lidt spredning i tiderne, hvorfor det er svært at se det sande styrkeforhold.

Testtider fra Monza, onsdag den 7. juni 2000

KørerTeamBedste tid
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:24,52
Pedro DinizSauber-Petronas1:25,09
Jarno TrulliJordan-Mugen1:25,20
Rubens BarrichelloFerrari1:25,41
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:25,61
BB  


Hop til top
Arrows test - Monza - tirsdag

Arrows har travlt i disse dage. Efter at have fået ødelagt løbsbilerne i Monaco, er teamet draget hjem for at få disse repareret og genopbygget. Men til alt held for teamet, har man en testbil i overskud. Den er bragt til Monza sammen med testteamet, for at begynde forberedelserne til det canadiske GP.

Hvor Monacos GP er et løb der køres som high downforce, så er det canadiske løb kategoriseret som et low downforce. Altså totalt modsat. Og derfor skal man finde et helt anderledes set-up.

De første to dage på Monza, er det Pedro de la Rosa, der kører i testen. Sidstedagen tager Jos Verstappen over. Man havde i går formiddags et herligt solskin, der dog blev afbrudt af adskillige regnbyger, og de la Rosa fik kun kørt 13 omgange. Over middag blev vejret bedre, og banen var tør faktisk hele eftermiddagen. Og der fik de la Rosa så kørt knap 40 omgange. Gårsdagens program bestod af at finde det rigtige set-up, samt at teste forskellige dækmuligheder. de la Rosa opnåede niende bedste tid under tirsdagens test.

Det er for så vidt en dobbelt test, idet man forbereder sig til det canadiske GP, men der skal jo også køres på Monza senere i år i det italienske GP.

PDL  


Hop til top
Sauber test - Monza - tirsdag

Sauber er også med ved testen på Monza. Tirsdag var Mika Salo på banen, og fik en 7 plads ud af anstrengelserne. Han kørte i alt 75 omgange uden nogle nævneværdige problemer. Man forbereder sig til Canadas GP, og det er jo et totalt anderledes set-up, der skal findes i forhold til Monaco.

Mika Salo: "Det kørte fint i dag, og jeg er tilfreds med hvad vi fik ud af bilen i dag. Mine hænder er dog stadig noget ømme efter løbet i søndags."

Jacky Eeckerlaert, testchef hos Sauber: "Vores test er primært koncentreret om at finde et aerodynamisk set-up til Canadas GP, som er en speciel bane. Den er meget lig Monza, men de lange stræk er lidt kortere, og derfor er max. hastigheden en smule mindre. Det er en faktor, som vi skal have med i vores forberedelser. I dag testede vi nogle set-up muligheder til Canada, men sidst på dagen prøvede vi også nogle ting af, i forhold til Monza og Hockenheim, som køres senere på sæsonen."

PDL  


Hop til top
Jordan - Button ikke et emne

Sidste rygter (og dem er der ved at blive mange af) - Jenson Button til Jordan i 2001? Nej siger Eddie Jordan. Rygtet skal imidlertid ses i en større sammenhæng med flere køreskifter.

Det er nemlig Heinz-Harald Frentzen der er blevet det afgørende kort i en større rokade i flere af de britisk top teams - Herbert ud af Formel 1 - Frentzen på hans plads i Jaguar - Button i det nu ledige Jordan-sæde - og så går kørerkabelen op med Montoya ind hos Williams.

En stor rokade - men rygterne afvises. "Der er ingen sandhed i rygterne. Der har ikke været nogen samtaler overhovedet," siger en talsmand fra Jordan. Sagen er den at Frentzens kontakt udløber efter denne sæson, og de er mest indstillet på at beholde deres nuværende kørere. "Eddie ser ikke i den retning og vi er glade for vores kørere," siger teamet.

En helt anden vinkel på det, er at Williams har en lang kontrakt med Button, og det er ikke sandsynligt at Eddie Jordan vil 'nøjes' med en lejekontrakt. Derudover har Williams og Jordan ikke gode erfaringer i forbindelse med handler af kørere - det var tæt på en retssag om hvem der skulle have Ralf Schumacher i 1999, så mon de tør bytte kørere igen...

BB  


Hop til top
Jordan med Honda fabriksmotor næste år?

Siden sidste sæson sluttede, har Honda koncentreret deres indsat i F1 omkring BAR teamet. Og det har betydet, at der har været gjort en mindre indsats omkring deres kundemotor - Mugen Honda. Men på det seneste har Honda evalueret deres indsats, og har opdaget, at deres kundemotor faktisk klarer sig bedre, og det ser ikke så godt ud i forhold til fabriksmotoren. Allerede inden løbet i Monaco, havde Honda besluttet sig for, at der skal ydes en ekstra indsats i Mugen afdelingen for resten af sæsonen.

Resultatet fra Monaco viser egentlig også, at det kan betale sig. Med en anden og en fjerde plads i kvalifikationen, var begge Jordan biler de bedst placerede af de to teams, der benytter Honda motorer under en eller anden form. Mange har den mening, at Jordans chassiser ikke er så gode i denne sæson. Hvis det er rigtigt, så er det en indikation på, at Mugen Honda motoren klarer sin opgave med bravur.

Får de gule "postbiler" Honda næste år?
Foto: Allsport

Måske er det en kontrakt med Honda, som Jordan, ifølge forlydender vil annoncere i nærmeste fremtid. Det er kommet frem, at Jordan vil annoncere en vigtig meddelelse. Men der er intet kommet frem om, hvad meddelelsen vil indeholde. Det har været gættet på flere ting. Eksempelvis er der gættet på en ny sponsor, men der er faktisk ikke plads til flere sponsorer på bilen. Andre ting der er gættet på er: ny motorleverandør - det kunne være en mulighed, alt efter hvordan man betragter forholdet mellem Honda og Mugen Honda. Ny(e) kører(e) det er for tidligt og virker ikke så sandsynligt, ny dækleverandør eller en ny designer. Ingen ved noget endnu, så der er frit valg på alle hylder.

PDL  


Hop til top
Williams tester Junqueira

Mens Ralf Schumacher sidder over er det Jenson Button og Bruno Junqueira der forstår testarbejdet for BMW-Williams. Teamet er på Monza for at teste opsætning til det kommende canadiske grand prix, og derudover får Junquiera mulighed for at kende den racer han evt. kan komme til at køre sit første grand prix i.

Det er første gang siden januar at Junqueira, der fører Formel 3000, kører FW22'eren, og det vil ikke gøre brasilianeren noget at få et løbet i Canada - der er nemlig ikke et Formel 3000-løb i den weekend... "Sidste gang at jeg testede her var sidste år, så det tog mig lidt tid at blive kendt med banen," siger brasilianeren. "Det var en god og produktiv dag og jeg er glad for de kilometer som vi opnåede her," siger Junqueira.

Det største chok var dog farten. "Den eneste justering jeg skulle foretage var at jeg kørte en Formel 3000-racer i lørdags, og nu en Formel 1-racer - farten er totalt forskellig og det ramme en!" siger han.

Button kørte for første gang på Monza, så derfor kendte han den overhovedet ikke. "Monza lever virkelig op til sit ry. Det er en kombination af hurtige sving og chikaner med sene nedbremsninger og det er god forberedelse til det canadiske grand prix," siger Jenson Button.

Teamet tester især vinger og forskellige komponenter til løbet på Gilles Villeneuve-banen, da Williams er forment adgang til at deltage i Bridgestones evalueringstest af de fem-rillede dæk, da de jo fra 2001 får dæk leveret af Michelin.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk