Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.6.2002
 Michael Schumacher i klar VM-føring
 
8.6.2002
 Flere teams med ondt i økonomien
 

Hop til top9.6.2002

Michael Schumacher i klar VM-føring

Michael Schumacher hentede endnu en sejr og er dermed rykket markant fra de øvrige kørere i dette års mesterskab. Med mere end 40 points forskel, og over halvvejs i sæsonen, må mesterskabet nu ligge klar til tyskeren. Sejren kom i hus efter solid taktisk kørsel.

I pole holdt Juan Pablo Montoya ellers spidsen rundt på den første omgang, tæt fulgt af Rubens Barrichello der havde lettere tanke end Michael Schumacher. Dog holdt føringen ikke særlig længe, da Montoya missede nedbremsningen til det sidste sving og Barrichello kørte sig i front. Herefter trak feltet ud, indtil det blev besluttet - noget sent - at lade safety car'en komme på banen for at flytte Villeneuves parkerede BAR-racer. Montoya - der var på en to-stop strategi - udnyttede chancen for at tage sit pitstop noget tidligere end beregnet, mens Barrichello - ligeledes på to stop - blev ude.

Løbet blev givet frit med de to Ferrari'er i front - Barrichello kørte sit eget løb oppe foran mens Michael Schumacher i sin tungere racer, tabte tid. Montoya, der var kommet ud efter Kimi Raikkonen og Ralf Schumacher, præsterede en yderst sjælden overhaling - både Raikkonen og Ralf blev passeret på samme tid, da de to kørere havde travlt med at holde hinanden i skak!

Herefter var det blot det taktiske oplæg der skulle fremvises. Barrichello dykker i pit og viser at han er på to stop, og så trykker Michael Schumacher ellers på speederen så de øvrige står stille. På de næste 7-8 omgange kører han halvandet sekund hurtigere end Montoya, og så var han ellers i god sikkerhed inden tyskerens første og eneste pitstop.

Da pitstop runden så er ovre er der sket nogle omrokeringer. Coulthard har sneget sig ind foran Barrichello, mens Ralf Schumacher har haft et kaotisk pitstop - der blev til to pitstops - og sluttede efter Trulli på en ligegyldig 7. plads. Længere fremme har Montoya - efter sit sidste stop godt 8-10 sekunder op til Michael Schumacher, men motoren sætter ud, og så var der ellers frit løb for Michael Schumacher der herefter slog Ferrari-raceren på cruise control-programmet og holdt bilen rullende. Eneste duel i løbet var herefter mellem Coulthard og Barrichello - brasilianeren har ét godt forsøg på vej ned ad langsiden før start/mål, men Takuma Sato ligger noget i vejen, så de to kamphaner må suse forbi den gule Jordan, hvilket hindrer Barrichello i et rent løb på vej mod overhalingen. Plus at de to kørere trykkede lidt sent på bremsen. "Hvis der havde været en mur i svinget, havde ingen af os kørt videre," sagde Barrichello tørt efter løbet.

Og således endte et løb på det jævne. Momenter at lidt race var der da. Taktisk snilde skulle der også til, så helt kedeligt blev det ikke. Barrichellos to stop strategi blev for så vidt egentlig ødelagt en hel del på grund af safety car, så han ikke fik opbygget et reelt forspring. Men det var ikke en langgaber fra den værste skuffe. At mesterskabet så reelt må være afgjort er en anden sag. Næste stop er Nürburgring - og det kan blive interessant at se om de to tyske mærker, BMW og Mercedes kan være med fremme igen! McLaren er ved at være pænt på vej frem - de er dårlige i kvalifikationen men klarer sig bedre i løbet. Og så fik de endda begge biler hjem for en gangs skyld.

BB  


 

Hop til top8.6.2002

Flere teams med ondt i økonomien

11. september. Den dato er der sikkert ikke mange der glemmer. Desværre har mange sponsorer heller ikke glemt denne dato.

11. september 2001 var en tragisk dag. Det er der ikke ingen der kan undsige sig fra at mene. Desværre fik denne dato også flere store firmaer i erhvervslivet til at indskrænke deres aktiviteter. Hændelsen denne dag har ramt alle mere eller mindre. Sponsorerne i motorsporten har sænket deres tilskud til sporten. Det har i høj grad ramt Formel 1 fordi det er her man kan blive promoveret. Det betyder at sponsorkronerne har været - og for så vidt stadig er - enormt høje. Hvem betaler eksempelvis Michael Schumachers løn? Det er ikke Ferrari eller Fiat alene. Alle teams budgetterer med disse enormt høje beløb fra sponsorerne. Når der så bliver trukket i denne støtte kan det mærkes netop fordi det er rigtigt store beløb det drejer sig om.

Tidligere i år har Jordan fyret omkring 150 mennesker fra teamet for at spare. Det er bl.a. sket fordi det har knebet med at få tilstrækkeligt mange sponsorkroner hjem. Desuden har succesen jo heller ikke ligefrem været overvældende. Minardi har altid haft ganske få midler at gøre med. Inden for de sidste par uger har man fyret de ansatte i teamets engelske afd. Ca. 25 mennesker blev fyret ved den lejlighed. Der har endda været snak om at man kun havde penge til 3 Grand Prix'er mere. Det skulle dog i første omgang være afværget efter at man har hyret en slovakisk kører som testkører. Han har haft penge med til teamet.

Arrows har også i lang tid haft røde tal på bundlinien. På en eller anden måde har Tom Walkinshaw dog altid på en eller anden måde skaffet de nødvendige penge. Dog har et par retssager været på den store udgiftsside. Eksempelvis kontraktbruddet med Jos Verstappen. Også Arrows er blevet udråbt til at kun at have penge til 3 Grand Prix'er mere. Det dementerer Tom Walkinshaw dog. Ifølge engelske Autosport har Tom Walkinshaw udtalt at der er kommet flere penge i kassen fra 2 nye investorer. Ifølge Rygters Bureau skulle den ene angiveligt være Craig Pollock, ex-boss i BAR. Tom Walkinshaw har dog ikke villet fortælle endnu hvem det er. Han hverken bekræfter eller afkræfter at Craig Pollock skulle være den ene, så måske er der noget om snakken. I hvert fald siger Tom Walkinshaw:
"Ingen teams midt i feltet vader rundt i sponsorer i øjeblikket. Prøv at spørge rundt hos alle teams i feltet, så er svaret stort set det samme: Det er i øjeblikket ikke nemt at finde sponsorer under de nuværende omstændigheder. Jeg tror personligt ikke på at det bliver bedre før alle ting er afklaret mellem konstruktørerne og Kirch."


Arrows har røde tal - men teamet afviser at de er tæt på lukning
(Foto: Arrows GP)

Såvidt Arrows og Tom Walkinshaw. BAR skulle også have en ret dårlig økonomi. En dårlig bil med en knap så god motor har ikke indtil nu ikke givet points i år til teamet. Det har sikkert kostet at få vippet Craig Pollock af pinden og få ansat David Richards i stedet. Udviklingen af en ny bil koster mange penge, men det er alligevel sat i gang. Mange har anset det canadiske Grand Prix for en markering af hvordan det skal gå teamet fremover. Honda havde lovet en ny motor, men den er ikke klar endnu. Ifølge den tyske tv station, RTL, så har David Richards udtalt at BAR i øjeblikket har en gæld på ikke mindre end 250 millioner euro. Altså knap 2 milliarder kroner. Og det er røde tal der vil noget. Hvis succesen ikke snart kommer for BAR begynder det for alvor at ligne en alt eller intet kamp hver gang der køres et Grand Prix. Jacques Villeneuve har nu kørt 75 Grand Prix'er uden sejr. Og så er der de teams vi endnu ikke har hørt om. Hvor længe vil eksempelvis Ford blive ved med at pumpe millioner af dollars i Jaguar?

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk