Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.7.2000
 2 X Hakkinen ???
 Prost News
 Glæde over Honda
 Spørgsmål afklaret
 Bridgestone vil være hurtigere
 Dårlige tider - men god dag
 Toyota bekræftet til 2002
 
30.6.2000
 Coulthard bekræftet i 2001
 Diniz - Jeg er god nok
 EM-feberen raser
 Jordan uden interesse i Villeneuve
 Alesi vil blive hos Prost
 Ferrari fredag
 En omgang på Magny-Cours
 Heidfeld med identitetskrise
 Ingen afklaring om Peugeots fremtid
 Forskelligt syn på fransk bane
 Michael Schumacher’s sejr nr. 41
 Button til Sauber-Petronas?
 Prost flytter måske til England
 Frentzen vil igen på podiet
 Prost med ny motor
 

Hop til top1.7.2000

2 X Hakkinen ???

Har Mika Hakkinen en dobbeltgænger der kørte sammen med ham på Magny-Cours banen under kvalifikationen i dag? Nej, men nogen forvirring var der nu alligevel, da der var to McLaren racere med "Mika" på siderne og hækspoileren på banen på en gang. Den opmærksomme seer bemærkede dog, at den ene kørte med start nummer 1 og den anden med start nummer 2. Og i den med start nummer 2 sad David Coulthard.
Grunden var den simple at reservevognen var sat op til Mika Hakkinen, og da David Coulthard fik brug for den, så var der kun tid til at skifte de dele der bar startnumrene, og ikke de karrosseri dele og spoilere hvor tobaksreklamerne denne weekend er erstattet med kørenes navne.
Og for at gøre forvirringen total, så kørte David Coulthard de sidste omgange i sin egen rascer, den med "David" på siderne og hækspoileren.

Det er nu ellers længe siden at der sådan har været "forvirring i feltet", men der var også en gang hvor den var gal i Monaco, der kørte Michael Schumacher på et tidspunkt rundt med en af David Coulthards hjælme (eller var det omvendt?), og det forvirrede helt sikkert en hel del mennesker.

AN  


Hop til top
Prost News

Alain Prosts tanker er selvfølgelig hos teamet. Hvordan skal det gå i fremtiden? Hvilken motor vil man få mulighed for at bruge?

Fredag udtalte han til pressen, at han inden udgangen af juli måned, vil have sikret sig en ny aftale om levering af motorer, sker det ikke vil han lade "plan 2" træde i kraft. Hvad denne plan indeholder, vil han ikke udtale sig om. Peugeot er som bekendt teamets motorleverandør i øjeblikket, men næsten alt tyder på, at denne aftale ikke forlænges. Ingen har dog udtalt sig om, at det eksisterende samarbejde ophører - endnu.

Prost har i sin søgen efter nye motorer været et godt stykke rundt omkring. Ferrari har haft besøg af ham. Mercedes ligeså, bl.a. på grund af Nick Heidfeld, som er Mercedes juniorkører. Supertec og Mugen-Honda har også haft besøg. Måske er Mugen-Honda blevet en ny mulighed, efter at Jordan har sikret sig Honda fabriksmotoren til næste år.

Et af problemerne i år, har været en meget ustabil bil. Det gør det ikke nemmere at sælge sit produkt til de store motorproducenter. Men på det seneste har der været store synlige fremgange at spore. I gårsdagens frie træninger, var begge kørere langt fremme. Man brugte dog Peugeots nye evo 4 motor, som dog ikke er helt klar til løb endnu. Men glædeligt for teamet at spore en væsentlig fremgang. Det vil også gøre det nemmere at udvikle bilen ordentlig, når bilen bliver mere stabil.

Desuden har Jean Alesi udtrykt sin støtte til Alain Prost: " Jeg er den ældste kører i F1, og jeg har været hos adskillige teams efterhånden. Det føles rigtig godt at arbejde sammen med Alain, og jeg vil gerne blive som kører hos ham, så længe jeg kan være hurtig nok. Når jeg ikke er det længere, stopper jeg."

De to franskmænd har længe været venner privat, og kender hinanden ud og ind. Jean Alesi havde for øvrigt en sjov oplevelse ved fredagens træninger. Han kørte med den nye evo 4 motor i bilen. Straks efter den første flyvende omgang, kaldte teamet ham i pit. Man mente der var noget galt med telemetrien, det viste sig senere, at motoren bare var så meget hurtigere i forhold til den gamle, man tvivlede simpelthen på det, man aflæste på dataskærmene.

PDL  


Hop til top
Glæde over Honda

Det har naturligvis skabt glæde hos Jordan-kørerne at de har sikret sig Honda-motorene fra 2001. Jarno Trulli mener at det er en meget god nyhed som vi komme til at betyde meget for teamets fremtid.

"Kontrakten med Honda giver os bedre muligheder nu hvor alle kommer tæt på, og løbene bliver mere fyldt med konkurrence. Samarbejdet med Honda gør os meget motiverede på trods af en masse uheld i år," siger italieneren.

Eddie Jordan har da også meget svært ved at få armene ned. "Det er en af de vigtigste udviklinger i teamets historie," siger Jordan. Det er anden gang at teamet får fabriksstøtte - sidste gang var det med Peugeot som ikke blev en videre stor succes. Nu hedder det Honda - og dem er der store forhåbninger til. Det har givet en god stemning hvor det er blevet vel modtaget. Men det skal ikke blive en sovepude. "Honda forventer at vi skal præstere noget - og det vil vi. Eller vi skal!" siger teamchef Eddie Jordan.

Og så håber teamchefen at det kan blive et vigtigt kort. "Jeg håber det vil være en stor hjælp med at forhandle kontrakter med kørere - og jeg er meget opsat på at beholde Heinz-Harald Frentzen og Jarno," siger Jordan. Han er ligefrem lettet. "Det er en virkelig spændende tid for Jordan Grand Prix. Alt er på plads."

BB  


Hop til top
Spørgsmål afklaret

Fredagens træning var vigtig for Ferrari - ikke fordi de manglede data, men der var et par spørgsmål som de ikke havde besvaret under sidste uges test. Teamet har endvidere de nye 'skorstene' klar - indtil videre er disse kun påsat Schumachers racer.

"Vi fik tjekket nogle af de spørgsmålstegn som stod tilbage efter sidste uges test her. Overfladen er meget glat her når banen bliver så varm og dækkene bliver slidte, men der er intet man kan gøre ved det andet end at leve med det," forklarer Schumacher der dog ikke ved om teamet vælger at anvende de ny skorstene. "De nye 'skorstene' ved sidekasserne ser ud til at fungere godt, men vi har ikke besluttet om vi vil bruge dem i løbet. Det afhænger af vejrforholdene," forklarer den førende i VM.

Barrichello valgte at køre konservativt og undlod derfor at køre i den første træning. "På grund af forholdene på banen var den rette strategi i dag at gemme dækkene til resten af weekenden, hvilket er er hvorfor jeg ikke mente det var brugbart at køre ud til formiddag," siger brasilianeren der som alle andre i Formel 1-feltet bemærkede at banen var totalt anderledes i forhold til testen i sidste uge.

BB  


Hop til top
Bridgestone vil være hurtigere

Om et halvt år bryder en ny krig ud - dækkrigen ruller igen i Formel 1 når Michelin kommer med fra begyndelsen af næste sæson. Derfor har Bridgestone bebudet at de vil forsøge at udvikle hurtigere dæk, og dermed er krigen allerede annonceret.

Det skete på fredagens pressemøde hvor de to dækfirmaer var repræsenteret og mødtes til den første 'duel'. Fra Bridgestone-lejren lyder det at de ser på mulighederne for at skabe hurtigere dæk. "Vores ingeniører ser på mange aspekter i det. I øjeblikket giver vi ens dæk til alle teams, men næste år skal vi kun koncentrere os om seks af vores teams og 12 racere. Det vil gøre en forskel," siger Yasukawa.

De er ikke kede af konkurrencen og øget fokus på dækkene, blot at det ikke bliver her at det meste fokus bliver lagt, således at teamsene alene forbedre sig når det er Bridgestone eller Michelin der leverer et nyt dæk.

BB  


Hop til top
Dårlige tider - men god dag

Arrows fik ikke de bedste tider i fredagens træning, men alligevel var der optimisme at spore i teamet. De la Rosa blev nummer 16, mens Verstappen kørte en tid der var godt 7/10 dårligere end holdkammeraten hvilket rakte til en 19. plads.

Men det skræmmer ikke Arrows-kørerne. "I dag var det en god dag for os. Vi forsøgte med mange mulige opsætninger og det er stort set det. Jeg forventede ikke meget af dagen, fordi det altid afhænger af benzin og dæk, men det var en god dag og vi var i stand til at få en masse god information. Jeg ser virkelig frem til i morgen," siger spanieren.

