Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.6.2007
 Canadas GP - Kvalifikation
 Canadas GP - 3. fri træning - Tiderne
 Toyota i problemer?
 Straf til Mark Webber?
 
8.6.2007
 Canadas GP - tidsplan
 

Hop til top9.6.2007

Canadas GP - Kvalifikation

Første session blev en temmelig dramatisk affære. D. Coulthard havde en del med bremserne. H. Kovalainen ryger i muren, og mister bagvingen, og derfor rødt flag.

Kovalainen kan dog liste tilbage til pittet, men bilens affjedring har også taget skade. Ydermere skal finnen starte minus 10 placeringer grundet motorskifte, så alt i alt tegner det til at blive en rigtig dårlig weekend for den unge finne. Teamet får dog lynhurtigt repareret bilen og finnen kan igen køre ud.

I den anden kvalifikationsrunde var der ingen højdramatik. Eneste bemærkelsesværdige hændelse var at Coulthard ikke kunne finde det rette bremsepunkt før et sving, og måtte bruge afkørselsområdet til at få styr på bilen. Flere mistede rundt omkring på banen deres bremsepunkter, men fik hurtigt styr på bilen igen.

Tredje kvalifikations runde startede som det plejer. Alle kørere på banen for at brænde benzin og så ind til dækskifte før tiden for alvor skal sættes i de sidste minutter. Nick Heidfeld var for en kort bemærkning hurtigere end de to McLaren biler. Han blev dog inden for ganske få sekunder degraderet igen. Den største overraskelse i denne sidste og afgørende runde, er vel at "Quick Nick" formåede at kvalificere sig foran de to Ferrarier. Men har Ferrari en anden strategi klar til selve løbet søndag? Til gengæld tog Lewis Hamilton karrierens første pole i Formel 1. H. Kovalainen bliver grundet motorsskifte flyttet til bagerste startrække.

Resultatet af kvalifikationen:
Plac:Kører:Team:Kval. 1.Kval. 2Kval. 3
1.L. HamiltonMcLaren1:16.5761:15.4861:15.707
2.F. AlonsoMcLaren1:16.5621:15.5221:16.163
3.N. HeidfeldBMW Sauber1:17.0061:15.9601:16.266
PDL  


Hop til top
Canadas GP - 3. fri træning - Tiderne

Trods problemer tidligere, var Toyota teamet klar til den tredje fri træning.

Toyota var vel som forventet med til dagens fri træning. Det lykkedes at få klaret problemet med forhjulsophængene.

Dagens fri træning blev afbrudt efter 33 minutter da der var spildt meget olie på banen - tilsyneladende af en af Renault bilerne. Efter en pause på godt 15 minutter, blev træningen genoptaget.

Fernando Alonso kunne ikke lave en triple, men måtte se teamkollegaen Lewis Hamilton være den hurtigste lørdag formiddag lokal tid.

Tiderne fra 3. fri træning:
Plac:Kører:Team:Tid:Omg.:
1.L. HamiltonMcLaren1:16.07112
2.K. RaikkonenFerrari1:16.45914
3.F. AlonsoMcLaren1:16.4659
4.F. MassaFerrari1:16.66613
5.T. SatoSuper Aguri1:16.86412
6.N. RosbergWilliams1:16.97514
PDL  


Hop til top
Toyota i problemer?

Toyota har angiveligt et problem med at deltage i det canadiske Grand Prix. Et problem med reservedele kan forhindre deltagelse.

Efter fredagens frie træninger på Circuit Gilles Villeneuve står Toyota teamet med et problem. Sagen er den at Jarno Trulli ved en lidt angriben på en af kerberne ødelagde forhjulsophænget på højre side af bilen. Man trak med det samme begge biler fra træningen.

Man undersøger i øjeblikket i teamet, hvad der kan forårsage bruddet. Iagttagere på stedet - og teamet selv - mener for så vidt ikke at den måde at Trulli angreb kerben på, burde forårsage denne skade. Teamkollegaen Ralf Schumacher havde ikke dette problem, men angreb heller ikke kerben på samme måde.

Det er dog kommet frem at det kan knibe med at reparere bilen, idet det er en bestemt komponent der er brudt sammen. Komponenten kan angiveligt heller ikke repareres sådan umiddelbart. Rygter på stedet taler om at komponenten der er brudt sammen, ikke var helt ny samt at Toyota teamet tilsyneladende ikke har medbragt flere eksemplarer af denne komponent. Dette er dog ikke bekræftet.

I hvert fald bekræfter Toyota teamets tekniske direktør, Pascal Vasselon, dog at selv om at Trulli angreb kerben hårdere end Schumacher, bør det dog ikke være en undskyldning for at komponenten ikke kunne holde.

PDL  


Hop til top
Straf til Mark Webber?

Mark Webber - Red Bull Racing - kan risikere at få en straf efter en hændelse i forbindelse med den frie træning på Circuit Gilles Villeneuve i går.

Banens stewards er efter den frie træning fredag på Circuit Gilles Villeneuve trådt sammen for at evaluere en hændelse under den ene af to træningspas i går.

Angiveligt skulle Mark Webber have lavet en ulovlig bremsetest på Scott Speed - Toro Rosso. De to biler kolliderede, dog uden større skade, men hændelsen er indbragt til undersøgelse.

Ifølge Scott Speed, så bremsede Mark Webber ca. 100 meter før et sving, end han gjorde omgangen inden. Det betød at Scott Speed faktisk ikke kunne undgå at køre ind i Mark Webbers bil.

Mark Webber mener ikke at han har gjort noget ulovligt, snarere mener han at det er Scott Speed der har taget en blunder. Modsat siger Scott Speed at han ikke har været udsat for noget tilsvarende siden han kørte gokart. I skrivende stund er der endnu ikke kommet en udtalelse fra banens stewards.

PDL  


 

Hop til top8.6.2007

Canadas GP - tidsplan

I dag starter Canadas Grand Prix på Circuit Gilles Villeneuve, og da der er seks timers tidsforskel fra Danmark til Canada, betyder det at der for os bliver tale om et aftenløb.

Tidsplan

Fredag den 8. juni:
16:00 - 17:30 1. fri træning
20:00 - 21:30 2. fri træning

Lørdag den 9. juni:
16:00 - 17:00 3. fri træning
19:00 - 20:30 kvalifikationa

Søndag den 10. juni:
19:00 - 21:00 race

Canadas Grand Prix strækker sig over 70 omgange på den 4361 meter lange bane i Montreal, hvilket giver en samlet løbsdistance på 305,270 kilometer.

Tophastigheden på Casino-langsiden - Droit du Casino - blev sidste mål til 334 km/t, i den modsatte ende af hastighedsskalaen kommer hårnåle-svinget - L'Epinqle - hvor hastigheden er ned på 70 km/t.

Banerekorden indehaves af Rubens Barrichello, den er sat i 2004 og lyder på tiden 1:13,622.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk