Michelin og Avon blandt flere ser ud til at have tabt kapløbet om at blive dækleverandør til Formel 1. Det kom frem i forbindelse med det tyrkiske Formel 1 Grand Prix. Ifølge mindst et italiensk medie er kontrakten også underskrevet, mens andre medier melder ud at det kun er et spørgsmål om tid før det sker. Hverken FIA eller Pirelli har selv bekræftet underskrivelsen endnu.
Michelin gjorde dog et ihærdigt forsøg på at blive leverandøren. Både i forbindelse med det tyrkiske Formel 1 Grand Prix og i den netop overståede weekend, havde Michelin lavet møder samt en del lobbyarbejde for at sikre sig kontrakten. Det er dog tilsyneladende ikke lykkedes. Det antydes flere steder at kontrakten vil blive underskrevet i den kommende weekend.
De endelige detaljer er selvfølgelig heller ikke offentliggjort endnu, men det forlyder at kontrakten løber over 3 sæsoner med udløb efter 2013 sæsonen. Det hedder sig også at hvert team skal betale i størrelsesordenen € 1 million om året. Til gengæld får Pirelli lov til at promovere sig på såkaldte strategiske steder i forbindelse med Grand Prixerne. Det forlyder også at Pirelli forpligtiger sig til at leverere 3 compounds - soft, medium og hård. Man skal i starten levere de kendte 13" dæk, men hensigten er at der på længere sigt skal køres på en lavere profil.
Pirelli leverer i øjeblikket dæk til den nystartede GP3 klasse og flere rallymesterskabsserier. Det ventes at man ifølge kontrakten også skal levere dæk til GP2 klassen. Seneste Pirelli deltog i Formel 1, var i 1991.
Den megen diskussion er slut for Red Bull Racing har meddelt at man har forlænget kontrakten med Mark Webber så kontrakten gælder til udgangen af 2011. Det har ellers været spekuleret i om Mark Webber skulle forlade teamet efter denne sæson.
Også i næste sæson kører de to for samme team
(Foto: Red Bull F1)
Mark Webber er dog blevet bedre og bedre i 2009 sæsonen og virker til at være i storform i denne sæson. Det er selvfølgelig noget teamets ledelse har lagt mærke til. Sebastian Vettels kontrakt gælder også for 2011, så de to kørere forsætter dermed hos Red Bull Racing også i næste sæson som så bliver den tredje sæson de kører sammen.
HRT kørerne, Bruno Senna og Karun Chandhuk, har vel mest gjort opmærksom på sig selv når de har kørt offroad, holdt i vejen for konkurrenterne, eller når de af forskellige årsager er udgået. Derudover har teamet ikke en bil som er speciel konkurrence dygtig. Allerede nu har man da også meldt ud at man vil finde en anden chassisbygger til næste sæson.
Karun Chandhok
(Foto: Hispania F1)
I Candanas GP kommer teamet også til at lide under at man ikke har egne data at arbejde før det for alvor går løs. Det er faktisk kun Colin Kolles's erfaringer fra flere sæsoner tilbage man har i bagagen. Det gør det heller ikke nemmere at ingen af de to kørere nogensinde har kørt på banen før. En kæmpe udfordring venter derfor hele teamet.
Bruno Sennas bil - her udlånt til Sakon Yamamoto
(Foto: Hispania F1)
Trods det siger man alligevel at man kommer til banen godt velforberedt. Det kan man så gisne sig til hvad betyder. Kørernes kendskab til banen begrænser til hvad de har kunnet opsnuse sig til hos andre kørere. Derudover er kendskabet til banen fra tidligere Grand Prixer set på tv og så computerspil. Alligevel mener man teamet at man er ved at indhente noget af det man mangler i fart. Man holder sig til at man kørte hurtigere i Tyrkiets Grand Prix end i tidligere Grand Prixer i år. Tja, der er lang vej endnu. Målet for teamet må derfor være at få begge biler over målstregen.