Dog mente Verstappen at det havde været lidt sværere for ham - blandt andet efter at han måtte stoppe sin test før tid, da han kørte af banen i et stort crash. "Det var en hård træning for os fordi jeg ikke kørte raceren meget i sidste uge, så vi skulle i dag lære en masse om raceren og banen," siger hollænderen der blev nummer 5 for 14 dage siden i Canada.

BB  


Hop til top
Toyota bekræftet til 2002

Toyota Motor Corporation har nu officielt bekræftet at de deltager i Formel 1 fra og med sæsonen 2002. Det blev bekendtgjort i går af den japanske bilgigant.

Dermed er der ingen vej tilbage for Toyota der er i fuld gang med at udvikle deres racer. Dette sker gennem Toyota i Europa - der er placeret i Köln. Ove Andersson kan fortælle at det går godt for teamet i deres udvikling. "Vi har sat vores oprindelige ingeniørprogram til at køre i 2002. Vi er nu meget godt med i tidsplanen og kan bekræfte at vi ramme det mål," siger Andersson.

Det har været FIA der har skullet give den formelle accept, som alle ventede blot skulle komme. "Med støtten fra FIA lægger vi alle kræfter i vores udvikling og vi er meget glade for de første fremskridt. Det er klart at det bliver et stort slid, men vi er fokuserede og ser meget frem til at komme med i den rigtige konkurrence," siger Andersson videre.

I år har Toyota som mål at udvikle ny hydraulik og elektriske systemer - de har anvendt de systemer som blev brugt på deres GT-racer der i så mange forsøg aldrig vandt Le Mans. Formel 1-raceren ventes at være klar til at teste i foråret 2001.

BB  


 

Hop til top30.6.2000

Coulthard bekræftet i 2001

Så er der faldet en vigtig brik på plads. David Coulthard er blevet bekræftet som kører for McLaren-Mercedes i 2001. Skotten har forlænget sin kontrakt med teamet i yderligere et år, hvilket også har været ventet.

"Det er godt nyt for mig og det vil tillade mig at komme videre med det arbejde der er for hånden. Det slutter mine spekulationer om fremtiden og det er et stort boost for min tillid," siger skotten der har haft en sæson hvor han i VM er bedre placeret end Hakkinen, og endvidere har været igennem en svær tid.

Coulthard har sikret sig endnu en sejr - et år mere hos McLaren. Billedet er fra Coulthards sejr i Monaco
Foto: Allsport

Det giver endvidere skotten chancen for at fortsætte fremskridtene og det giver ro omkring hans forhåbninger om VM - selvom det ser meget svært ud. "Kontinuitet er en stor fordel i et meget konkurrencepræget felt og på vej til min sjette sæson med teamet er, sådan som jeg mener det, ekstremt vigtigt for min fremtid," siger Coulthard der har vundet to løb i år. Skotten får pæne ord med på vejen af Ron Dennis. "Vi er meget glade for vores kørere i år og vi har taget det usædvanlige træk at annoncere Davids nye kontrakt for at slippe for al tvivl om teamets fremtidige kørersammensætning," siger teamchefen.

Mika Hakkinen bliver også, og er glad for at fortsætte samarbejdet - selvom de to kørere et par gange har været på kant med hinanden. "Det er godt nyt at David bliver i teamet. Vi er begge konkurrencekørere med et fælles mål - vi vil begge vinde," siger Hakkinen. Finnen er også blevet bekræftet - han har allerede kontrakt med teamet, og dermed falder alle rygter om at han trækker sig ud af Formel 1, eller forsøger at skifte til et andet team før tid, til jorden.

Mere om rygterne i Formel 1
26. juni 2000 - Silly season - vol. 2

BB  


Hop til top
Diniz - Jeg er god nok

Pedro Diniz skal overbevise Peter Sauber om at han igen skal satse på ham. På det seneste er sædet blevet varmere og brasilianeren har været rygtedes til at være på vej ud af det schweiziske team. Derfor er Diniz gået til modangreb - han mener selv at han er fuldt ud kompetent til at køre med i motorsportens superliga.

"Jeg ved hvad jeg kan - jeg kan køre hårdt mod folk og arbejde endnu hårdere end nu," siger Diniz. Det med at køre hårdt mod andre er der vist flere kørere der har bemærket - især de kørere der vil overhale ham med en omgang… Han mener at han fortjener pladsen. "Hvis folk siger at det ikke er i orden at jeg er her, så skulle de se på min formkurve. Jeg har forbedret mig meget og kan kører altid tæt på Mika," siger Diniz der har set at Jenson Button og Enrique Bernoldi er blevet hotte emner til netop hans sæde.

