Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.7.2004
 Hos Michelin kan man også spare penge
 Frankrigs GP - Teams preview - bunden
 
30.6.2004
 "Idiotisk, dumt"
 Coulthard skal ikke regne med Williams sæde
 

Hop til top1.7.2004

Hos Michelin kan man også spare penge

FIA, Max Mosley og flere andre er i den senere tid kommet mange forslag der skal begrænse fart og økonomi i Formel 1 cirkuset. Michelin er netop kommet med deres bud.

I tiden diskuteres det mange steder hvordan Formel 1 kan gøres billigere og også langsommere. Max Mosley har flere forslag til dette - ikke alle er lige populære - men nogle af forslagene bliver sandsynligvis gennemført med modifikationer. Allerede i år har vi set det første tiltag nemlig en motor pr. kører pr. GP weekend. Michelin har også været i tænkeboksen og her er deres forslag til både at spare penge og til at sænke farten:

1. Ét sæt dæk til kvalifikation og Grand Prixet.
2. Mulighed for at kunne vælge mellem enten 2 eller 4 sæt dæk pr. kører pr. weekend, og det mellem én eller to typer af dæk.
3. Samme specifikation(er) til alle teams.
4. Seks sæt dæk pr. team pr. testdag - efterfulgt af en anbefaling om en væsentlig begrænsning af testdagene i løbet af en sæson. Dette skal besluttes af enten teamcheferne eller FIA.

Michelin begrunder disse forslag således:

Pierre Dupasquier, Michelin:
"Vi mener at FIAs forslag nemt kan implementeres med disse forslag."

"For det første giver det mulighed at tilbyde dæk med en væsentligt længere levetid, man vil være tvunget til at anvende dæk med en væsentligt hårdere compound, som vil have mindre greb især i sving og dermed sænke farten."

"For det andet, for seriøst at begrænse omkostningerne, skal antallet af testdage begrænses. Dette kan man gøre ved at tilbyde et færre antal dæk, så udgiften til disse tests vil blive yderligere reduceret. Jeg er overbevist om at man kan reducere et teams operative omkostninger med mere end 50 %."

"Til sidst vil de hårde dæk efterlade mindre gummi på asfalten, derved vil det såkaldte beskidte spor næsten høre fortiden til. Det vil give en større mulighed for overhalinger."

Edouard Michelin, CEO hos Michelin:
"Vores forslag tilbyder en tredobbelt fordel:
Øget sikkerhed, en begrænsning af omkostningerne og en forbedring af underholdningsværdien - i særdeles i forbindelse med overhalingerne."

"Disse forslag imødekommer derved både de ønsker som FIA har og tillader alle teams friheden til at vælge dækleverandør, en frihed som alle i Formel 1 værdsætter meget højt. Michelin er derfor glade for at kan forsætte arbejdet med dets partnere og FIAs tekniske arbejdsgruppe for at kan finde den bedste vej ind i fremtiden."

FIAs tekniske arbejdsgruppe har efterlyst forslag fra involverede partnere i Formel 1 for bl.a. at kan imødekomme de høje herrers ønsker. Michelin mener selv at deres forslag vil kunne gennemføres med effekt allerede fra 2005.

PDL  


Hop til top
Frankrigs GP - Teams preview - bunden

Der skiftes placeringer i bunden. Og heldigvis for det da. Det er et godt tegn på at de mindre teams trods alt får udbytte af anstrengelserne.

De lavest rangerede teams får nu også points ud af anstrengelserne. De er faktisk bedre til at bytte placeringer end de er i toppen. Nu er spørgsmålet så hvordan det vil gå de små teams på den flade, men teknisk krævende bane, Magny-Cours.

Sauber:
Sauber har haft mest vind i sejlene blandt de nederste fem teams, men nu er Toyota langt om længe begyndt at røre på sig, og selv om Sauber har dobbelt så mange points, kan Toyota hvis det fungerer for dem, godt begynde at true Sauber lidt i kampen om femtepladsen. Sauber har været en tur omkring Circuit de Catalunya for at teste. Efter at teamet har fået sin nye vindtunnel er der for alvor kommet forbedringer på bilerne. Og det er netop én af disse forbedringer som Sauber sætter på bilerne til det franske GP. En ny frontvinge udviklet i vindtunnelen. Udover at have testet den nye frontvinge, så har man selvfølgelig i samarbejde med Ferrari også testet Bridgestone dæk og har så godt som fundet hvilke compounds man vil anvende. Men den endelige beslutning sker dog først fredag efter træningen.

Toyota:
Toyota har tilsyneladende godt gang i udviklingen. Mike Gascoynes små mirakler begynder at virke, og i USA kunne man se at man faktisk godt kan køre point hjem, også uden andres hjælp. Men der er ikke helt den samme optimisme ang. dette for de to næste løb. Det er anderledes typer baner, og spørgsmålet man stiller sig selv hos Toyota er om man kan få bilerne til at køre hurtigt nok på disse to baner. Det drejer sig om Magny-Cours og Silverstone. Man erkender at bilen ikke er så god når der skal køres med megen downforce, hvilket der skal på de to baner. Men selvfølgelig håber man det bedste, især Panis der er på hjemmebane på Magny-Cours.

Jordan:
Jordan teamet havde nok håbet på det, men ikke troet det. Nemlig at være foran de to andre mærker der kører med Ford motorer. Og især det at man her midtvejs i sæsonen er foran specielt Jaguar, det fryder sikkert især Eddie Jordan. Men holder det? Jordan var i sidste uge en tur omkring Vairano for at teste aerodynamik. Det var Timo Glock der testede ved den anledning. Nick Heidfeld er modsat flere andre af kørerne ret begejstret for Magny-Cours. Pantano har kørt her før i Formel 3000 og vundet på banen så her er noget han kender igen. Han glæder sig til gensynet med banen men erkender også at han har lidt der skal indhentes for hans vedkommende.

Jaguar:
Jaguar har testet på Circuit de Catalunya i sidste uge, og bortset fra Kliens lille uheld med en blæser, forløb alt ifølge teamet godt. Man nåede igennem det planlagte testprogram uden de store forsinkelser. Begge GP kørerne har før kørt på banen. Klien dog i Formel 3, men har alligevel et vist kendskab til banen. Jaguar har ikke de store ændringer i bilen, men i stedet en masse små som man håber vil bringe fremskridt til teamet. De primære ting har været små aerodynamiske ændringer, motorstyringen og affjedringen. Der er faktisk en større optimisme at spore hos teamet end længe set, så måske har de noget godt klart til det franske GP.

Minardi:
Minardi er ovenpå efter det amerikanske GP hvor det første point kom i hus efter meegeet lang tids venten. Men nu bliver det svært igen. De næste par baner passer kun til Minardi hvis det bliver regnvejr. Så uden for pointene er nok der de igen vil befinde sig.

PDL  


 

Hop til top30.6.2004

"Idiotisk, dumt"

Disse to ord var hvad Patrick Head har at sige til The Times da han skulle beskrive de seneste uheldige episoder begået af Williams teamet. Episoderne skete henholdsvis på Nürburgring, og i Canada og USA.

Patrick Head er ikke bange for at sige hvad han mener om henholdsvis de forkerte monterede bremseelementer i Canada, og om hvordan mekanikerne reagerede for sent i USA. Heller ikke om den uheldige episode på Nürburgring hvor kørerne ikke var helt enige om hvem der skulle have førsteret på den valgte kørelinie.

Patrick Head:
"På Nürburgring valgte kørerne at køre ind i hinanden. I Canada var det ren og skær idioti. Dette skulle have været forhindret på ikke mindre end fire forskellige niveauer i teamet. Og i USA skete det pga. et dumt problem. Mekanikerne prøvede at genstarte bilen for sent. Så besluttede man - også for sent - at Montoya skulle tage plads i reservebilen."

De mange menneskelige fejl er angiveligt heller ikke gået upåtalt hen i Williams teamet. Har det været rigtigt at erstatte 25 års Grand Prix erfaring med én 33 årig som startede som fejemand i teamet?

Patrick Head:
"Det har endnu ikke vist sig at være den rigtige beslutning, men jeg er ganske overbevist om at det nok skal vise sig i fremtiden."

PDL  


Hop til top
Coulthard skal ikke regne med Williams sæde

David Coulthard skal ikke regne med at få et sæde hos Williams. Det udtaler Patrick Head til bl.a. Sunday Times.

Efter hvad Patrick Head udtaler er der ingen plads hos Williams til David Coulthard som efter denne sæson forlader McLaren. Patrick Head mener at Coulthards præstationer som oftest er middelmådige. Ligesom han også næsten udelukker Ralf Schumacher fra at kunne forsætte hos Williams. Dermed står Williams stadig med to ledige sæder til næste år, men de har en liste over kørere som kunne være aktuelle. Patrick Head udtaler at man er på jagt efter en kører som er fast besluttet på at yde sit bedste. Udtalelsen kom i forbindelse med at Sunday Times direkte spurgte om Mark Webber var seriøst på tale.

David Coulthard hører ikke til hos Williams efter Patrick Heads udtalelser. Det gør Ralf Schumacher heller ikke. I forbindelse med Ralf Schumacher siger Patrick Head at Ralf har sine øjeblikke hvor han kører aldeles fremragende, mens han til andre tider bare er med og ikke præsterer noget særligt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk