Den megen diskussion er slut for Red Bull Racing har meddelt at man har forlænget kontrakten med Mark Webber så kontrakten gælder til udgangen af 2011. Det har ellers været spekuleret i om Mark Webber skulle forlade teamet efter denne sæson.
Også i næste sæson kører de to for samme team
(Foto: Red Bull F1)
Mark Webber er dog blevet bedre og bedre i 2009 sæsonen og virker til at være i storform i denne sæson. Det er selvfølgelig noget teamets ledelse har lagt mærke til. Sebastian Vettels kontrakt gælder også for 2011, så de to kørere forsætter dermed hos Red Bull Racing også i næste sæson som så bliver den tredje sæson de kører sammen.
HRT kørerne, Bruno Senna og Karun Chandhuk, har vel mest gjort opmærksom på sig selv når de har kørt offroad, holdt i vejen for konkurrenterne, eller når de af forskellige årsager er udgået. Derudover har teamet ikke en bil som er speciel konkurrence dygtig. Allerede nu har man da også meldt ud at man vil finde en anden chassisbygger til næste sæson.
Karun Chandhok
(Foto: Hispania F1)
I Candanas GP kommer teamet også til at lide under at man ikke har egne data at arbejde før det for alvor går løs. Det er faktisk kun Colin Kolles's erfaringer fra flere sæsoner tilbage man har i bagagen. Det gør det heller ikke nemmere at ingen af de to kørere nogensinde har kørt på banen før. En kæmpe udfordring venter derfor hele teamet.
Bruno Sennas bil - her udlånt til Sakon Yamamoto
(Foto: Hispania F1)
Trods det siger man alligevel at man kommer til banen godt velforberedt. Det kan man så gisne sig til hvad betyder. Kørernes kendskab til banen begrænser til hvad de har kunnet opsnuse sig til hos andre kørere. Derudover er kendskabet til banen fra tidligere Grand Prixer set på tv og så computerspil. Alligevel mener man teamet at man er ved at indhente noget af det man mangler i fart. Man holder sig til at man kørte hurtigere i Tyrkiets Grand Prix end i tidligere Grand Prixer i år. Tja, der er lang vej endnu. Målet for teamet må derfor være at få begge biler over målstregen.
5. og 6. pladserne gå begge til Mercedes GP teamet med Michael Schumacher foran Nico Rosberg.
Den eneste større overraskelse når man kigger ned over tiderne, er at Fernando Alonso ikke formåede at få sin Ferrari kørt ind i 3. kvalifikationsrunde.
Kvalifikationstiderne:
Pl. | Kører | Team | Kval. 2 | Kval. 2 | Kval 3. |
1 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:27,500 | 1:26,818 | 1:26,295 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:27,667 | 1:27,013 | 1:26,433 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:27,067 | 1:26,729 | 1:26,760 |
4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:27,555 | 1:27,277 | 1:26,781 |
5 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:27,756 | 1:27,438 | 1:26,857 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:27,649 | 1:27,141 | 1:26,952 |
7 | Robert Kubica | Renault | 1:27,766 | 1:27,426 | 1:27,039 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27,993 | 1:27,200 | 1:27,082 |
9 | Vitaly Petrov | Renault | 1:27,620 | 1:27,387 | 1:27,430 |
10 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:28,158 | 1:27,434 | 1:28,122 |
11 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:27,951 | 1:27,525 | |
12 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:27,857 | 1:27,612 | |
13 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:28,147 | 1:27,879 | |
14 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:28,534 | 1:28,273 | |
15 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:28,336 | 1:28,392 | |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:28,460 | 1:28,540 | |
17 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:28,227 | 1:28,841 | |
18 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:28,958 | ||
19 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:30,237 | ||
20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:30,519 | ||
21 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:30,744 | ||
22 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:31,266 | ||
23 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:31,989 | ||
24 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:32,060 | ||
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:27,086 | 18 | |
2 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:27,359 | 0,273 | 16 |
3 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:27,396 | 0,310 | 14 |
4 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:27,553 | 0,467 | 15 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:27,784 | 0,698 | 20 |
6 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:27,861 | 0,775 | 18 |
7 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:27,879 | 0,793 | 16 |
8 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:27,963 | 0,877 | 17 |
9 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27,969 | 0,883 | 20 |
10 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:28,344 | 1,258 | 18 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:28,610 | 1,524 | 22 |
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:28,652 | 1,566 | 21 |
13 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:28,734 | 1,648 | 21 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:29,036 | 1,950 | 20 |
15 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:29,044 | 1,958 | 18 |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:29,211 | 2,125 | 15 |
17 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:29,305 | 2,219 | 14 |
18 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:30,618 | 3,532 | 19 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:30,884 | 3,798 | 22 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:31,341 | 4,255 | 21 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:32,180 | 5,094 | 16 |
22 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:32,230 | 5,144 | 22 |
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:32,762 | 5,676 | 19 |
24 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | No time | 1 | |