Alain Prost gjorde det klart at man var meget skuffede over at det var nået så vidt og at det ikke ville gå ud over hans personlige venskab med Alan Jenkins, som han har kendt siden deres fælles tid hos McLaren i starten af '80'erne. Derudover sagde han at: "Jeg har fuld tillid til vores nuværende tekniske stab og jeg ser frem til en produktiv fremtid. Vi håber at vi kan opnå de resultater, som vores partnere og vores støtter forventer fra os i den nærmeste fremtid." Ny teknisk direktør er Jean-Paul Gousset, der i de sidste to år har ledet designafdelingen.
De første rygter om bruddet.
Den unge brite har overtaget rollen som teamleder, efter at Ralf Schumacher må stå udenfor - og måske ikke bliver klar til løbet i Montreal næste weekend. Der blev kørt mange omgange - Frentzen nåede op på 103 - omgange, hvilket er næsten den dobbelte løbsdistance på Monza.
Ricardo Zonta var i aktion i dag, og dermed er han 100% klar til løbet i Canada, og skal derfor ikke stå over sådan som den ellers har været nogle rygter om. Giorgio Pantano fik en testdag hos Benetton, men det blev alligevel Pizzonia der fik testkontrakten.
Testtider fra Monza, torsdag den 8. juni 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||
Jenson Button | BMW-Williams | 1:24,056 | 46 | |||||||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:24,667 | 73 | |||||||||||||||||||||||||
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:25,109 | 48 | |||||||||||||||||||||||||
Jos Verstappen | Arrows-Supertec | 1:25,212 | 96 | |||||||||||||||||||||||||
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:25,284 | 73 | |||||||||||||||||||||||||
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:25,317 | 103 | |||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:25,560 | 60 | |||||||||||||||||||||||||
BB Barrichello lavede en flot indsats i Monaco, hvor han startede på 6 pladsen, men tabte 2 placeringer i starten, men kom flot tilbage længere hen i løbet, og sluttede på 2 pladsen. Efter den indsats blev han belønnet med at skulle teste på Monza, som forberedelse til det næste GP i Canada.Og det gav faktisk debut til F!-2000 modellen på Monza. Selvom teamet er hjemmehørende i Italien, er det første gang, at den nye model er på Monza. Udover at teste, skal teamet også prøve at finde den egentlige årsag til, at Michael Schumacher udgik i Monaco. Man har faktisk allerede fundet et helt godt set-up til Canada. Set-uppet er tilpasset den canadiske bane, og derfor har man måske ikke de hurtigste tider på Monza, da man prøver at arbejde med et lidt anderledes set-up. Der er blevet prøvet flere forskellige ting. Nogle nye ting omkring aerodynamikken er blevet testet. Forskellige dæk er også blevet prøvet. Onsdagen var sat til en langtidstest. Således kørte Barrichello 70 omgange onsdag. Bedste tid for en omgang blev 1:25.404. Man har sideløbende også foretaget nogle ændringer omkring tankanlægget, for at få en mere sikker påfyldning af benzin. Der har indimellem været problemer med påfyldningsstudsen. Det er noget næsten alle teams har oplevet. Men nu er testen slut på Monza for Ferraris vedkommende. Man har flyttet den videre test til hjemmebanen, Fiorano, hvor også teamets testkører, Luca Badoer, vil deltage. Men hvor er Michael Schumacher henne? Han plejer at være en ivrig tester, men han er taget på en lille ferie i USA, sammen med familien. PDL Benettons test på Monza, har været en blandet fornøjelse. Tirsdag startede Fisichella med at skulle finde et set-up, som man kan bruge i Canada. Men under indkøring af bilen opstod der elektriske problemer i bilen, og det medførte at bilen stod i værkstedet stort set hele dagen. Man brugte den anden bilen til en ny test af Antonio Pizzonia. Men et problem i affjedringen i forenden af bilen ødelagde testen for ham. Bilen er nu sendt tilbage til Enstone til reparation og undersøgelse.Onsdag skulle man så prøve at forsætte med forberedelserne. Fisichella forsatte med at finde et set-up. Man fokuserede meget på en anden vægtfordeling i bilen. Og om eftermiddagen kom også Pizzonia ind i billedet, og var med til at teste dæk og forskellige aerodynamiske set-ups. Torsdag vil det blive Giorgio Pantanos tur til at teste. PDL Det bliver den britiske Formel 3-kører, Antonio Pizzonia der får pladsen som testkører for Benetton. Den kontrakt blev sikret efter gårsdagens test på Monza, hvor teamet var meget tilfreds med hans præstation, og derfor belønner ham med en 5 måneders testkontrakt, og med yderligere mulighed for at forlænge samarbejdet. Talentspejderen Flavio Briatore var selvfølgelig glad for at de nu har fundet en testkører. "Jeg var ret glad efter Valencia, da han udførte en rigtig god test," forklarer han og dermed blev det den hurtigste af de to kørere der fik testkontrakten - Pizzonia var hurtigere end Giorgio Pantano.
Det blev Pizzonia der fik testsædet hos Benetton Derudover har Briatore en stor tiltro til Pizzonias evner. "Han er en talentfuld kører, men han har lang vej inden han kan komme i Formel 1," siger Briatore, der således tager ikke lægger op til at Pizzonia er et emne til sædet i 2001, og ikke er med på 'Button-mania'... BB 7.6.2000 50/50 for Ralfs chanceRalf Schumachers chancer for at blive klar til det canadiske grand prix er faldet de seneste dage - og nu er det 50/50. Den skade som i første omgang ikke var så alvorlig, ser nu ud til at volde tyskeren så store problemer at det kommende løb er i fare.Ralf Schumacher har igen været til lægen og efter det tjek er chancerne faldet. "I øjeblikket kan jeg ikke fortælle om jeg kommer med i det canadiske grand prix. I nat sov jeg ret godt, fordi smerterne er blevet lidt mindre, men jeg kan stadig ikke støtte på benet," forklarer Ralf Schumacher. Det ventes at der inden uge er omme vil blive fundet en afgørelse. "Lægerne har fortalt mig at jeg skal slappe totalt af i to-tre dage," forklarer han. En del af lægetjekket gik også ud på at se om der fortsat var kulfibersplinter i benet. "Vi ønskede også at sikre os at der ikke var et kulfiberstykke eller metal ved såret - heldigvis var der ikke det!" siger Ralf. Vi må derfor vente til sidst på ugen, hvorefter han i samråd med Williams vil træffe sit valg. Bruno Junqueira venter i kulissen. BB For anden dag i træk blev der testet på Monza, og efter at Rubens Barrichello i går lagde sig i front, var det rivalerne fra McLaren der tog dagens hurtigste tid. Mika Hakkinen var tilbage og satte den markant hurtigste tid. Det var varmt i Monza-parken, så på den front var der ikke noget der generede kørerne. Der var et par uheld på banen, hvor Ricardo Zonta endnu en gang var indblandet i et stort uheld. Brasilianeren har flere gange været at banen i år, blandt andet på Silverstone hvor han var indblandet i et uhyggeligt uheld i 'Stowe'-svinget i april. Det første rapporter melder at Zontas bremser svigtede da han skulle bremse ned til det hurtige Parabolica-sving lige forud for start/mål-langsiden. På det tidspunkt kører han over 300 km/t, men selvom han forsøger at spinde raceren nogenlunde 'roligt' af banen, bliver raceren i stedet beskadiget i sammenstød med barriere langs banen. Raceren er totalskadet, men heldigvis slipper Zonta fra uheldet uden store skader, andet end at han er blevet godt forslået. Han ventes klar til at teste i morgen.
Zonta igen-igen i et stort crash Men også Pedro Diniz havde også et uheld i Ascari. "Det var et skræmmende øjeblik, fordi jeg kørte over 300 km/t og fik et problem med bremserne, men heldigvis var skaderne kun på racerens front, så vi var i stand til senere at forsætte," siger Diniz der i dag kørte 85 omgange. Blandt andet var det igen interessant at se Gaston Mazzacane så langt fremme - i dag som nummer 6. Jenson Button var igen godt 8/10 bedre end Bruno Junqueira. Dagen gik blandt andet også med test af de fem-rillede fordæk, så derfor er der også lidt spredning i tiderne, hvorfor det er svært at se det sande styrkeforhold. Testtider fra Monza, onsdag den 7. juni 2000
|