Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.2001
 Burti frisk igen
 Forlader Bernoldi mon Arrows?
 Frentzen heller ikke tilfreds
 Villeneuve bliver hos BAR
 
9.7.2001
 Trulli ikke tilfreds med Jordan
 Stopper Hakkinen efter denne sæson?
 Roser til Räikkönen
 Formel 1 som natløb?
 

Hop til top10.7.2001

Burti frisk igen

Det lyder som om at han har været syg eller har været skadet, men det er ikke tilfældet. Tværtimod har han været på en ufrivillig ferie.

Den sidste uges tid har Luciano Burti tilbragt tiden hjemme i Brasilien. I sidste uge testede stort set alle andre teams end Prost. De begrænsede ressourcer har gjort at man har undladt at teste, og i stedet valgt at fokusere på forbedringer af teknisk karakter. Derfor blev Burti sendt til Brasilien på ferie. Helt ferie blev det dog ikke. Pressen ville gerne snakke med ham, og ligeledes skulle der laves noget PR arbejde både for hans egne sponsorer, og også teamets sponsorer.

Men ellers brugte han tiden til at møde familie og venner. Og selvfølgelig til at lade op til det britiske Grand Prix i weekenden.

”Det er altid rart at komme hjem og møde familie og venner – og kæresten. Men nu er det tilbage til arbejdet. Jeg ser frem til det britiske Grand Prix. Jeg har mange gode erindringer fra Silverstone fra min tid i Formel 3, så jeg håber at det bliver muligt at komme med i kampen om points i den kommende weekend.”

PDL  


Hop til top
Forlader Bernoldi mon Arrows?

Mange ting skal gå op i en højere enhed i et team. Kørere, motorer, dæk osv. Måske kan kombinationen af disse være et problem.

En måde som mange kørere sammenligner deres styrke på, er sammenligningen med holdkammeraten. Talent, hurtighed, evner og koncentration er alt sammen faktorer man tager med i sammenligningen. Men en faktor der også skal med er materiellet. Er det ens biler man bruger? Det burde det være i et team, men er desværre ikke altid tilfældet. Måske er det bl.a. Enrique Bernoldi er ramt af. Han er siden han kom til Arrows som erstatning for de la Rosa, været sammenlignet med Jos Verstappen mange gange.

Ved test ligger de kørere som regel rimelig tæt, uden at man dog kan sammenligne 100%. Ved tests kan bilerne være meget forskellige. Næste punkt er kvalifikation. Der ligger Bernoldi som regel meget tæt på Verstappen og giver ham kamp til stregen. Men under løbsforhold kniber det. Bernoldi er udgået flere gange. Måske er de to biler ikke så ens som de burde være. Det har som regel været pga. tekniske problemer at han er udgået.

Så kommer det store spørgsmål. Er Bernoldi interesseret og har han mulighed for at forsætte hos Arrows? Han selv er glad for sammenligningen med Verstappen, idet han ved at Verstappen er god og hurtig kører, så der skal arbejdes for at følge ham. Og det ved Bernoldi, og det er han helt med på. Men nu kommer der så teaminteresser ind i billedet. Bernoldis sponsor, Red Bull, vil måske ikke betale det Tom Walkinshaw forlanger. Walkinshaw skal nok bruge flere penge næste år til nye motorer.

Arrows har i år kørt med den aflagte Peugeot motor som blev købt af Asiatech, som så har videreudviklet den. Men det samarbejde ophører efter al sandsynlighed. Arrows er siden sat i forbindelse med Ford for at få fingre i deres Cosworth CR3 motor. Om det lykkedes er der ingen der ved endnu. Også den nye Renault motor skulle være inde i billedet. Det er en noget radikal motor med den specielle vinkel mellem cylinderrækkerne på 111 grader. Det har endnu ikke bevidst sit værd, men udviklingen af den foregår stadig på højt plan hos Renault. Ford motoren er meget mere udviklet end Renault motoren, men er efter al sandsynlighed meget dyrere. Renault motoren er billigere, men kræver udvikling og støtte fra Renault hvis man skal opnå bare hæderlige resultater. Arrows har stadig en lille motorudviklingsafd. tilbage fra tiden med egen motor. Egen motor er måske så meget sagt. Det var i virkeligheden en motor bygget af den geniale motorbygger Billy Hart.

Enrique Bernoldi kan blive offer i dette spil i valget af motorer. Tom Walkinshaw er ikke skotte for ingenting. Bernoldi kan blive offer i valget af motorer. Ford motoren er dyr, men gennemprøvet. Renault er billigere, men ikke udviklet. Bernoldi kan dermed blive offer for Tom Walkinshaws valg af motorer for fremtiden. Ellers må Red Bull ryste op med et noget større bidrag for at Bernoldi kan være sikker på sædet i Arrows også næste år.

PDL  


Hop til top
Frentzen heller ikke tilfreds

Vi har tidligere fortalt om Jarno Trulli og hans utilfreds med den tekniske udvikling i Jordan teamet. Nu følger Frentzen så småt efter.

Ved den seneste uges test, hvor Jordan testede på Monza, havde man virkelig fået fart i bilerne. Frentzen satte endda testens hurtigste tid. Tiden blev slået en af de sidste dage. Det gav en vis optimisme i teamet, men derfor er ikke alt fryd og gammen af den grund.

Trulli har tidligere ved flere lejligheder beklaget over den manglende tekniske udvikling i teamet. Frentzen følger ham nu lidt på vej med en dog noget mere forsigtig kritik.

Frentzens kritik går i retning af at man ikke kan finde en ordentlig balance i bilen. Det betyder bl.a. at bilen bliver sværere at styre, dæksliddet bliver større end beregnet. Det går også ud over farten i bilen, og man udsætter måske bilen for unødvendige belastninger. Noget som har indflydelse på holdbarhed og pålidelighed.

Det er dog lidt pudsigt at Frentzen først kommer frem med sin kritik efter at han har forlænget sin kontrakt med teamet. Men måske er de to kørere blevet enige om at lægge lidt pres på teamet for at få sat skub i løsningen af de problemer de slås med. Frentzen sidste 2 måneder har i hvert fald ikke været alt for gode.

PDL  


Hop til top
Villeneuve bliver hos BAR

Rygterne har i den seneste tid – igen – svirret om Jacques Villeneuve vil blive hos BAR. Han har nu selv afvist disse rygter.

I den seneste tid har man haft travlt med at placere Jacques Villeneuve i et andet team. Jaguar er blevet nævnt utallige gange. Begge parter afviser nu, at JV vil køre hos Jaguar næste år.

Bobby Rahal:
”Niki Lauda forlagde en interesse for Jacques Villeneuve fordi han ønskede at vide hvordan Villeneuves situation var. Vi har da også haft en kort snak for at vi kunne undersøge en evt. mulighed. Men det er alt. Vi har vores kørersammensætning klar til næste år. Vi har ingen ledige sæder.”

En af grundende til at JV er blevet sat i forbindelse med et Jaguarsæde, er at han i sin kontrakt har en klausul indbygget der giver ham ret til at forlade BAR hvis teamet ikke opnår mindst en 3 plads i konstruktørernes mesterskab. Dvs. at han har muligheden for at forlade BAR, hvis han selv ønsker det, såfremt de ikke opnår den føromtalte 3 plads. Selvom der ligger nogle stærke teams foran BAR i øjeblikket, og det ikke ser ud til at man opnår 3 pladsen, ser det ikke ud til at JV vil forlade teamet alligevel.

Jacques Villeneuve:
”Der bliver ikke noget med nogen afgørelse i øjeblikket. Jeg kører hos BAR også næste år, såfremt der ikke sker noget helt uventet, som vil tvinge mig til at forlade teamet. Man er nødt til at sikre sig selv. BAR har en ligeså stor chance for at være med helt fremme til næste år, som så mange andre teams har.”

PDL  


 

Hop til top9.7.2001

Trulli ikke tilfreds med Jordan

Jarno Trulli, i øjeblikket den bedst placerede Jordan kører, er ikke tilfreds med den tekniske udvikling i teamet.

Jarno Trulli har tidligere på sæsonen ytret sin utilfredshed med teamet. For stor ustabilitet og for lille pålidelighed med bilen har været nogle af hans klagepunkter. Nu er han fremme med en ny klage. Den tekniske udvikling går for langsomt efter hans mening. Han mener ikke at teamet følger med de andre teams i udviklingen.

Jarno Trulli:
”De fleste teams udvikler og prøver nye muligheder af for at mindske gabet imellem Ferrari og dem selv. Hos Jordan udvikler vi for lidt og det bliver vi straffet for. Jeg vil selv forsætte med at kæmpe som jeg plejer, men jeg forventer egentlig ikke de store resultater med det tekniske niveau vi har lige nu.”

Måske er det et vink med en vognstang på flere måder. Jordan har selvfølgelig intentioner om at kunne følge med, men flere ting kan drille og gøre livet besværligt. Noget andet er kørerkonstellationen. Frentzen har fornyelig forlænget sin kontrakt med Jordan for yderligere et år. Trullis kontrakt udløber ligeledes efter denne sæson, men hverken han eller Jordan har offentliggjort noget om deres planer. Selv siger Trulli, at han endnu ikke har forlænget med Jordan. Han siger dog også, at han ikke har tilbud fra anden side, men at i Formel 1 kan alt ske.

Spørgsmålet er så hvordan Eddie Jordan opfatter Trullis kritik. Det er ikke sikkert at Eddie Jordan vil finde sig i kritikken. Måske vil Eddie Jordan se sig om efter en anden kører. Et nyt talent kommer måske frem i lyset senere på sæsonen. En strategi som Eddie Jordan førhen har brugt med succes.

PDL  


Hop til top
Stopper Hakkinen efter denne sæson?

Lad os starte med at slå fast at intet i denne sag er afgjort endnu. Men rygterne bliver mere vedvarende og kommer nu fra flere forskellige kilder. De sidste rygter kommer fra det tyske motorblad "Auto Bild", som oven i købet udnævner Olivier Panis som hans helt naturlige afløser.

Men ideen med at Panis skulle afløse Hakkinen hos McLaren, hvor han jo tidligere har været testkører, virker nu ikke særligt sandsynlig. Olivier Panis har aldrig lagt skjul på at han befinder sig rigtig godt hos BAR, og at han meget gerne vil blive i netop det team.
Af andre mulige kandidater til Hakkinens sæde i McLaren raceren nævnes både Jacques Villeneuve også fra BAR teamet samt McLaren teamets nuværende testkører Alexander Wurz.

Mercedes motorsportschef, Norbert Haug, afviser rygterne som værende det rene opspind.

Men omvendt så forlyder det at McLaren allerede på nuværende tidspunkt har skrevet kontrakt med David Coulthard for sæsonen 2002, men at der ikke er indledt forhandlinger med Mika Hakkinen endnu.
McLaren teamet har tidligere oplyst at de ville offentliggøre deres kørere til 2002 sæsonen i forbindelse med Europas Grand Prix på Nürburbring, men der udsatte de annonceringen.
Så måske er der lidt om snakken alligevel.

Og helt sikkert er det at Mika Hakkinen indtil nu har haft en temmelig dårlig sæson, han har kun scoret ni point i de elleve løb der er kørt indtil nu, til sammenligning så har hans teammate, David Coulthard, scoret 47 point og ligger på 2. pladsen i verdens mesterskabet.

AN  


Hop til top
Roser til Räikkönen

Årets vel nok største positive overraskelse blandt kørerne, Kimi Räikkönen, får stadig mange roser med på vejen.

Kimi Räikkönen får mange roser, og specielt efter de første par løb har flere og flere ytret at de er positivt overrasket over den unge finne. En af de seneste der har udtalt sig om Räikkönen er den tidligere Formel 1 kører Mark Blundell.

Mark Blundell:
”Kimi Räikkönen har sandelig bevist sit værd. De resultater han har opnået, har intet med held at gøre – hans præstation taler for sig selv. Efter min mening er han årets rookie. Han har gjort nøjagtigt det man har forventet af ham, og han synes hele tiden at være på jagt efter gøre det endnu bedre.”

Selv siger han til de mange roser:
”Jeg havde ikke selv de store forventninger inden sæsonen startede, fordi jeg vidste faktisk ikke hvor jeg selv stod i det hele. Men det har indtil nu været et rigtig godt år. Teamet har været godt, bilen har været fantastisk pålidelig, og det er det vigtigste. Dertil har den været rigtig hurtig.”

Kimi Räikkönen har efter 10 løb samlet 7 points, det samme som en erfaren herre som Jacques Villeneuve. Måske derfor er han allerede sat i forbindelse med flere andre teams. Bl.a. Ferrari skulle være interesseret i at få ham under deres vinger. Men hidtil har Räikkönen afvist alle tilbud. I maj måned sagde han således, at han havde lavet en treårig kontrakt med Sauber fra starten af, og han havde til sinde at opfylde denne. Når den udløber vil han selvfølgelig se på hvad der dukker op. I øjeblikket er han fuldt tilfreds med at være hos Sauber.

Sauber teamet som ellers altid har benyttet sig af erfarne kørere, der desværre ikke altid har været lige motiverede, har i år valgt at satse udelukkende på helt unge kørere. Sauber har allerede fået en god gevinst ud af denne satsning. Både Heidfeld og Räikkönen har scoret gode points til teamet, og mon ikke der kommer flere endnu.

PDL  


Hop til top
Formel 1 som natløb?

Nogle mennesker er kommet frem med en vild, men spændende ide. Hvad med at prøve at køre Formel 1 om aftenen eller om natten?

Igennem et stykke tid har flere mennesker i og omkring Formel 1 talt om at man måske skulle prøve at køre et eller flere Formel 1 løb om aftenen eller om natten. Det vil være noget absolut revolutionerende, i hvert fald i Formel 1. Det har så vidt vides ikke været prøvet før. I andre motorsportsklasser kører man enkelte natløb. Eksempelvis køres der et eller to natløb i den amerikanske NASCAR serie. Også Indy Light serien kører et enkelt løb om natten. Bobby Rahal fra Jaguar er helt med på ideen. Han kender det selvfølgelig fra Amerika hvor han har set mange løb blive kørt om aftenen eller om natten.

Bobby Rahal:
”Det ville da være herligt. Jeg tror at det vil blive meget mere spektakulært for tilskuerne. Så kan man rigtigt se hvordan bremseskiverne gløder, og man vil kunne se de mange flammer som kommer ud af udstødningen på bilerne. Det ville være ret sejt. Meget afhænger dog af hvordan Formel 1 ser sig selv. Er det underholdning man ser på, vil det være helt unikt. I staterne bruger man det ret meget og det er yderst populært.”

Her i Europa kender vi det mest fra Le Mans hvor der bliver kørt om natten også. Forskellen er dog ret stor. Sportsvognene hvad enten det er serieproducerede eller prototyper, kører med ret kraftige forlygter. Det findes slet og ret ikke på en formel racer. Alternativet er så, at hele banen skal være oplyst med kraftige projektører. Noget som formel kørerne nok skal vænne sig til.

Men at ideen bliver taget rimeligt seriøst, kommer til udtryk i at Bernie Ecclestone og chefen for den malaysiske Sepang bane, Philippe Gurdjian, har holdt flere møder om bl.a. denne ide. Der er dog ikke kommet nogle detaljer frem fra møderne. Flere steder forventes det dog at der i nær fremtid, kommer flere oplysninger frem. Men det skaber sikkert en voldsom debat. Alt afhængig af hvor langt et evt. forslag om indførelse af den løbsform i Formel 1 kommer. Det vil sikkert give flere praktiske problemer for alle teams. Et andet stort spørgsmål er hvorvidt Formel 1 publikummet vil modtage det. Kan må få flere tilskuere på tribunerne? Grunden til at netop Sepang banen er involveret kunne være at banen ved det seneste Grand Prix ikke havde det forventede antal tilskuere. Og da banen fysisk ikke er langstrakt, men at de respektive bane afsnit ligger ret tæt, er det en realistisk opgave at gå i gang med.

Men hvem ved? Foreløbig er det et ideoplæg. Det skal igennem mange instanser før det kan blive til noget.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk