En af de kører der måske kan være i farezonen til at måtte aflevere sit sæde allerede inden sæsonen er færdig, er Nelson Piquet jr. Hans niveau - set udefra - kunne godt være bedre. Det bekræftes af mange afkørsler og meget svingende præstationer. Præstationer der sender ham enten ud af løbet eller i den tunge ende af feltet.
De seneste rygter vil vide at Nelson Piquet jr. har fået frist til og med det ungarske Grand Prix i slutningen af juli måned eller med andre ord. Han har 3 Grand Prixer til at overbevise Renault om at de skal satse på ham. Ellers står teamets reservekører Romain Grosjean klar i kulissen. Det er dog ikke bekræftet af Renault selv.
Et andet måske mere interessant kørerskifte kunne dreje sig om Nico Rosberg. Han er i den seneste tid blevet sat i forbindelse med McLaren teamet. Her er det Heikki Kovalainen som kan være usikker på sin plads. Han har heller ikke præsteret særlig godt i år. Sølle 4 points har han kørt ind i denne sæson hidtil. Det er mindre end halvt så meget som teamkollega Lewis Hamilton, der dog heller ikke just har imponeret. Her er der dog store problemer med bilen der hæmmer præstationen hvilket McLaren selv da også har givet udtryk for. Men det fjerner ikke den fornemmelse at Heikki Kovalainen ikke skal være sikker på sit sæde.
Også Sebastian Vettel bliver nævnt i diverse rygter. Bliver han hos Red Bull Racing eller skifter han? Red Bull Racing vil sikkert gøre alt for at beholde teamets nye lille guldfugl, sålænge det er muligt. Men i køen står teams som McLaren og Ferrari som de teams der hyppigst bliver nævnt som ny arbejdsgiver for Sebastian Vettel. Selv siger Sebastian Vettel at han vil være i den bedst mulige bil og vinde Grand Prixer. Men han siger også at han er fuldt ud tilfreds med at være hvor han er. Det varer ikke længe før Silly Season kan træde i karakter for alvor. Det varer ikke længe før halvdelen af sæsonen er kørt.
Ingen KERS i BMW Sauber bilerne indtil videre. I hvert fald ikke i Tyrkiet. Det er meldingen fra BMW Sauber teamet som i hvert fald i det tyrkiske Formel 1 Grand Prix ikke vil anvende KERS systemet i nogen af teamets biler. Grunden skal findes i at man ikke mener at man i øjeblikket har nogen fordel af de ca. 80 hk som KERS kortvarigt giver i forhold til den vægtbesparelse med opnår ved at afmontere systemet.
Begge BMW'er uden KERS i Tyrkiet
(Foto: BMW Motorsport)
Nick Heidfeld udtaler at det ikke er på grund af det dårlige resultat for teamet som man fik i Monaco at man gør det.
"Det er et så anderledes et race at det kan man ikke bruge til at sammenligne med i forhold til konventionelle baner. Det er ikke nogen undskyldning for vort dårlige resultat i Monaco. Dette var et Grand Prix hvor det bare ikke fungerede for os generelt."
Nick Heidfeld fortæller også at uden KERS systemet i bilerne kan man fokusere mere på aerodynamik. Her forventer man at med ny dele at man kan opnå bedre resultater end det med hidtil har opnået i denne sæson. Blandt andet vil BMW Sauber fra nu anvende en ny dobbelt diffuser, noget man har manglet i forhold til flere af konkurrenterne