Renault har sikret sig et komfortabelt forspring i begge mesterskaber. Et forspring de selvfølgelig gerne selv vil udbygge og forsvare, men omverdenen ser nok helst at konkurrenterne får mulighed for at blande sig i kampen, ellers bliver sæsonen for kedelig. Renault kan selvfølgelig være ligeglade, det er jo ikke deres problem. Derfor har teamets planlægning og udvikling også det formål - nemlig at vinde.
Test, test og test er en stor del af et teams udvikling og heller ikke her ligger Renault på den lade side. Alle 3 kørere har testet mange kilometer. Og ligesom stort set alle andre har man også testet i sidste uge i Spanien. Tidligere i år har teamet også testet på Silverstone, hvor man gjorde flere forskellige opdagelser. En af de vigtigste er at man faktisk nu i setup arbejdet, deler banen op i 2 dele. Den første halvdel som i forvejen er meget hurtig, og så den sidste del som er præget af mange sving og dermed noget langsommere. Men faktisk er det sådan at Renault - og andre - kører den sidste del af banen væsentligt hurtigere end tidligere. Og hvorfor så det? Jo, man opdagede at på trods af mindre motorer, så kan man i lighed med flere andre baner, køre hurtigere i en del af de langsomme sving. Dermed kan bære en god fart ud på de hurtigere stræk efter svingene. Derved opnås hurtigere omgangstider. Fisichella nævner at flere sving kan køres op til 20 km/t hurtigere end i sidste sæson. Dertil hører dog også at man i år kører med generelt blødere dæk.
Kan Renault blive ved med at holde konkurrenterne bag sig?
(Foto: Ferrari)
Dermed er der lagt en stor opgave i hænderne på både kørere og ingeniører. Setuppet skal passe til aerodynamikken som med udviklingen er forandret lidt til i år. Dernæst er Silverstone på visse afsnit af banen temmelig ujævn og en tilpasning af bilernes ridehøjde er nødvendig. Men vigtigt er også at bilens balance harmonerer med alle dele af bane.
Pga. af at England er motorsportens højborg, så er det for kørerne altid noget specielt at køre i England. Mange tilskuers viden om Formel 1 er yderst kompetent, det ses blandt på tilskuerpladserne, som trods vejr og vind, altid er godt besatte. Både Alonso og Fisichella kan vældig godt li' banen, som trods en del test stadig er udfordrende. I forhold til de ændringer som reglementet har givet på bilerne i denne sæson, så ser begge kørerne banen som en ny udfordring, ikke at det er fremmed land de kommer til, men flere steder skal banen måske køres lidt anderledes end tidligere.
Renault får til det engelske Grand Prix ny bemaling på vingerne. Tigers Eye er temaet denne gang. Tobaksreklamerne er passé og derfor har Renault sammen med et design studie i Taiwan fundet på flere små gimmicks henover sæsonen. I England bliver det altså med Tiger Eye på vingerne.
I sidste uge testede Toyota på Circuit de Catalunya. Det var både med den gamle model men især også med den nye. Og det lykkedes da også den ene af dagene at få hentet en af de hurtigste tider. Udviklingsarbejdet er ikke gået i stå fordi man har fået en ny bil. Den nye model klarede sig vel hæderligt i Monaco, men en ting er en gadebane, noget ganske andet en ordinær bane som Silverstone, hvor gennemsnitshastigheden tillige er temmelig høj. Hvordan vil den nye model begå sig her?
Toyota skal snart vise noget - kommer det på Silverstone?
(Foto: Toyota F1)
Efter testen i Spanien at dømme, så er Toyota på vej i den rigtige retning. Men det skal også snart være hvis de skal nå noget i denne sæson. Der er slet ikke de forventede points på tavlen i den samlede stilling. Det skal der arbejdes med. På Silverstone som har en vis lighed med Circuit de Catalunya, vil man hos Toyota især være opmærksom på flere af svingkombinationerne. Pascal Vasselon, den nye chef i teamet, påpeger at man sandsynligvis vil køre med en vis understyring for at imødegå flere af svingkombinationerne på Silverstone f. eks. Becketts. Man er også opmærksom på at der sædvanligvis er en del blæst i området - og læ er der ingenting af på Silverstone. Endelig er der vejret, som kan være både det ene og det andet. Sandsynligheden for regn er absolut til stede, og det tager man med i beregningerne af bilernes setup.
Begge kørere er for så vidt begejstrede for Silverstone. Dog er det sådan at en af de største vanskeligheder på netop Silverstone er, at finde det rigtige setup. Forskellighederne der er indbygget i banens karakteristik, gør at man skal gå på kompromis med setuppet, og derfor er det yderst vigtigt at have en bil der er i balance på alle områder, og på alle steder på banen. Lidt af en opgave for ingeniører, teknikere og kørere. Konklusionen i teamet er en forsigtig optimisme.
Jenson Button havde ikke den store succes i Monaco, mens Barrichello lå til en tredjeplads da han fik en straf, men det blev alligevel til gode points for brasilianeren. Nu kommer turen til Silverstone som er en ganske anden bane, med høj gennemsnitsfart - og måske regnvejr.
Som de fleste andre teams, besøgte Honda den spanske asfalt på Circuit de Catalunya i sidste uge, og testede igennem. Ifølge teamet var det dæktest og setup man arbejde med, men mon ikke der kommer nogle nye aerodynamiske ændringer også - ganske som vanligt. I hvert fald er det tidligere tilkendegivet at man har haft travlt i vindtunnelen lidt længere nede af gaden i Brackley hvor teamet holder til.
Kan Button holde sig foran konkurrenterne på Silverstone?
(Foto: Honda Racing)
Kørerne glæder sig selvfølgeligt til at køre på Silverstone. Hjemmebane og også her hvor Barrichello har hentet en af sine sejre. Både kørere og teamet er dog lidt mere end almindelig skeptisk over om man nu kan få den nødvendige fart i bilerne. Button har med undtagelse af Monaco, kvalificeret sig godt i denne sæson, men har tabt pusten undervejs. Honda har dog arbejdet lidt med det, og håber at en opgradering af motoren, som blandt andet har flere hestekræfter og mere drejningsmoment, vil hjælpe kørerne til at holde tempo i løbene. Begge kørere får den nye motor på Silverstone. Skal man tage teamets vurdering af det engelske Grand Prix som helhed, så indeholder den en forsigtig optimisme, men realiteterne er til at tage at føle på. Meldingen er for så vidt ganske enkel - mere fart hele løbet igennem.