Diniz skal til at overbevise Sauber om at hans plads er berettiget

Hvis vi skal se på dagens tider er den sidste udtalelse vist ikke helt sand. Mens Salo blev nummer 5 kunne Diniz finde sit navn på 16. pladsen - godt 1,5 sekund efter Salo… Men det er selvfølgelig blot fredag.

BB  


Hop til top
EM-feberen raser

Det er ikke kun Formel 1 der bliver diskuteret i depoterne i Magny-Cours. Fodbold og EURO 2000 bliver diskuteret - så meget at det næsten grænser til hysteri. Nogle kørere er helt på toppen, mens andre er helt nede.

Og det er nok Jos Verstappen der har måttet inkassere den største skuffelse. For at støtte 'orange-drengene' fik han ny hjelm til det canadiske grand prix. Men torsdag sagde Holland farvel til EURO 2000. "Jeg vil ikke bruge den igen," lover Verstappen efter nederlaget. I stedet kan de fodboldglade italienere, Fisichella og Trulli glæde sig over at de står i finalen mod Frankrig.

Formel 1's bedste fodboldspiller - Michael Schumacher har Italien som favorit. Man kan spørge om hvorfor…

Mere om EM-feberen og hjelmdesign:
2. juni 2000 - Schumacher med ny hjelm
19. juni 2000 - Jos med årets bedste

BB  


Hop til top
Jordan uden interesse i Villeneuve

Der går flere rygter om at partnerskabet mellem Jordan og Honda fra 2001 skulle sikre at hverken Heinz-Harald Frentzen eller Jacques Villeneuve ville forsvinde ud af 'Honda-koncernen.' Hvis Jacques Villeneuve har i sinde at forlade BAR, kan Honda måske overtale Jordan og canadieren til at det blive dem der finder sammen i 2001.

Men det afvises af Ian Phillips, der er PR-leder hos Jordan. "Den ide kommer ingen vegne. Det er stupidt. Alle som kender til Jordans måde at få pengene vil vide det. Vi ønsker stadig at fortsætte med de to kørere vi har nu," siger Phillips, der dermed tager luften ud af de rygter.

Der gættes også i depoterne i Frankrig på at Frentzen indenfor kort tid sætter sin signatur på kontraktforlængelsen med teamet, nu da de har sikret sig Honda som fabriksmotor.

BB  


Hop til top
Alesi vil blive hos Prost

Jean Alesi, Formel 1's veteran har ikke i sinde at lægge hjelmen på hylden. Franskmanden med de hurtige reflekser har i et årti begejstret de mange Formel 1-fans med sine vilde manøvre og redninger af udskridninger… Selvom han er blevet 36 år, tager han gerne et år mere hos Prost.

"Det er godt at arbejde med Alain. Jeg ønsker at blive så længe jeg kan være hurtig nok. Når jeg ikke kan det, så vil jeg stoppe," siger Jean Alesi, der dermed indikerer at han ikke vil skifte team og at Prost nok bliver endestationen for hans flotte karriere der begyndte hos Tyrrell og siden gik videre til Ferrari hvor han etablerede sig - dog uden at slå helt igennem. Således har franskmanden blot én enkelt sejr…

'Du kan få mit sæde når jeg stopper' - Alesi forsøger at overtale Schumacher?
Foto: Allsport

Det har ikke været en nem sæson for teamet - men nu forventer han at det bliver bedre. Teamet er blevet overrasket over at de har klaret sig så godt i den seneste test. "Efter jeg havde kørt min første omgang, kaldte teamet mig tilbage til pitten. De mente at der måtte være noget galt med telemetrien fordi omgangstiden var så hurtig," beretter franskmanden.

Nu er det teamets mål at få point - måske kan det blive til en rimelig kvalifikation hvis man skal tolke dagens tider hvor Heidfeld var med fremme.

Mere - Statistik om Jean Alesi

BB  


Hop til top
Ferrari fredag

Hvem lagde mærke til Ferrari bilerne under dagens frie træninger? Den opmærksomme iagttager ville have bemærket, at Michael Schumachers bil havde nye udstødningsrør monteret, lidt a' la McLaren. Luca Badoer prøvede rørene af ved shakedown testen i denne uge, og bilen var ca. et sekund hurtigere på en omgang, end de to andre biler uden disse rør. Allerede i sidste uge testede Michael Schumacher rørene af ved testen på Magny-Cours. Det forventes, at både Barrichello og Schumacher vil bruge de nye rør ved GP'et søndag.

I denne weekend er der et lille jubilæum hos Ferrari. Sagen er den, at det er syv år siden Jean Todt startede hos Ferrari som teammanager. Og hvordan er det så gået i de forløbne syv år? "Syv år, det er vist en rekord. I starten var det noget af en ørkenvandring. Men nu er det blevet noget nærmere. Der er efterhånden samlet mange rigtig gode folk i teamet. Det vigtigste er, at de stoler på mig, og at jeg stoler på dem, og så bliver arbejdet også lettere. Men det er en managers vigtigste opgave, at finde de gode folk og samle dem på et sted, hvor de kan udføre deres job bedst muligt."

Der har i den seneste tid været snakket meget om Michael Schumachers dominans i løbene indtil nu. I de to foregående sæsoner har billedet været næsten modsat. Der har Ferrari haltet bagefter i starten af sæsonen, men er kommet stærkt senere på sæsonen. Men hvad siger han selv? "Ingeniørerne er de samme, køreren er den samme, forskellen ligger i bilen. Den har været udviklet sådan, at den fra sæsonstarten har kunnet være med vores nærmeste konkurrent. Men vi skal ikke glæde os for tidligt, sæsonen er kun halvfærdig, så meget kan nå at ske endnu. McLaren tror jeg ikke er inde i krise, som mange ellers siger, i år har vi haft det forspring, som de har haft i de foregående år."

Ferrari håber at få stor gavn af deres samarbejde med den franske statslige metrologiske institut. Vejret kan være meget omskifteligt ved banen, og netop Meteo France har et utroligt godt ry, for at være meget præcise med deres forudsigelser, endda så præcise, at de næsten med minuts nøjagtighed kan sige, hvornår der kommer regn i et bestemt område. Det kan være noget som Ferrari kan få gavn af, når taktikken skal lægges.

Ferrari afholder ind i mellem køretekniske kurser for deres kunder til de almindelige biler. Og den anden dag da Rubens Barrichello, var på Fiorano for at snakke taktik med teamet, og også skulle en tur i træningscentret, fik han anledning til at være gæsteinstruktør for kursisterne. Det blev til nogle ture i 360 spyder, og senere i 360 challenge modellen. Og efter hvad han udtalte bagefter, var det en suveræn oplevelse. "Det var meget nemt at finde ind i en rytme i begge biler Det var en utrolig dejlig oplevelse." Flere af kursisterne fik et par omgange på banen med Rubens som chauffør.

PDL  


Hop til top
En omgang på Magny-Cours

Der er 22 kørere i feltet, og alle har deres egen kørestil, og godt for det. Så bliver det ikke så kedeligt og ens. En tysk tv-station bragte for et par år siden, en sammenligning mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher, en sammenligning på deres kørestil. Man sammenlignede hvordan de kører kom hen til et sving, hvordan de "angreb" svinget, kørte ind i det, hvordan de placerede sig, hvor tidligt de gav gas ud af svinget og hvordan de kom ud af svinget. Det var en meget interessant sammenligning, man havde fået lavet visuelt.

Nogle medier har til weekends GP spurgt 4 kørere om deres fornemmelse af banen, og hvordan de kører banen. De 4 kørere er Alex Wurz, Eddie Irvine, Fisichella og David Coulthard.

Første sving, Grande Courve, er de enige om skal tages for fuld gas, dog er hastigheden lidt forskellig indbyrdes, da gearing og antal af gear, kan være forskellige. Næste sving er er Estoril, en lang og hurtig højrekurve. Så begynder forskelligheden så småt at melde sig. Afhængig af setup, kan der køres næsten fuld gas i gennem svinget, men med hensyntagen til understyring, og hvor vidt man skal spare på dækkene. Alle er enige om, at balancen i bilen skal være perfekt for at opnå den største udgangshastighed til Nürburgring langsiden der fører til Adelaide hårnålen. Adelaide hårnålen skal i de fleste tilfælde tages i første gear. Derefter går det videre mod Nürburgring chikanen, som bliver taget i 4 eller 5 gear. Det er et sted som kan føles meget glat, modsat er det også en chikane, som bevarer downforce på bilen. Wurz f.eks. bremser ind i chikanen, men uden at slippe gassen helt. Kort efter chikanen kommer der en hårnål igen, dog ikke helt så skarp som Adelaide. Igen et sted hvor banen føles glat, mange undervurderer svinget, fordi det kan køres hurtigere end Adelaide, og ryger derfor af her.

Dernæst kommer man til Imola kurven, som 3 af de 4 kørere mener skal tages hurtigt i 4 gear. Irvine mener at det er et vanskeligt sving, som man skal passe utrolig meget på i, fordi svinget hele tiden bliver smallere og smallere, samt at man ikke rigtig kan se udgangen af svinget. Det er et af de få steder på banen, hvor kørerne mærker en niveauforskel, det medvirker til at gøre udgangen af svinget næsten "usynligt". Men ingen af de 3 andre bemærker dette som et problem. Så kommer svinget Chateau d'Eau, som er et typiske andet gear sving. Igen et af de vanskelige sving, fordi bagenden bliver meget løs og levende. Skal køres igennem på gassen, og igen med hensyntagen til dækslid. Derefter går der hen imod den sidste kombination af sving inden start/mål. Her kommer uenigheden igen frem. Nogle mener at man skal køre igennem i 1 gear, andre i 2 gear. En anden uenighed er brugen af kurberne i svingkombinationen.

PDL  


Hop til top
Heidfeld med identitetskrise

Nick Heidfeld ser ud til at få sit ophold hos Prost forlænget - også selvom tyskeren ikke har været overbevisende. Men det lader til at han skal til at finde ud af hvad han vil i fremtiden - om han vil være tilknyttet Mercedes og dermed McLaren, eller måske stå på egne ben.

"Det at han er på kontrakt med McLaren kan være et problem," siger Alain Prost. "Når en kører kommer til et nyt team skal han være en del af familien. Heidfeld har det lidt ligesom en søn af skilte forældre: den ene nat sover han hos sin far, den anden hos sin mor. Han behøver tid til at finde sit eget ståsted," siger Prost og indikerer dermed at tyskeren har et problem med at finde ud af om han reelt er Prost eller McLaren-kører...

Prost eller McLaren - Heidfeld har identitetsproblemer
Foto: Allsport

Dette kan i sidste ende blive et problem - både for Prost men også for Heidfeld. Selv tror tyskeren på en fremtid med teamet. "Tingene er svære og vi behøver at arbejde meget for at få en nem racer," siger han om den svære tid det har været som debutant. Alligevel tror han på teamet og Alain Prosts visioner. "Alain har mange ideer og vi vil inden for kort tid ikke være i så dårlig en placering. Alain er meget opsat og er god til sit arbejde," siger tyskeren rosende.

Så er det spørgsmålet om det kan give ham yderligere et år i teamet...

BB  


Hop til top
Ingen afklaring om Peugeots fremtid

Det var ventet at Peugeot ville offentliggøre deres planer for fremtiden - om det er i eller uden for Formel 1. Men nej - Corrado Provera vil ikke kommentere Peugeots fremtid, andet end i vage vendinger.

"Der er ikke noget nyt om hvad vi stadig forsøger at udføre," siger sportschefen. Der sker dog en hel del, og det er deres mål at det kommer til at ske med et langt sigte for fremtiden. "Vi er i en god position, og så snart vi er klar til at fortælle det, vil vi gøre det. Til generel information vil vi ikke annoncere noget under en grand prix-weekend, fordi det er vores indstilling at respektere vores folk, og vi har mange gode ting at fortælle dem når tingene skal siges," lover Provera - så vi skal ikke forvente at de springer en bombe i løbsweekenderne.

Corrado Provera glæder sig over den nye EV4-version af Peugeot A20'eren. Og så offentliggør han noget som ellers er tys-tys i Formel 1. "Den nye EV4-version af A20-motoren har meget tæt på 800 hestekræfter," siger Peugeotchefen.

BB  


Hop til top
Forskelligt syn på fransk bane

Sauber har rustet sig godt til det franske grand prix. Som stort set alle andre teams, besøgte de Magny-Cours for at forberede sig til det kommende løb. Der blev testet opsætning, men også ny dele samt en affjedring i lettere materialer.

Derudover har teamet igen den nye motor til rådighed, men de regner med kun at anvende den i kvalifikationen. "Vi vil igen bruge den nye motor, som vi sidst brugte ved vores test på Monza, og ved kvalifikationen i Montreal. Den har flere hestekræfter, og vejer mindre end den nuværende," siger Wily Rampf.

Sauber sætter deres lid til den nye motor og en god kvalifikation

Kørerne ser dog vidt forskelligt på banen. Diniz er ikke begejstret mens Salo synes bedre om den. "Magny-Cours er ikke en af mine favoritbaner. Men jeg kender den godt fra min tid i Ligier. Det kræver meget for at få bilen sat rigtig op, det er en teknisk svær bane," forklarer Diniz.

Derimod glæder Salo sig. "Det bliver dejligt at komme til Magny-Cours, til en meget jævn bane, efter den utrolig ujævne bane i Canada. Bilen skulle blive endnu bedre end i Canada. Med et godt setup, et rigtigt dækvalg, en ny motor og ny aerodynamik, ja, så skulle vi kunne klare os fint," forklarer finnen.

Og målene for det franske grand prix? Flere point - hvis det er muligt...

Mere - Magny-Cours - Sauber preview.

BB  


Hop til top
Michael Schumacher’s sejr nr. 41

Michael Schumacher vil snart komme i fornemt selskab. Hvis han vinder det Franske Grand Prix, så vil han sammen med Ayrton Senna, have 41 Grand Prix sejre. Michael Schumacher som fører kørernes mesterskab, har indtil videre vundet 5 af sæsonens 8 Grand Prixer, og hvis han kommer først til det ternet flag, så har han indhentet Ayrton Senna. Det er ret utroligt hvor hurtigt Michael Schumacher har hentet de 41 sejre. Hvis Michael Schumacher vinder på søndag, så har han kørt 137 løb med 41 sejre. Ayrton Senna skulle bruge 162 løb til at hive 41 Grand Prix sejre i hus.

Michael Schumacher selv er ligeglad med statistikken, og siger ”Jeg vil ikke sammenlignes med Ayrton Senna. Senna var er meget speciel kører, og jeg synes ikke det er fair at sammenligne os, da han ikke fik muligheden for at vinde flere Grand Prix sejre .

Alain Prost er den kører der har flest Grand Prix sejre indtil videre. Her følger en liste over de 10 kørere som har flest Grand Prix sejre

1 Alain Prost (Frankrig) 51
2 Ayrton Senna (Brasilien) 41
3 Michael Schumacher (Tyskland) 40
4 Nigel Mansell (England) 31
5 Jackie Stewart (England) 27
6 Jim Clark (England) 25
6 Niki Lauda (Østrig) 25
8 Juan Manuel Fangio (Argentina) 24
9 Nelson Piquet (Brasilien) 23
10 Damon Hill (England) 22

BKP  


Hop til top
Button til Sauber-Petronas?

I.flg. de seneste rygter, så skulle Sauber-Petronas være meget interesseret i at få Jenson Button ind i teamet næste år. Det schweiziske team kan så stille sig op i køen med teams, der gerne vil tegne kontrakt med den unge brite. Jaguar og Jordan har også vist interesse for Jenson Button.

Button - her ved Sauber-racerne i bunden af billedet. Er han på vej til Sauber
Foto: Allsport

Rygterne siger at Juan Pablo Montoya har tegnet kontrakt med Williams teamet, og dermed bliver makker med Ralf Schumacher næste år. Mange mener at Juan Pablo Montoya i øjeblikket er den bedste kører i verden. Frank Williams udtalte fornyligt, at han mener at Montoya er klar til Formel-1, og det ville ikke undre ham hvis han skubbede Michael Schumacher ned fra tronen.

Hvad angår Sauber-Petronas kørere næste år, så ved man ikke rigtigt noget endnu. Det er muligt at begge de nuværende køreer er helt andre steder næste år. Toyota som debuterer i Formel-1 i 2002, er meget tæt på at skrive kontrakt med Mika Salo. Hvis det sker, skal Toyota betale for at få Mika Salo af sin kontrakt, da han mangler 1 år af sin kontrakt med Sauber-Petronas.

Pedro Diniz er også noget usikker. Hans kontrakt udløber efter denne sæson, og da han har vist at han er blevet ”voksen”, og nu viser gode resultater hos Sauber-Petronas, så er det nok utænkeligt at han får lov til at forsætte i teamet.

BKP  


Hop til top
Prost flytter måske til England

Alain Prost indrømmer at han overvejer at flytte sit Formel-1 team til England. Det skulle være konsekvensen af de meget dårlige resultater man har haft i år.

Alain Prost vil indtil blive i de nuværende bygninger, som ligger syd for Paris. Grunden til at flytte til England skulle være for at opnå de fordele, der er at være i motorsportens mekka.

I.flg. Autosport siger den tidligere fire dobbelte verdensmester at beslutninger om at flytte over på den anden side af kanalen, vil blive truffet inden for de nærmeste måneder.

Fransk team i England? Prost har flytteplaner
Foto: Allsport

”Når man leder et Formel-1 team, så må man overveje alle muligheder for at gøre det bedste for teamet, selv om det betyder at man skal flytte fabrikken til England. Men i øjeblikket er syntes jeg der er flere fordele ved at være i Frankrig.” siger Alain Prost.

Prost’s kontrakt med Peugeot, som også har base i Paris, udløber med udgangen af denne sæson. Når man er fri fra den kontrakt, så er det ikke det der holder dem fra at rejse fra Frankrig. Det der måske holder Prost fra at rejse til England, er at mange af Prost teamets sponsorer er franske, og hvis man beslutter sig for at flytte til England, så kan det godt tænkes at mange af dem vil søge andre teams, f.eks. Benneton.

En afløser for Peugeot er endnu ikke offentliggjort, men det kunne meget vel være Mugen-Honda’s V10 maskine der næste år ligger i en Prost racer. Men Alain Prost vil ikke sige noget i øjeblikket, kun at ”Vi har flere kontakter til forskellige motorleverandører, mere kan jeg ikke sige lige nu”

Med Alan Jenkins ude af teamet. Ingen motor næste år, og hovedsponsoren på vej væk, så ser det ud til at Alain Prost har nok at slås med. Man kan næsten være fristet til at sige, at nu kan det kun gå fremad for professoren og hans team

BKP  


Hop til top
Frentzen vil igen på podiet

Jordan vandt sidste år på Magny-Cours i et begivenhedsrigt løb. Derfor er der forventninger i teamet om at gentage den bedrift - eller i det mindste få en plads på podiet.

Frentzen har klaret sig godt på banen, og selvfølgelig var det løbet sidste år der er højdepunktet i minderne fra det franske grand prix. "Jeg håber på en gentagelse i år, eller i det mindste en placering i top tre," siger tyskeren der ikke har været på podiet i år.

Jarno Trulli dæmper forventningerne en hel del - italieneren mener ikke at de kan være så langt fremme som de har været i de to forgående løb. "Ved testen i sidste uge, fandt vi på førstedagen et setup, som vi egentlig ikke kunne forbedre ret meget siden. Jeg tror, at vi har en bil som kan være med helt fremme, selvom jeg dog ikke tror, at vi vil være lige så stærke som i Monaco eller i Canada," siger Trulli der har kørt en del på banen som tidligere Prost-kører.

Ifølge Mike Gascoyne har teamet planerne klar - men at der er grund til at forvente en hel del fleksibilitet i planerne. "Man kan kun forberede sig nogenlunde, da bl.a. vejret kan være meget omskifteligt her, men på trods af det, så forventer vi et godt resultat på netop denne bane," siger teamets tekniske leder og mener at de nu har nået det punkt hvor alle de tekniske problemer er overstået. Nu har vi også nået det 9. grand prix i år...

Har Jordan lagt problemerne bag sig?

Mere - Magny-Cours - Jordan preview.

BB  


Hop til top
Prost med ny motor

Det pressede Prost-team er måske på vej frem. I sidste uge testede teamet en ny evolution af Peugeot-motoren som har været et af de svagere områder i raceren. Indtil videre er den ikke kørt til, så derfor bliver EV4'eren kun lagt i raceren lørdag til kvalifikationen.

Tyske Nick Heidfeld ser frem til løbet. "Jeg ser meget frem til løbet, som næsten også er et hjemmebane grand prix for mig, som kører i et fransk team. Jeg er også kendt med banen hvor jeg har testet en del i Formel 1," siger tyskeren.

Både han og Alesi ser frem til at få den nye motor som har givet grund til fornyede forhåbninger. "Det var første gang vi kørte Peugeot A20 EV4'eren, og den er helt sikkert et stort skridt frem. Den gør raceren lettere at køre og giver meget kraft hele vejen rundt, ikke kun topfart på lange stræk, men også i sving og kurver," siger Heidfeld.

Nu skal teamet også til at få mere gang i racerne og få point. Der står stadig 0 point på VM-kontoen til Prost.

Mere - Magny-Cours - Prost preview.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk