Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.6.2001
 Coulthard bruger launch control
 Marques får kniven efter Nürburgring
 Tider fra Toyotas test på Imola
 Prost i problemer?
 Toyota tester videre
 
7.6.2001
 Interview med David Coulthard
 ´Vores kørere skal blive voksne´
 

Hop til top8.6.2001

Coulthard bruger launch control

Selvom McLaren har haft indtil flere problemer med deres meget avancerede launch control-system, så vil David Coulthard starte sit canadiske grand prix med systemet. Indtil videre har det givet skotten to meget dårlige starter, men statistisk set er det også Mika Hakkinens tur til at få problemer!

Tre løb – og problemer hver gang for McLaren. Men selvom der har været mange problemer, tror Coulthard på at systemet er at foretrække, frem for at undlade. "Vi forsætter med at bruge systemet, da det ved simuleringer indtil nu har vist sig at være meget hurtigere end ved en manuel start," siger skotten. Problemerne som opstod på Coulthards racer i Barcelona og Monaco er blevet løst. "De var forskellige, men vi er helt sikre på at vi har løst problemerne," siger han.

Ron Dennis har forklaret at det er en fejl i det meget komplicerede computerprogram, der gør at motorerne ikke slår til. "Hvis computeren ser nogle forhold som den ikke forventer at se, så vil den slukke motoren, og det var det der skete," forklarer teamchefen og hver gang har det været mindre forskelle der har gjort at computeren i stedet slukkede for Mercedes-motoren.

BB  


Hop til top
Marques får kniven efter Nürburgring

Da European Minardi skulle ud og finde deres to kørere inden starten af sæsonen, var det ret hektisk. Fernando Alonso var et oplagt valg og blev tilbudt en kontrakt. Det skulle straks vise sig at blive sværere at finde en andenkører. Adskillige kørere var inde i varmen, og European Minardi ville have en erfaren mand. Derfor var det måske ikke så sært at kampen stod mellem Tarso Marques og Gianni Morbidelli.

Valget faldt på brasilianske Marques, og det er vist hurtigt blevet klart for enhver at han ikke lige var den rette mand. Marques har skuffet fælt og har haft meget store problemer med at følge sin unge og grønne holdkammerat. Det har ikke bare været et spørgsmål om et par tiendedele, men snarere et spørgsmål om sekunder, og om hvorvidt Marques ville klare 107% grænsen.

Paul Stoddart er naturligvis ikke tilfreds med Marques, og rygterne går om en fyring efter det europæiske Grand Prix. Igen er flere kørere kommet på tale som erstatning for Marques, Morbidelli står ude i kulissen og banker på, Andrea Piccini og Christian Albers er ligeledes meget oplagte emner, i kraft af deres nuværende stillinger hos European Minardi.

Vanen tro, benægter European Minardi rygterne, men efter at det er blevet offentligt kendt, at tjekkiske Thomas Enge har sagt nej til tilbuddet, så er der nok et eller andet om snakken alligevel. Morbidelli er fuldstændig afskrevet ifølge en talsmand for teamet, men det er en offentligt kendt hemmelighed at der har været indtil flere møder mellem Gian Carlo Minardi og Gianni Morbidelli. Samme talsmand udtaler at der kun har været tale om venskabelige møder, da de personligt er meget gode venner.

Morbidelli selv, siger at hans ambition er at vende tilbage til Formel 1 cirkusset, og hvis chancen byder sig til at køre for European Minardi, ville han ikke tøve et øjeblik med at tage den. Morbidelli afviser at han er blevet tilbudt at tage over fra Marques og siger at der kun har været tale om møder mellem 2 gode venner, men siger samtidig at han vil køre hvis han bliver spurgt.

Det er altså meget sandsynligt at Tarso Marques kører sit sidste løb på Nürburgring, men hvem der skal afløse ham er stadig et meget åbent spørgsmål. Mon ikke Morbidelli og Gian Carlo Minardi får Stoddart overtalt?

RS  


Hop til top
Tider fra Toyotas test på Imola

Toyota tester som tidligere nævnt på livet løs i disse uger. I sidste uge var det på Paul Ricard i Frankrig. I denne uge var det på Imola, og som noget helt nyt, har man offentliggjort tider fra testen.

I de foreløbige tests som Toyota hidtil har afholdt, har man holdt kortene tæt til kroppen. Intet er sluppet ud. Selv kørernes kommentarer har været meget begrænsede. Kun det omverdenen måtte få at vide, er sluppet ud. Men nu ser det ud til at en større åbenhed er på vej. I hvert fald har man nu offentliggjort nogle af testtiderne fra denne uges test på Imola i Italien.

Man er nu begyndt at teste andre steder end kun på Paul Ricard i Frankrig. Det sker for at indsamle data, masser af data. Både til brug ved forbedringer af bilen, men også for at være forberedt til næste år, hvor man deltager i Formel 1. Udtalelserne fra testteamet lyder på at man har været tilfreds med de opnåede resultater. Måske er det dét første resultat af Gustav Brunners arbejde, der er begyndt at virke. Gustav Brunner er skiftet til Toyota fra European Minardi for ganske kort tid siden.

Gustav Brunner:
"Taget i betragtning af, at det er første gang at vi har testet på en Grand Prix bane, så har denne test været meget positiv og opmuntrende for os. Vi er meget glade for den opadgående kurve vi har i forhold til de fremskridt vi gør."

Allan McNish:
"Det var både en herlig og interessant test. Det var vigtigt at prøve bilen på en anden bane. Betingelserne var noget anderledes i forhold til et Grand Prix. Der var mindre gummi kørt i asfalten end under et Grand Prix. Det har selvfølgelig påvirket tiderne. Men det har været meget opmuntrende for os, og vi glæder os til at komme til Monza."

Allan McNish fik kørt i alt 136 omgange i de 3 dage man har været på Imola. Her er de hurtigste tider fra de 3 dage:

Tirsdag: 43 omgange - 1:30.124
Onsdag: 25 omgange - 1:29.953
Torsdag: 68 omgange - 1:28.960

PDL  


Hop til top
Prost i problemer?

Ved det sidste Grand Prix i Monaco, scorede teamet det første point siden 1999. Det vakte glæde i teamet. Men man slås med andre problemer.

Jean Alesis 6 plads i Monaco var det første point til teamet siden et af de sidste løb i 1999. Og det vakte naturligvis glæde i det hårdt kæmpende team. 6 pladsen kunne endda være blevet til en 5 plads, hvis ikke det var fordi at det ene af bagdækkene på Alesis racer lavede problemer. Det kostede et ekstra pitstop og en placering. På trods af det er glæden forsat stor i teamet. Samtidig har det givet motivationen et løft. Men det rækker nok ikke til en ny sejr for Jean Alesi i Canada. Det er her han har vundet sit foreløbige eneste Grand Prix.

Men succes får man ikke i Formel 1 uden penge. Det har netop været et af problemerne for Prost. Man har op til denne sæson mistet bl.a. sin tidligere hovedsponsor. Jagten gik ind på nye sponsorer. Det lykkedes da også at finde nogle. Bl.a. PSN, det sydamerikanske tv-selskab som følger de spansktalende kørere meget. Men med fyringen af Gaston Mazzacane gav det problemer. Selvom at man i stedet hyrede Luciano Burti hjalp det ikke - i hvert fald ikke i første omgang. Det er kun i Brasilien der tales portugisisk - udover Portugal selvfølgelig. Det gav et anstrengt forhold til PSN, som jo netop sponsorede Prost teamet gennem Mazzacane. Man var endda nået så langt, at man ville genforhandle kontrakten. To punkter manglede man at blive enige om. Men forhandlingerne brød sammen, og Canadas Grand Prix skulle være det sidste, hvor PSN skulle være med.

Men i løbet af de sidste par uger er det hele blevet vendt. I stedet for at afbryde sammenarbejdet, har PSN lavet et scoop for dem. Man har simpelthen fået Alain Prost til at være raceanalytiker for tv-stationen op til Grand Prix'erne. Han kan af gode grunde ikke være med mens løbene køres. Men ellers er han at finde bag mikrofonen i PSN's optaktsudsendelser.

Så nu er der igen ro på i Prost teamet.

PDL  


Hop til top
Toyota tester videre

I sidste uge testede Toyota på deres "egen" testbane Paul Ricard. Testteamet har travlt. I denne og i næste uge er man på Imola og Monza i Italien.

Toyota debuterer som bekendt som team næste år i Formel 1. For at være klar til indsatsen, er man i gang med en langsigtet plan, som i år primært drejer sig om test og indsamling af data. I sidste uge testede man således intensivt på den tidligere Grand Prix bane i Frankrig, Paul Ricard, hvor man har indrettet et decideret testcenter. Allan McNish kørte i omegnen af 200 omgange på banen. De primære ting som man arbejde med under denne test var at finde et setup, test af dæk, chassisdele og kølesystemet. Allan McNish sagde efter testen:
"Vi har fundet en del forbedringer til chassiset, og det har gjort bilen noget mere stabil og meget bedre at køre."

I denne uge er man så på Imola hvor man vil forsætte med udviklingsprogrammet. Og i næste tager man så til Monza. På begge baner vil man indsamle data i stakkevis. Ikke bare fra bilen, men også om banerne. Det er vigtige data at have med når man til næste år kommer til banerne. Alle Toyotas tests er mere eller mindre lukkede tests. Ingen oplysninger om tider eller andet slipper ud fra disse sessioner. Ved at teste i Italien får man samtidig mulighed for at sammenligne med de teams som testede her fornyelig. En slags indikation af hvor langt man er nået.

Men ikke alle ambitioner er ens i teamet. Finnen Mika Salo har i hvert fald nogle højere ambitioner end Toyota officielt har meddelt. Toyotas målsætning er for det første år, at kvalificere sig inden for 107% grænsen og så fuldføre så mange løb som muligt. Men det er ikke nok for Mika Salo.

"Toyota tror at man efter 3 år, er i stand til at slutte i pointene og til tider også vinde. Min egen personlige målsætning stræber noget højere end deres. Jeg er racerkører og jeg vil være med i spidsen så tit som muligt. For mig er det hvad racerløb handler om. At få succes er vigtigt for at jeg kan motivere mig selv."

Er der allerede nu tegn på at Mika Salo måske ikke befinder sig så godt hos Toyota? Eller mener han bare at Toyotas planlægning er for langsigtet og langsom? Hvem ved?

PDL  


 

Hop til top7.6.2001

Interview med David Coulthard

Sportal har talt med David Coulthard om forventningerne til fremtiden og ikke mindst hans chancer i dette års Formel 1-mesterskab.

Du er den eneste kører der har scoret point i alle årets løb. Du må være tilfreds med starten af sæsonen?
"Det er sandt at min start på sæsonen i forhold til andre, har været god. Jeg har været meget konstant, men jeg er stadig ikke tilfreds.
Jeg mener at jeg ligeså god som de andre kørere som er vurderet til at være i verdensklasse og jeg mener også at jeg har det der skal til for at vinde VM. Jeg ønsker at vinde og det er derfor jeg ikke er glad for hvordan det er gået indtil videre. Jeg har mistet værdifulde point, eksempelvis i Barcelona og Monaco på grund af tekniske problemer som jeg ikke var skyld i.
Det er dog sandt at jeg har fået en bedre start i år fordi jeg er mere fokuseret, men også fordi raceren er mere holdbar end tidligere. Man kan først slutte i pointene hvis man gennemfører og det er derfor jeg er nummer to."

Nyder du stadig at køre race, eller er der dage hvor det kun er et arbejde?
"Det afhænger af hvor meget energi man har. At køre Formel 1 er udmattende, ikke mindst fordi der er yderligere aktiviteter som man er involveret i såsom PR og promovering og alt det andet. Vi har ikke nok tid og ofte er det ret kvælende.
"Det er derfor jeg forsøger at begrænse det som jeg mener er unødvendige forpligtelser: hvis man ikke har nok tid til at genfinde energien, kan man ikke køre for fuld kraft og kan ikke engang nyde at køre race."

Hvordan vil du beskrive dit forhold til titelrivalen Michael Schumacher?
"Som baseret på stor gensidig respekt."

Alle siger at Schumacher er en bedre kører end dig - hvad mener du?
"Indtil vi har den samme racer, er det umuligt at give en reel bedømmelse."

Ferrari eller McLaren - hvem er bedst?
"Jeg ved det ikke. Vi er sikkert bedre når det kommer til motor og aerodynamik. Ferrari er foran os på den mekaniske side. Men i kvalifikationen ligger vi altid meget tæt."

BB  


Hop til top
´Vores kørere skal blive voksne´

Ikke alt er åbenbart den rene idyl hos Williams. Både Sir Frank Williams og Patrick Head mener, at begge kørere skal blive noget mere voksne, og så se at komme i mål i stedet for at slås ude på banen.

De to teamchefer har aldrig været bange for at se kendsgerningerne i øjnene. De har heller aldrig været bange for at sige tingene rent ud, hvis de har ment at der noget der kan blive bedre. Sagen i dette tilfælde er, at man mener at man i år har en god bil. Man har også nogle gode og talentfulde kørere. De har bare ikke formået at bringe bilen i mål ret mange gange. Det kan tælles på en hånd de gange de to kørere er kommet i mål i år. Nu har de to teamchefer offentligt sagt, at nu skal de to kørere tage sig sammen.

Frank Williams opstiller det på den her måde:
"Vi har været involveret i 5 ulykker, 5 gange er vi udgået med problemer med bilen - ikke motoren, og 3 gange er vi blevet skubbet af banen. Det er vil nok være uretfærdigt at sige at det er en ynkelig præstation, men jeg heller ikke nogen grund til at være glad og tilfreds. Vi er kommet i mål 3 gange ud af 14 mulige. Det er ikke sådan at man vinder et mesterskab."

Patrick Head udtrykker det lidt anderledes:
"I forhold til fart, er de mindst lige så hurtige som de tidligere kørere vi har haft. Men de er ikke på højde med Piquet, Reutemann, Mansell, eller Jones, hvad der gælder omtanke. Det er ikke pga. de seneste uheld, men pga. hvad vi kunne have opnået. Generelt vil jeg sige, at det ikke er den store modenhed der præger dem. Jeg vil gætte på, at for 10 eller 20 år siden ville kørerne være midt i 30'erne. I dag er de noget yngre, og måske er de for beskyttede i forhold til omverdenen. De er ikke blevet modne nok endnu. Om det er årsagen ved jeg ikke. Det er kun et gæt."

Hvad formålet end er med disse udtalelser, så taler resultatlisten for sig selv. Ser man på statistikken, har Frank Williams fuldstændig ret. At kørerne bliver kørt af banen af andre kørere, kan de ikke selv gøre for. Men adskillige kørerfejl har fået de to teamchefer til at rette en måske berettiget kritik imod de to kørere. Flere gange er de udgået pga. koncentrationsfejl og/eller for stor ivrighed. Det er nu op til de 2 kørere at tage kritikken til sig og bruge den konstruktivt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk