Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.7.2005
 Englands GP - Set og sket - Top 5
 Montoya sejr på Silverstone
 Fra rygtefabrikken på Silverstone
 
9.7.2005
 Red Bull dropper kørerrotation
 Ny motor til Monteiro
 

Hop til top10.7.2005

Englands GP - Set og sket - Top 5

Et løb hvor underholdningsværdien var større end i det franske GP. Raikkonen lavede igen en flot opkørsel gennem feltet. En ny vinder i år blev også fundet.

Det franske GP var efter undertegnedes mening i den temmelig kedelige afdeling. Det engelske var bedre, og da der blev fundet en ny vinder i form af Montoyas sejr, er der - i hvert fald for et løbs vedkommende - igen afveksling i Formel 1 i år. Det blev et Grand Prix hvor Alonso øgede i forhold til Raikkonen, men hvor McLaren hentede ind på Renault. Desuden blev vi vidne til flere små dueller længere nede i feltet. Og så var der 19 biler der fuldførte. Det er længe siden det sidst er sket.

Renault - 102 points:
To årsager - måske kun en enkelt afgjorde løbet for Alonsos vedkommende. Han var ikke helt med da starten gik og mistede sin førsteplads til Montoya i første sving. Siden blev han opholdt lidt af Trulli lige omkring et pitstop og det forsinkede også den unge spanier. Hvis og hvis. Fakta er at Alonso gjorde fremragende løbet igennem, men kiksede starten lidt og den chance skal man ikke give Montoya, som kørte et fremragende GP, og blev belønnet med sejren. Det var måske både godt og skidt. Alonso kunne holde sig foran Raikkonen som er nærmeste konkurrent. Fisichella havde for en gangs skyld et godt løb. Og havde det ikke været for en stallet motor, kunne det måske være blevet til en podieplads. Teamet undersøger nu, om det var Fisichellas egen skyld, eller om der var et problem med softwaren eller andet. Briatore var helt godt tilfreds efter løbet. Alle i Renault teamet var klar over inden denne weekend at Silverstone er bane som passer bedre til McLaren, men Renault fulgte dem nu helt godt til dørs.

McLaren - 87 points:
Montoya var næsten ikke til at skyde igennem efter sejren på Silverstone. Første gang på podiet i år, og så på det øverste trin. Montoya erkendte efter løbet, at han faktisk satsede hele butikken for at komme foran Alonso inden det andet sving. Det lykkedes og så håbede han ellers bare på at bilen kunne holde. Raikkonen var igen deklasseret, men viste endnu en gang at han bare kan det der med at køre op gennem feltet. Det var dog ikke helt så let denne gang. Han blev forsinket en del af M. Schumacher, men efter dennes første pitstop var det faktisk kun Fisichella der forsinkede ham, men igen var det et pitstop der bragte Raikkonen en placering frem. Tredjepladsen var i hus, men mistede 2 points til Alonso i deres indbyrdes kamp. Ron Dennis var da næsten heller ikke til at skyde igennem. For en gangs skyld så man ham storsmile efter et GP. Et eller andet sted må det dog ærgre visse personer, at man nu i to GP'er efter hinanden har måttet skifte motor i Raikkonens bil. Det koster, men har også bevist hvor fremragende en kører Raikkonen er.

Ferrari - 74 points:
I sidste sæson var der Ferrari - og så de andre. BAR var "best of the rest". I år er rollefordeling byttet noget rundt. I år det Ferrari der må bære titlen. McLaren og Renault er dem der kæmper helt fremme. Trækker man 18 points fra Ferrari som de tjente i det mærkelige løb i USA, så er de faktisk lige med Toyota, der ikke har imponeret ret meget på det seneste. Hos Ferrari var alle enige om især en ting, nemlig at der mangler fart i bilerne. M. Schumacher konstaterede lidt kynisk, at der trods udvikling og forventet fremgang, så går det faktisk den anden vej i øjeblikket. Han vil heller ikke love sin fans noget som helst lige nu, om hvordan det går på Hockenheim om små 2 uger. Barrichello fik ødelagt sin strategi af Button som holdt ham tilbage - ifølge Barrichello - samt af noget andet trafik også. Desuden undskyldte han sig med at han igen havde problemer med bremserne. Der var dog ikke noget om dette i udtalelserne fra de herrer Todt og Brawn. Brawn konstaterede at selvom at M. Schumacher var holdt tilbage af Trulli på et tidspunkt, ville det ikke have ændret noget alligevel. Tværtimod konstaterede han blot at der mangler fart, og at Ferrari bare ikke er

PDL  


Hop til top
Montoya sejr på Silverstone

Juan Pablo Montoya vandt sin første sejr for McLaren, da han i dag krydsede stregen foran Fernando Alonso. McLaren og Renault understregede at de to er de bedste biler pt. ved også at besætte 3. og 4. pladsen.

Også her var det med McLaren forret. Kimi Raikkonen, der igen havde mistet ti pladser på gridden efter et utidigt motorskift, var heldig med at blive nummer 3 foran Giancarlo Fisichella. Italieneren lavede nemlig også en gentagelse fra Frankrig, da han stallede motoren efter et pitstop.

Men hatten af for Raikkonen der to gange i træk nu har kørt sig fra en placering midt i feltet og op på podiet. Uheldigvis for ham er han begge gange havnet bag Alonso, der så alligevel har kunnet udbygge sit VM forspring.

Men her hvor vi er kommet over midten af sæsonen begynder det tydelige billede at tegne sig. Der er to teams - i alt fire biler, der kan præstere noget konstant. Og et gæt herfra er, at de fire biler kommer til at dominere resten af sæsonen. Det virker på mange måder som om konkurrenterne sakker længere bagud.

Tidligt på året var Toyota ofte med fremme, men på det seneste er det gået slemt tilbage. Godt nok har præstationerne i tidskørslerne været gode, men i løbet har det været en anden historie. I dag sluttede Jarno Trulli på en utilfredsstillende 9. plads, lige efter Ralf Schumacher, der igen viste sit ubestridelige talent for altid at hente point.

Også Williams havde et par løb hvor de lå langt fremme, men på det seneste har de været stort set fraværende. De sluttede i dag som nr. 11 og 12!

Ferrari startede sæsonen dårligt, men undervejs kom de lidt tilbage og begyndte igen at ligne nogen man kunne regne blandt potentielle vindere. Men hverken her eller i Frankrig har der været meget vinder over de røde racere.

I Frankrig hentede Schumacher godt nok en 3. plads, på trods af bilen. Men end ikke Schumachers talent var nok i dag, hvor han sluttede på en beskeden og ret ligegyldig 6. plads, lige foran Rubens Barrichello.

Imellem de to Ferrari racere og de fire biler i front, fik Jenson Button lige kilet sig ind. Ikke noget formidabelt løb af englænderen, men en ok præstation, der for anden gang i træk sendte ham i pointene. BAR virker som om de måske godt kan overraske en gang eller to - hvis muligheden byder sig.

Et andet team der har overrasket tidligere på sæsonen, men som nu ikke længere imponerer helt så meget er Red Bull. Hvor de tidligere lå konstant i pointene er de faldet en del tilbage på det seneste.

Det skal dog ses i sammenhæng med at de fleste teams har fået styr på deres biler. I dag udgik kun en enkelt bil - ovenikøbet en Jordan - så det havde ikke engang nogen betydning.

En ganske typisk udvikling i øvrigt. Først på sæsonen er resultaterne ofte mere tilfældige end mod slutningen. Når VM kampen skærper til kan man se hvem der virkelig kan præstere og hvem der alligevel ikke kunne.

MMT  


Hop til top
Fra rygtefabrikken på Silverstone

Adskillige rygter huserer i forbindelse med det engelske GP på Silverstone. Motoraftale på vej for Jordan, Button til Ferrari, "nyt" kvalifikationsformat på vej. Det er noget af det der tales om på Silverstone.

Det forlyder fra det engelske at Jordan har sikret sig en motorleverandør til næste sæson. Der har tidligere været talt meget om, at det var Mercedes som har forpligtiget sig til at levere motorer til teamet, som skifter navn næste sæson til Midland F1. Men nu viskes der i krogene på Silverstone, at det måske ikke er Mercedes alligevel. Flere har set Jordan topfolk tale meget med Toyota folkene. Jordan anvender Toyota motorer i år, og der antydes fra det engelske at det muligvis bliver til et genvalg. Teamchef Colin Kolles vil ikke sige noget andet end at man meget snart løfter sløret for hvilken motor det bliver i næste sæson, måske endda på Silverstone. Man ville faktisk have offentliggjort det på Indianapolis, men tingenes udvikling taget i betragtning, ville man ikke alligevel. Måske på Silverstone.

Jenson Button til Ferrari? Den tales der meget om på Silverstone. Jenson Button afviser ikke rygtet, men vil heller ikke bekræfte det. Rygterne siger at man er ved at købe Button ud af han forpligtigelse hos Williams, og at Barrichello til gengæld ryger ud. Barrichello har tidligere på ugen været sat i forbindelse med BAR for hvem Button kører i øjeblikket.

Jenson Button:
"Jeg har også hørt rygtet. Fint job. Jeg kan ikke sige noget i øjeblikket, jeg tager en dag ad gangen. Jeg kan ikke afvise det, men vil ikke udtale mig om min fremtid i øjeblikket, så jeg siger hverken ja eller nej til rygtet."

Går man så hen til Bernie Ecclestone og spørger ham om rygtet, er ordene: "Det vil ikke være det værste skifte han kunne lave."

Og nu hvor Ferrari lige har været nævnt, så snakkes der stadig om kvalifikationsformatet. Alle ville helst tilbage til det gamle format, den hvor der køres 12 omgange på maks. en time, og hvor den hurtigste omgang er lige med kvalifikationstiden. Ferrari direktør, Ross Brawn, mener at det desværre er for sent at ændre nu, selvom stort set alle er tilhænger af formatet.

Ross Brawn:
"Hvorfor er der ikke taget hånd om det noget før? Vi ønsker alle det bedste for Formel 1, men hvorfor bliver vi (alle teams, red) først spurgt nu?"

Ross Brawn hentyder til at alle teams stort set er i fuld gang med designarbejdet med 2006 bilerne, og at mange teams er nået så langt, at der kan være yderst vanskeligt at finde plads til de store ændringer, som eksempelvis en decideret kvalifikationsbenzintank, som ikke nødvendigvis behøver at fylde, veje og indeholde så meget som en tank til det nuværende kvalifikationsformat.

Og så blev der lørdag sat ny rekord på Silverstone. Lørdag blev kvalifikationen overværet af ikke mindre end 65.000 tilskuere. Det er 5.000 mere end den tidligere rekord, sat sidste år. Og det på trods af torsdagens terroraktioner. Men tilsyneladende frygter publikum ikke terroren mere. Det engelske GP er for længst udsolgt, så godt 100.000 tilskuere er på plads i eftermiddag, når det engelske GP køres.

PDL  


 

Hop til top9.7.2005

Red Bull dropper kørerrotation

Red Bull dropper deres kørerrotationsprincip til næste sæson. Oven i købet har man næsten kørersammensætningen på plads til næste sæson.

Red Bulls noget omdiskuterede kørerrotationsprincip er slut efter denne sæson. Denne udmelding er sportsdirektør Christian Horner kommet med på Silverstone. David Coulthard har skrevet kontrakt under for 2006, og nu mangler man at finde ud af om det skal være C. Klien eller T. Liuzzi der skal have det andet sæde. Det sagde Christian Horner nemlig også.

David Coulthard er ud over at være glad for sin kontrakt, også rimelig optimistisk i forhold til næste sæson. Han regner med at der midtvejs i næste sæson vil være gode muligheder for en sejr til teamet.

"Men jeg tror ikke at nogen af os vil sige at vi forventer det."

David Coulthard er blevet lidt mere realistisk i sine udtalelser. Tidligere har han i en lang årrække sagt: "I år bliver jeg verdensmester."

PDL  


Hop til top
Ny motor til Monteiro

Allerede efter den første af fredagens to frie træninger, så stod det klart for Jordan teamet, at der var problemer med Tiago Monteiro's motor, og teamet har besluttet at skifte den før lørdagens kørsler.

Motorskiftet betyder at Monteiro efter reglementet skal rykkes 10 pladser bagud på startgridden, men da Jordan kørerne plejer at slås med Minardi kørerne om de fire sidste pladser i feltet, får det ikke den store betydning for ham, han taber nok maksimalt 3 pladser.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk