Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.6.2005
 Gnister mellem Williams og BMW
 Canadas GP - Teams preview - Top 5
 Canadas GP - Teams preview - Bunden
 Canadas GP - Dæk preview
 
5.6.2005
 Anthony Davidson takker nej til CCWS
 

Hop til top8.6.2005

Gnister mellem Williams og BMW

Der har længe været snak om at samarbejdet mellem BMW og Williams ikke var så varmt som man kunne ønske. Nu kunne det se ud som om at et brud mellem de to er på vej. I al fald har Frank Williams udtalt sig om samarbejdet, og indrømmet at det ikke fungerer optimalt.

"Vi har en aftale til om med 2006. Derudover er jeg ikke bekymret. Der er andre motorer på markedet", siger Frank Williams. Om samarbejdet med sine tidligere leverandører, Honda og Renault, siger Williams: "Vi var betydeligt mere succesfulde dengang".

Blandt mange har det ellers været opfattelsen at BMW motoren var stærk nok, men Williams ikke kunne levere den rigtige bil. Noget kunne tyde på at Frank Williams måske ikke er helt enige i den udlægning!

MMT  


Hop til top
Canadas GP - Teams preview - Top 5

Det canadiske GP er en noget anden type løb end mange af de foregående. Kun Imola kan ligne. I Canada kører man dog med noget mindre downforce end de fleste andre steder.

Det canadiske GP er en lidt underlig størrelse. Her køres der med lav downforce på det mange betegner som en næsten bybane. Til i år er der lagt ny asfalt på banen, så der bliver en ny faktor at tage hensyn til. Samtidigt er det en bane hvor der køres med fuld gas på ca. 65 % af en omgang, og hvor man har en af de absolut længste langsider på kalenderen. Hele 955 meter hvor der køres med speederen i bund.

Renault:
Raikkonens uheld med et flatspottet dæk, blev Alonsos held. I optakten til det canadiske GP lægger han da heller ikke skjul på at der var held med i spillet. Alonso er meget optimistisk, nu føler han at bilen er tilbage på samme niveau som før nedturen i Monaco. Han føler også at det altid har gået godt for ham i Canada, og hvorfor ikke køre en sejr hjemme denne gang. Men var der ikke noget med at ingen Renault'er kom i mål sidste år på banen? Fisichella siger indirekte at han håber at hans uheldskvote er ved at være opbrugt. Han kørte fint på Nürburgring, men bilen var ikke helt med ham. Pat Symonds er meget optimistisk forud for løbet. Han håber også på at Fisichella ikke får flere uheld, pointene kan blive vigtige senere i sæsonen. Teamet har lavet flere simuleringer af løbet, og har fundet et par ting der skal rettes inden. Bl.a. pga. at der køres ret aggressivt på kerberne. Et par ingeniørerne er lidt bekymrede hvis det blæser på banen. Slipstreaming på langsiden med vinden imod, kan få betydning. Teamet har fået respekt for den fart som McLaren bilerne kan skyde og som de har vist i de seneste Grand Prixer.

McLaren:
McLaren og Kimi Raikkonen lærte et eller andet i det seneste GP. Noget med ikke at flatspotte dækkene. Når det så er sagt, så erklærer Kimi Raikkonen, at han vil tidligt ude når den første træning begynder. Årsag: tilvænning til banen, med større bremseskiver end normalt for at finde den bedste balance i bilen netop når det drejer sig om nedbremsningerne. Det falder godt i tråd med at kørerne skal vænne sig til den nye asfalt der er lagt på banen, og som ingen har kørt på endnu. Trods de påvirkninger som bremser, motor og kølingen udsættes for, er der ingen i McLaren der tvivler på at teamet igen vil opnå et godt resultat. Nu hvor teamet har fået alvorligt gang i bilen, er det vel heller ikke underligt. Teamet testede virkeligt grundigt på Silverstone i sidste uge, og har nok fundet et eller andet de kan bruge i det canadiske GP.

Toyota:
Toyota hænger på endnu, om end at pointscoren ikke har været så god i de sidste par GP'er. Toyota er nu truet af Williams som kommer stærkt bagfra. Begge kørere kan li' banen, og er også enige om at den er teknisk udfordrende. Men det er ikke kun for kørerne at den er det. Der skal accelereres meget og bremses meget netop på denne bane. Det stiller udfordringer til bilerne. Bremserne skal kunne tåle den megen varme der udvikles her. Toyota er ikke meget for at fortælle hvad de planlægger, men i hvert fald er det sikkert at der kommer en anden aerodynamisk pakke på bilerne, en pakke som er testet på Monza for nylig. Begge kørere håber igen på points, og nok allermest R. Schumacher som er noget efter Trulli. R. Schumacher får ny motor til dette GP, så kan han finde sin gode side frem når der skal køres, så er det absolut mulighed for en del point til ham også. Trulli derimod skal sørge for at være med fremme hele tiden, for at bevare sin samlede tredjeplads i regnskabet. R. Schumacher har et godt GP hvert andet år her, og det passer med i år. Men mon ikke nogle af konkurrenterne vil sørge for at ødelægge denne statistik hvis de kan.

Williams:
Williams er efter det seneste GP kun ét point efter Toyota, og 10 points efter McLaren. Og noget tyder på at teamet for alvor er ved at få fat. Men nu er det et GP der ligner Imola lidt, og kan Williams være

PDL  


Hop til top
Canadas GP - Teams preview - Bunden

Det er med en vis spænding at flere af de nederst placerede teams tager til Canada. Skal det lykkes for et par af dem endelig at få succes i denne sæson?

Red Bull har overrasket positivt i denne sæson hidtil, og mon ikke man ser frem efter mere. Jordan og Minardi er der hvor budgetterne også er. Men så er der BAR og Sauber, som slet ikke har kunnet finde sidste sæson gode takter. Især BAR har været den store skuffelse, ikke grund pga. snyderiet, men ikke ret meget er lykkedes for dem i denne sæson. Bliver det bedre i Canada?

Red Bull:
Som tidligere nævnt andetsteds, afløser talentet Scott Speed i de to næste GP'er V. Liuzzi som fredagskører. Klien får det andet sæde ved siden af Coulthard. Red Bull har testet deres setup på Silverstone, med bl.a. mindre downforce, bedre køling og ændret elektronik. Alt sammen de primære ting som alle teams arbejder med til det canadiske GP. Coulthard kender banen, mens Klien kun har haft fornøjelsen en gang før. Sidste år kvalificerede han sig bedre end sin daværende holdkammerat, Mark Webber. Teamet er fuldt klar over de udfordringer som banen giver. Bremserne skal være tiptop i orden, køling af både bremser og motor lige så. Og mon ikke at de har listet noget ændret aerodynamik med i pakken også. Teamet satser på at gøre så god en figur som muligt.

Sauber:
Sauber har fundet på nogle nye front- og hækvinger som er testet ved to lejligheder. Senest på Monza som minder en del om Circuit Gilles Villeneuve. Bremser og køling har også fået en tur inden man stiller op i Canada. Nu er det op til de lokale vejrprofeter at forudsige hvilke indstillinger man skal tage med i overvejelserne om setup. Tidligere har Sauber kørt med en forholdsvis blød compound, men hvilken compound der skal anvendes denne gang, er man lidt usikker overfor, endnu. Kørerne og selvfølgelig især Jacques Villeneuve glæder sig. Det er hans hjemmebane og han forudsiger at han ikke kommer til at kede sig overhovedet her. Massa er også ret begejstret idet han synes at banen har en sværhedsgrad man ikke møder andre steder på samme måde. Og det er en ting han godt kan li'.

BAR:
BAR lidt over en halv sæson til at indhente noget af det forsømte, for en decideret topplacering sammenlagt er lang væk. Nu skal stumperne samles op og reddes. Denne gang har BAR en ny motoropgradering fra Honda med i bagagen. I bagagen er også erfaringerne fra to tests i den forgangne uge, nemlig Monza og Silverstone. En stor udvikling er sat i gang med aerodynamikken og det er endnu et skridt i den udvikling som BAR teamet monterer på bilerne til det canadiske GP. Begge kørerne håber på at man kan forbedre teamets resultat - det kan vel heller ikke blive værre - med de nye ændringer. Men er der lidt krisestemning blandt kørerne? De vil hellere tale om hvor herlig en by Montreal er end selve racet. Men mon ikke at de har noget de vil revanchere inderst inde? I hvert fald skal det snart være at teamet skal vise noget. Kørerne er for så vidt klar, men er bilerne.?

Jordan:
Jordan kørerne kommer i en rigtig god fysisk form til det canadiske GP. I skrivende stund er de i den canadiske vildmark hvor teamets fysiske træner udsætter dem for forskellige strabadser. Teamet har testet på Silverstone og har samlet en masse data som gerne skulle omsættes i brugbare ting i GP'et. Tiego Monteiro har kørt på banen før, dog i Champ Car, men kender banen, som han som flere andre er ret begejstret for. Narain Karthikeyan har derimod ikke været på de kanter før, og lytter i stedet til de erfaringer som Monteiro har fra stedet. Teamet har tidligere haft en rimelig god succes på banen, men kan man forvente det i år, medmindre andre klumrer i det.

Minardi:
I det europæiske GP oplevede man den sjældne ting at Minardi ikke startede sidst. De kvalificerede sig bedre end de nærmeste konkurrenter fra Jordan. Men da det blev virkelighed, var billedet det sædvanlige. Sidst og indtil flere omgange efter de forreste. Men det er d

PDL  


Hop til top
Canadas GP - Dæk preview

Dækkene har været en del omtalt i den seneste tid - startende med nogle uheld på Paul Ricard. Senest har Max Mosley sendt opfordringer til begge dækfabrikanter.

Dækkene har været blandet ind i sikkerhedsspørgsmålet i den senere tid. Bl.a. pga. flere ulykker under test, og senest Kimi Raikkonens uheldige exit på Nürburgring. Dog var der her tale om en kørerfejl og en diskutabel beslutning i teamet. Max Mosley har udsendt opfordringer til begge dækfabrikanter om ikke at gå på kompromis med sikkerheden. Bl.a. med henvisning til at i langt den største periode i Formel 1, har man kørt med et sæt dæk pr. GP. Circuit Gilles Villeneuve i Montreal byder på ny asfalt til dette GP, og mon ikke at begge dækfabrikanter ligeledes har nogle nye dæk klar til deres teams. Især Bridgestone.

Michelin:
Michelin advarer deres teams om ikke at spare på tracktion kontrollen. Man kører meget stærkt på denne bane, men man har også nogle sving der er meget skarpe og derfor skal køres langsomt. Det betyder at der bliver megen acceleration ud af sving. Og netop acceleration slider meget på dækkene. Meget logisk er bagdækkene derfor meget udsatte. Michelin har lavet et dæk hvis sider er lavet mere stive for at undgå en unaturlig stor belastning. Michelins teknikere har været på banen og målt adskillige ting. Ifølge Michelin har der overhovedet ikke vært kørt race på banen siden den nye asfalt er blevet lagt. Det betyder også at der ingen erfaring er i forhold til bl.a. dækslid på den nye asfalt. En faktor som Michelin nævner, er kemikalier. En ny asfalt udskiller - afhængig af varmen - nogle kemikalier i større eller mindre grad. Man er meget usikker på hvordan det vil påvirke dækkene. Det eneste man forventer, dog uden at være sikker, er at dæksliddet sandsynligvis vil være mindre end i foregående år med den gamle asfalt. Hvilke compounds man vil tilbyde, ja det holder man tæt ind til kroppen.

Bridgestone:
Bridgestone og Ferrari forsætter med at udvikle Bridgestone dækkene på allerhøjeste blus. Test, test og test er nøgleordene. Et af problemerne i denne sæson hidtil har været, at det har knebet med at få varme i dækkene til den hurtige kvalifikationsomgang. Det går meget bedre over distancen. Den dårlige kvalifikation, har været en af de hindringer der har besværliggjort at Ferrari ikke har fået succes i år. Men på Nürburgring kunne man ane at de to partnere er ved at nærme sig nogle forbedringer der virker. Spørgsmålet er så nu om man er nået yderligere frem i udviklingen. Circuit Gilles Villeneuve er lidt mere anderledes end andre baner. Her kan man tillade sig at køre med mindre downforce end mange andre steder. Dog skal man stadig tage højde for de mange snævre sving som banen også består af. Bridgestone forventer at vil bruge dæk med en compound i den bløde del af skalaen. Hvor bløde de bliver, er ikke helt fastlagt, og Bridgestone vil slet ikke oplyse andet end at de bliver mere bløde end hidtil - måske lige med undtagelse af Monaco. Men Bridgestone er lidt mere optimistiske i deres udtalelser denne gang, så måske er der bedre dæk på vej til Ferrari, Jordan og Minardi denne gang. Det ser vi søndag aften dansk tid.

PDL  


 

Hop til top5.6.2005

Anthony Davidson takker nej til CCWS

Sidste års super tredjekører i Formel 1, Anthony Davidson, har sagt nej til at køre i CCWS. Newman-Haas havde ellers henvendt sig.

Anthony Davidson har været på vej til CCWS ad flere omgange. Senest fik han forleden en henvendelse fra Newman-Haas teamet, hvor han skulle erstatte Bruno Junqueira som er ude efter en ulykke på Indianapolis i søndags. Anthony Davidson sagde tak for henvendelsen, men takkede nej. Han vil i stedet koncentrere sig om Formel 1.

Anthony Davidson:
"Jeg fik en henvendelse fra Newman-Haas om at erstatte Bruno Junqueira, men jeg besluttede mig for ikke at sige ja tak, fordi mit primære mål er at køre for BAR-Honda i Formel 1 i næste sæson."

Måske var det klogt af Davidson, måske ikke. Meget afhænger for hans vedkommende af hvad der sker med især Jenson Button når denne sæson er overstået. Newman-Haas teamet lavede i stedet aftale med Oriol Servio om at køre i stedet for Junqueira.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk